ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Μάη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
Τίμησαν τον Ρίτσο

«Πανω απ' τ' αντίσκηνα περνάνε τα μπουλούκια των άστρων / κάποτε κουρασμένα, κάποτε πικρά, ωστόσο σίγουρα / για το δρόμο τους, για το δρόμο μας».

Ο λόγος του ποιητή της Ρωμιοσύνης Γιάννη Ρίτσου, του κομμουνιστή αγωνιστή, πλημμύρισε χτες το βράδυ την Τεχνόπολη όπου πραγματοποιήθηκε εκδήλωση αφιερωμένη στη ζωή και το έργο του, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Αθήνας (ΠΟΔΑ), σε επιμέλεια της Ζωής Βαλάση. Μία ζεστή βραδιά, με οδηγό τον αστείρευτο πλούτο της δημιουργίας του και την αγωνιστική, αταλάντευτη πορεία του που περιελάμβανε ακόμη οπτικό υλικό και έκθεση βιβλίων του Γ. Ρίτσου.

Στον ποιητή - αγωνιστή και στοχαστή Γ. Ρίτσο αναφέρθηκε στην ομιλία του ο Χρήστος Αλεξίου (τέως καθηγητής πανεπιστημίου και διευθυντής του περιοδικού «Θέματα Λογοτεχνίας») ο οποίος στάθηκε στους σταθμούς της ποιητικής του διαδρομής αλλά και στα σημαντικά γεγονότα της ζωής του. «Η ποίησή του - τόνισε - πηγάζει από το παρόν της ζωής. Είναι συνυφασμένη με τους αγώνες του ελληνικού λαού για ελευθερία και κοινωνική δικαιοσύνη και είναι διαρκώς επίκαιρη».

Στην ομιλία της με θέμα «Ρίτσος - Σικελιανός: Συνομιλία ες αεί» η καθηγήτρια νεοελληνικής φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Ρίτσα Φράγκου - Κικίλια εντόπισε τις επιδράσεις που άσκησε το έργο του Σικελιανού σ' αυτό του Ρίτσου. Διάβασε γράμματα του ποιητή προς τον «αγαπημένο του δάσκαλο» που η ίδια έφερε στην επιφάνεια και στάθηκε κυρίως στα ποιήματα «Ανάμνηση» και «Στον Αγγελο Σικελιανό». Ακολούθησε μαρτυρία του ζωγράφου - χαράκτη - συγγραφέα Γιάννη Στεφανίδη, ο οποίος γνώρισε τον Γ. Ρίτσο στην εξορία τον Αύγουστο του 1948. Ποιήματα απέδωσαν οι Περικλής Λιανός, Αννα Βυθούλκα, Ορφέας Ζαφειρόπουλος με συνοδεία κιθάρας από την Εύα Φάμπα.

Τη βραδιά άνοιξε ο πρόεδρος του ΠΟΔΑ, Αγγελος Μοσχονάς, ενώ χαιρέτισε ο δήμαρχος Αθηναίων Νικήτας Κακλαμάνης.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν ο Σπύρος Χαλβατζής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και βουλευτής του Κόμματος, η Ευά Μελά, βουλευτής του ΚΚΕ και ο Στ. Λάμπρου, επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα».

Σημειώνουμε ότι τον Ιούλη ο ΠΟΔΑ θα πραγματοποιήσει μουσική βραδιά για τον Γ. Ρίτσο στη Ρωμαϊκή Αγορά.


Το ΣΕΗ επιλέγει τον αγώνα με το ΠΑΜΕ

Η παράταξη του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών «Κίνηση Ηθοποιών» (παράταξη του ΣΥΝ) στη συνεδρίαση της συντακτικής ομάδας για την εφημερίδα του ΣΕΗ κατέθεσε κείμενο προς δημοσίευση, όπου καταγγέλλουν το ΔΣ του ΣΕΗ ότι κάνει κομματικές παρεμβάσεις. Επί της ουσίας, όμως, στηρίζουν τη θέση που είχαν πάρει σε προηγούμενο ΔΣ για τη μη συμμετοχή του σωματείου στην πανελλαδική απεργία 2/4, γιατί όπως ισχυρίζονταν ήταν τέλος της σεζόν. Αντιτίθενται, γιατί το σωματείο συμμετείχε στην απεργία μαζί με το ΠΑΜΕ, ισχυριζόμενοι ότι τέτοιες συγκεντρώσεις είναι κομματικές, ενώ οι συγκεντρώσεις της ΓΣΕΕ δεν είναι.

Στη χτεσινή συνεδρίαση, το ΔΣ του ΣΕΗ έβγαλε την παρακάτω ανακοίνωση: «Το ΣΕΗ από την ίδρυσή του, έως σήμερα, υπερασπίζεται με κάθε τρόπο τα δικαιώματα των εργαζόμενων ηθοποιών με καθημερινούς αγώνες και αιτήματα, στο πλάι όλων των ταξικών Σωματείων που παλεύουν για καλύτερες συνθήκες εργασίας. Οι εκλογές που γίνονται κάθε δύο χρόνια στο Σωματείο μας, εξασφαλίζουν χρόνια τώρα την εκπροσώπησή του από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, που συσπειρώνει στους κόλπους της τους εργαζόμενους όλου του καλλιτεχνικού χώρου και ανήκει στο ΠΑΜΕ. Ετσι, το ΣΕΗ συντασσόμενο με την ΠΟΘΑ εδώ και χρόνια καλεί πάντα τα μέλη του σε συγκέντρωση στο χώρο που ορίζει η Ομοσπονδία τους, δηλαδή μαζί με το ΠΑΜΕ. Και είναι πράγματι άξιον απορίας που οι συνάδελφοι της Κίνησης Ηθοποιών ανακάλυψαν όψιμα αυτό το γεγονός. Αλλωστε, το ΣΕΗ έχει επιλέξει το δρόμο του αγώνα για τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Απορρίπτει τη λογική του "κοινωνικού διαλόγου" και τη συναίνεση που υιοθετεί και υλοποιεί η ΓΣΕΕ, η οποία υπέγραψε την κατάπτυστη συμφωνία για αύξηση 1 ευρώ την ημέρα. Το ΣΕΗ μαζί με την ΠΟΘΑ και το ΠΑΜΕ διεκδίκησε και πέτυχε: α) Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας με αύξηση 11% μετά από μεγάλες κινητοποιήσεις του κλάδου μαζί με το ΠΑΜΕ πριν 2 χρόνια. β) Φέτος, αύξηση κατά μέσον όρο 6% το χρόνο. γ) Με κινητοποίηση του ΣΕΗ μαζί με το ΠΑΜΕ καταφέραμε επίσης, να ανανεωθούν οι συμβάσεις των 2 συναδέλφων στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας που η Διεύθυνση του Θεάτρου δεν ανανέωνε για συνδικαλιστικούς λόγους. Κι αυτοί που τώρα μας «κατηγορούν» ότι καλούμε στην απεργιακή συγκέντρωση του ΠΑΜΕ και όχι της ΓΣΕΕ είναι οι ίδιοι που στην ουσία δεν ήθελαν καν να απεργήσει ο κλάδος μας, κάνοντας πλάτες στην κυβέρνηση να περάσει ό,τι αλλαγές θέλει στο όνομα της κρίσης χωρίς καμία αντίδραση από τους ηθοποιούς. Είναι αυτοί που με ψεύτικη δικαιολογία ότι ο κλάδος των ηθοποιών δε θέλει να απεργήσει, ήταν οι μόνοι που ψήφισαν αποχή στο ΔΣ για να μην πάρει απόφαση το ΣΕΗ να γίνει η απεργία! Λες και τα προβλήματα λύθηκαν, λες και δεν έχουμε τίποτα άλλο να διεκδικήσουμε, τη στιγμή που όλοι οι εργαζόμενοι, σε όλες τις χώρες της Ευρώπης είχαν κηρύξει απεργία! Ευτυχώς ο ίδιος ο κλάδος τους διέψευσε, παρά τις προσπάθειές τους για το αντίθετο, με την καθολική συμμετοχή του στην απεργία ακόμη και σε θέατρα με τεράστια προπώληση και για πρώτη φορά με μεγάλη συμμετοχή στον οπτικοακουστικό χώρο! Γιατί ο κλάδος γνωρίζει ότι παρότι υπογράψαμε Συλλογικές Συμβάσεις στο θέατρο, τα βασικά μας προβλήματα (ανεργία, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ασφαλιστικό) παραμένουν ακόμα άλυτα». Και καταλήγει χαρακτηριστικά: «Συμπαρατασσόμαστε με το ΠΑΜΕ γιατί τα αιτήματά του εκφράζουν τις σύγχρονες ανάγκες των ηθοποιών, γιατί διεκδικεί να δοθεί 2% του κρατικού προϋπολογισμού για τον πολιτισμό. Γιατί παλεύει κατά της ανεργίας και της αδιαφάνειας στα ελάχιστα χρήματα που δίνονται για το θέατρο. Γιατί διεκδικεί την αξιοποίηση των ελληνικών συγκροτημάτων στα θεατρικά φεστιβάλ. Το ΣΕΗ χρειάζεται όχι μόνο να συνεχίσει στην ίδια κατεύθυνση, αλλά και να δυναμώσει το επόμενο διάστημα τη συμπόρευσή του με το συνεπές ταξικό ρεύμα στο συνδικαλιστικό κίνημα, το ΠΑΜΕ, γιατί αυτός είναι ο μόνος τρόπος να εμποδίσουμε τα χειρότερα, να αποσπάσουμε κατακτήσεις - όπως ουσιαστική υλοποίηση των ΣΣΕ στα θέατρα και υπογραφή ΣΣΕ στον οπτικοακουστικό τομέα - και ν' ανοίξουμε δρόμο στην προοπτική της αληθινής καταξίωσης του πολιτισμού και των συντελεστών του».


ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Εγκαίνια συμβατά με τον αντιδραστικό χαρακτήρα του

Eurokinissi

Αφού κατέστρεψε τον αρχαιολογικό χώρο του Μακρυγιάννη, το περιβάλλον της Ακρόπολης, στερώντας από την πόλη έναν ακόμη ελεύθερο, από τσιμέντο, χώρο και αποκόπηκε από την Αρχαιολογική Υπηρεσία στο όνομα της οικονομικής «αυτοτέλειας», ανοίγοντας το δρόμο της εμπορευματοποίησης για όλα τα μουσεία, το Νέο Μουσείο Ακρόπολης (ΝΜΑ) «σφραγίζει» το χαρακτήρα του ως «συμβόλου» της αστικής αντίληψης για τον πολιτισμό, με τα μαξιμαλιστικά εγκαίνιά του στις 20 Ιούνη.

Το «σενάριο» των εγκαινίων παρουσίασε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Αντ. Σαμαράς, σε συνέντευξη Τύπου, κατά την οποία υπογράμμισε, ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι το ΝΜΑ «να μην αρμέγει από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά να είναι αυτόφωτο» οικονομικά. Αυτό σημαίνει, κατά τον καθηγητή και πρόεδρο του ΔΣ του μουσείου, Δ. Παντερμαλή, «να μην υπάρχει διαχωρισμός εμπορικής και εκπαιδευτικής χρήσης» αφού... «η ζωή είναι σύνθετη»! Αν και ο ίδιος έσπευσε να «ξορκίσει» την «αγορά» - «δεν ξεκινάμε να φέρουμε την αγορά στο μουσείο» - η πραγματικότητα είναι ότι και σε αυτό το μουσείο θα κυριαρχεί το απάνθρωπο εργασιακό καθεστώς των συμβάσεων και η αγοραία εκμετάλλευση τμημάτων του, όπως το εστιατόριο, για το οποίο ειπώθηκε ότι «θα το ζήλευαν και τα καλύτερα εστιατόρια της Ευρώπης»! Μάλιστα, το εστιατόριο θα λειτουργεί αρχικά με ...σπουδαστές σχολών τουριστικών επαγγελμάτων ενώ στη συνέχεια θα ξεπουληθεί σε ιδιώτη.

Η κυβέρνηση προτίθεται να βάλει μόνο για το 2009, εισιτήριο εισόδου 1 ευρώ, το οποίο θα γίνει 5 ευρώ το 2010. Τα εγκαίνια θα κρατήσουν ουσιαστικά... μια βδομάδα και προβλέπεται φιέστα με αρχηγούς κρατών, χορηγούς και άλλες δραστηριότητες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ