ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Οχτώβρη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Φωτοστέφανο» στο Επταπύργιο

Ενας υποβλητικός φωτισμός θα αναδεικνύει από δω και πέρα το φρούριο του Επταπύργιου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα, τουλάχιστον με τη μελέτη ηλεκτροφωτισμού του που ενέκρινε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Η μελέτη αφορά τη βόρεια πλευρά του ιστορικού και αρχιτεκτονικού μνημείου, αυτή που ανήκει στο δήμο Συκεών, περιβάλλεται από την οδό Επταπυργίου, ο περιβάλλων χώρος είναι αδόμητος και έτσι διατηρεί το μνημειακό του χαρακτήρα. Σύμφωνα με την εισήγηση, αυτός ο χαρακτήρας θα μειωνόταν με τη χρήση άμεσου φωτισμού, δηλαδή με προβολείς κατευθείαν στα τείχη, γι' αυτό η μελέτη προτείνει τον έμμεσο φωτισμό, με προβολείς στην εσωτερική πλευρά του Επταπυργίου, έτσι ώστε ο θεατής να βλέπει να διαγράφονται τα τείχη μέσω του «φωτοστέφανου» που θα δημιουργείται.

Φωτισμός ασφαλείας θα χρησιμοποιηθεί μόνο στο χώρο που δημιουργείται ανάμεσα στο προτείχισμα και το κυρίως τείχος, ενώ τη νύχτα ο χώρος θα κλείνει.

Η Σμύρνη του ελληνισμού

Το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών (δημιούργημα των οραματιστών Μέλπως και Οκτάβιου Μερλιέ), το Πολιτιστικό Ιδρυμα της Τράπεζας Κύπρου, φορείς με αποδειγμένο μεράκι για τη διάσωση και προβολή της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, η «Εφεσος», εκδοτικός οίκος με υψηλής ποιότητας αισθητικό γούστο, μια πολυμελής ομάδα πανεπιστημιακών καθηγητών και ιστορικών έσμιξαν τις δυνάμεις τους για τη δημιουργία του εξαίρετου επιστημονικά και συλλεκτικά καλαίσθητου τόμου «ΣΜΥΡΝΗ - Η Μητρόπολη του Μικρασιατικού Ελληνισμού». Το - καταξιωμένο στη διεθνή επιστημονική κοινότητα - Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, συνεισέφερε για την έκδοση αυτή, όχι μόνο μέσω του πλουσιότατου αρχείου του, της μακρόχρονης επιστημονικής έρευνας και γνώσης του για το μικρασιατικό και σμυρναίικο ελληνισμό, αλλά και με ένα cd, το οποίο περιέχει αυθεντικά σμυρναίικα μουσικά κειμήλια, και το οποίο συνοδεύει τον τόμο.

Σημαντική είναι και η «εισφορά» του Πολιτιστικού Ιδρύματος Κύπρου, σε ένδειξη τιμής και μνήμης των Μικρασιατών που εγκαταστάθηκαν στο νησί. Στην Αμμόχωστο, μάλιστα, οι πολυπληθείς Σμυρνιοί δημιούργησαν και τη συνοικία τους, τη Νέα Σμύρνη, από την οποία επίσης ξεριζώθηκαν, με την εισβολή του «Αττίλα», ξαναπαίρνοντας το δρόμο της προσφυγιάς.

Σε χθεσινή συνέντευξη - παρουσίαση του δίγλωσσου τόμου (ελληνικά - αγγλικά), οι εκπρόσωποι του ΚΜΣ, του Πολιτιστικού Ιδρύματος της ΤΚ και της «Εφέσου» αναφέρθηκαν στον καλλιτεχνικό και αφιερωματικό - επετειακό χαρακτήρα της έκδοσης (το 2002 συμπληρώνονται 80 χρόνια από την καταστροφή της Σμύρνης - της πόλης με το μεγαλύτερο ελληνικό πληθυσμό, πολλαπλάσιο από τον πληθυσμό κάθε άλλης πόλης στην Ελλάδα). Κυρίως, όμως, υπογραμμίστηκε το πολύπλευρο θεματικό εύρος και η επιστημοσύνη των μελετών που περιέχει (εξετάζονται όλες οι πτυχές της οικονομικής, κοινωνικής, εκπαιδευτικής, εκδοτικής, πνευματικής, πολιτιστικής ζωής του σμυρναίικου ελληνισμού).

Το πρωτότυπο εικαστικό υλικό του τόμου αποτελείται από επιστολικά δελτάρια, ανέκδοτες φωτογραφίες σημαντικών ιστορικών αρχείων και κάρτες από το μεγάλο αρχείο του συλλέκτη Σπύρου Μανουσάκη.

Το μεγαλύτερο Φωτογραφικό Αρχείο μας

Αποψη του αναγνωστηρίου του Φωτογραφικού Αρχείου
Αποψη του αναγνωστηρίου του Φωτογραφικού Αρχείου
Ανοιξε χθες και επίσημα για τους μελετητές και το κοινό η μόνιμη στέγη (πλατεία Κολωνακίου 15) του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη (του σπουδαιότερου, μεγαλύτερου και θεματικά ευρύτερου φωτογραφικού αρχείου της χώρας). Το διαρκώς εμπλουτιζόμενο Φωτογραφικό Αρχείο, που από το 1973 λειτουργούσε στριμωγμένο μαζί με υπαλλήλους του Μουσείου, τώρα διαθέτει δικό του χώρο (χάρη στη δωρεά των Μαίρης Καρόλου και Πηνελόπης Βλάγκαλη), ο οποίος διαμορφώθηκε κατάλληλα, ώστε να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες. Ανάγκες, που αφορούν κυρίως σε 300.000 αρνητικά και 25.000 πρωτότυπες φωτογραφίες, εκτός των άλλων υλικών του διαρκώς αυξανόμενου αρχείου.

Το Αρχείο πλέον διαθέτει: Νέα, ελεγχόμενη, θεματική και τοπογραφική αρχειοθέτηση. Σωστή φύλαξη του πρωτότυπου υλικού, με μηχανολογικό και κλιματολογικό εξοπλισμό. Σκοτεινό θάλαμο και εργαστήριο (εμφάνισης, εκτύπωσης, αντιγραφής φωτογραφιών). Ηλεκτρονική αρχειοθέτηση. Ψηφιακά συστήματα αναπαραγωγής. Εργαστήριο συντήρησης (το πρώτο στη χώρα μας για τη διατήρηση όλων των μορφών πρωτότυπου υλικού), το οποίο ήδη αποτελούσε συμβουλευτικό κέντρο για ιδιωτικές συλλογές και αρχεία φορέων. Φωτογραφική Βιβλιοθήκη. Αναγνωστήριο επισκεπτών. Προθήκες εκθεμάτων.

Το Φωτογραφικό Κέντρο, όπως υπογραμμίζει η υπεύθυνή του, Φανή Κωνσταντίνου, στις δραστηριότητές του περιλαμβάνει διοργάνωση εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, συμμετοχές σε εκδηλώσεις γύρω από τη φωτογραφία (συνέδρια, σεμινάρια, κλπ.), έκδοση και επιμέλεια φωτογραφικών λευκωμάτων. Φιλοδοξία του είναι να καθιερωθεί ως κέντρο για την προστασία, μελέτη και διάδοση της φωτογραφικής μας κληρονομιάς.

Μελωδικό «Διάλειμμα»

Δεκατρία τραγούδια που ισορροπούν ανάμεσα στον ηλεκτρικό και ακουστικό ήχο, σμιλεμένα με την εκφραστική φωνή και δημιουργική διάθεση του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, περιλαμβάνονται στην καινούρια δισκογραφική δουλιά του «Το διάλειμμα κρατάει δυο ζωές» (ΕΜΙ), που παρουσιάστηκε χτες. Πρόκειται για το έβδομο προσωπικό άλμπουμ του τραγουδοποιού, μέσα από το οποίο κάνει ένα μεγαλύτερο άνοιγμα στη συνεργασία του με Ελληνες και ξένους συνθέτες. Στο δίσκο, παρών ο μεγάλος Ιταλός δημιουργός Αντζελο Μπραντουάρντι, με τη γνωστή ταραντέλα του «Ο Σουλτάνος της Βαβυλώνας και η γυναίκα» (σε στίχους Λ. Νικολακοπούλου), καθώς και με τα «Τερατάκια τσέπης» (σε στίχους Ισ. Σούση). Πρόκειται, ουσιαστικά, για τη διασκευή του πασίγνωστου «Vanita di Vanita» (των Magni - Zappa), τραγούδι που συνδέθηκε με τη φωνή του Μπραντουάρντι (στη νέα ηχογράφηση παίζει βιολί). Με τον Μπραντουάρντι, εξάλλου, ο Λ. Μαχαιρίτσας θα πραγματοποιήσει συναυλίες σε έξι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, την άνοιξη. Στο δίσκο συμμετέχουν ακόμη οι συνθέτες Ν. Μπότσας, Δ. Μπαρμπαγάλας και Ευτ. Ζαρμπ, ενώ τους στίχους υπογράφουν οι Μ. Ελευθερίου, Β. Γιαννόπουλος, Ισ. Σούσης και Λ. Δημοπούλου.

Μήνας εικαστικών τεχνών

Οι εικαστικές τάσεις στη χώρα μας στις αρχές του 21ου αιώνα αποτυπώνονται στην έκθεση «Μήνας Εικαστικών Τεχνών», που εγκαινιάζεται στις 7/10 (7.30μμ) στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100). Διοργανώνεται από το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας σε συνεργασία με την Τεχνόπολη. Πρόκειται για την αρχή ενός θεσμού που με μια από τις μεγαλύτερες εκθέσεις εικαστικής δημιουργίας της χώρας μας καλύπτονται όλοι οι τομείς της τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, κεραμική, φωτογραφία, νέες τεχνολογίες κ.ά.). Συμμετέχουν 357 καλλιτέχνες, μέλη του ΕΕΤΕ.

Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν πέντε ημερίδες με θέματα: «Ο εικαστικός δημιουργός σήμερα» (10/10, 4μμ). «Η τέχνη της χαρακτικής χθες και σήμερα» (12/10, 10πμ). «Η γλυπτική στο δημόσιο χώρο» (17/10, 9πμ). «Η τέχνη στο δημόσιο χώρο» (24/10). «Ρευστά σύνορα - η τέχνη στην εποχή των ανακατατάξεων» (25/10). Ακόμη, στις 20 και 21 του Οκτώβρη θα πραγματοποιηθεί διήμερο με θέματα: «Ο κοινωνικός ρόλος του καλλιτέχνη» και «Ο νόμος του ΕΕΤΕ στη σημερινή πραγματικότητα των εικαστικών τεχνών», αντίστοιχα.

Ο Οργανισμός Εταιρικών Θιάσων του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών θα δέχεται αιτήσεις εταιρικών θιάσων για δανειοδότηση μέχρι τις 31/10.

Ενα θέαμα με σαράντα συντελεστές από όλον τον κόσμο (χορευτές, ιππείς κ.ά.) και 23 άλογα, με «φόντο» έργα των Στραβίνσκι και Boulez, αποτελεί το «Triptyk» του θεάτρου «Zingaro», σε σκηνοθεσία, χορογραφίες και σκηνικά του Bartabas που θα παρουσιαστεί από 8-23/10 στο γήπεδο του Δήμου Υμηττού, στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος του «Αθήνα 2004». Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Ελληνικού Φεστιβάλ και στο γήπεδο Υμηττού.

Ολοκληρώθηκε (2/10) το 4ο Φεστιβάλ Μεσογειακού Ντοκιμαντέρ στο Πυθαγόρειο της Σάμου, που διοργανώνουν το Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Κινηματογράφου και το Πνευματικό Ιδρυμα «Νικόλαος Δημητρίου». Την 1/10, εκτός των προβολών, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με θέμα το ντοκιμαντέρ και το τηλεοπτικό ρεπορτάζ στη δεκαετία του '80 και σήμερα, ενώ την τελευταία μέρα προβλήθηκαν οι ταινίες: «Για μια στιγμή» της Αλίντας Δημητρίου, «Βηρυτός, οι κουρείς της πόλης» σε σκηνοθεσία Hany Tamba, «Λευκωσία εντός των τειχών» του Ηλία Δημητρίου, «Στη σειρά» του Αμίρ Χαρ Γκιλ και «Χωρισμός» σε σκηνοθεσία Enis Riza.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ