ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 16 Ιούνη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το τραγούδι στο δρόμο του αγώνα

Η Ενωση Τραγουδιστών Ελλάδας, ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος και η Πανελλαδική Ενωση Διοργανωτών - Παραγωγών Συναυλιών καταγγέλλουν την κρατική επίθεση κατά του ελληνικού τραγουδιού

Την "ενορχηστρωμένη κρατική επίθεση κατά του ελληνικού τραγουδιού" κατήγγειλαν σε χτεσινή, κοινή, συνέντευξη Τύπου η Ενωση Τραγουδιστών Ελλάδας,ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος και η Πανελλαδική Ενωση Διοργανωτών Παραγωγών Συναυλιών.Προβλήματα, όπως τα αντικειμενικά κριτήρια, η αύξηση παρακράτησης φόρου των καλλιτεχνών, οι ασφαλιστικές εισφορές, αλλά και η αναβίωση του φόρου που προέβλεπε ο Ν. 671/1948 (γνωστός ως χαράτσι της Φρειδερίκης), όπως τονίστηκε, "έχουν καταδικάσει σε θάνατο το τραγούδι".Αυτό που, "δεν μπορεί ν' ακουστεί μέσα στους εύρωστους οικονομικά και επιχορηγούμενους οργανισμούς" και "δεν ακούγεται στα μεγάλα κέντρα της μουσικής βιομηχανίας",αλλά "παραμένει δημιουργικό, ανεξάρτητο κι ελεύθερο".

Αξίζει να σημειωθεί ότι για μια συναυλία οι κρατήσεις σήμερα ανέρχονται στο 73% (43% ΙΚΑ, 20% Εφορεία, 5% ΑΕΠΙ, 5% Φόρος Φρειδερίκης!!!). Οι εκπρόσωποι των τριών σωματείων τόνισαν ότι "η διοίκηση του ΙΚΑ προσπαθεί να επιβάλει ασφαλιστικό καθεστώς, το οποίο είναι παράνομο και αντισυνταγματικό και υπονομεύει το θεσμό των συναυλιών, καθιστώντας αυτές ανέφικτες,λόγω υπερβολικών οικονομικών βαρών", σημειώνοντας ότι στο ενημερωτικό υπόμνημα του διοικητή του ΙΚΑ αναφέρεται ότι "αν ένας τραγουδιστής αμειφθεί για μια συναυλία με 500.000 δραχμές θα ασφαλιστεί για 55 ημέρες!".

"Δε ζητούμε προνομιακή μεταχείριση", ανέφεραν, "απαιτούμε όμως την ύπαρξη ενός κράτους δικαίου και πρόνοιας, ενός κράτους που κατανοεί το ρόλο του και όχι μια διοίκηση που δείχνει προκλητική αδιαφορία, όπου οι ενδιαφερόμενες πολιτιστικές ενώσεις - θεσμοί προσπαθούν επί μήνες να πετύχουν κάποιο ραντεβού με τους αρμόδιους υπουργούς".

Αναφερόμενος ο Κ. Τουρνάς (ΕΤΕ) στην "επίθεση που δέχεται το ελληνικό τραγούδι", είπε ότι "η κυβέρνηση είναι κουφή σε οποιοδήποτε αίτημα για την ενίσχυση του τραγουδιού". Η Τ. Τσανακλίδου (πρόεδρος της ΕΤΕ) είπε ότι "το μόνο που μας απομένει είναι η κατά μέτωπο επίθεση".Χαρακτηρίζοντας "όψιμο το ενδιαφέρον της κυβέρνησης", όσον αφορά στο ασφαλιστικό ο Γρ. Λαμπριανίδης (γενικός γραμματέας ΠΜΣ) τόνισε ότι "ξένα και ντόπια μονοπώλια, εναρμονισμένα στις επιταγές των Βρυξελλών, επιχειρούν να καταργήσουν, να ισοπεδώσουν τον ελληνικό πολιτισμό",επισημαίνοντας ότι το μέτρο έχει καθαρά "εισπρακτικό χαρακτήρα",σημείωσε ότι "δεν αποσκοπεί στο να παρέχει αξιοπρεπείς συντάξεις",ενώ δεν αφορά στα κέντρα διασκέδασης, παρά μόνο στις συναυλίες. "Αυτό το "κράτος δικαίου" του Κ. Σημίτη, είπε, θα μας βρει αντιμέτωπους. Θα κατεβάσουν κι εμάς στο δρόμο".Ο Ν. Βογιατζάκης (ΠΕΔΠΣ) αναφέρθηκε στα κενά της νομοθεσίας όσον αφορά στο θέμα.

Από μέρους του ΚΚΕ, ο Σταύρος Παπαθανασίου,υπεύθυνος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ, εξέφρασε τη συμπαράσταση του Κόμματος,τονίζοντας ότι "ο κλοιός που σήμερα σφίγγει γύρω από το παραγόμενο καλλιτεχνικό έργο είναι μια συντεταγμένη πολιτική, που θέλει ένα πράγμα: πώς θα υπάρχει και πολιτιστική ενοποίηση, η οποία εντάσσεται στα πλαίσια της πολιτιστικής υποβάθμισης.Πιστεύουμε, ότι ο πιο ασφαλής τρόπος διεκδίκησης και προοπτικής είναι η ανάπτυξη ενός ευρύτερου κινήματος και οι συμμαχίες των καλλιτεχνών και με άλλους χώρους".

Τη συμπαράστασή τους στους αγώνες των τριών σωματείων και την ανάγκη συσπείρωσης των καλλιτεχνών σε ένα ευρύ μέτωπο υπογράμμισαν αντιπρόσωποι του ΣΕΗ και του ΕΕΤΕ. Παραβρέθηκε και ο Γ. Δημαράς (ΔΗΚΚΙ).

"Από τον Αννα στον Καϊάφα"

Το καυτό πρόβλημα της υποχρεωτικής ένταξης των εικαστικών καλλιτεχνών στο ΤΕΒΕ, ήταν το θέμα της ημερίδας που διοργάνωσε χτες το απόγευμα το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Η συζήτηση χαρακτηρίστηκε από τον πλούσιο προβληματισμό των δεκάδων εικαστικών που συμμετείχαν, αλλά και από την έλλειψη "ευαισθησίας" των αρμόδιων υπουργείων. Οι εκπρόσωποι από το υπουργείο Εργασίας και το υπουργείο Οικονομικών, αν και είχαν αποδεχτεί εγγράφως την πρόσκληση, δεν παραβρέθηκαν, ενώ εκ μέρους του υπουργείου Πολιτισμού παραβρέθηκε ο Π. Πολυχρονόπουλος. Από την ομιλία του, φάνηκε τελικά, ότι το πρόβλημα της υποχρεωτικής ένταξης των εικαστικών στο ΤΕΒΕ, παραπέμπεται από τον "Αννα στον Καϊάφα", αφού ο Π. Πολυχρονόπουλος ανέφερε ότι "τα ασφαλιστικά - συνταξιοδοτικά ζητήματα ανήκουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα άλλων υπουργείων". Η δήλωση αυτή ήρθε τη στιγμή που τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, έχουν ουσιαστικά παραπέμψει το ΔΣ του ΕΕΤΕ και τη λύση του προβλήματος, στο υπουργείο Πολιτισμού.

"Το ΥΠΠΟ δεν έχει επισήμως παρεμβεί για τη λύση του προβλήματος", τόνισε στην ομιλία της η πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Εύα Μελά. "Εξετάζοντας το θέμα, επισημαίνουμε ότι λείπει μια συνολική θεώρηση για το τι είναι τέχνη, πώς ζει ο καλλιτέχνης, για το ρόλο των εικαστικών τεχνών στην ανάπτυξη της χώρας. Τα τελευταία χρόνια, χάθηκαν ορισμένες φοροαπαλλαγές, οι καλλιτέχνες υποχρεώθηκαν σε έκδοση δελτίου αποστολής, προκειμένου να μεταφέρουν τα έργα τους, υποχρεώθηκαν στην απόδοση ΦΠΑ. Συνέπεια των παραπάνω, είναι η ένταξη του καλλιτέχνη σε μια οικονομίστικου τύπου λογική".

"Το ΕΕΤΕ έχει επεξεργαστεί σχέδιο ασφάλισης, που προτείνει ή ασφάλιση για όλους τους καλλιτέχνες στο δημόσιο, ή ένταξή τους σε ειδικό ασφαλιστικό καθεστώς".

"Για τη λύση του προβλήματος - κατέληξε η Εύα Μελά - είναι αναγκαία η πολιτική βούληση".

Σε επιμέρους ζητήματα και στις επιπτώσεις που θα είχε για τους εικαστικούς καλλιτέχνες η ένταξή τους στο ΤΕΒΕ, στάθηκε ο Γενικός Γραμματέας του ΕΕΤΕ, Μιχάλης Παπαδάκης,ενώ οι νομικοί συνεργάτες του ΕΕΤΕ, Γιάννης Γουσέτης και Δημήτρης Σαραφιανός θεώρησαν το θέμα κοινωνικοπολιτικό και αναφέρθηκαν στην ίδρυση ειδικού ταμείου των εικαστικών, στα πλαίσια του ΙΚΑ.

"Στο οικονομικό πολιτικό σύστημα που ζούμε", ανέφερε ο Γιάννης Σκαρπερός,μέλος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ δεν είναι δυνατόν να υπάρξει οτιδήποτε που να μην υποστεί την ιδεολογική, πολιτική και οικονομική πίεση, για να μετατραπεί, να γίνει εμπόρευμα. Ο καλλιτέχνης στις μέρες μας έχει αντικειμενικά μια διπλή υπόσταση. Ως προς την κοινωνία είναι και φαίνεται καλλιτέχνης και αποδίδει ένα καλλιτεχνικό προϊόν. Ως προς τον έμπορο, τον δημοπράτη, τον μεσάζοντα, δεν είναι παρά μια ιδιόμορφη μηχανή για κέρδος".

"Από θέση αρχών υποστηρίζουμε σε πολιτικό επίπεδο, την άμεση θεσμοθέτηση- ίδρυση ειδικού ταμείου των εικαστικών καλλιτεχνών, προσαρμοσμένου στην κοινωνική ιδιομορφία του χώρου".

"Συστρατευόμαστε μαζί σας", κατέληξε ο Γ. Σκαρπερός, "όχι μόνο για την υπεράσπιση της φύσης του καλλιτεχνικού προϊόντος και την αξιοπρέπεια των καλλιτεχνών, αλλά και για την πολιτιστική ταυτότητα της πατρίδας μας από το ξεπούλημά της και την αλλοτρίωσή της".

Η. Μ.

"Ανοιχτό Θέατρο" στο Χορό

Σήμερα, η Αριάννα Οικονόμου δίνει τη δεύτερη χορευτική παράσταση με τίτλο "Περπατώντας τη γραμμή",στο "Ανοιχτό Θέατρο",στα πλαίσια του "Μήνα Χορού".Η χορογραφία καταγράφει μια στιγμή από τη ζωή μιας Κύπριας, η οποία νιώθει τις διάφορες γραμμές και τα όρια να στενεύουν ασφυκτικά γύρω της, ενώ αισθητή σε όλες τις εμπειρίες της παραμένει και η "Πράσινη γραμμή". Στην πορεία αυτής της γυναίκας για απελευθέρωση και γνώση, η παράσταση παίρνει τη μορφή "ταξιδιού". Η χορογραφία, τα κείμενα και η έρευνα είναι της Αριάννας Οικονόμου,η σκηνοθετική επιμέλεια του Κυριάκου Ευθυμίου,η επιμέλεια των κοστουμιών της Ανίτας Μιχαηλίδου και η σκηνική επιμέλεια του Χορστ Γουιέρσταλ.

Συγγενής η σχέση τους

Ξεκίνησε το περασμένο Σάββατο η Β Συνάντηση Ερευνητικού Θεάτρου,που διοργανώνει το Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (Παλιό Πανεπιστήμιο, Θόλου 5, στην Πλάκα τηλ. 3218.420), σε συνεργασία με τη θεατρική ομάδα ΟΜΜΑ Στούντιο.Η Συνάντηση, με θέμα "Η λειτουργική σχέση του θεάτρου με το χορό",θα διαρκέσει μέχρι τις 30/6.

Συμμετέχουν: Αύριο, ΟΜΜΑ Στούντιο "Διαδρομές" (έκθεση σκηνογραφίας - θεατρικά δρώμενα), 18/6: Το ΑΛΛΟ ΟΜΜΑ "Οι πόλεις και τα σημάδια" βασισμένο στο έργο του Ιταλο Καλβίνο "Αόρατες πόλεις". Αποσπάσματα από τα "Τέσσερα Κουαρτέτα" του Ελιοτ (ΟΜΜΑ Στούντιο,19/6). Ανοιχτή συζήτηση και παρουσίαση των ομάδων που συμμετέχουν (22/6, 11 πμ). Στις 23/6 οι "Μπουφόνοι" με το "Ο γιος του βασιλιά είναι πολύ καλό παιδί... " και "Θέματα καθημερινής τρέλας... " της Β. Σωτηροπούλου. Ο θίασος Ceteris Paribus (24/6) "Ματωμένος γάμος", "Μεταίχμιο" (25/6) με το έργο "Μέσα από τις οροσειρές του χρόνου", "Κρίταμο" (27/6) με τη "Λιογέννητη", βασισμένο στην παραλογή "Ο Κωνσταντής και Λιογέννητη". 28/6: Η ισπανική ομάδα Lomvriz παρουσιάζει "Τα όνειρα του Λόρκα". 29/6: Το θέατρο "Τομή" με την "Αντιγόνη". 30/6: Οι "Ανήσυχοι Θεατρίνοι" με τον "Μανδραγόρα". Την 1η Ιουλίου θα γίνει ανοιχτή συζήτηση με το θέμα της συνάντησης "Η λειτουργική σχέση του θεάτρου με το χορό".

Ο Ρήγας στη Βουλή
  • Εγκαινιάζεται αύριο (7μ.μ.) στην αίθουσα Ελευθερίου Βενιζέλου του Μεγάρου της Βουλής η έκθεση "Ρήγας Φεραίος - Βελεστινλής, 200 χρόνια από το θάνατό του. Διονύσιος Σολωμός, 200 χρόνια από τη γέννησή του".Την έκθεση θα εγκαινιάσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Στεφανόπουλος.
Επιστροφή αρχαίων

Οστρακα αρχαίων αγγείων, που διαθέτει στις συλλογές εδώ και 40 χρόνια, ύστερα από προσφορά ανώνυμου δωρητή, θα επιστρέψει στην Ελλάδα το Μουσείο Καλών Τεχνών Βοστώνης.Πρόκειται για 270 περίπου κομμάτια που προέρχονται από ερυθρόμορφα και μελανόμορφα αγγεία, πολλά από τα οποία έχει δημοσιεύει ο σερ Τζον Μπίζλεϊ. Αμέσως μετά την ανακοίνωση της πρωτοβουλίας του Μουσείου, ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος δήλωσε ότι "η κίνηση αυτή έχει και συμβολικό περιεχόμενο και αποτελεί υπόδειγμα ευαισθησίας που πρέπει να δείξουν και άλλοι".

Σήμερα (7 μμ) στο βιβλιοπωλείο "Κιβωτός" (Δραγάτση 1, Πειραιάς), οι εκδόσεις "Καστανιώτη" θα παρουσιάσουν το βιβλίο της Αναστασίας Παπαγεωργίου "Μαύρες άγριες ίριδες".

  • Αύριο (8μμ) στο Φάρο Ψυχικού θα πραγματοποιηθεί η τελετή παρουσίασης του γλυπτού "Ομπρέλλες",δημιουργία - προσφορά του μεγάλου μας γλύπτη Γ. Ζογγολόπουλου.

Σκηνή από την "Αγάπη της Αηδόνας", που παρουσίασε χτες το "Κυκλόραμα"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ