ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 16 Απρίλη 2024
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πέθανε ο Γιάννης Φέρτης

Με θλίψη και σεβασμό τον αποχαιρετά το ΚΚΕ

Σε ηλικία 86 ετών «έφυγε» από τη ζωή ο σπουδαίος ηθοποιός Γιάννης Φέρτης αφήνοντας ισχυρό το αποτύπωμά του στη θεατρική σκηνή της χώρας, καταφέρνοντας να κερδίσει τον σεβασμό και την αγάπη του κόσμου, αλλά και των συναδέλφων του.

Η κηδεία του μεγάλου μας ηθοποιού θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 12 το μεσημέρι στο Α Νεκροταφείο.

Γεννήθηκε τον Απρίλη του 1938 και αποφοίτησε από τη Σχολή Θεάτρου Τέχνης Κάρολου Κουν το 1958. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο θέατρο το 1959 στο έργο «Η ηλικία της νύχτας» του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Ακολούθησαν έργα όπως «Ορνιθες» του Αριστοφάνη, «Ευρυδίκη» του Ζαν Ανούιγ, «Γλυκό πουλί της νιότης» του Τενεσί Ουίλιαμς, «Ο δικέφαλος αετός» του Ζαν Κοκτό κ.ά. Εγινε συνιδρυτής του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου και εμφανίστηκε στα έργα «Καπιταίν Σελ Καπιταίν Εσό» του Σερζ Ρεζβάνι και «Η μάνα» του Μπέρτολτ Μπρεχτ.

Από το 1967 και για μια δεκαετία, ως θιασάρχης μαζί με την Ξένια Καλογεροπούλου, ανέβασε σημαντικά θεατρικά έργα όπως: «Ο γλάρος» του Αντόν Τσέχοφ, «Αφροδίτη και ντετέκτιβ» του Πίτερ Σάφερ, «Καημένε μου Μάρικ» του Αλεξέι Αρμπούζοφ, «Ο σοβαρός κύριος Ερνέστος» του Οσκαρ Ουάιλντ, «Η ηδονή της τιμιότητας» του Λουίτζι Πιραντέλο, «Οι πεταλούδες είναι ελεύθερες» του Λέοναρντ Γκερς, «Ο επιθεωρητής» του Νικολάι Γκόγκολ, «Ο δάσκαλος» του Μπέρτολτ Μπρεχτ και «Βρικόλακες» του Ερρίκου Ιψεν.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, πρωταγωνίστησε με την Αλίκη Βουγιουκλάκη στο «Νυφικό κρεβάτι» του Γιαν ντε Χάρντογκ, με τον θίασο Καρέζη - Καζάκου στην «Παναγία των δολαρίων» του Γκάρσον Κάνιν και με τους Μάνο Κατράκη και Μελίνα Μερκούρη στο έργο «Συντροφιά με τον Μπρεχτ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ.

Ολα τα επόμενα χρόνια, είτε με δικό του θίασο είτε ως πρωταγωνιστής στο «ελεύθερο» θέατρο, χάρισε στο θεατρόφιλο κοινό σπουδαίες ερμηνείες. Σημαντική ήταν η συνεισφορά του και στο Αρχαίο Θέατρο, ενώ ξεχωριστή στιγμή στην καριέρα του ήταν η συνεργασία του με το «Αμφιθέατρο» του Σπύρου Ευαγγελάτου.

Επαιξε σε πάνω από 25 ταινίες, με την πρώτη του εμφάνιση να είναι το 1961, στην ταινία «Ποια είναι η Μαργαρίτα» με την Τζένη Καρέζη, ενώ την επόμενη χρονιά ερμήνευσε τον Ορέστη στην «Ηλέκτρα» σε σκηνοθεσία Μιχάλη Κακογιάννη, ταινία που απέσπασε πολλές διακρίσεις. Το 2008 απέσπασε το Βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την ταινία «Οι σκλάβοι στα δεσμά τους», σε σκηνοθεσία Α. Λυκουρέση.

Αφήνει δυσαναπλήρωτο κενό στο ελληνικό θέατρο

Σε ανακοίνωσή του για τον θάνατο του Γιάννη Φέρτη το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει: «Το ΚΚΕ αποχαιρετά με βαθιά θλίψη και σεβασμό τον σπουδαίο ηθοποιό Γιάννη Φέρτη, κορυφαίο πρωταγωνιστή, για πάνω από 60 χρόνια, σε κλασικά και σύγχρονα θεατρικά έργα του ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου, στην πρόζα και το αρχαίο δράμα. Ερμήνευσε, επίσης, αξέχαστους ρόλους στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.

Ο ηθοποιός με τη σεμνή παρουσία, τη σκληρή δημιουργική δουλειά και την τόσο αναγνωρίσιμη φωνή, που δεν έπαψε ποτέ να "καθηλώνει" τον ακροατή του, αφήνει δυσαναπλήρωτο κενό στο ελληνικό θέατρο.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του».

Πρεμιέρα για την «Ανοδο και Πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ»

Με ένα θερμό χειροκρότημα υποδέχτηκε το κοινό την πρεμιέρα της εμβληματικής όπερας των Κουρτ Βάιλ και Μπέρτολτ Μπρεχτ «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ», που ανεβάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή.

«Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» είναι μια πολιτική - σατιρική όπερα πάνω στον κοφτερό πολιτικό λόγο του κορυφαίου κομμουνιστή διανοητή Μπέρτολτ Μπρεχτ και σε μουσική του σπουδαίου εξπρεσιονιστή Γερμανού συνθέτη του Μεσοπολέμου Κουρτ Βάιλ.

Το έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1930, παρουσιάζει μια πόλη βυθισμένη στη σήψη και τη διαφθορά, όπου τα πάντα επιτρέπονται: Η ανομία, ο πληρωμένος έρωτας, αλλά κυρίως η καταπίεση και η εκμετάλλευση των αδύναμων από τους δυνατούς. Το μόνο που δεν επιτρέπεται είναι να παραγγέλνεις και να μην πληρώνεις, να μην έχεις χρήμα. Στις σημειώσεις του ο Μπρεχτ τονίζει ότι η όπερα «Μαχαγκόννυ» μπορεί «ίσως να διατηρεί το απολαυστικό - γευστικό στοιχείο που αρμόζει σε μια όπερα, έχει ωστόσο σκοπό να αλλάξει την κοινωνία, κάθεται ας πούμε στο παλιό κλαρί, αλλά για να μπορέσει να το πριονίσει...».

Για την όπερα αυτή ο Βάιλ συνέθεσε μερικά από τα γνωστότερα τραγούδια του, όπως το «Τραγούδι της Αλαμπάμας» και το «Τραγούδι του Μπενάρες», τα οποία στη συνέχεια αυτονομήθηκαν, με αποτέλεσμα να τα ακούει κανείς και ξεχωριστά από διάσημους ερμηνευτές, από την Λότε Λένα έως τους Doors και τον David Bowie. Οπως ήταν σύνηθες κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, στο πλαίσιο της συνομιλίας της κλασικής με την «εμπορική» μουσική, ο Κουρτ Βάιλ πειραματίστηκε με διάφορα είδη, όπως η τζαζ και το ράγκταϊμ, τα οποία ενσωματώνει στη μουσική γλώσσα του έργου.

Η σκηνοθεσία είναι του Γιάννη Χουβαρδά. Η μουσική διεύθυνση είναι του διακεκριμένου αρχιμουσικού Μίλτου Λογιάδη. Πρωταγωνιστούν οι Αννα Αγάθωνος, Χρήστος Κεχρής, Τάσος Αποστόλου, Μαρισία Παπαλεξίου, Βασίλης Καβάγιας, Γιάννης Καλύβας, Χάρης Ανδριανός και Γιάννης Γιαννίσης. Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ.

Η όπερα ανεβαίνει και 19, 21, 23 και 25 Απρίλη, με τα εισιτήρια που έχουν απομείνει να είναι ελάχιστα.

Προπώληση: Ταμεία ΕΛΣ (καθημερινά 9.00 - 21.00 | 213.0885.700) & www.ticketservices.gr.

Στη Σύρο ταξιδεύει η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σίμου

Το ερχόμενο Σάββατο 27 Απρίλη, στις 20.00, εγκαινιάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Κυκλάδων στην Ερμούπολη της Σύρου η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σίμου, με τίτλο «Μια ματιά πίσω. Εργα 1954-2014».

Η αναδρομική έκθεση του Βασίλη Σίμου (1934-2014) επανασυστήνει έναν σημαντικό ζωγράφο της δεκαετίας του '60, ο οποίος άφησε ισχυρό αποτύπωμα στην πολιτιστική ζωή της Λαμίας, όπου έζησε και έδρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του.

Η ζωγραφική του Σίμου είναι ένα ιδιαίτερο αμάλγαμα που συνδυάζει ρεαλισμό, εξπρεσιονισμό και αφαίρεση. Το έργο του είναι βαθιά ανθρωποκεντρικό και η θεματολογία εντυπωσιακά αμετάβλητη: Βασικός της άξονας είναι η αγροτική ζωή και το ελληνικό τοπίο. Η ρεαλιστική ηθογραφία του Σίμου διαφέρει αισθητά από εκείνη των προκατόχων του. Χωρίς να εξιδανικεύει, εξυψώνει τη χειρωνακτική εργασία των ανώνυμων ηρώων του, με τον ίδιο τρόπο που το κάνει ο Vincent van Gogh στους «Πατατοφάγους».

Ωστόσο, ο Σίμος δεν ζωγραφίζει εσωτερικούς χώρους, ούτε δίνει έμφαση στα πρόσωπα: Η προσοχή του εστιάζεται στο φυσικό - υπερβατικό φως και όχι στον τεχνητό φωτισμό μιας λάμπας. Μπορεί να μην χρησιμοποιεί φωτεινά χρώματα, όπως οι υπαιθριστές του μεσοπολέμου, αλλά το φως αποτελεί κεντρικό θέμα της δουλειάς του (κάτι που γίνεται ακόμη πιο φανερό στα τελευταία του έργα). Και το κυριότερο: Παρότι η ζωγραφική του είναι κατά βάση σκοτεινή, η ματιά του είναι πάντα αισιόδοξη.

Ο Βασίλης Σίμος γεννήθηκε στη Λαμία το 1934. Ηταν γιος του αγιογράφου Σίμωνα Σίμου από την Υπάτη. Ξεκίνησε να σπουδάζει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1952-1955) με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη. Το 1955, με υποτροφία της ισπανικής κυβέρνησης, συνέχισε τις σπουδές του στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο στη Μαδρίτη. Το 1960 επέστρεψε στην Ελλάδα και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ, λαμβάνοντας δίπλωμα Ζωγραφικής και Θεωρητικών και Ιστορικών σπουδών (1960-1961). Από το 1963 έως το 1987 εργάστηκε ως καθηγητής καλλιτεχνικού σχεδίου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στη Λαμία. Παρουσίασε το έργο του σε ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Ισπανία. Πέθανε στη Λαμία το 2014.

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος. Η έκθεση, που παρουσιάστηκε το 2023 στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων, θα διαρκέσει έως τις 26 Μαΐου 2024.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Αξιοποίηση των κτιρίων στον Λόφο Καστέλι για τις ανάγκες του λαού και της νεολαίας

Την αξιοποίηση των κτιρίων στον Λόφο Καστέλι Χανίων για την κάλυψη των αναγκών του λαού και της νεολαίας των Χανίων ζητά το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή.

Πιο συγκεκριμένα, ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, που υπογράφει την Ερώτηση προς την υπουργό Πολιτισμού, σημειώνει:

«Αποτελεί πρόκληση για τη χανιώτικη κοινωνία η πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και της πρυτανικής αρχής του Πολυτεχνείου να συνεχίζεται να σχεδιάζεται και να υλοποιείται η παράδοση στο ξενοδοχειακό κεφάλαιο των χαρακτηρισμένων ως νεότερου μνημείου (ΦΕΚ-50/ΑΑΠ/2018) κτιρίων της V Μεραρχίας στον Λόφο Καστελίου Χανίων, εξέλιξη στην οποία έχει εναντιωθεί το σύνολο του λαού των Χανίων πολλά χρόνια τώρα.

Οπως δείχνουν οι εξελίξεις και η αστυνομική επέμβαση που πραγματοποιήθηκε, σχετίζεται άμεσα με την προώθηση της επιχειρηματικής αξιοποίησης των κτιρίων, καθώς έγινε παρουσία εκπροσώπων της εταιρείας "Belvedere".

Ειδικότερα, με την με αρ. πρωτ. 34711/13-3-2024 έγκριση της Γεν. Δ/νσης Αναστήλωσης Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, δίνεται άδεια δειγματοληψίας στο κτίριο, με ξεκάθαρη αναφορά ότι η έγκριση δίνεται στο πλαίσιο εκπόνησης μελέτης αποκατάστασης και αλλαγής χρήσης των κτιρίων σε ξενοδοχείο Α τάξης.

Τα γεγονότα δείχνουν, για ακόμα μια φορά, ότι αγνοείται πλήρως η πάνδημη θέληση του χανιώτικου λαού και της νεολαίας (φοιτητικών συλλόγων, εργατικών σωματείων, επιστημονικών φορέων, ΤΕΕ - Τμήμα Δυτικής Κρήτης, συλλόγων των κατοίκων των Χανίων, κ.ά.) που διεκδικούν για χρόνια τα συγκεκριμένα κτίρια να αξιοποιηθούν για την κάλυψη των αναγκών των φοιτητών, του λαού και της νεολαίας της πόλης, σε αντίθεση με τον αντιλαϊκό σχεδιασμό για τη μετατροπή τους σε ξενοδοχείο.

Αντίστοιχα το αίτημα αυτό έχει αποτυπωθεί στις αποφάσεις του ίδιου του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων (με πιο πρόσφατη την 169/3/4/2024), αλλά και στον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό (ΓΠΣ) που προβλέπει αποκλειστικά κοινωφελείς χρήσεις για τα εν λόγω κτίρια. Σημειώνεται ότι στον ισχύοντα ΓΠΣ (που είναι δεσμευτικό μέχρι την αναθεώρησή του) δεν επιτρέπεται η λειτουργία των κτιρίων για χρήσεις πέραν της Εκπαίδευσης.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κα υπουργός, τι μέτρα σκοπεύει να πάρει η κυβέρνηση έτσι ώστε άμεσα να ανακληθεί η ανωτέρω απόφαση έγκρισης εργασιών δειγματοληψίας των κτιρίων στον Λόφο Καστέλι Χανίων και να περιφρουρήσει τα εν λόγω κτίρια από την επιχειρούμενη εμπορευματοποίησή τους, ώστε να αξιοποιηθούν με ευθύνη του κράτους για την κάλυψη των αναγκών του λαού και της νεολαίας των Χανίων, όπως άλλωστε διεκδικούν».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ