ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΠΑΤΡΑ 2006»
Καυγάς για το «πάπλωμα»...

«Καυγάς» για το «πάπλωμα» (π.χ. ποιος προσλαμβάνει ποιον) και όχι για το ...φιλέτο «λιμουζίν» που έφαγαν, μεταξύ άλλων, οι πρέσβεις των χωρών της ΕΕ προ μηνών στην Πάτρα, ξέσπασε στο εσωτερικό της ΝΔ, με επίκεντρο την «Πάτρα - Πολιτιστική Πρωτεύουσα» και «πρωταγωνιστές» την τοπική ΔΑΚΕ και στελέχη της κυβέρνησης και της ΝΔ.

Πρόκειται για πολύ διαδεδομένη, στο λαό της Πάτρας, διαπίστωση, αφού οι «αποκαλύψεις» της τοπικής ΔΑΚΕ για το «βόλεμα» συγγενών και φίλων στο φορέα «Πολιτιστική Πρωτεύουσα», αλλά και για τα 30.000 ευρώ που κόστισε στο δημόσιο το τριήμερο «τραπέζωμα» των πρεσβευτών, των συζύγων και της «ακολουθίας» τους (τουλάχιστον 100 άτομα) ήταν γνωστές στην τοπική κοινωνία. Αλλωστε, η διαχείριση του φορέα βρίσκεται στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης της δημοτικής κίνησης «Πάτρα Μπροστά - Ενωμένοι» με τη δημοτική αρχή.

Ηδη από τον Ιούνη, δηλαδή πολύ πριν η ΔΑΚΕ Πάτρας «ευαισθητοποιηθεί» για τη «διαφάνεια», η δημοτική παράταξη ζήτησε εγγράφως από τη δημοτική αρχή να απαντήσει σε καίρια ερωτήματα για τη λειτουργία του φορέα της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας», συμπεριλαμβανομένων των προσλήψεων και των δαπανών. Τον Ιούλη η δημοτική αρχή κάλεσε στο Δημοτικό Συμβούλιο τον διευθύνοντα σύμβουλο του οργανισμού «Πάτρα 2006», Χρ. Ροϊλό (σ.σ. τον οποίο «κατηγορεί» σήμερα η τοπική ΔΑΚΕ), και τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Θ. Μικρούτσικο. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της κίνησης, Κώστα Πελετίδη, το ΔΣ δεν έγινε «σοφότερο» για τη διαχείριση του φορέα.

Επιπλέον, η κίνηση έχει καταγγείλει το γεγονός ότι γίνονται προσλήψεις χωρίς προκήρυξη, με το πρόσχημα ότι «βιαζόμαστε», ενώ ουδείς γνωρίζει τι γίνεται και με τις διάφορες αναθέσεις. Αναλόγως έχει καταγγείλει και το ότι με το πρόσχημα της «δημιουργίας υποδομών» ανακαινίζονται ιδιωτικοί χώροι, ενώ ο δήμος έχει δικά του ακίνητα.

Ουσιαστικά, λοιπόν, η «σκόνη» που σηκώθηκε περί «εμφυλίου» στη ΝΔ, αν και είναι διδακτική για το λαό ως προς την πρακτική των πολιτικών εκπροσώπων του κεφαλαίου, ωστόσο προσπαθεί να σκεπάσει ακόμη σοβαρότερες και αντιδραστικές πτυχές του «θεσμού» της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας» για την πόλη και το λαό της Πάτρας.

Ξεκίνησε το Φεστιβάλ Δράμας

Πραγματοποιήθηκε την Κυριακή η τελετή έναρξης του 28ου Ελληνικού και του 11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, κατά την οποία τιμήθηκαν ο σκηνοθέτης Παντελής Βούλγαρης και ο ηθοποιός Κώστας Βουτσάς, ενώ απονεμήθηκε και το βραβείο σεναρίου του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.

Η τελετή πλαισιώθηκε με κοντσέρτο για φωνή και πιάνο με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, με ερμηνεύτρια την ηθοποιό Μελίνα Μποτέλη και στο πιάνο τον Γιάννη Φίνα. Επίσης προβλήθηκε η μικρού μήκους ταινία «Τζίμη ο Τίγρης» (1966) του Παντελή Βούλγαρη.

Το βραβείο του ΕΚΕΒΙ για καλύτερο σενάριο βασισμένο σε λογοτεχνικό έργο μοιράστηκαν το σενάριο «Σκαριμπίμ - Σκαριμπόμ» των Μανώλη Τσίπου και Βασίλη Νούλα βασισμένο στο βιβλίο του Σκαρίμπα και το σενάριο «Προσκλητήριο» της Κατερίνας Φιλιώτου εμπνευσμένο από το ομότιτλο διήγημα της Κικής Δημουλά.

Σήμερα, στο τμήμα «Ελληνες του κόσμου» διαγωνίζονται οι ταινίες: «3» Δημήτρης Αντζους, «Soundroom» Γιάννης Κολόζης, «Blackberries» Νικόλας Πανουτσόπουλος, «Manhattan» Λελούδα Πέτρου-Veschi, «Malgaat» Θεόδωρος Παναγίδης, «Light in shadow» Κωνσταντάρας Αλέξανδρος, Juan Reina, Golkou Parhizgan, «Αντον Τσέχωφ: Η Τελευταία Αυλαία» Ορφέας Περετζής.

Στο διαγωνιστικό μυθοπλασίας προβάλλονται: «Προστασία» Χρήστος Νικολέρης, «Δίχως Μνήμη» Εμμανουήλ Μπούχλης, «Το Δώρο» Μίνως Νικολακάκης, «Στο Δοκιμαστήριο του Κάφκα» Κύρος Παπαβασιλείου, «Γενέθλια Μέρα» Γιώργος Μαρκάκης, «Work Late» Γιάννης Χριστοφόρου, «Μια Στο Εκατομμύριο» Παναγιώτης Φωτίου.

Λυρικοί «Παλιάτσοι»

Η όπερα του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο «Οι Παλιάτσοι», σε σκηνοθεσία Φράνκο Τζεφιρέλι, ανεβαίνει (24-26/9), στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με συμμετοχή της Ορχήστρας και Χορωδίας της ΕΛΣ.

Ο διάσημος Ιταλός σκηνοθέτης Φρ. Τζεφιρέλι, με τη μεγάλη θητεία του στην όπερα, υπογράφει και τα σκηνικά και τους φωτισμούς της παράστασης. Η μουσική διεύθυνση είναι του Μασιμιλιάνο Στεφανέλι και τα κοστούμια της Ραϊμόντα Γκαετάνι. Ερμηνεύουν, επίσης, οι Mark Milhofer και Luca Salsi. Το λυρικό έργο, που καθιέρωσε τον Ιταλό συνθέτη και έχει παρουσιαστεί στα σημαντικότερα θέατρα της Ευρώπης, ανεβαίνει στο Ηρώδειο με τους Alberto Cupido, Veronica Villarroel και Alexandru Agache στους βασικούς ρόλους. Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε με εξαιρετική επιτυχία το 1892 στο Μιλάνο, χαρίζοντας παγκόσμια φήμη στον Ρ. Λεονκαβάλο. Να σημειωθεί ότι ο πρωταγωνιστικός ρόλος του Κάνιο υπήρξε αγαπημένος ρόλος του μυθικού τενόρου Ενρίκο Καρούζο στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο Ρουτζέρο Λεονκαβάλο έγραψε ο ίδιος το λιμπρέτο της όπεράς του, που βασίζεται στο δημοφιλές για το λυρικό θέατρο της εποχής τρίπτυχο έρωτας, ζήλια, βία. Ισχυριζόταν ότι ο μύθος βασιζόταν σε αληθινά γεγονότα, που συνέβησαν στην Καλαβρία όταν ήταν παιδί.

Λάτρεψε τον ελληνικό πολιτισμό

Ο Ζακ Λακαριέρ φωτογραφημένος μέσα σε αρχαίους κίονες
Ο Ζακ Λακαριέρ φωτογραφημένος μέσα σε αρχαίους κίονες
Πέθανε το Σάββατο σε ηλικία 79 ετών ο Γάλλος ελληνιστής συγγραφέας, δοκιμιογράφος, παθιασμένος λάτρης της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας και γενικότερα του ελληνικού, αρχαίου, νεότερου και σύγχρονου πολιτισμού μας, Ζακ Λακαριέρ, γνώστης της αρχαίας ελληνικής Γραμματείας αλλά και της νεοελληνικής λογοτεχνίας και μεταφραστής στα γαλλικά του Ρίτσου, του Σεφέρη, του Ελύτη, του Τσίρκα, του Γκάτσου και άλλων σπουδαίων λογοτεχνών μας.

Ο Ζακ Λακαριέρ γεννήθηκε το 1925 στη Λιμόζ και σπούδασε φιλολογία και νομική στη Σορβόνη. Στην Ελλάδα έζησε πολλά χρόνια, αλλά έφυγε με την επιβολή της δικτατορίας. Πολυβραβευμένος, εξέδωσε περίπου 40 έργα με μια ευρεία γκάμα από ταξιδιωτικές εντυπώσεις, μυθιστορήματα, ποιήματα, μεταφράσεις, βιβλία τέχνης, λευκώματα με φωτογραφίες του από μνημεία και τοπία της Ελλάδας, καθώς και της Κύπρου. Το μυθιστόρημά του «Το ελληνικό καλοκαίρι» που εκδόθηκε το 1976 από τον οίκο «Plon», ανατυπώνεται συνεχώς και αποτέλεσε τεράστια επιτυχία, «ταξιδεύει» τον αναγνώστη στον πολύπτυχο ελληνικό (αρχαίο, λαϊκό και σημερινό) πολιτισμό. Να αναφέρουμε και το βιβλίο του «Ερωτικό λεξικό της Ελλάδας» (κυκλοφόρησε και στα ελληνικά), το οποίο περιλαμβάνει όλες τις αγάπες του στην Ελλάδα και στον πολιτισμό της.

Μελωδική «διαδρομή»

Ο Μανώλης Λιδάκης, ερμηνευτής που με ταλέντο, σεμνότητα και ποιότητα υπηρετεί το καλό ελληνικό τραγούδι, ολοκληρώνει την καλοκαιρινή του περιοδεία, με συναυλία του αύριο στο Κηποθέατρο Παπάγου (Οδός Κορυτσάς - 6η στάση, τηλ. 210-8032175). Θα θυμίσει αγαπημένα τραγούδια, από τη «Χαλκίδα», το «Τελευταίο ποτηράκι» και το «Δε μετανιώνω», μέχρι την «Αρετούσα», το «Αστρα μη με μαλώνετε» και το «Δεν είσαι πουθενά». Επίσης, θα τραγουδήσει Χατζιδάκι, Αλλαγιάννη, Σπανό, Μπαγιαντέρα, Βαγιόπουλο, Μπιθικώτση, τραγούδια του νέου κύματος, αλλά και της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Κρήτης. Θα ερμηνεύσει κομμάτια με τη συνοδεία πιάνου, άλλα με κιθάρα και φωνή, ορισμένα με μικρό σχήμα (ακορντεόν, κιθάρα, μπουζούκι) και τα περισσότερα με πλήρη ορχήστρα.

Τελειώνουν τις παραστάσεις
  • Τη σαιξπηρική «Δωδέκατη νύχτα» παρουσιάζει στον Ασπρόπυργο, στον «Γαλαξία», το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους. Παίζουν: Χρ. Βαλαβανίδης, Γ. Λέφας, Τ. Παλαντζίδης, Π. Σκουρολιάκος, Δ. Χατούπη, Σ. Σαραφιανός κ.ά.
  • «Ουζερί Τσιτσάνης - Παύλου Μελά 22» του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, από το ΚΘΒΕ, παρουσιάζεται, αύριο, στο Αίθριο Πολιτιστικό Κέντρο Δημαρχείου Κηφισιάς, και την Πέμπτη στο Αλσος Βεϊκου, στο Γαλάτσι. Η σκηνοθεσία είναι του Σωτήρη Χατζάκη. Παίζουν: Θ. Βούλγαρης, Κ. Γιαμαλή, Μ. Γούναρης, Ιπ. Δελβερούδης, Γ. Ηλιόπουλος, Γ. Καύκας, Δ. Κολοβός, κ.ά.
  • Η μουσικοθεατρική παράσταση «Οι κυνικοί ξανάρχονται» του Νίκου Καλογερόπουλου ολοκληρώνει την περιοδεία της, με το ακόλουθο πρόγραμμα: 24/09: θέατρο «Πέτρα» στην Πετρούπολη και στις 26/09: στο Θέατρο «Αλέξης Μινωτής» στο Αιγάλεω. Παίζουν: Ν. Καλογερόπουλος, Ν. Ορφανός, Ζ. Ναλμπάντη, Ν. Τουρνάκης, Π. Αντέλης, Ε. Ψαρούδα, Γ. Ταυρίδης, Π. Τουλούπας κ.ά. Συμμετέχουν οι «ΑΠΟΡΟΙ ΑΡΧΟΝΤΕΣ» (εξαμελής ρεμπέτικη κομπανία).


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ