ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Απρίλη 2000
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Τα δημόσια κτίρια δεν είναι ιδιωτικός χώρος

Προσφυγή για τις τοποθετήσεις εικαστικών έργων από την «Αττικό Μετρό» με απευθείας αναθέσεις

Συζητήθηκε χτες στο Μονομελές Πρωτοδικείο της Αθήνας η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, που είχε καταθέσει από το Μάρτη το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) κατά της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ», για να μην τοποθετηθούν εικαστικά έργα στο Μετρό με τη διαδικασία της απ' ευθείας ανάθεσης, ενέργεια η οποία παραβιάζει το προβλεπόμενο από το νόμο 2557/97 καθεστώς, όσον αφορά την καλλιτεχνική διακόσμηση στα δημόσια κτίρια.

Πριν αποφασίσει το ΕΕΤΕ να προσφύγει στη Δικαιοσύνη, μέλη του ΔΣ του είχαν συναντηθεί με την πρώην υπουργό Πολιτισμού Ελ. Παπαζώη και τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και τους είχαν θέσει το ζήτημα των αλλεπάλληλων ανακοινώσεων στον Τύπο της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ» για τις απ' ευθείας αναθέσεις εικαστικών έργων. Είχε, επίσης, επισημανθεί στους υπουργούς η ανάγκη να εκδοθεί υπουργική απόφαση, προκειμένου να αποσαφηνιστεί το πλαίσιο της διαχείρισης του δημόσιου χρήματος και στον τομέα των δημόσιων καλλιτεχνικών έργων. Ομως, δεν υπήρξε καμιά δέσμευση από την πλευρά τους, με τον ισχυρισμό ότι δεν είναι βέβαιο αν δεσμεύεται η «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ», ως εταιρία Ιδιωτικού Δικαίου, από το νομικό καθεστώς που διέπει τα δημόσια καλλιτεχνικά έργα και ότι οι σταθμοί του Μετρό και άλλοι δημόσιοι χώροι (αθλητικές εγκαταστάσεις κλπ.) δεν εντάσσονται στην έννοια του «κτιρίου».

Με την αίτηση του ΕΕΤΕ, που συζητήθηκε χτες, ζητείται η αναστολή των διαδικασιών απ' ευθείας αναθέσεων, κατασκευής και τοποθέτησης εικαστικών έργων στους σταθμούς του μετρό, που «πλήττουν - όπως τονίζεται - τα συμφέροντα των Ελλήνων καλλιτεχνών και την προαγωγή της καλλιτεχνικής δημιουργίας, κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας». Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του Τύπου, η «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» έχει έρθει σε σχετικές διαπραγματεύσεις με εικαστικούς καλλιτέχνες, ορισμένοι από τους οποίους δεν είναι καν μέλη του ΕΕΤΕ. Μεταξύ αυτών, είναι οι Νίκος Κεσσανλής για το σταθμό της Ομόνοιας, ο Αλέκος Φασιανός για το σταθμό του Μεταξουργείου, ο Στίβεν Αντωνάκος για το σταθμό των Αμπελοκήπων, ο Κώστας Τσόκλης για του σταθμό Εθνική Αμυνα (οι δύο τελευταίοι δεν είναι μέλη του ΕΕΤΕ).

Το ΕΕΤΕ καταρρίπτει, επίσης, στην αίτησή του τον ισχυρισμό ότι είναι αμφίβολο αν μπορεί να ισχύσει για την «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ» το νομικό καθεστώς που αφορά τα δημόσια καλλιτεχνικά έργα. Η εταιρία αυτή - αναφέρει - είναι «κρατικό νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με τη μορφή ανώνυμης εταιρίας. Το σύνολο του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου εισφέρθηκε εξ ολοκλήρου από το Δημόσιο, το οποίο ανέλαβε το σύνολο των μετοχών. Εκτοτε το σύνολο των μετοχών του ανήκει στο Δημόσιο και το ΔΣ του διορίζεται από το Δημόσιο». Το δικαστήριο επιφυλάχτηκε να εκδώσει την απόφασή του.

Το μέλλον ξεκίνησε!

Σήμερα ξεχασμένο. Ετοιμόρροπο. Χωρίς ζωή. Τότε, γέλια αντηχούσαν στους τοίχους του. Το καζάνι χάριζε μυρωδιές και γύρω από την τάβλα ακούγονταν τραγούδια. Οι άνθρωποι του μόχθου έφευγαν ώρες πριν ανατείλει ο ήλιος, για το χωράφι.

Δύσκολη δουλιά τα καπνά. Και χρόνο με το χρόνο, δίχως λεφτά. Ο έμπορος τά 'παιρνε μισοτιμής και ακόμα χειρότερα. Να προστατευτεί το εισόδημα του ξωμάχου; Από ποιον; Προηγείτο η είσοδος στην ΕΟΚ. Μετά στην ΕΕ. Προηγούνταν οι δεσμεύσεις των κυβερνήσεων απέναντι στις Βρυξέλλες για «μείωση της αγροτικής παραγωγής». Για «κλείδωμα» της ΟΝΕ. Ετσι, ξερά.

Οπως ξεραίνονται ζωές, που αγωνιούν για το πώς θα τα βγάλουν πέρα αύριο. Ζωές που κλείδωσαν την πόρτα και αναγκάστηκαν να φύγουν. Για την πόλη. Την Αμερική, τη Γερμανία και το Βέλγιο. Ξεκληρισμένοι. Με τις πληγές τους ανοιχτές, όπως και τα ρημαδιασμένα παραθυρόφυλλα.

ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Πράσινος εφιάλτης

Η συνέντευξη δόθηκε σε διακαναλική σύνδεση. Κι όχι μόνο. Δεκάδες ξένων ανταποκριτών από τα γνωστότερα ΜΜΕ ήταν εκεί, για να ακροαστούν και να μεταφέρουν στις χώρες τους τις προγραμματικές δηλώσεις του Ελληνα αχτιβιστή - υπουργού. Και οι ομογενείς, καθηλωμένοι κι αυτοί στις τηλεοράσεις τους, που θα μετέδιδαν από δορυφόρο το μέγα γεγονός. Για συμβολικούς λόγους, η εκδήλωση θα γινόταν στο Μέγαρο Μουσικής κι όχι στο «μπανάλ» Ζάππειο. Αμέτρητες ανθοδέσμες δεν προλάβαιναν να στοιβάζονται αριστερά και δεξιά. Στην πόρτα, υποδέχονταν τον κόσμο οικολόγοι πάσης φύσεως και αποχρώσεως. Μόνο τον κ. Βεργή δεν είχαν καλέσει, γιατί αρνήθηκε να συστρατευτεί με τη «Μεγκάλη» Δημοκρατική Παράταξη και να συν-αθροίσει τις ψήφους του με το ΠΑΣΟΚ. Ολα ήταν έτοιμα. Η αίθουσα κατάμεστη. Στα πρώτα καθίσματα, άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών. Το βαρύ πυροβολικό της χώρας Ελένη Κούρκουλα, Γιώργος Βέλτσος, Βάνα Μπάρμπα, Κώστας Τσουκαλάς, Ελευθέριος Παπαδόπουλος, Αννα Παναγιωταρέα, Τίτος Πατρίκιος, Καίτη Παπανίκα, Βασίλειος Κοντογιαννόπουλος, Αννα Βαγενά, Θεμιστοκλής Αναστασιάδης κ.ά. Προηγήθηκε μια μίνι συναυλία του «κάου - μπόι» της Αλλαγής Λουκιανού Κηλαηδόνη με την παλιά δουλιά του «Απλά μαθήματα πολιτικής οικονομίας», που κανείς δεν κατάλαβε γιατί τα επέλεξε αυτή τη βραδιά. Κάποιοι είπαν ότι ήταν δάκτυλος του συνταγματάρχη Τσουκάτου, που ήθελε να τους υπενθυμίσει το παρελθόν τους.

Η μεγάλη, όμως, στιγμή έφτασε. Ο πρώην αχτιβιστής στο μικρόφωνο. Πανδαιμόνιο. Φλας, χειροκροτήματα, καραμούζες, βεγγαλικά για ώρα πολλή. Οταν καταλάγιασαν τα πνεύματα, ο υφυπουργός πήρε το λόγο, ευχαριστώντας τους ψηφοφόρους του που τον έστειλαν στη Βουλή. Στην κυβέρνηση ήθελε να πει, αλλά κάτι η συγκίνηση, κάτι η πρώτη επαφή με την εξουσία... Ομως, ο λόγος του χείμαρρος. Τι χείμαρρος; Ποταμός. Καταπέλτης για τα μεταλλαγμένα. Οι επιπτώσεις για την υγεία είναι δευτερεύον θέμα, είπε. Ο τομέας τους σηκώνει πολλή σπέκουλα. Κρύος ιδρώτας μ' έπιασε. Ευτυχώς, ήμουν στα πίσω καθίσματα και κανείς συναγωνιστής δεν πήρε χαμπάρι τη νευρικότητά μου. Θα σας γεμίσουμε ανεμογεννήτριες. Αυτό είναι, πες τα μεγάλε! Η Κρήτη έδειξε το δρόμο. Πάλι μ' έπιασε ένα σφίξιμο στο στομάχι. Το εκλογικό αποτέλεσμα μάλλον εννοούσε. Ελυσε και το πρόβλημα με τα ΙΧ. Σε λίγα χρόνια, θα πάμε για αυτοκίνητα που θα καταναλώνουν τα μισά καύσιμα. Χειροκρότημα για πρώτη φορά με θέρμη, αυτό είναι το χτύπημα του αιώνα. θα εξολοθρεύσουμε τις εφτά αδελφές. Κι αμέσως μετά απανωτά ντιρέκτ στην αυτοκινητοβιομηχανία με δήλωση ότι τα αυτοκίνητα δε θα κυκλοφορούν μία μέρα της εβδομάδας στο κέντρο. Και ευθύνες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, έστω κι αν του διέφυγε το θεσμικό πλαίσιο κι ο εγκάθετος περιφερειάρχης. Είμαι σίγουρος ότι κι αυτούς θα τους συντρίψει. Εκεί που τα μπέρδεψε, είναι η κατάργηση των τάξεων και η αντικατάστασή τους με στρώματα, αλλά νέος είναι θα μάθει. Είδα ότι ο Πανταγιάς κρατούσε σημειώσεις...

Η εκδήλωση έληξε κι όλοι τραγούδησαν το τραγούδι «θα μεθύσουμε τον ήλιο». Ξύπνησα αναστατωμένος. Ωστε όνειρα ήταν; Το μεσημέρι στην «Ελευθεροτυπία» διάβασα την πρώτη δισέλιδη συνέντευξη του αχτιβιστή - υπουργού. Δεν απείχε πολύ από τ' όνειρό μου. Θου Κύριε...


Νίκος ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ