ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 16 Δεκέμβρη 2008
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διεκδικούν πολιτισμό για όλους

Τη δική τους απάντηση στην αντιπολιτιστική κυβερνητική πολιτική, δίνουν οι καλλιτέχνες, αύριο, μέρα έναρξης της συζήτησης του προϋπολογισμού, στις 12 μ., με συγκέντρωση στο Αρχαιολογικό Μουσείο και πορεία στη Βουλή, διεκδικώντας πολιτιστική ανάπτυξη και στήριξη των πολιτιστικών φορέων που ασφυκτιούν. Με πρωτοβουλία της «Κίνησης για τη Συσπείρωση Καλλιτεχνών», οι καλλιτέχνες και οι εργαζόμενοι στο χώρο του πολιτισμού θα διεκδικήσουν την αύξηση του ποσοστού για τον πολιτισμό στο 2% του κρατικού προϋπολογισμού, τη στήριξη και ανάπτυξη των δημόσιων και δημοτικών πολιτιστικών φορέων, των δημοτικών μουσικών συνόλων, την ανώτατη δημόσια και δωρεάν καλλιτεχνική Παιδεία.

Τα θέματα του πολιτισμού και της τέχνης ασφυκτιούν μέσα στην αντιπολιτιστική πολιτική της κυβέρνησης, αλλά και των προηγούμενων κυβερνήσεων. Δημόσιοι φορείς, όπως η Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής (ΚΟΕΜ), το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ), το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ), τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα (ΔΗΠΕΘΕ), το Θεατρικό Μουσείο, το θέατρο «Δόρα Στράτου», καταδικάζονται στην υποχρηματοδότηση και κάποιοι θα βάλουν και λουκέτο. Η Κρατική Ορχήστρα Αθήνας παραμένει χωρίς δικό της χώρο για πρόβες και συναυλίες. Η Εθνική Λυρική Σκηνή διαρκώς υποβαθμίζεται. Βαθαίνει η εμπορευματοποίηση της τέχνης, των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων. Οι καλλιτέχνες δεν μπορούν να μείνουν απαθείς, γι' αυτό και διεκδικούν πολιτισμό για όλους.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΥΠΠΟ
Προσέφερε «εργασιακή ειρήνη»...

Στον «τοίχο» της αδιέξοδης τακτικής της «προσέκρουσε» η ηγεσία της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού, η οποία χτες το απόγευμα ανακοίνωσε την αναστολή των κινητοποιήσεων με αίτημα τη θεσμοθέτηση του επιδόματος πολιτιστικής επιμόρφωσης, αφού η ηγεσία του ΥΠΠΟ «ενημέρωσε» ότι η σχετική ρύθμιση θα ενταχθεί ως τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που κατατίθεται σήμερα!

Ετσι, η Ομοσπονδία προφανώς θεωρεί ότι το θέμα «έληξε», λες και το όντως σοβαρό μισθολογικό πρόβλημα - που έτσι κι αλλιώς δε λύνεται με αυτή την τροπολογία - είναι «άσχετο» με τα γενικότερα χάλια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και του πολιτισμού εν γένει. Αντίθετα, η εμμονή της Ομοσπονδίας να μην εντάσσει αυτό το αίτημα σε ένα αγωνιστικό πλαίσιο κατά του αντιδραστικού πυρήνα της πολιτιστικής πολιτικής που διαμόρφωσαν όλες οι κυβερνήσεις, ουσιαστικά καταλήγει στη χειραγώγηση των αγωνιστικών διαθέσεων των εργαζομένων και, τελικά, αποτελεί άλλοθι αυτής της πολιτικής. Αλλωστε, από τον περασμένο Οκτώβρη μέχρι και την έναρξη των πρόσφατων κινητοποιήσεων, η ηγεσία της Ομοσπονδίας προσπαθούσε να «καθησυχάσει» τους εργαζόμενους και τελικά κατέληξε σε μια μορφή αγώνα σε επιλεγμένους χώρους και υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, χωρίς ουσιαστικά να κινητοποιείται σε πραγματική και ουσιαστική αγωνιστική κατεύθυνση η μεγάλη μάζα των εργαζομένων στο υπουργείο. Καταλήγοντας τελικά να προσφέρει στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου την επιθυμητή σε αυτό «εργασιακή ειρήνη».

Ο συμβιβασμός μεταξύ των δύο ηγεσιών (ΥΠΠΟ και Ομοσπονδίας) ουσιαστικά ήταν αναμενόμενος από χτες το μεσημέρι, όταν ανταλλάχτηκαν «άσφαιρα πυρά» με ανακοινώσεις εκατέρωθεν. Το ΥΠΠΟ έκανε λόγο για «παράνομη» κινητοποίηση και η Ομοσπονδία απάντησε καλώντας το ΥΠΠΟ...«να ασκήσει πραγματική πίεση» στον υπουργό Οικονομίας, εμφανίζοντας ένα υπαρκτό πρόβλημα ως ζήτημα... μεταξύ υπουργείων. Οπως προκύπτει από την τελευταία ανακοίνωση της Ομοσπονδίας, πραγματοποιήθηκαν «αλλεπάλληλες επαφές» μεταξύ των δύο πλευρών χτες και η απόφαση για αναστολή «εκτιμήθηκε» σε έκτακτη συνεδρίαση του ΔΣ της ΠΟΕ - ΥΠΠΟ.

Βραβεία θεάτρου - μουσικής

Αντίγραφο χρυσού αρχαίου στεφανιού για τα μεγάλα βραβεία Θεάτρου - Μουσικής
Αντίγραφο χρυσού αρχαίου στεφανιού για τα μεγάλα βραβεία Θεάτρου - Μουσικής
Απονεμήθηκαν χτες τα Βραβεία της Ενωσης Θεατρικών - Μουσικών Κριτικών και τα βραβεία «Κ. Κουν», που χρόνια πριν θεσμοθέτησε και συνεχίζει να στηρίζει ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων.

Τα θεατρικά βραβεία της Ενωσης Θεατρικών - Μουσικών Κριτικών είναι τα εξής: Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου στον καθηγητή Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Βάλτερ Πούχνερ. Βραβείο Θεατρολογικού Συγγράμματος στην Καίτη Διαμαντάκου - Αγάθου. Βραβείο σε Καλλιτεχνικό Οργανισμό της Περιφέρειας, στο θίασο «Πόλις», για την παράσταση «Κοραή 4 - Προσβάσιμος χώρος». Επαινος στην ομάδα «Ούγκα Κλάρα» για την παράσταση «Σκυλιά στο πάρκο». Βραβείο Νέου Δημιουργού στον ηθοποιό Ευθύμη Παπαδημητρίου για την ερμηνεία του στο «Motortown» («Θέατρο του Νέου Κόσμου»). Επαινος στο σκηνογράφο Κωνσταντίνο Ζαμάνη για τη σκηνογραφία του στην «Πλαστελίνη» (Πειραματική Σκηνή Εθνικού Θεάτρου).

Τα μουσικά βραβεία της Ενωσης των κριτικών είναι τα εξής: Μεγάλο Βραβείο Μουσικής στον αρχιμουσικό Λουκά Καρυτινό για την «Τραβιάτα» (Δημοτική Οπερα Θεσσαλονίκης) και «Τουραντώ» (Φεστιβάλ Αθηνών). Διάκριση Μουσικολογικού Συγγράμματος στον καθηγητή Απόστολο Κώστιο. Επαινος στον πιανίστα, αρχιμουσικό, παιδαγωγό Γεώργιο Χατζηνίκο. Τιμητική διάκριση σε πολιτισμικό οργανισμό της περιφέρειας, στο Δημοτικό Ωδείο Θέρμης για το Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής. Τιμητική διάκριση σε δισκογραφική εργασία ελληνικού ενδιαφέροντος στο δίσκο υπ' αρ. «EDSM 83», με έργα των Μπραμς, Ντεμπισί, Δραγατάκη, με τους Στέλλα Τσάνη και Στίβεν Χαμ. Τιμητική διάκριση σε πρωτοεμφανιζόμενη συνθέτιδα στην Λίνα Τόνια. Επαινος στη βιολονίστα Δανάη Παπαματθαίου - Μάτσκε.

Το βραβείο «Κάρολος Κουν»
Το βραβείο «Κάρολος Κουν»
Τα βραβεία «Κουν» είναι τα εξής: Σκηνοθεσίας ελληνικού έργου δόθηκε στον Βασίλη Μαυρογεωργίου για το έργο του ιδίου και της Μαρίας Φιλίνη «Μόνο την αλήθεια». Επαινος στον Σίμο Κακάλα για τη σκηνοθεσία του έργου του Σάκη Σερέφα «Λιωμένο Βούτυρο». Ερμηνείας ηθοποιού σε ελληνικό έργο στην Ελενα Μαυρίδου («Λιωμένο Βούτυρο»). Επαινος στην Πολυξένη Ακλίδη για την ερμηνεία της στο έργο «Τυφλό σημείο». Ελληνικού Εργου στον Γιάννη Μαυριτσάκη («Τυφλό σημείο»).

«Γενέθλιον» στο Μπενάκη

Στον διακεκριμένο καλλιτέχνη της ελληνικής πρωτοπορίας, καταλυτική προσωπικότητα της γενιάς του '60, τον Βλάση Κανιάρη, αναφέρεται η έκθεση «Γενέθλιον», που παρουσιάζεται (έως 3/3) στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1). Πραγματοποιείται με αφορμή τα 80χρονα του καλλιτέχνη και στηρίζεται στην ιδέα του επιμελητή Μάνου Στεφανίδη, σύμφωνα με την οποία - όπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου - «το έργο του Β. Κανιάρη προτείνεται διαχρονικά, με συμβολική αφετηρία το 1948, σε σχέση με τα μόνιμα εκθέματα του Μουσείου Μπενάκη, τα οποία υποστηρίζουν μια διαχρονική συνέχεια της ελληνικής τέχνης». Φιγούρες, εικόνες, παλιά αντικείμενα, φθαρμένα ρούχα, σύρματα αντιπαρατίθενται σε δημιουργίες που ξεκινούν από την πρώιμη χαλκοκρατία, τη γεωμετρική και την αρχαϊκή περίοδο, την κλασική εποχή και κορυφώνονται στο Βυζάντιο ή τη λαϊκή τέχνη της μεταβυζαντινής, ξενοκρατούμενης, Ελλάδας.

Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα σχέδια που φιλοτέχνησε ο Βλάσης Κανιάρης από το 1947 μέχρι τη δεκαετία του 1960. Μεταξύ χιλιάδων σχεδίων - σημειώσεων επιλέχθηκαν περίπου 200 που περιλαμβάνουν μακέτες για σπουδαστικές παραστάσεις, που δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ, κινηματογραφικές ταινίες, εξώφυλλα βιβλίων, εικονογράφηση περιοδικών, ποικίλες σημειώσεις κατασκευαστικού χαρακτήρα και πρώτες εγγραφές ενός μελλοντικού έργου. Παράλληλα με την έκθεση, στο αμφιθέατρο του Μουσείου προβάλλεται η βίντεο εγκατάσταση «Χρηστικά αντικείμενα».

Διακρίσεις παιδικών βιβλίων

Στους Λίτσα Ψαραύτη και Βασίλη Παπαθεοδώρου για τα βιβλία «Η σπηλιά της γοργόνας» και «Χνότα στο τζάμι», αντίστοιχα, απονεμήθηκε, εξ ημισείας, το Κρατικό Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου, από το ΥΠΠΟ. Το Βραβείο Εικονογράφησης Παιδικού βιβλίου απονέμεται εξ ημισείας στην Μάρια Μπαχά («Οταν η πασχαλίτσα συνάντησε ελέφαντα») και στην Ζωή Κυτοπούλου («Μια φορά και έναν καιρό»). Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για παιδιά: Σοφία Γιαλουράκη («Τα πορτρέτα του Φαγιούμ και η μυστηριώδης μις Τζούλια»), Νένα Κοκκινάκη («Πηνελόπη Δέλτα - Η ζωή της σαν παραμύθι»).

Εκτός... τα εικαστικά μαθήματα

Τη διαμαρτυρία και αντίδρασή της για τα σχέδια πλήρους αποβολής των εικαστικών από τα μουσικά σχολεία, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Ενωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων Μέσης Εκπαίδευσης. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται «Τα εικαστικά, ήδη καρατομημένα και ημιθανή στο ισχύον πρόγραμμα, αποβάλλονται πλήρως από τα μουσικά σχολεία, τόσο από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, όσο και από τα μαθήματα Επιλογής. Ο σχεδιασμός εξοβελισμού τους είναι αντιεπιστημονικός και αντικαλλιτεχνικός... και οδηγεί ξεκάθαρα σε υπόσκαψη των ίδιων των μουσικών σπουδών, απειλώντας να μετατρέψει τα μουσικά σχολεία σε ωδεία της γειτονιάς».

Οι εκπαιδευτικοί - καλλιτέχνες ζητούν «να σταματήσει άμεσα ο από κάθε άποψη αρνητικός και απαξιωτικός για την Τέχνη σχεδιασμός αυτός, που βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις γενικές και συνολικές ανάγκες της εκπαίδευσης, όσο και με τις εκπαιδευτικές ανάγκες ενός ιδιαίτερου τύπου σχολείο, όπως είναι το μουσικό».

Οι Γιάννης Κότσιρας, Κώστας Τουρνάς και Δήμος Αναστασιάδης, συντροφιά με τον Λάκη Παπαδόπουλο, που εγκατέλειψε προσωρινά τη μοναχική του πορεία, συνεχίζουν τις εμφανίσεις τους στην «Ανοδο Stage» (Πειραιώς 183 και Παλλάντος 38, 210 3468100). Παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα συλλογικής διάθεσης, ζωντανών ευρημάτων, με χιούμορ, αλλά και σοβαρότητα, καθώς και με αγάπη για το τραγούδι και την ψυχαγωγία. Ημέρες λειτουργίας κατά τη διάρκεια των γιορτών: 24-25-26-27-28-31/12 και 1-2-3/1.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ