ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Μάρτη 2003
Σελ. /40

Ταινίες να δουν τα μάτια σας. Ερωτας, αναζητήσεις και μυστήρια. Απ' όλα έχουμε. Δείτε τον «Βασιλιά» του Γραμματικού, που ξέρει να διεκδικεί τη ζωή κι αν θέλετε να βρείτε κάπου την ευτυχία έχουμε κάποιες απόψεις που ίσως συμφωνήσετε μ' αυτές.

«Ο βασιλιάς»

Κοινωνική ταινία του Νίκου Γραμματικού

Ο Βαγγέλης ένας 35χρονος άντρας με ένοχο παρελθόν στον κόσμο των ναρκωτικών αποφυλακίζεται. Είναι αποφασισμένος να ξεκόψει από το σκοτεινό παρελθόν του και ν' αλλάξει ζωή. Ετσι δοκιμάζει να κάνει μια καινούρια αρχή στο κτήμα του πατέρα του στην Πελοπόννησο. Οι κάτοικοι της περιοχής τον υποδέχονται αρχικά με καχυποψία, που μετατρέπεται γρήγορα σε απροκάλυπτη εχθρότητα. Μόνος του υποστηρικτής είναι ο αστυνόμος της γειτονικής κωμόπολης. Η απόφαση του Βαγγέλη να ξαναχτίσει τη ζωή του και η προσπάθειά του να αντιμετωπίσει το εχθρικό περιβάλλον, εξομαλύνουν την κατάσταση και ο Βαγγέλης μοιάζει να εντάσσεται στην τοπική κοινωνία. Μέχρι τη στιγμή που φτάνει η Μαρία, γυναίκα της ζωής του και σύνδεσμος με το παρελθόν. Η ρήξη του Βαγγέλη με το καχύποπτο περιβάλλον είναι πλέον αναπόφευκτη.

«Ο Βασιλιάς» βασίζεται σ' ένα αληθινό περιστατικό που συνέβη το 1997 σε μια κωμόπολη της Πελοποννήσου, λέει ο σκηνοθέτης, Νίκος Γραμματικός. Ο τίτλος της ταινίας προέρχεται από το σκάκι, κοινή δραστηριότητα του Βαγγέλη και του Αστυνόμου. «Επρεπε να υπάρχει ένα σημείο επαφής ανάμεσα σ' αυτούς τους τόσο διαφορετικούς ανθρώπους, και κάτι που θα μοιράζονται μόνο οι δυο τους, ένα είδος ιδιαίτερου δεσμού. Από την άλλη μεριά, το πιόνι του Βασιλιά συμβολίζει τον ίδιο τον πρωταγωνιστή, κυρίαρχο και κυνηγημένο ταυτόχρονα.

Η ταινία του Νίκου Γραμματικού διαθέτει ένα καλοδουλεμένο σενάριο με κύρια χαρακτηριστικά του το ρεαλισμό, τους έντονους διαλόγους και τη ζωντανή αφηγηματική ροή. Ο «Βασιλιάς» είναι ένα κομμάτι ζωής χωρίς περιτυλίγματα, μερικές φορές καυστικό κι άλλες έντονα δραματικό χωρίς κανένας να «σπαράζει» από το κλάμα. Ενας άνθρωπος που αντιμετωπίζει τη ζωή του κι εκεί βρίσκεται το ζουμί της ταινίας, γιατί η καλύτερη περιπέτεια είναι η ίδια η ζωή.

Ο Βαγγέλης Μουρίκης ξέρει να κρατάει το υποκριτικό μέτρο και φτιάχνει έναν αξιοπρεπέστατο «βασιλιά», ενώ η μουσική της ταινίας πλαισιώνει άψογα τις ωραίες εικόνες του Γραμματικού.

Κινηματογράφος αλά ελληνικά και μάλιστα πετυχημένος.

Κοινωνική περιπέτεια, ελληνικής παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Νίκος Γραμματικός. Με τους: Βαγγέλη Μουρίκη, Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Μηνά Χατζησάββα, Γιάννη Ζουγανέλη.

«Πιάσε με αν μπορείς»

Ο Φρανκ Αμπαγκιάλ εργάζεται ως γιατρός ως δικηγόρος ακόμη και ως πιλότος, χωρίς να έχει συμπληρώσει καλά καλά τα 21 του χρόνια. Σπεσιαλίστας των μεταμορφώσεων, αλλά και πλαστογράφος των τραπεζογραμματίων έχει αποκτήσει αμύθητα πλούτη. Ενας πράκτορας του FBI, θέτει ως σκοπό της ζωής του, τη σύλληψή του και την τιμωρία του από τη Δικαιοσύνη. Ομως, κάθε φορά που πλησιάζει στην παγίδευσή του, ο Φρανκ βρίσκεται ένα βήμα πιο μπροστά.

Το σενάριο της ταινίας βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Είναι τα απομνημονεύματα του Φρανκ Αμπαγκιάλ, που συντάραξε την κοινωνία των ΗΠΑ κατά τη δεκαετία του '60, αρχίζοντας τη δράση του από τα δεκαέξι του χρόνια.

«Τα ράσα κάνουν τον παπά». Αυτό ακριβώς είναι η ταινία. Αν μπορείς να υποδυθείς ρόλους στη ζωή τότε κερδίζεις και κάνεις την καθημερινότητά σου μια περιπέτεια, που πολλοί θα ζήλευαν αλλά η φαντασία δυστυχώς έχει και τα όριά της και κάποιος πρέπει να τη συμμαζέψει.

Δεν υποστηρίζω ότι πρέπει να «δουλεύεις» τον κόσμο, αλλά, και πάλι, γιατί να μας δουλεύουν αυτοί; Και όταν λέω «αυτοί» εννοώ ένα σύστημα που σε θέλει καλουπωμένο. Λίγο να βγεις από τα όρια, τρέχουν να σε μαζέψουν.

Και η τρέλα; Ο ρομαντισμός; Η δράση που σε κάνει να ζεις; Ποιος βάζει όρια και γιατί αυτά να είναι τα σωστά;

Στην εποχή μας αν κάποιος σε χαρακτηρίσει «ρομαντικό» είναι σαν να σε λέει βλάκα. Οταν λέω «ρομαντικός», εννοώ να μπορείς να ξεφύγεις λίγο από τα καθιερωμένα, να μπορείς να διεκδικείς την τρέλα σου, το πάθος σου, την ταυτότητά σου στη ζωή. Αλλά λίγο να ξεφύγεις τρέχουν να σε μαζέψουν.

Η ταινία είναι ευχάριστη, με ωραία μουσική και καλές ερμηνείες, αλλά δεν είναι Στίβεν Σπίλμπεργκ. Και τι έγινε;

«Cath me if you can». Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Στίβεν Σπίλμπεργκ. Με τους: Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τομ Χανκς, Κρίστοφερ Γουόκεν, Μάρτον Σιν, Ναταλί Μπέι.

«Δεκατρείς απόψεις για την ευτυχία»

Ενας μεσήλικας άντρας αποφασίζει να αλλάξει τη ζωή του. Τα όνειρα ενός ανερχόμενου νεαρού δικηγόρου ναυαγούν εξαιτίας μιας και μοναδικής πράξης. Μια γυναίκα αντιμετωπίζει την απιστία του άντρα της. Ενας ζηλόφθονος υπάλληλος θέλει να εκδικηθεί τον μόνιμα ευδιάθετο συνάδελφό του. Και μια νεαρή καθαρίστρια περιμένει ένα θαύμα.

Πέντε σύγχρονες ιστορίες χαοτικής ζωής της σύγχρονης κοινωνίας μπλέκονται μεταξύ τους, αποκαλύπτοντας την καταλυτική επίδραση, που μπορεί να έχει ο ένας άνθρωπος πάνω στον άλλο.

Τι είναι αυτό που διαμορφώνει την πορεία της ζωής μας; Εμείς διαλέγουμε τη μοίρα μας ή εκείνη μας διαλέγει; Τι είναι αυτά τα μικρά ή τα μεγάλα γεγονότα που έχουν τη δύναμη να αλλάξουν την πορεία στο δρόμο της ζωής μας; Ζωή είναι οι στόχοι που βάζουμε ή είναι αυτά που συμβαίνουν καθημερινά δίπλα μας και τα χάνουμε γιατί δεν προλαβαίνουμε να τα δούμε; Με αυτά τα υπαρξιακά ερωτήματα παίζει η Τζιλ Σπρέτσερ στην ταινία της και φτιάχνει πέντε παράλληλες ιστορίες με αρκετή δόση αλήθειας και αυτοσαρκασμού.

Με έξυπνους διαλόγους μέσα στη μουντή ατμόσφαιρα της Νέας Υόρκης. Πέντε άνθρωποι φτιάχνουν μια ιστορία και ψάχνουν να βρουν το μαγικό φίλτρο της ευτυχίας. Αν και μερικές φορές η ροή της ταινίας γίνεται λίγο κουραστική και οι ιστορίες μοιάζουν να μην ολοκληρώνονται, το θέμα της ταινίας έχει ενδιαφέρον και οι ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους.

«Thirteen conversations aboyt one thing»

Κοινωνική περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Τζιλ Σπρέτσερ. Με τους: Μάθιου ΜακΚόναχι, Τζον Τορτούρο, Κλέα Ντιβάλ, Εϊμι Ιρβινγκ, Αλαν Αρκιν.

«Μ' αγαπά δε μ' αγαπά»

Η Ανζελίκ είναι μια γλυκύτατη κοπέλα με συγκεκριμένες απόψεις για την αγάπη. Πολύ συγκεκριμένες, όμως, για τον παντρεμένο καρδιολόγο Λικ, ο οποίος περιμένει να γίνει πατέρας και δεν έχει ακριβή γνώση της κατάστασης που βιώνει η ερωτευμένη κοπέλα. Το ανεξέλεγκτο πάθος θα την κάνει να προσπαθήσει να ξεπεράσει καθετί που στέκεται εμπόδιο στην ευτυχία τους. Η εμμονοληπτική προσήλωσή της δεν έχει όρια και την καθοδηγεί σε ψεύδη, προδοσίες ακόμα και στο έγκλημα.

Την Οντρέ Τοτού την είχαμε δει στο «Αμελί» σαν μια ονειροπόλα που ήθελε ν' αλλάξει τον κόσμο, αλλά τώρα αλλάζει πρόσωπο...

Αρκετό νεανικό στιλ με γρήγορη ροή, η ταινία της Κολομπάνι θα μπορούσε να είναι μια καλή ταινία, αλλά μάλλον είναι μέτρια, αφού δεν έχει δυνατή ψυχολογία. Δε μας δείχνει καθαρά στο «πανί» τους ήρωες και έτσι όλα είναι λίγο μπερδεμένα.

Με αρκετό χιούμορ και μια έξυπνη σκηνοθετική στάση η 26χρονη σκηνοθέτις δίνει ελπίδες για το μέλλον...

«A la folie... pas du tout»

Κοινωνική περιπέτεια γαλλικής παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Λετίσια Κολομπάνι. Με τους: Οντρέ Τοτού, Σαμιέλ Λε Μπιάν, Ιζαμπέλ Καρέ, Κλεμάν Σιμπονί, Σοφί Γκιγιεμίν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ