ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Μάη 1999
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Ξέφραγο αμπέλι οι ελληνικές θάλασσες

Αρχισε η κατάληψη των εσωτερικών πλόων από ξένες πολυεθνικές, μετά την άρση του καμποτάζ. Ξένα κρουαζιερόπλοια άρχισαν να καταπλέουν στο λιμάνι του Πειραιά για κρουαζιέρες στα νησιά μας

Στο λιμάνι του Πειραιά καταπλέει το κρουαζιερόπλοιο "ΣΤΑΡ ΦΛΑΪΕΡ" με σημαία Λουξεμβούργου και Σουηδικών συμφερόντων, προκειμένου να ξεκινήσει κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά. Συγκεκριμένα θα επιβιβάζει από το λιμάνι του Πειραιά, θα κάνει περιηγητικά ταξίδια στις Κυκλάδες, θα "πιάνει" δύο λιμάνια της Τουρκίας και θα αποβιβάζει στο λιμάνι του Πειραιά. Στο πλοίο υπηρετούν 69 ναυτεργάτες ανάμεσα στους οποίους οι 46 είναι... κοινοτικοί. Η παρουσία του "ΣΤΑΡ ΦΛΑΪΕΡ" στο λιμάνι του Πειραιά επισημοποιεί την κατάληψη των εσωτερικών θαλάσσιων πλόων της χώρας από τα πλοία των πολυεθνικών.

Επισημοποιεί το γεγονός ότι η Ελλάδα αποτελεί πλέον "ξέφραγο αμπέλι" για τις πολυεθνικές, ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θέτει σε ρίσκο κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, την άμυνά της, την ανάπτυξη των νησιών και βεβαίως τη δουλιά χιλιάδων ναυτεργατών και γενικότερα εργαζομένων. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ άνοιξε διάπλατα τις θαλάσσιες πύλες της Ελλάδας από την 1η του περασμένου Γενάρη, οπότε και τέθηκε σε ισχύ ο διαλυτικός κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ο κανονισμός προβλέπει την άρση του καμποτάζ, την άρση δηλαδή της αποκλειστικής εκμετάλλευσης των εσωτερικών θαλάσσιων δρόμων από πλοία με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα. Μάλιστα, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκης,δύο μέρες πριν τεθεί σε ισχύ ο κανονισμός, δηλαδή στις 29 Δεκέμβρη 1998, για να ξεκαθαρίσει την κατάσταση έσπευσε να εκδώσει εγκύκλιο στην οποία αναφέρεται ρητά: "Ο εν λόγω Κανονισμός αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της νομοθεσίας μας και υπερέχει έναντι άλλων αντιθέτων διατάξεών της και κατά συνέπεια κατισχύει των διατάξεων του άρθρου 165 παρ. 6 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου"!Σημειώνεται ότι αυτό ακριβώς το άρθρο 165 είναι που καθορίζει το καμποτάζ! Πρόκειται, δηλαδή, για το άρθρο που προστάτευε τις θέσεις και τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων Ελλήνων ναυτεργατών, αλλά και κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.

Ουσιαστικά η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ άνοιξε τις κερκόπορτες "για την ασύδοτη και αυθαίρετη δραστηριότητα πλοίων, ανεξέλεγκτων συμφερόντων, με αδικαιολόγητη υπέρβαση των υφιστάμενων και αναγνωρισμένων για τη χώρα μας λόγων εθνικής ασφάλειας που μας επιτρέπουν να κάνουμε επίκληση της διάταξης του άρθρου 48 παρ. 3 της Συνθήκης, με την οποία εισάγεται επιφύλαξη περιορισμών για τέτοιους λόγους της κυκλοφορίας και εργασίας ακόμη και των κοινοτικών εργαζομένων", όπως αναφέρεται στην τεκμηριωμένη μελέτη του προϊσταμένου της Νομικής Υπηρεσίας της ΠΝΟ, κ. Λέκκα!

Βέβαια, ο Κανονισμός υποτίθεται ότι αφορά τα πλοία με κοινοτική σημαία. Ομως το γνωστό αμερικάνικο κρουαζιερόπλοιο "ΜΑΡΚΟ ΠΟΛΟ" έχει σημαία... Μπαχάμες! Εντυπωσιακή ήταν η απάντηση του κ. Πουλιάκου από την υπηρεσία της Ναυτολογίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας σε σχετική ερώτηση για το "ΜΑΡΚΟ ΠΟΛΟ", το πλήρωμά του και τα ταξίδια του: "Δεν το έχω παρακολουθήσει - απάντησε - και δεν το ξέρω. Πάντως, αν δεν έχει ελληνικό λιμάνι αφετηρία ή τελικό λιμάνι, δεν υπάρχει πρόβλημα"! Να σημειωθεί ότι το"ΜΑΡΚΟ ΠΟΛΟ" ήδη έχει καταπλεύσει δύο φορές στο λιμάνι του Πειραιά και αναμένεται ξανά στις 25 Μάη! Επιπλέον, η εταιρία που πρακτορεύει το εν λόγω κρουαζιερόπλοιο η "Renaissance Crruise" θα φέρει άλλα τρία πλοία με την ίδια σημαία!

Τι λένε οι εφοπλιστές

Οι Ελληνες εφοπλιστές υποδέχτηκαν την άρση με ιδιαίτερη ικανοποίηση, καθώς αποτελεί γι' αυτούς το μέσο για να εξασφαλίσουν ακόμα περισσότερα σκανδαλώδη προνόμια για την παραπέρα αύξηση των αστρονομικών τους υπερκερδών. Αναμασώντας την καραμέλα της "ανταγωνιστικότητας" που τα ίδια τα εφοπλιστικά υπερκέρδη τον καθιστούν ψευδεπίγραφο, αξιώνουν συνθέσεις του πιο χαμηλού κόστους, συνθέσεις ευκαιρίας και εργασιακές σχέσεις γαλέρας. Συγκεκριμένα από την πλευρά της Ενωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων εντείνονται οι εκβιασμοί για την αντικατάσταση της ελληνικής σημαίας στα πλοία τους με"πανί ευκαιρίας", αν δε γίνουν δεκτοί οι όροι τους που αφορούν τη σύνθεση των πληρωμάτων. Μάλιστα, η τελευταία απειλή από τους εφοπλιστές αυτής της κατηγορίας εκτοξεύτηκε την περασμένη Τετάρτη οπότε και η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία με ευθύνη της νόθας πλειοψηφίας της άρχισε τα... παζάρια με τους εκπροσώπους του "ΣΤΑΡ ΦΛΑΪΕΡ" για να προσλάβουν Ελληνες ναυτεργάτες στο πλοίο τους.

Η Ενωση Εφοπλιστών Ακτοπλοϊας, με πρόσφατο έγγραφό της προς το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, αναπτύσσει τις προτάσεις της σχετικά με την άρση του καμποτάζ και στην ακτοπλοϊα που θα ολοκληρωθεί το 2004. Οι ακτοπλόοι εφοπλιστές αξιώνουν "να γίνει εναρμόνιση της ελληνικής με την κοινοτική νομοθεσία στα θέματα της σύνθεσης και συγκεκριμένα: Στον περιορισμό της σύνθεσης στο προσωπικό ασφαλείας και να επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του πλοιοκτήτη το ξενοδοχειακό προσωπικό (θαλαμηπόλων, μαγείρων, οικονομικών αξιωματικών κ. ά), όπως συμβαίνει στα άλλα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης"!

Στο... όνομα της παγκοσμιοποίησης της οικονομίας και η Ενωση Εφοπλιστών Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων αξιώνει, όπως ανέφερε ο πρόεδρός της Σπύρος Αλεξανδράτος στην τελευταία γενική συνέλευση της Ενωσης, να ρυθμιστούν οι συνθέσεις των μεσογειακών πλοίων, σύμφωνα με τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ το 1997 για τα ποντοπόρα πλοία! Πρόκειται για τα γνωστά μέτρα - φωτιά του Στ. Σουμάκη με τα οποία πετάχτηκαν μαζικά από τα ποντοπόρα πλοία οι Ελληνες ναυτεργάτες!

Ραγδαίες οι εξελίξεις στην ακτοπλο'ϊα

Οι εξελίξεις στην ακτοπλοϊα είναι ραγδαίες, καθώς οι εταιρίες προσπαθούν να προετοιμαστούν για την άρση του καμποτάζ που σε αυτή την κατηγορία θα ολοκληρωθεί το 2004. Η οικονομική ισχύ συγκεντρώνεται όλο και περισσότερο σε λιγότερα χέρια με εμφανείς τις τάσεις μονοπώλησης. Ο πρόεδρος της εταιρίας "Επιχειρήσεις Αττικής" (πλοιοκτήτρια των ΣΟΥΠΕΡΦΑΣΤ) Περικλής Παναγόπουλος,στις 5 του Μάη σημείωσε στην Ενωση Θεσμικών Επενδυτών ότι σύντομα εταιρίες θα έρθουν σε δυσχερή θέση, καθώς "μόνες τους δεν έχουν πλέον δυνατότητες προόδου και θα χρειαστεί εγκαίρως να αναζητήσουν καταφύγιο κάτω από τη σκέπη ισχυρότερων εταιριών". Διευκρίνισε δε, ότι η εταιρία του εξετάζει ήδη τις δυνατότητες "απορρόφησης άλλων, κυρίως ευρωπαϊκών, ομοειδών επιχειρήσεων".

Οι "Επιχειρήσεις Αττικής" αποτελούν ένα από τα μεγαθήρια στην κατηγορία των επιβατηγών πλοίων. Κατασκευάζουν ήδη 6 επιβατηγά πλοία, οπότε και ο στόλος θα αποτελείται πλέον από 10 ΣΟΥΠΕΡΦΑΣΤ. Η συνολική επένδυση για την απόκτηση των 10 πλοίων ξεπερνά το αστρονομικό ποσό των 1,2 δισ. δολαρίων!Επιπλέον, κατά το πρώτο τρίμηνο του 1999 τα κέρδη της εταιρίας αυξήθηκαν κατά 36,7%!

Στον τομέα της κρουαζιέρας είναι γνωστή η συγχώνευση της εταιρίας "Ηπειρωτική" με την "SUN LINE".Η νέα εταιρία ονομάστηκε "ROYAL OLYMPIC CRUISES" και εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ο πρόεδρος της νέας εταιρίας είναι ο Ανδρέας Ποταμιάνος, πρόεδρος και της Ενωσης Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων. Την ίδια ώρα λοιπόν που ο Ανδρέας Ποταμιάνος στέλνει επιστολές απειλώντας στο όνομα της "ανταγωνιστικότητας" ότι θα αντικαταστήσει τους Ελληνες ναυτεργάτες στα πλοία του με χαμηλόμισθους αλλοδαπούς και την ελληνική σημαία με σημαία ευκαιρίας, η εταιρία του ανακοινώνει κέρδη 4,5 εκατομμύρια δολάρια για το οικονομικό έτος που έληξε στις 30 Νοεμβρίου!

Στην ακτοπλοϊα ήδη θέριεψε η εταιρία "Μινωικές Γραμμές".Η θυγατρική των "Μινωικών Γραμμών" "Minoan Highspeed Ferries", αγόρασε το 70% της ακτοπλοϊκής εταιρίας "CERES Κοινοπραξία Υδροπτέρυγα" του εφοπλιστή Πέτρου Λιβανού.Η αγορά έγινε έναντι 22,4 εκατομμυρίων δολαρίων, δηλαδή περίπου 6,5 δισ. δραχμών!Επιπλέον, οι "Μινωικές" κατέχουν και την πλειοψηφία των μετοχών της αεροπορικής εταιρίας "Air Greece".Τώρα θα καταβάλουν μετρητά πάνω από 50 δισ. δραχμές για να αυξήσουν το μετοχικό τους κεφάλαιο.

"Θηρίο" έγινε και η εταιρία ΑΝΕΚ με μεγαλομέτοχο τον Σήφη Βαρδινογιάννη.Με 4 δισ. δραχμές απόκτησε το 20% των μετοχών της "Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου",έχει αποκτήσει το 50% των μετοχών της "Λασιθιακής Ναυτιλιακής Εταιρίας" (ΛΑΝΕ), απορρόφησε τη "Ρεθυμνιακή" και τελευταία ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκης της έκανε ουσιαστικά "δώρο" το 51% των μετοχών της πολύπαθης ΔΑΝΕ.

ΚΚΕ: Σοβαρές αρνητικές παρενέργειες

Και λίγα λόγια σχετικά με τις συνέπειες σε βάρος της άμυνας της χώρας, όπως αυτές παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση της Κομματικής Οργάνωσης Ναυτεργατών του ΚΚΕ,που έγινε στις 13 Δεκέμβρη 1998 με θέμα "Ευρωπαϊκή Ενωση και καμποτάζ".

"Είναι γεγονός - αναφέρεται στην εισήγηση της εκδήλωσης - ότι ο χώρος των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών είναι ενταγμένος στον αμυντικό σχεδιασμό της χώρας. Αυτό πηγάζει από τη γεωγραφική διαμόρφωση της Ελλάδας και την ανάγκη τής ανά πάσα στιγμή σύνδεσης της ηπειρωτικής με τη νησιωτική χώρα. Η άρση του καμποτάζ και οι εξελίξεις που σηματοδοτεί θα διαταράξουν και μπορεί να διαλύσουν, σε μια πορεία, τον ιστό της ενιαίας εδαφικής οντότητας, όσο αυτό αφορά τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και μεταφορές.

Με τη συρρίκνωση και την εκτόπιση των πλοίων με ελληνική σημαία και των ελληνικών πληρωμάτων δημιουργείται ένα δυσαναπλήρωτο κενό, που θα προκαλέσει σοβαρές αρνητικές παρενέργειες στον κρίσιμο τομέα της εθνικής άμυνας. Η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, η διχοτόμηση του Αιγαίου που προωθούν οι ΑμερικανοΝΑΤΟικοί ιμπεριαλιστές, η επεκτατική πολιτική των κυρίαρχων πολιτικών - οικονομικών κύκλων της Τουρκίας και οι κίνδυνοι τους οποίους εγκυμονεί αυτή η κατάσταση, καθιστούν επιτακτικά αναγκαία την πάλη για την απεμπλοκή της χώρας μας από την ιμπεριαλιστική εξάρτηση και τη διατήρηση του ελέγχου των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών".

Κείμενα: Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ