ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Γενάρη 2000
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ολυμπιακό Χωριό
Ο ΟΕΚ θα πληρώνει, η «θυγατρική» θα αποφασίζει...

Νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση της Ανώνυμης Εταιρίας «Ολυμπιακό Χωριό 2004», η οποία με χρήματα του ΟΕΚ, αλλά σε συνεργασία και με ιδιώτες («αυτοχρηματοδότηση», αντιπαροχή)θα κατασκευάσει την πολιτεία των 16.000 κατοίκων

Ανώνυμη εταιρία, με αρμοδιότητα την κατασκευή του Ολυμπιακού Χωριού και την εκμετάλλευσή του μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, ιδρύει η κυβέρνηση, με νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού, που παρουσιάζει κατ' αποκλειστικότητα σήμερα ο «Ρ».

Με το νομοσχέδιο, που φέρει τον τίτλο «Ιδρυση Εταιρίας "Ολυμπιακό Χωριό 2004", προστασία Ολυμπιακών συμβόλων και σημάτων και άλλες διατάξεις» και που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τις επόμενες μέρες, η κυβέρνηση επιχειρεί να αφαιμάξει οικονομικά τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας και τους δικαιούχους του για να κατασκευαστεί το Ολυμπιακό Χωριό, αφήνοντας παράλληλα εκτεθειμένο τον Οργανισμό στις ορέξεις επιχειρηματικών ομίλων, που «έχουν βάλει στο μάτι» την εκμετάλλευση του έργου. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ακόμα και την πλειοψηφία στο Διοικητικό Συμβούλιο της νέας εταιρίας (7μελές), δεν προσδιορίζεται με σαφήνεια αν θα την ελέγχει ο ΟΕΚ ή η κυβέρνηση.

Ακόμα, με το νομοσχέδιο δεν αποκλείεται η κυριότητα μέρους ή ολόκληρου του Ολυμπιακού Χωριού, σε κάποια φάση της κατασκευής, να περάσει σε ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα ακόμα και να συμμετέχουν στο ΔΣ της εταιρίας «Ολυμπιακό Χωριό 2004»! Και αυτό γιατί το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η εταιρία αυτή μπορεί «να αναθέτει την κατασκευή του παραπάνω έργου με αυτοχρηματοδότηση ή συγχρηματοδότηση ή με το σύστημα της αντιπαροχής ή παραχώρησης».

Παρ' όλα αυτά, ο ΟΕΚ καλείται να καταβάλει ένα υπέρογκο ποσό για το έργο (απαλλοτριώσεις, κατασκευή, αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, χρηματοδότηση και κάθε άλλη δαπάνη για την ίδρυση και λειτουργία της νέας εταιρίας) που υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 120 δισ. δρχ. Κι αυτό χωρίς να εξασφαλίζεται ότι μετά τους αγώνες θα είναι ο ίδιος κύριος του έργου.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 1 παρ. 6 αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η χρηματοδότηση και η επιχορήγηση είναι χωρίς παροχή εγγυήσεως εκ μέρους της εταιρίας "Ολυμπιακό Χωριό 2004" και χωρίς υποχρέωση επιστροφής των αντίστοιχων χρηματικών ποσών που διατίθενται από τον ΟΕΚ, με βάση τον προϋπολογισμό του συγκεκριμένου έργου ή τμημάτων του, τον οποίο εγκρίνει το ΔΣ της εταιρίας» (!). Κι αυτό, την ίδια στιγμή που το ελληνικό δημόσιο παρέχει εγγυήσεις δισεκατομμυρίων σε ξένες εταιρίες που κατασκευάζουν δημόσια έργα, όπως το αεροδρόμιο των Σπάτων ή το μετρό της Αθήνας.

Σκοπός της εταιρίας

Συνίσταται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με τη μορφή ανώνυμης εταιρίας που θα εποπτεύεται από τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και διάρκεια λειτουργίας μέχρι την 31.12.2006.

Σύμφωνα με το άρθρο 1, παρ. 4, σκοπός της εταιρίας είναι:

1. Να εκπονεί μελέτες, να αναθέτει τη σύνταξη μελετών ή να συμμετέχει στην εκπόνηση μελετών που σχετίζονται με την ανέγερση του Ολυμπιακού Χωριού και των συνοδευτικών αυτού εγκαταστάσεων στη θέση Λεκάνες του Δήμου Αχαρνών, οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων και μετά την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων ως πρότυπος οικιστικός πυρήνας και πολεοδομικό κέντρο.

2. Να δημοπρατεί, κατασκευάζει, επιβλέπει ή αναθέτει την κατασκευή του παραπάνω έργου με αυτοχρηματοδότηση ή συγχρηματοδότηση ή με το σύστημα της αντιπαροχής ή παραχώρησης προκειμένου να κατασκευαστούν σ' αυτό κάθε είδους κτιριακά συγκροτήματα, κτίρια ή κτίσματα τα οποία θα εξυπηρετούν τις ανάγκες στέγασης, σίτισης, άθλησης, ιατρικής περίθαλψης, ψυχαγωγίας και εκπλήρωσης θρησκευτικών καθηκόντων τόσο των αθλητών που θα λάβουν μέρος στους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2004, όσο και των οικιστών - δικαιούχων του ΟΕΚ, οι οποίοι θα κατοικήσουν το Ολυμπιακό Χωριό μετά τη λήξη των αγώνων.

3. Να διαμορφώνει τους ελεύθερους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου, να κατασκευάζει ή αναθέτει την κατασκευή δρόμων πρόσβασης, πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων και εν γένει κάθε είδους έργων υποδομής, αναγκαίων για την εύρυθμη λειτουργία του Ολυμπιακού Χωριού.

4. Να προβαίνει στη συντήρηση, επισκευή, μετασκευή ή αναδιαρρύθμιση τόσο των κατοικιών του Ολυμπιακού Χωριού όσο και των κτιριακών συγκροτημάτων, κτιρίων, ώστε μετά τους αγώνες να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μόνιμων οικιστών και στις ανάγκες των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.

5. Να συνάπτει κάθε είδους συμβάσεις με το Δημόσιο ή με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, σχετικές με την κατασκευή και επίβλεψη κατασκευής του Ολυμπιακού Χωριού, τη διαχείριση, εκμετάλλευση, μίσθωση, πώληση, ανταλλαγή, δωρεά, προσωρινή παραχώρηση της χρήσης και οριστική μεταβίβαση της κυριότητας των οικιών, κτιριακών συγκροτημάτων, κτιρίων και εν γένει κατασκευών του Ολυμπιακού Χωριού καθώς και των ελεύθερων χώρων αυτού.

Ποιος θα έχει την πλειοψηφία στο ΔΣ;

Το νομοσχέδιο προβλέπει πως το ΔΣ της νέας εταιρίας θα είναι επταμελές και θα αποτελείται από τον πρόεδρο, τον διευθύνοντα σύμβουλο και πέντε μέλη. Ο πρόεδρος του ΔΣ και ένα μέλος ορίζονται με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Τρία μέλη του ΔΣ ορίζονται ύστερα από απόφαση του ΔΣ του ΟΕΚ. Ενα μέλος ορίζεται ύστερα από πρόταση του υπουργού Πολιτισμού. Ο διευθύνων σύμβουλος - σύμφωνα με το νομοσχέδιο - θα οριστεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, δηλαδή από τη γενική συνέλευση των μετόχων. Στην προκειμένη περίπτωση αυτό το ρόλο θα έχει το ΔΣ του ΟΕΚ. Ωστόσο, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην ορίζει το ΔΣ του ΟΕΚ ένα ακόμα μέλος, που θα δίνει την πλειοψηφία στο ΔΣ της νέας εταιρίας. Κι αυτό γιατί στο άρθρο 1 παρ. 6 προβλέπει ότι «το ΔΣ του ΟΕΚ ενεργεί ως γενική συνέλευση της εταιρίας και έχει όλες τις σχετικές αρμοδιότητες, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στον παρόντα νόμο ή στο καταστατικό της εταιρίας».

Οσον αφορά το μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρίας, στο άρθρο 1 παρ. 6 αναφέρεται πως «ορίζεται σε 100 εκατομμύρια δρχ. και αναλαμβάνεται ολόκληρο από τον ΟΕΚ και καταβάλλεται όπως ορίζει το καταστατικό της εταιρίας. Για το κεφάλαιο αυτό εκδίδεται ένας ονομαστικός αναπαλλοτρίωτος τίτλος που ανήκει στον ΟΕΚ». Βέβαια, όπως είναι φυσικό και από το ίδιο το κόστος του έργου (πάνω από 120 δισ. δρχ.), οι αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας μέχρι την ολοκλήρωση του έργου θα είναι πολλές. Ετσι, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το μόνο βέβαιο είναι ότι ο ΟΕΚ θα διατηρήσει αυτή τη μία και αρχική μετοχή στη νέα εταιρία.

Οι πόροι της εταιρίας θα προέρχονται από τη χρηματοδότηση και την επιχορήγηση του ΟΕ, προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή Διεθνών Οργανισμών, από επιχειρηματική δραστηριότητά της, καθώς και από κάθε άλλη νόμιμη πηγή. Η συμμετοχή τρίτων στην εταιρία (επιχειρηματίες, επενδυτές) «είναι επιτρεπτή έπειτα από έγκριση του υπουργού Εργασίας και υπό τον όρο ότι ο ΟΕΚ θα διατηρεί την απόλυτη πλειοψηφία τόσο στο μετοχικό κεφάλαιο όσο και στο ΔΣ αυτής». Είναι φανερό ότι η συγκεκριμένη διατύπωση έρχεται σε αντίθεση με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, αφού και την απόλυτη πλειοψηφία στο ΔΣ και το μετοχικό κεφάλαιο δεν είναι βέβαιο ότι θα τα έχει ο ΟΕΚ.

Προστασία Ολυμπιακών Συμβόλων και Σήματος

Με την ποινή της φυλάκισης το λιγότερο τρεις μήνες και πρόστιμο τουλάχιστον 200.000 δρχ. θα τιμωρείται όποιος αναπαράγει και χρησιμοποιεί παράνομα για εμπορικούς λόγους τα Ολυμπιακά σύμβολα και σήματα. Αυτό προβλέπει το άρθρο 2 του νομοσχεδίου.

Ακόμα όποιος προσβάλλει (;) τα σύμβολα και τα σήματα, θα πληρώνει πρόστιμο τουλάχιστον 300.000 δρχ.

Τα Ολυμπιακά σήματα και σύμβολα θα μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο κατόπιν έγγραφης συμφωνίας του χρήστη με την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων (ΟΕΟΑ), που κατατίθεται στην αρμόδια ΔΟΥ είτε με νόμιμο παραστατικό ΚΒΣ (τιμολόγιο εκδόσεως του χρήστη) που θα πρέπει να προσυπογράφεται από την ΟΕΟΑ.

Φαληρικό Δέλτα, αρμοδιότητες και νομικό συμβούλιο

Ακόμα, με το νομοσχέδιο (άρθρο 3 παρ. 7) παραχωρείται η αρμοδιότητα στον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) να κατασκευάσει το Ολυμπιακό Κέντρο Πολλαπλών Αθλητικών Χρήσεων και των συνοδευτικών εγκαταστάσεων στο Φάληρο, στη θέση του Ιπποδρόμου. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα στον ΟΔΙΕ να εκμεταλλευτεί το χώρο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Στο ίδιο άρθρο (παρ. 9) προβλέπεται πως με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, και ύστερα από εισήγηση της Διυπουργικής Επιτροπής, μπορεί να ανατίθεται σε φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα, καθώς και σε υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες η ευθύνη της κατασκευής τεχνικών έργων και εγκαταστάσεων που εξυπηρετούν την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων. Η «Αθήνα 2004» σε αυτή την περίπτωση θα έχει την εποπτεία τήρησης των προδιαγραφών και του χρονοδιαγράμματος της εκτέλεσης όλων των τεχνικών έργων και εγκαταστάσεων.

Τέλος, με απόφαση του ΔΣ της «Αθήνα 2004» συγκροτείται νομικό συμβούλιο από συνταξιούχους ανώτατους δικαστές, καθηγητές Πανεπιστημίου και δικηγόρους, με αρμοδιότητα «τη γνωμοδότηση για θέματα μείζονος σημασίας που εκφεύγουν της τρέχουσας αρμοδιότητας της νομικής υπηρεσίας της εταιρίας, καθώς και η εισήγηση για τη λήψη νομοθετικών και άλλων μέτρων για την επίτευξη των σκοπών της».


Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Με το Ν. 2778/1999 (ΦΕΚ 295/30.12.1999) κυρώθηκε η απόφαση της Εκτακτης Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων της Τράπεζας της Ελλάδας της 7ης Οκτωβρίου 1999 για την τροποποίηση άρθρων του Καταστατικού. Μεταξύ αυτών τροποποιήθηκε και το άρθρο 9 του Καταστατικού, όπου προβλέπεται η δυνατότητα διάσπασης (split) των μετοχών της Τράπεζας.

Κατόπιν αυτού, το Γενικό Συμβούλιο της Τράπεζας της Ελλάδος, σύμφωνα και με παλαιότερη δέσμευσή του, που είχε ανακοινωθεί στις 3.9.1999 διά του Τύπου, αποφάσισε, στην από 17.1.2000 συνεδρίασή του, τα εξής: να διασπασθούν οι μετοχές της Τράπεζας και να διανεμηθούν δωρεάν στους μετόχους δύο (2) νέες μετοχές για κάθε μία παλαιά, με μείωση της ονομαστικής αξίας από Δρχ. 5.600 - σε Δρχ. 1.900 - και να αυξηθεί το μετοχικό κεφάλαιο, με τη διάθεση του απαιτούμενου ποσού από το αποθεματικό προβλέψεων.

Μετά τη διάσπαση, το μετοχικό κεφάλαιο της Τράπεζας θα διαιρείται σε 8.939.199 μετοχές (παλαιές μετοχές: 2.979.733X3) ονομαστικής αξίας Δρχ. 1.900 - η καθεμιά και, με τη διάθεση ποσού Δρχ. 297.973.300 - από το αποθεματικό προβλέψεων, το καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο θα ανέλθει στο συνολικό ποσό των Δρχ. 16.984.478.100.

Δικαιούχοι των νέων μετοχών θα είναι οι κύριοι παλαιών μετοχών κατά την ημερομηνία της δημοσίευσης της σχετικής εγκριτικής πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η ημερομηνία αυτή θα ανακοινωθεί διά του Τύπου.

Αθήνα, 21 Ιανουαρίου 2000



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ