ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Απρίλη 2002
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Καταστροφική χωροθέτηση

Με νέα Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού επαναφέρει στη Βουλή το θέμα της καταστροφής του αρχαιολογικού χώρου του Μακρυγιάννη για την κατασκευή του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, το ΚΚΕ.

Οι βουλευτές του Κόμματος Αντώνης Σκυλλάκος και Λιάνα Κανέλλη σημειώνουν ότι το ΚΚΕ «έχει επανειλημμένα θέσει στη Βουλή το θέμα της ατυχούς χωροθέτησης του Νέου Μουσείου Ακρόπολης στο χώρο του Μακρυγιάννη, από το 1991, πριν ακόμα αποκαλυφθούν τα "σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα", σύμφωνα με πρόσφατη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου».

Στη συνέχεια αναφέρονται συνοπτικά στην ιστορία των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών «αγνοώντας την υπόδειξη του αρχιτεκτονικού κόσμου της χώρας, αλλά και σημαντικών ξένων αρχιτεκτόνων διεθνούς κύρους» για την ακαταλληλότητα του οικοπέδου. Ο τελευταίος διαγωνισμός προκηρύχτηκε όταν ήδη οι ανασκαφές αποκάλυψαν σημαντικές αρχαιότητες στου Μακρυγιάννη.

«Σήμερα, με πρόσχημα τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την επιστροφή (δανεισμό) των κλεμμένων μαρμάρων, το ΥΠΠΟ προβαίνει στη διάλυση και καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου, για να θεμελιώσει ένα τεράστιο γυάλινο κτίριο, σχεδόν σε επαφή με το υφιστάμενο κτίριο Βάιλερ και τουλάχιστον 5 μ. ψηλότερο από αυτό. Ενα κτίριο που από την πλευρά της Χατζηχρήστου θα φτάνει τα 34 μ. (σαν πολυκατοικία 11 ορόφων). Ενα κτίριο σε πλήρη αντιπαλότητα με τον Ιερό Βράχο».

Το ΥΠΠΟ, συνεχίζουν οι βουλευτές, «προχωρά σε έναν ουτοπικό αγώνα δρόμου, επιτρέποντας τη χρήση ακόμα και κομπρεσέρ για την εκσκαφή, κάτω από απαλλοτριωμένα και κατεδαφισμένα κτίρια, αν και αυτά βρίσκονται σε επαφή με τον προαναφερθέντα αρχαιολογικό χώρο. Και είναι ουτοπικό, γιατί σύμφωνα με την ομόφωνη γνώμη ειδικών το μουσείο, με επιστημονική προβολή των μοναδικών εκθεμάτων του, δε θα προλάβαινε να είναι έτοιμο το 2004, ακόμα κι αν σήμερα είχε ολοκληρωθεί κτιριακά».

Τέλος, οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό: Πώς θα αντιμετωπίσει «τις εκφρασμένες επιστημονικές ανακοινώσεις - αντιρρήσεις σε διεθνές επίπεδο και το διεθνή αντίκτυπο όσον αφορά την αξιοπιστία της χώρας σχετικά με την "προστασία" και την "αξιοποίηση" των μνημείων μας; Πώς είναι δυνατόν να καταστρέφεται ένας αρχαιολογικός χώρος για του οποίου τα ευρήματα δεν έχει γίνει επιστημονική ανακοίνωση και αξιολόγηση; Παρακολουθεί αρχαιολόγος και ποιος την "ανασκαφή" των παρακείμενων στον αρχαιολογικό χώρο οικοπέδων που έχουν απαλλοτριωθεί και κατεδαφιστεί; Για την εκσκαφή που πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή υπάρχει οικοδομική άδεια; Αν για το ΝΜΑ υπάρχει προϋπολογισμός δαπάνης, ποιας τάξης είναι και από ποια κονδύλια προβλέπεται να καλυφθεί; Για το ΝΜΑ υπάρχει μελέτη θεμελίωσης και από ποιο φορέα έχει εγκριθεί;».

«Σαλώμη» αλά Σάουρα

Μία Σαλώμη τελείως διαφορετική από τη μονοδιάστατη προσωπικότητα που προτείνει η εκκλησιαστική μυθολογία, υπόσχεται να αποδώσει ο μεγάλος Ισπανός σκηνοθέτης, Κάρλος Σάουρα, με το ομώνυμο χορόδραμά του, που θα παρουσιαστεί, για πρώτη φορά εκτός Ισπανίας, στις 31 Μάη στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας και του Ελληνικού Φεστιβάλ.

Ο Σάουρα, σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο του ημερήσιου ταξιδιού του - «αστραπή» στην Αθήνα, περιέγραψε τη «Σαλώμη» του σαν μια γυναίκα «γήινη», γεμάτη φλόγα, πάθος και βαθιά ερωτική, η οποία ερωτεύεται έναν «μύστη», τον Ιωάννη Βαπτιστή, έναν άνθρωπο τελείως αντίθετο από αυτήν. Ο Ιωάννης θα εμφανιστεί σε ορισμένες στιγμές έτοιμος να ενδώσει στην ερωτική πολιορκία, αλλά στο τέλος την απορρίπτει. Ο ανολοκλήρωτος έρωτας της Σαλώμης - τεράστιο πλήγμα γι' αυτήν - θα είναι η αιτία να σκοτώσει, έμμεσα, τον Ιωάννη, γεγονός που καθιστά την πράξη της «ερωτική δολοφονία», έγκλημα πάθους που απαντιέται σε όλη την ιστορία, ανεξάρτητα από το εκάστοτε «περιτύλιγμα». Ο σκηνοθέτης υπονόησε ότι η «Σαλώμη» του είναι συνέχεια της «Κάρμεν» και η οπτική του σε αυτήν την παραγωγή είναι η συνέχεια του «Ματωμένου Γάμου» και του «Τάνγκο». Και πώς αλλιώς θα μπορούσε ο Σάουρα να περιγράψει ένα τέτοιο δράμα, αν όχι με το φλαμένγκο;

Τη χορογραφία συνυπογράφει (με τον Χοσέ Αντόνιο) η Αΐντα Γκομέζ, η καλύτερη χορεύτρια κλασικού χορού και φλαμένγκο στην Ισπανία και τη μουσική ο Ισπανός κιθαρίστας, Τοματίτο.

Ο Σάουρα απάντησε σε πλήθος ερωτήσεων για το έργο του, αλλά και για την άποψή του για τον ευρωπαϊκό και αμερικανικό κινηματογράφο. Στο τελευταίο απάντησε ότι ο ευρωπαϊκός κινηματογράφος βρίσκεται σε συνθήκες «απολύτου κατωτερότητας» σε σχέση με τον αμερικανικό, όχι σε καλλιτεχνικό επίπεδο, αλλά σε σχέση με την παραγωγή και τη διανομή και ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση κάνει ελάχιστα πράγματα για την προστασία και ανάδειξή του.

Η προπώληση των εισιτηρίων αρχίζει στις 10/5 από τα εκδοτήρια του Ελληνικού Φεστιβάλ, το «Μετρόπολις» και το «Virgin».

Κωμειδύλλιο στην ποντιακή

Στην ποντιακή και τη δημοτική διάλεκτο είναι γραμμένο το κωμειδύλλιο «Οι πρόσφυγες στην Ελλάδα» του Θόδωρου Γρ. Κανονίδη - Απόλλωνα που θα παρουσιάσει η Ποντιακή Σκηνή του ΚΘΒΕ, στις 22 του Μάη, στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

Το έργο παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Ερμή Μουρατίδη, μουσική Οδυσσέα Δημητριάδη και Θόδωρου Κανονίδη, σκηνικά Λέας Κούση, κοστούμια Χρύσας Μάντακα και μουσική διδασκαλία Νίκου Βουδούρη. Παίζουν: Ολγα Αλεξανδροπούλου, Δημήτρης Αραμπατζόγλου, Οδυσσέας Γωνιάδης, Νίκος Παναγιωτίδης, Ρούλα Παντελίδου, Τριανταφυλλιά Δημοπούλου, Παύλος Ελευθεριάδης, Κώστας Ιτσιος, Ελένη Μακίσογλου, Γιώργος Μπαγιώκης, Στέλλα Σμουλιώτη, Λευτέρης Τεκτονίδης, Θόδωρος Τεκνετσίδης, Στράτος Τρίπκος, Θόδωρος Τσαλουχίδης. Μουσική παίζουν επί σκηνής οι: Μιχάλης Καλιοτζίδης (ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας), Βασίλειος Κασύρας (βοηθός διευθυντή ορχήστρας), Χρήστος Συκιώτης, Κωνσταντίνος Γεωργιάδης, Στέφανος Κωφίδης, Νικόλαος Γιαλένιος, Ευθύμιος Τσακίρης, Αγαμέμνων Μάρδας.

Υμνοι με μουσική

«Εξέδυσάν με...» τιτλοφορείται το CD, που κυκλοφόρησε («Εντροπία») με ύμνους της Μεγάλης Βδομάδας, τους οποίους ψάλλει ο πρωτοψάλτης Βασίλης Καρράς με συνοδεία ισοκρατημάτων και μουσικών οργάνων. Επαιξαν οι μουσικοί Παναγιώτης Καρπούζος (σάζι, ούτι), π. Νικόλαος Ντάβος (βιολί) και Γιάννης Μέλλιος (κλαρίνο, πλήκτρα), ενώ αφηγητές ήταν ο Γεράσιμος Βάκρος και η Κατερίνα Τατούλη. Τον συνόδεψε δωδεκαμελής χορωδία. Γεννημένος στις Ρίζες Αρκαδίας ο Β. Καρράς μαθήτευσε κοντά στον Κωνσταντίνο Τασόπουλο. Είναι πτυχιούχος βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής του Ωδείου Πειραιώς, χοράρχης και μελετητής του παραδοσιακού μας τραγουδιού. Διδάσκει βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική και δημοτικό τραγούδι στη χορωδία του Τεγεατικού Συνδέσμου.

Τέλος κρουστών

Την τελευταία τους παράσταση με τίτλο «Κρουστών - Δράσις σε Μαύρο Φόντο» παρουσιάζουν σήμερα (9.30μ.μ.) ο Νίκος Τουλιάτος και η ομάδα κρουστών «Ηχόδραση», στο Θέατρο «Κνωσός» (Πατησίων και Κνωσού 11, πλ. Αμερικής), ολοκληρώνοντας τον κύκλο του εξαιρετικού μουσικού πολυθεάματος, που ξεκίνησε στις αρχές του Απρίλη. Η παράσταση βασίζεται στην αισθητική του Μαύρου Θεάτρου, που συνδυάζει μουσική, τραγούδι, θέατρο, χορό και φωτισμούς, με πλήθος κρουστών οργάνων που παράγουν ιδιαίτερα ηχοχρώματα, ενώ ξεχωριστοί αυτοσχεδιασμοί σφραγίζουν κάθε παράσταση. Εκτός από συνθέσεις για κρουστά του Ν. Τουλιάτου το πρόγραμμα περιλαμβάνει και τραγούδια των Μικρούτσικου, Σαββόπουλου, Λάγιου και Μαρκόπουλου, ερμηνευμένα από τον Κώστα Θωμαΐδη.

ΑΡΧΑΙΡΕΣΙΕΣ ΣΕΗ
58,72% συγκέντρωσε η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών»

Ποσοστό 58,72% συγκέντρωσε η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» (ΚΚΕ - Συνεργαζόμενοι) στις χτεσινές αρχαιρεσίες του (ΣΕΗ). Οι ηθοποιοί ψήφισαν χτες με γνώμονα την αγωνιστική κατάθεση που επέδειξε όλα αυτά τα χρόνια η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» δίνοντάς της 515 ψήφους σε σύνολο 877 έγκυρων ψηφοδελτίων και 10 έδρες σε σύνολο 17 εδρών. Αναλυτικά ψήφισαν: 888, έγκυρα 877, λευκά 30 και άκυρα 11. Οι υπόλοιπες παρατάξεις έλαβαν: «Κίνηση Ηθοποιών» (ΣΥΝ) 143 ψήφους και 3 έδρες. «Συνδικαλιστική Ενωση Ηθοποιών» (Συνεργασία ΠΑΣΟΚ - ΚΕΠ - Παπαγιάννης) 110 ψήφους και 2 έδρες. «Ελεύθερη Εκφραση» (ΝΔ) 50 ψήφους και 1 έδρα. «Αισθητική Κίνηση Ηθοποιών» 28 ψήφους και 1 έδρα.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι από τις 124 ψήφους των ηθοποιών του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και της Πειραματικής Σκηνής της «Τέχνης» της Θεσσαλονίκης, η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» έλαβε 104 ψήφους. Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα καταμετρηθούν οι σταυροί που έλαβαν οι υποψήφιοι για να αποφασιστεί ποιοι εκλέγονται στο νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου, ενώ αμέσως μετά στην πρώτη συγκρότηση σε Σώμα τα μέλη θα εκλέξουν πρόεδρο, αντιπρόεδρο κλπ.

Κλειστό θα παραμείνει έως και τις 7 Μαΐου το Μουσείο Φρυσίρα (Μονής Αστερίου 3, Πλάκα), λόγω των εορτών του Πάσχα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ