ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 10 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τα βήματα των Ερινύων...

Τον Μπόρις Γιέλτσιν τον βλέπω σαν μια τραγική μορφή. Την τραγικότερη αυτής της εποχής. Επί κομμουνιστικού καθεστώτος ήταν, αν δεν κάνω λάθος, γραμματέας στην οργάνωση της Μόσχας. Κι απότομα αναδείχτηκε κυρίαρχος πασών των Ρωσιών. Πώς; Ας αφήσουμε την εξήγηση του τρόπου της ανάδειξής του για αργότερα.

Ας μείνουμε στην υπογράμμιση του φαινομένου της εκτίναξής του στην κορυφή της εξουσίας. Εγινε παντοδύναμος. Τόσο, που τον παρομοίασαν με τους τσάρους. Μάλιστα άρχισαν να τον αποκαλούν τσάρο Μπόρις. Κι ο ίδιος σίγουρα ευφραινόταν, να το ακούει, και φαίνεται, ότι ονειρευόταν την επάνοδο του τσαρικού θεσμού, με ολοκλήρωση της επανόδου στο άτομό του.

Μήπως αυτό δεν έδειξε η συμμετοχή του στην κηδεία των λειψάνων του τελευταίου τσάρου και της οικογενείας του; Στάθηκε σε στάση προσοχής κι ευλάβειας μπροστά στο φέρετρο του Νικολάου και πιστεύω, ότι δε θα πέφταμε έξω, αν μαντεύαμε το τι έλεγε, εκείνη τη στιγμή, μέσα του, "κατά φρένας και κατά θυμόν", στη σκιά του κηδευομένου:

- Αναπαύσου εν ειρήνη. Πρέπει, να αισθάνεσαι δικαιωμένος. Η χώρα αυτή και ο λαός της δεν είναι για σοσιαλισμούς, κομμουνισμούς και τα συναφή. Είναι για τσάρους και για την κλίκα τους. Αυτοί πρέπει να άρχουν, και ο λαός να εργάζεται, υπάκουος, γι' αυτούς. Αυτό το σύστημα επιχειρώ εγώ, να αναβιώσω. Ευχήσου, να επιτύχω. Η ευχή σου θα καθαγιαστεί και από τη μετονομασία της πόλης του προγόνου σου Πέτρου, η οποία επανέκτησε τον τίτλο της Αγίας...

Οι τσάροι εξουσίασαν επί μακρό χρονικό διάστημα. Η ανατροπή τους επήλθε ύστερα από αιώνες. Με τον υποψήφιο τσάρο Μπόρις θα συντομευτούν κατά πολύ οι προθεσμίες. Η ταχύτητα των εξελίξεων είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά των νεοτέρων χρόνων.

Ο Γιέλτσιν, λοιπόν, ανήλθε στην κορυφή της εξουσιαστικής κλίμακας, όπως την περιγράφει ο Σαίξπηρ, και παρέμεινε εκεί για λίγο. Δεν το χάρηκε για πολύ. Σύντομα άρχισε, να κατεβαίνει. Τώρα είναι στην κάθοδό του, η οποία συνεχίζεται.

Είδαμε στις τελευταίες ειδήσεις από τη Μόσχα, ότι διαπραγματεύεται με τη Δούμα την εκχώρηση σ' αυτήν πολλών αρμοδιοτήτων του. Μειώνεται η ισχύς του και η μείωση δε σταματά σ' αυτό. Φαίνεται, ότι θα συνεχιστεί, και μπορεί, να φθάσει σε τραγικό γι' αυτόν σημείο.

Η Δούμα απαιτεί την απομάκρυνσή του από την προεδρία. Ο Γιέλτσιν δεν το δέχεται και παλεύει, με δόντια και με νύχια, να κρατηθεί στο ανώτατο πόστο, αλλά φοβάμαι, ότι δε θα το επιτύχει. Και όπως μαθαίνουμε, αρχίζει, να σκέφτεται τη συναλλαγή με τους αντιπάλους του: Να παραιτηθεί, αλλά να εξασφαλίσει την ατιμωρησία του, για τα εγκλήματα, που διέπραξε σε βάρος της χώρας και του λαού.

Φτάσαμε στο σημείο, ν' αναφερθούμε στο πώς ανέβηκε στην κορυφή της εξουσίας. Με εγκλήματα. Ο ίδιος το αποδέχεται, αφού μεριμνά για την ατιμωρησία του. Και το μεγαλύτερο έγκλημά του είναι η μητροκτονία. Σκότωσε, όπως ο τραγικός Ρωμαίος αυτοκράτορας Νέρων, τη μάνα του, τη Σοβιετική Ρωσία, που τον ανέστησε, τον μεγάλωσε, τον σπούδασε, τον ανέβασε σε υψηλό πόστο. Γι' αυτό φαίνεται, ότι φοβάται μήπως θα έχει την τύχη του Ρωμαίου, όπως την περιγράφει ο Καβάφης. Μήπως ακούσει, κάποια νύχτα, στη σκάλα, που οδηγεί στον κοιτώνα του, τα βήματα των Ερινύων...

Ασημάκης ΓΙΑΛΑΜΑΣ

Νοσηρό κλίμα στα δημόσια έργα

Βασιλεύουν η ρεμούλα, οι κακοτεχνίες, οι καθυστερήσεις και οι προσυνεννοήσεις εργολάβων στους διαγωνισμούς, ενώ η κυβέρνηση προσπαθεί να διορθώσει την κατάσταση με σπασμωδικές κινήσεις

Με σπασμωδικές κινήσεις (επανάληψη διαγωνισμών, έκπτωση εργολάβων κ.ά.), προσπαθεί η κυβέρνηση και το αρμόδιο ΥΠΕΧΩΔΕ να βάλουν τάξη στο χώρο των δημοσίων έργων, που, για άλλη μια φορά, θυμίζει "ζούγκλα". Για άλλη μια φορά, το κύκλωμα παραγωγής των δημοσίων έργων διαπιστώνεται ότι μαστίζεται από το σύνδρομο των κακοτεχνιών, των υπερβολικών εκπτώσεων στις προσφορές είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω κατόπιν συνεννόησης των εργολάβων μεταξύ τους κλπ. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι πολλά έργα να μην προχωρούν, ενώ σε άλλα, όπως η Εθνική Οδός Αθηνών - Υλίκης και Αθηνών - Κορίνθου, να παρατηρούνται τεράστιες κακοτεχνίες, αν και μόλις ολοκληρώθηκαν. Και να φανταστεί κανείς ότι τα φαινόμενα αυτά παρατηρούνται λίγους μόνο μήνες μετά την ψήφιση της νέας αλλαγής του νόμου για τα δημόσια έργα - της έκτης μέσα στα τελευταία πέντε χρόνια! - η οποία, όπως αποδεικνύεται, κανένα πρόβλημα δεν έλυσε.

Για να γίνουν αντιληπτά το κομφούζιο και η ρεμούλα που επικρατούν σήμερα στο χώρο των δημοσίων έργων, με βασική αιτία την ανερμάτιστη πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση και στον τομέα αυτό, αρκεί να αναφέρουμε τα εξής παραδείγματα:

  • Πρόσφατα, ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του δευτεροβάθμιου βιολογικού καθαρισμού της Ψυττάλειας (προϋπολογισμού 35 δισ. δρχ.), επειδή καμιά από τις προσφορές των εργολάβων δεν ικανοποιούσε τις τεχνικές προδιαγραφές της προκήρυξης.
  • Πριν από λίγο διάστημα, ακυρώθηκαν διαγωνισμοί για οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα, επειδή οι εργολάβοι έδιναν έκπτωση έως και ...99%! Δηλαδή, ούτε λίγο - ούτε πολύ, ήταν διατεθειμένοι να φτιάξουν τα έργα σχεδόν τζάμπα, προφανώς, ευελπιστώντας στη συνέχεια με διάφορα "κόλπα" να αυξήσουν το κόστος και να βγάλουν κέρδη.
  • Το καλοκαίρι ειδικό μηχάνημα από τη Δανία χαρτογράφησε τα τμήματα της Εθνικής Οδού, που κατασκευάστηκαν πρόσφατα και στα οποία διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν πλήθος κακοτεχνίες, που, για να επανορθωθούν, απαιτούνται δεκάδες δισ. δρχ.!
  • Πρόσφατα, το ΥΠΕΧΩΔΕ προχώρησε στην ανάθεση εργολαβίας με προϋπολογισμό 5 δισ. δρχ. περίπου, η οποία θα επανορθώσει την τεράστια κακοτεχνία της Εθνικής Οδού στη Μαλακάσα, που προκάλεσε εκτεταμένη κατολίσθηση. Τα χρήματα της επανόρθωσης θα πληρώσει, βέβαια, ο ελληνικός λαός, αφού κανείς εργολάβος δεν τιμωρήθηκε.
  • Μόλις προχτές, ανακοινώθηκε ότι και ο διαγωνισμός για την ανασύσταση της Λίμνης Κάρλας (προϋπολογισμού 29 δισ. δρχ.) θα επαναπροκηρυχτεί σε δύο μήνες περίπου, επειδή οι εργολάβοι - προφανώς σε συνεννόηση μεταξύ τους - έδωσαν μικρές εκπτώσεις στις προσφορές τους, μέχρι 15,5%.
  • Χτες, ο υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Χρ. Βερελής ανακοίνωσε ότι ξεκινάει διαδικασία αποβολής έξι εργολάβων, που είχαν αναλάβει έργα συντήρησης, βελτίωσης και κατασκευής αντιολισθητικών ταπήτων σε κεντρικούς δρόμους της Αττικής. Κι αυτό επειδή παρατηρείται μεγάλη καθυστέρηση στην έναρξη των εργασιών, "σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έθεσε το υπουργείο για ολόσωμο αντιολισθηρό τάπητα, προκειμένου να αυξηθεί η αποτελεσματικότητά τους, καθώς και η διάρκεια ζωής και η αντοχή τους".
Oι κακοτεχνίες και η καθυστέρηση των δημόσιων έργων είναι αποτέλεσμα τ

Oι κακοτεχνίες, η προχειρότητα και η καθυστέρηση των δημόσιων έργων είναι αποτέλεσμα των υπερβολικών εκπτώσεων στις προσφορές είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, ύστερα από συνεννόηση των εργολάβων μεταξύ τους



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ