ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Γενάρη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα «άλλοθι» του κεφαλαίου

Μικρό, δασωμένο τμήμα του αρχαιολογικού χώρου Δελφών
Μικρό, δασωμένο τμήμα του αρχαιολογικού χώρου Δελφών
Πρόκληση ενάντια στους εργαζόμενους και την πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί η αποδοχή «χορηγιών» του κεφαλαίου για την «προστασία» της τελευταίας, καθώς το κεφάλαιο και οι κυβερνήσεις που το υπηρετούν ευθύνονται για την απάνθρωπη εκμετάλλευση των εργατών, την καταστροφή του περιβάλλοντος και της κληρονομιάς.

Στο πλαίσιο του αντιδραστικού νόμου περί «πολιτιστικών χορηγιών» - που διευκολύνει την εισβολή του κεφαλαίου στον πολιτισμό - το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε μελέτη για την αντιπυρική προστασία του αρχαιολογικού χώρου των Δελφών, η οποία είναι «χορηγία» της «S&B Βιομηχανικά Ορυκτά ΑΕ», του πρώην προέδρου του ΣΕΒ και επικεφαλής της Λυρικής Σκηνής, Οδ. Κυριακόπουλου!

Στην προκειμένη περίπτωση, το αστικό κράτος, μέσω του ΥΠΠΟ, αποκαλύπτει τον ταξικό χαρακτήρα του ως εξής: 1) «Κλείνει» τα μάτια στην τεράστια περιβαλλοντική, αλλά και ευρύτερα πολιτιστική, καταστροφή που προξενεί ο τρόπος εκμετάλλευσης του βωξίτη στα βουνά της Φωκίδας (και από την εν λόγω εταιρεία). 2) «Αθωώνει» το κεφάλαιο συνολικά αλλά και τη συγκεκριμένη εταιρεία - μέσω της αποδοχής της «χορηγίας» - για το πλήθος των απολύσεων, αλλά και των εργατικών «ατυχημάτων» που έχουν συμβεί στο πρόσφατο παρελθόν. 3) Στέλνει σαφές μήνυμα ότι το κράτος - παρότι κάηκε το «σύμπαν» πριν δυο καλοκαίρια, περιμένει τους «χορηγούς» για να δημιουργήσει σύστημα πυροπροστασίας σε έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας!

Αφού «κατάπιε» τις παραπάνω «καμήλες», το ΚΑΣ περιορίστηκε στη «διύλιση» του «κώνωπα», για το πώς θα καθαριστεί το αλσύλλιο, με τα 6.500 πεύκα, που δημιουργήθηκε στον αρχαιολογικό χώρο το 1936, το οποίο... εγκαλείται «επιστημονικά» επειδή περικλείει κινδύνους για τις αρχαιότητες και για πυρκαγιές...

Προτάσεις για το Ευπαλίνειο

Το ΚΑΣ ενέκρινε και τις προτάσεις της «Εγνατία Οδός ΑΕ», καθώς και τα χρήματα του ΥΠΕΧΩΔΕ μέσω της εταιρείας, για την εκπόνηση μελετών αναστήλωσης και ανάδειξης του Ευπαλίνειου Υδραγωγείου στο Πυθαγόρειο της Σάμου. Το μνημείο, ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα της αρχαιότητας (550 π.Χ.) παραμένει κλειστό εδώ και 4 χρόνια (σ.σ. το Πυθαγόρειο είναι ενταγμένο στον κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ) επειδή καταρρέει, ενώ το ΥΠΠΟ περίμενε, από το ΥΠΕΧΩΔΕ, το «συγκλονιστικό» ποσό των 250.000 ευρώ για τις μελέτες προστασίας...

Τέλος, εγκρίθηκε και η μελέτη στερέωσης και αποκατάστασης των σωζόμενων μεσαίων τόξων της στοάς του Ευμένους, στη νότια κλιτύ της Ακρόπολης.

Αρχή... και τέλος παραστάσεων

«Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης»
«Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης»

Δύο νέες παραστάσεις ετοιμάζει το «Θέατρο Τέχνης - Κ. Κουν». Στη Φρυνίχου ανεβαίνει (29/1) «Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης» του Μαριβό, σε σκηνοθεσία του Εύη Γαβριηλίδη. Η κωμωδία του Μαριβό δοσμένη με ανάλαφρο τρόπο, «ντύνεται» με 12 χαρούμενα πρωτότυπα τραγούδια, που μαζί με τις απρόσμενες ανατροπές οδηγούν στην ευτυχία των ερωτευμένων. Μετάφραση: Γιάννης Βαρβέρης. Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ. Τραγούδια: Κώστας Κακογιάννης. Διδασκαλία τραγουδιών: Μαρίνα Χρονοπούλου. Παίζουν: Νίκος Χαραλάμπους, Νατάσσα Μαρματάκη, Oθων Μεταξάς, Εφη Λογγίνου, Θοδωρής Αντωνιάδης, Στάθης Κόκκορης.

«Από της ζωής τα μέρη χάθηκαν οι ποιητές» τιτλοφορείται το αφιέρωμα στον Κάρολο Κουν, (από 5/2), στο «Υπόγειο». Η Κάτια Γέρου ερμηνεύει αποσπάσματα και τραγούδια θεατρικών έργων που καλύπτουν τα χρόνια 1946 - 1960, από τις σημαντικότερες περιόδους του «Θεάτρου Τέχνης» και του Κουν. Πρόσωπα των Ουίλιαμς, Λόρκα, Ανούιγ, Μπρεχτ, ζωντανεύουν στην παράσταση, μέσα από τραγούδια και μουσική του Μάνου Χατζιδάκι. Σύλληψη, σκηνοθεσία: Βασίλης Νικολαΐδης. Συρραφή κειμένων, συμπληρωματικοί στίχοι: Αγαθή Δημητρούκα. Σκηνικό - κοστούμια: Γιώργος Ζιάκας. Κίνηση: Εφη Καρακώστα. Μουσική επιμέλεια - πιάνο: Θόδωρος Κοτεπάνος.

  • Τελευταίες παραστάσεις σε δύο σκηνές του Εθνικού Θεάτρου. «Το Ημέρωμα της στρίγκλας», στο «Κοτοπούλη» θα παίζεται μέχρι τις 25/1 και ο «Ρομπέρτο Τσούκο», στη Νέα Σκηνή - «Νίκος Κούρκουλος» μέχρι 1/2. Το πρώτο έργο παρουσιάζεται σε απόδοση - σκηνοθεσία: Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη, σκηνικά - κοστούμια: Ελένης Μανωλοπούλου, μουσική επιμέλεια: Κώστα Σουρβάνου, κίνηση: Κατερίνας Παπαγεωργίου. Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Aκης Σακελλαρίου, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Γιάννης Νταλιάνης, Σωκράτης Πατσίκας, Eμιλυ Κολιανδρή, Δημήτρης Μοθωναίος, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Ηλίας Ασπρούδης κ.ά. Το «Ρομπέρτο Τσούκο» του Μπερνάρ - Μαρί Κολτές, παρουσιάζεται σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη, σκηνοθεσία Εφης Θεοδώρου, σκηνικά - κοστούμια Εύας Μανιδάκη, μουσική Νίκου Πλάτανου. Παίζουν: Γιάννης Αναστασάκης, Μιχάλης Αφολαγιάν, Γιάννης Βογιατζής, Αγορίτσα Οικονόμου, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιάννος Περλέγκας, Ερατώ Πίσση, Μαρία Πρωτόπαππα, Σοφία Σεϊρλή κ.ά.
Δισκογραφικά και ... ζωντανά

«Σκηνές από βουβή ταινία» τιτλοφορείται ο τελευταίος δίσκος του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή, με στίχους του Σωτήρη Τριβιζά - όπως και οι τρεις προηγούμενοι δίσκοι του - με βασικό ερμηνευτή τον Κωνσταντίνο Κληρονόμο. Στο άλμπουμ συμμετέχουν οι τραγουδιστές Μάριος Φραγκούλης και Βικτωρία Ταγκούλη και ξεχωριστοί μουσικοί: Γιώργος Φακανάς με το τζαζ τρίο του, Στέλιος Γκόλγκαρης και Βασίλης Μαστοράκης (κλασικοί κιθαριστές), Στάθης Ιωάννου (ηλεκτρικός κιθαρίστας του συγκροτήματος «illegal operation») και Ηρακλής Βαβάτσικας (ακορντεόν). Το δίσκο κυκλοφόρησαν η «Οδός Πανός» και τη «Seven Group». Αύριο (10.30 μ.μ.), ο Δημήτρης Μαραμής παρουσιάζει στο «Μπαράκι του Βασίλη» (Διδότου 3, Κολωνάκι, 210- 3623.625) τη μουσική παράσταση «Ρεσιτάλ μιας φωνής», με ερμηνεύτρια την Βικτωρία Ταγκούλη. Συμμετέχουν οι τραγουδιστές: Δημήτρης Ερατεινός και Κωνσταντίνος Νάρις. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τις καλύτερες στιγμές του δίσκου «Σκηνές από βουβή ταινία», από τους προηγούμενους «Σκοτεινός έρωτας» και «Κυριακές μες στο χειμώνα» και από τον κύκλο «Σαν δέσμη από τριαντάφυλλα» σε ποίηση Καρυωτάκη - Πολυδούρη. Ο συνθέτης θα παρουσιάσει επίσης αυτοσχεδιασμούς στο πιάνο, εμπνευσμένους από συνθέσεις του για το θέατρο.

«Ωραία» και... λυρική

Ενα άγαλμα, που ζωντανεύει και ξαφνιάζει δυσάρεστα το δημιουργό του, είναι το θέμα της μονόπρακτης κωμικής όπερας «Η ωραία Γαλάτεια» του Φραντς φον Ζουπέ, που ανεβάζει (17/1, 8 μ.μ.) σε πανελλήνια πρώτη, η Εθνική Λυρική Σκηνή, σε συνεργασία με την Οπερα Δωματίου Αθηνών. Μια ευχή, που πραγματοποιείται και μετατρέπει τη ζωή του γλύπτη Πυγμαλίωνα σε κόλαση...

Στην παραγωγή της ΕΛΣ και της 20χρονης Οπερας Δωματίου Αθηνών, οι περιπέτειες της παιγνιδιάρας Γαλάτειας και ο εφιάλτης του γλύπτη, μεταφέρονται στο σήμερα. Διεύθυνση Ερρίκος Φρεζής, σκηνοθεσία - σκηνικά Ελενα Τζαβάρα, απόδοση κειμένου Ερρίκος Μπελιές. Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Κληρονόμος, Ζαφείρης Κουτελιέρης, Δημήτρης Πακσόγλου, Μαριάννα Μανσόλα. Συμμετέχει μικρό φωνητικό σύνολο και χορευτές της Σχολής Χορού της ΕΛΣ. Παραστάσεις επίσης στις 18, 20, 21/1.

ΚΘΒΕ απολογισμός

Το ΚΘΒΕ την περίοδο 2007 - 2008 παρουσίασε 28 έργα: 24% ελληνικά, 28% ξένα, 12% χοροθεατρικές παραστάσεις, 16% αρχαίο δράμα και 20% για παιδιά και νέους.

Το σύνολο των εισπράξεων της χειμερινής περιόδου 2007-2008 για το ΚΘΒΕ ανέρχεται στα 2.174.393 ευρώ. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στον Τύπο: παίχτηκαν 28 έργα και δόθηκαν 1.141 παραστάσεις. Το σύνολο των θεατών ήταν 162.270, το σύνολο των εισιτηρίων 107.172 και το σύνολο των εισπράξεων 1.502.013 ευρώ. Η περιοδεία της χειμερινής περιόδου στο εξωτερικό απέφερε 20.267 ευρώ (θεατές 390). Σε σχέση με την καλοκαιρινή περίοδο - με έξι έργα, σε σύνολο 54 παραστάσεων, εκ των οποίων 17 σε δήμους, 37 ελεύθερες και 6 σε φεστιβάλ του εξωτερικού και σε σύνολο 41.765 θεατών - προστέθηκαν στα έσοδα του θεάτρου 652.113. ευρώ.

Οι τρεις παραστάσεις που είχαν τα περισσότερα έσοδα είναι: «Ορέστης» (439.807 ευρώ, 23.832 εισιτήρια), «Λεωφορείο ο πόθος» (325.539 ευρώ, 23.383 εισιτήρια) και «Συρανό ντε Μπερζεράκ» (262.541 ευρώ, 18.824 εισιτήρια).

Αθώο κρίθηκε το «Θείο βρέφος» κατά τη χθεσινή δίκη. Δύο μέλη παραθρησκευτικών οργανώσεων, πριν δύο χρόνια, εγκάλεσαν τους συντελεστές της παράστασης «Εγώ είμαι το θείο βρέφος», και συγκεκριμένα τον συγγραφέα και σκηνοθέτη Γιάννη Καλαβριανό, τους ηθοποιούς Αναστασία Μποζοπούλου, Ευθύμιο Παπαδημητρίου, Μαρία Κοσκινά, Χρήστο Θεοδωρίδη και τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, δημιουργό του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου» -όπου παιζόταν η παράσταση. Κατηγορία ήταν η «προσβολή των θείων και της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας». Τελικά, οι «κατηγορούμενοι» κρίθηκαν αθώοι. Τέλος καλό, όλα καλά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ