ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Ολυμπία ... στο «νήμα» του 2004

Με το άγχος του πανταχού παρόντος 2004, του απαραίτητου τεχνικού δελτίου που πρέπει να συνταχθεί άμεσα για να ξεκινήσει το έργο και να μη χαθούν τα τέσσερα δισεκατομμύρια δραχμές που έχουν εξασφαλιστεί - σύμφωνα με τη γγ του ΥΠΠΟ - το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) γνωμοδότησε θετικά, «κατ' αρχήν», στις προτάσεις συντήρησης, διαμόρφωσης και ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας, καθώς και του εκσυγχρονισμού του μουσείου της Ολυμπίας.

Οι προτάσεις κατατέθηκαν από την αρμόδια επιτροπή του ΚΑΣ που κλήθηκε να «ενοποιήσει» τα στοιχεία δύο σχετικών μελετών, του Αλεξανδρόπουλου και του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου.

Ο χρόνος βέβαια, που πιέζει για την ένταξη του έργου, δεν έδωσε την ευκαιρία για αναλυτική συζήτηση, «κενό» που όλοι ελπίζουν να καλυφθεί από την απόφαση του ΚΑΣ να μονιμοποιήσει την επιτροπή του για το συντονισμό και την παρακολούθηση του έργου. Στην ουσία, η θετική γνωμοδότηση αφορά την πρόταση των Γερμανών, αφού η μελέτη Αλεξανδρόπουλου - που είχε εγκριθεί το '98 - «σκοντάφτει» σε νέα ανασκαφικά δεδομένα.

Συνοπτικά τώρα, σε ό,τι αφορά τον αρχαιολογικό χώρο. Θα κοπούν περίπου τριάντα αιωνόβια δέντρα, που δημιουργούν προβλήματα στα μνημεία με τις ρίζες τους. Θα γίνει «εξορθολογισμός» των διαδρομών επίσκεψης, στη λογική του να μην γίνουν ριζικές παρεμβάσεις στις διαδρομές που «χάραξαν», ουσιαστικά, εκατομμύρια πόδια τον τελευταίο αιώνα. Η Επιτροπή λέει «όχι» στην πλακόστρωση των διαδρομών - όπως πρότεινε η μελέτη Αλεξανδρόπουλου - και λέει «ναι» στην πρόταση του Ινστιτούτου για χρήση χυτών υλικών που θα προσομοιάζουν στο έδαφος. Θα γίνουν επιχωματώσεις, όπου χρειάζεται, για την προστασία των μνημείων. Θα συντηρηθούν 150 διάσπαρτες επιγραφές, τα ψηφιδωτά δάπεδα κ.ά. Θα αλλάξει η σημερινή θέση στάθμευσης και οι διάσπαρτοι χώροι υποδοχής θα συγκεντρωθούν γύρω από την κεντρική είσοδο - που θα αλλάξει με τη σειρά της - σε περιορισμένο εμβαδό. Με τη νέα είσοδο, ο επισκέπτης θα περνάει πρώτα από το μουσείο και ύστερα στον αρχαιολογικό χώρο.

Να σημειωθεί ότι, για την επίτευξη των παραπάνω, θα κληθεί να συμμετάσχει και η «ιδιωτική πρωτοβουλία», πάντα στο όνομα του «δεν προλαβαίνουμε τα χρονοδιαγράμματα».

Σε ό,τι αφορά το μουσείο, προβλέπονται παρεμβάσεις στο κτίριο και επανέκθεση των συλλογών. Ουσιαστικά, το μουσείο θα εκθέτει μόνο ευρήματα του Ιερού και του περιβάλλοντα χώρου του και δε θα είναι μουσείο των Ολυμπιακών Αγώνων, στο οποίο θα μετατραπεί το παλιό μουσείο. Μάλιστα, το τελευταίο προβλέπεται να «τραβήξει» τον κύριο όγκο των τουριστών μετά τη δημιουργία του. Να σημειωθεί πως, σύμφωνα με στατιστικές του ΕΟΤ, αλλά και της Οργανωτικής Επιτροπής, η επισκεψιμότητα της Ολυμπίας αυξάνει σταθερά και διαχέεται σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Ανάμεσα στις κτιριακές παρεμβάσεις, συμπεριλαμβάνονται η τοποθέτηση κλιματισμού, νέοι χώροι εξυπηρέτησης κοινού, αντικατάσταση ψευδοροφών και δαπέδων, νέος φωτισμός κ.ά. Η «φιλοσοφία» της επανέκθεσης θα είναι η διαχρονική παρουσίαση της ιστορίας και των λατρειών στο Ιερό.

«Μικροαστοί» χτες και σήμερα

Β. Τσάγκλος - Κ. Καζάκος
Β. Τσάγκλος - Κ. Καζάκος
Πρεμιέρα, σήμερα, στο «Βεάκη» με τους «Μικροαστούς» του Μαξίμ Γκόρκι, που ανεβαίνει σε μετάφραση Λυκούργου Καλλέργη, σκηνοθεσία Κώστα Καζάκου, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ασημακόπουλου και μουσική επιμέλεια Ιάκωβου Δρόσου. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Κώστας Καζάκος, Βέρα Κρούσκα, Βασίλης Κολοβός, Μαρίνα Ψάλτη, Βασίλης Τσάγκλος, Αννα Παϊταζή, Οδυσσέας Σταμούλης, κ.ά.

«Πρόκειται για ένα κλασικό αριστούργημα», σημειώνει ο Κώστας Καζάκος - «το οποίο τον καιρό που παίχτηκε - το 1902 - ήταν μια ταραγμένη εποχή, μια εποχή αλλαγών στην προεπαναστατική Ρωσία, μέσα στο μεγάλο κίνημα των Δεκεμβριστών. Γραμμένο από έναν άνθρωπο που η ζωή του ήταν συνυφασμένη με την καλλιτεχνική του δημιουργία. Υπήρξε σπάνιο φαινόμενο της παγκόσμιας λογοτεχνίας, από την άποψη ότι ήταν από τους πιο βιωματικούς συγγραφείς. Εζησε όλο το δράμα της πατρίδας του και του λαού της και αυτό αποτύπωσε σε όλα του τα έργα. Στους "Μικροαστούς" καταγράφει την τρομακτική κοινωνική αρρώστια, που λέγεται μικροαστισμός και εξουθενώνει τους ανθρώπους. Χτυπάει ανελέητα αυτούς, που, με την ιδιοτέλεια, τον ατομικισμό, τη συμφεροντολογία, καταστρέφουν τη ζωή, το μέλλον, τρώνε τα παιδιά τους και δεν αφήνουν τίποτε καινούριο να βλαστήσει. Στις μέρες μας που ζούμε αλλαγές και βίαιες προσαρμογές και ο ελληνικός λαός ζει ένα κλίμα ανασφάλειας και φόβου, αυτή η κοινωνική αρρώστια του μικροαστισμού εξαπλώνεται και γίνεται κυρίαρχο φαινόμενο. Γι' αυτό πιστεύω ότι το έργο αυτό είναι πολύτιμο από κάθε άλλη φορά, γιατί ο θεατής θα βρει στοιχεία, που θα του δυναμώσουν τη θέληση να αγωνιστεί για καλύτερη ζωή και θα τον ευαισθητοποιήσει και να μισήσει όλα αυτά που τον κρατάνε καθηλωμένο στο βούρκο μιας ταπεινής και χυδαίας καθημερινότητας».

Λυρική αυλαία

Ιουλία Τρούσσα - Μάρκο Ντι Φελίτσε
Ιουλία Τρούσσα - Μάρκο Ντι Φελίτσε
Με την ωραιότερη όπερα του Ουμπέρτο Τζορντάνο, «Αντρέα Σενιέ», ανοίγει αύριο η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Αντιπροσωπευτικό δείγμα του βερισμού η όπερα θεωρείται μια από τις πλέον δημοφιλείς του διεθνούς ρεπερτορίου και από τις πιο αγαπημένες των λυρικών τραγουδιστών, κυρίως των τενόρων. Το έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου το 1896, σημείωσε θριαμβευτική επιτυχία και έβγαλε το δημιουργό του από την αφάνεια και τη φτώχεια. Στην επιτυχία του συνέβαλε και το δραματικό λιμπρέτο του Ιλικα, που παρουσιάζει με ζωντάνια πραγματικές σκηνές της Γαλλικής Επανάστασης. Κεντρικός ήρωας είναι ο επαναστάτης, σημαντικός Γάλλος ποιητής Αντρέα Σενιέ (ελληνικής καταγωγής από μητέρα). Παρουσιάζονται τα τελευταία γεγονότα της ζωής του, μέχρι την εκτέλεσή του μαζί με τη γυναίκα που τον έχει αγαπήσει, σε μια περιρρέουσα επαναστατική ατμόσφαιρα.

Η όπερα παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη, σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Νίκου Πετρόπουλου, χορογραφία - κινησιολογία Φάουστα Ματσουκέλι. Τραγουδούν διαδοχικά: Αλμπέρτο Κουπίντο - Δημήτρης Στεφάνου - Βαγγέλης Χατζησίμος, Μάρκο ντι Φελίτσε - Ανδρέας Κουλουμπής - Γιάννης Γιαννίσης, Ιουλία Τρούσσα - Σόνια Μιλένκοβιτς, Μαρίνα Φιδέλη - Ελένη Λιώνα, Βαρβάρα Γκαβάκου - Μαρία Τζιοβαρίδου, Αλέκα Δρακοπούλου - Σίλβια Φρανς, Μάκης Γαβριηλίδης - Δημήτρης Σιγαλός, Διονύσης Τρούσσας - Πέτρος Μαγούλας, Δημήτρης Κασσιούμης - Παύλος Σαμψάκης, Λάζαρος Τσελεπίδης - Κωστής Κωνσταντάρας κ.ά. Οι παραστάσεις επαναλαμβάνονται στις 5, 8, 10, 11, 12, 22, 24/11.

Καλοδεχούμενο το γέλιο
  • Πρεμιέρα, σήμερα, στο θέατρο «Μινώα» με την επιθεώρηση των Χάρρυ Κλυνν και Ντίνου Σπυρόπουλου «Ρόμπες ξεκούμπωτες», που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Χάρρυ Κλυνν, σκηνικά Κάρολου Ρωμούση, μουσική Νίκου Στρατηγού, χορογραφίες Δημήτρη Παπάζογλου και κοστούμια Θεοδώρας Μαροσούλη. Παίζουν: Χάρρυ Κλυνν, Βάσια Τριφύλλη, Τάσος Παλαντζίδης, Γιάννης Καπετάνιος, Σάββας Τασίου, Ντίνος Σπυρόπουλος, Ελένη Τσακάλου, Ελενα Τζαβαλιά και Ελεάνα Μίχα. Χαρακτηριστικός είναι ο στίχος: «Της Ελλάδας τα παιδιά/ τώρα ζουν με δανεικά/ κι άλλοι παίρνουν τα πακέτα/ τα χαβιάρια, τα φιλέτα/ και τα τρώνε μεταξύ τους/ Οι υπουργοί κι οι κολλητοί τους...».
  • Αλλα και μια φαρσοκωμωδία ανοίγει, επίσης, αυλαία, σήμερα. Πρόκειται για την επιθεώρηση με τίτλο «απάτα τον πλησίον σου...», που ανεβαίνει στο θέατρο «Καλουτά», σε κείμενα Μάρκου Σεφερλή, σκηνοθεσία Λεοκράτη Πέτρου, σκηνικά Κάρολου Ρωμούση και μουσική Ζακ Ιακωβίδη. Παίζουν: Μάρκος Σεφερλής, Νένα Χρονοπούλου, Γιώργος Πετρόχειλος, Φρύνη Αρβανίτη, Ελσα Μιχαλακοπούλου, Αννα Δαμουλάκη και Ελίζα Πάλλη.
Χάραξη διαδρομών στις Μυκήνες

Υπέρ της έγκρισης της προμελέτης συντήρησης και ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου Μυκηνών γνωμοδότησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στην τελευταία του συνεδρίαση. Το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων εντός και εκτός της Ακρόπολης των Μυκηνών θα φτάσει τα τρία δισεκατομμύρια δραχμές, σε μια προσπάθεια να προφυλαχτεί καλύτερα ο αρχαιολογικός χώρος από την ανεξέλεγκτη - σε ό,τι αφορά τις διαδρομές - επισκεψιμότητα.

Στη συνεδρίαση του ΚΑΣ παρουσιάστηκε μόνο το μέρος της μελέτης που αφορά τη χάραξη συγκεκριμένων διαδρομών, η έλλειψη των οποίων εγκυμονεί κινδύνους, όχι μόνο για τα μνημεία, αλλά και για τους επισκέπτες, αφού έχουν αναφερθεί ακόμη και πτώσεις στους γκρεμούς που περικλείουν την Ακρόπολη.

Η χάραξη έγινε έτσι ώστε να μην υπάρχουν σκαλιά, αλλά με ελαφρά και βατή κλίση της διαδρομής, να ακολουθεί τις αρχαίες διαδρομές κατά το δυνατόν, αλλά και να μη γίνεται ταυτόχρονα κάθοδος και άνοδος, αλλά να υπάρχουν δύο εναλλακτικές έξοδοι.

Οι διαδρομές θα έχουν τρεις κατευθύνσεις: Από την Πύλη των Λεόντων στο Ανάκτορο, από το Ανάκτορο στο ΒΑ άκρο της Ακρόπολης, ενώ η έξοδος θα γίνεται από τη βόρεια Πύλη προς το μουσείο. Η προμελέτη προβλέπει και την αλλαγή του σημερινού χώρου στάθμευσης, που υποβαθμίζει αισθητικά τον αρχαιολογικό χώρο.

Μαθήματα δημοτικών χορών

Αρχισαν τα τρίμηνα μαθήματα δημοτικού χορού που διοργανώνει το Θέατρο «Δόρα Στράτου», στο λόφο Φιλοπάππου. Το μάθημα διαρκεί μιάμισι ώρα και πραγματοποιείται μία φορά τη βδομάδα. Διδάσκονται οι πιο διαδεδομένοι χοροί από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, στην πιο γνήσια μορφή τους. Οι μαθητές έχουν ειδική έκπτωση στις εκδόσεις (βιβλία, δίσκοι, κλπ.), και συμμετέχουν στις χορευτικές βραδιές και άλλες εκδηλώσεις. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται στο Θέατρο «Δόρα Στράτου» (τρόλεϊ 22, στάση «Θέατρο»). Διδάσκουν δάσκαλοι με πολυετή εμπειρία. Σημειώνουμε ότι το Θέατρο Ελληνικών Χορών «Δόρα Στράτου», το ζωντανό μουσείο του ελληνικού χορού από το 1953, είναι μη-κερδοσκοπικός οργανισμός. Πέρα από τις παραστάσεις, τα μαθήματα και τις εκδόσεις, εκτελεί πολυάριθμα προγράμματα επιστημονικής έρευνας του χορού. Πληροφορίες τηλ. 32.44.395.

Αναδρομική έκθεση έργων ζωγραφικής του Απόστολου Κιλεσσόπουλου, εγκαινιάζεται σήμερα (8.30 μ.μ.) στο Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (Γενί Τζαμί). H έκθεση, που περιλαμβάνει έργα του καλλιτέχνη, της περιόδου 1991 - 2000, θα διαρκέσει έως τις 26/11 και θα λειτουργεί καθημερινά - εκτός Δευτέρας - 9 π.μ. - 1 μ.μ. και 5 - 9 μ.μ. Το Σάββατο θα λειτουργεί μόνο απόγευμα και τις Κυριακές μόνο πρωί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ