ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Μάη 2002
Σελ. /48
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Αυταρχικές ανατροπές με όχημα τη διαφθορά

Δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα οι τελικές διατάξεις σχετικού νομοσχεδίου και η έκθεση του ΣΕΕΔ

Τη διαφθορά στο Δημόσιο χρησιμοποιεί ως όχημα η κυβέρνηση, για να προωθήσει τη νεοφιλελεύθερη πολιτική της για διοικητική μεταρρύθμιση. Για το σκοπό αυτό ισχυροποιεί το οπλοστάσιο αυταρχισμού της σε βάρος των δημοσίων υπαλλήλων, ενισχύοντας το διωκτικό ρόλο των ήδη υπαρχόντων ελεγκτικών της οργάνων και δημιουργώντας καινούρια.

Χτες, μέσω του υπουργού Εσωτερικών Δημοσίας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Κ. Σκανδαλίδη, έδωσε στη δημοσιότητα τις τελικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου «για την πάταξη της διαφθοράς στο Δημόσιο» (το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στις επόμενες δέκα ημέρες), καθώς και την έκθεση πεπραγμένων για το 2001 του Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, αποδεικνύοντας εμπράκτως ότι δεν μπορεί, αλλά και δε θέλει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της διαφθοράς στη ρίζα του, αρκούμενη να το αξιοποιεί προς εξυπηρέτηση της πολιτικής της.

Σύμφωνα με τις τελικές διατάξεις του προαναφερόμενου νομοσχεδίου θεσμοθετείται η θέση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης -που μέχρι σήμερα δεν υπήρχε- που θα επιλέγεται για πενταετή θητεία από το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από εισήγηση του πρωθυπουργού. Ο εν λόγω επιθεωρητής δε θα ελέγχεται από κανένα άλλο όργανο πλην του Υπουργικού Συμβουλίου, θα επικουρείται από 4 βοηθούς, θα συγκαλεί και θα προεδρεύει του Συντονιστικού Οργάνου Επιθεώρησης και Ελέγχου (ΣΟΕΕ), θα διατάσσει αυτεπαγγέλτως διενέργεια ελέγχων και επιθεωρήσεων και θα καταθέτει έκθεση πεπραγμένων στη Βουλή. Ακόμη το νομοσχέδιο προβλέπει αναβάθμιση του ΣΟΕΕ και διεύρυνση του αντικειμένου και της δράσης του Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης. Το Σώμα αυτό θα ελέγχει το πόθεν έσχες των δημοσίων υπαλλήλων, των υπαλλήλων των ΟΤΑ και των υπαλλήλων των ΝΠΙΔ, που εποπτεύονται ή ανήκουν στο κράτος και θα έχει ενισχυμένο διωκτικό ρόλο, ενώ ενισχύεται και η στελέχωσή του. Τέλος, στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται και επίσπευση των διαδικασιών εκδίκασης των υποθέσεων διαφθοράς, με την ενίσχυση των δικαστικών διαδικασιών. Να σημειωθεί ότι οι υποθέσεις που θα πηγαίνουν στο ακροατήριο δε θα μπορούν να αναβάλλονται για περισσότερο από μία φορά.

Χαρακτηριστικό στοιχείο που αποδεικνύει του πόσο μακριά κινείται η κυβέρνηση από τις πραγματικές πηγές της διαφθοράς στο Δημόσιο και ταυτόχρονα αποκαλυπτικό στοιχείο των γενικότερων προθέσεών της είναι η έκθεση πεπραγμένων για το 2001 του Σώματος Επιθεωρητών - Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης που ο Κ. Σκανδαλίδης έδωσε χτες στη δημοσιότητα. Από την έκθεση προκύπτει ότι μέσα στο 2001 το ΣΕΕΔΔ διενήργησε 82 ελέγχους. Το 21% των ελέγχων έγιναν στην Κεντρική και Περιφερειακή Διοίκηση και το 79% στους ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού. Αποτέλεσμα αυτών των ελέγχων ήταν να διαταχτούν 9 ΕΔΕ σε βάρος υπαλλήλων, 12 πειθαρχικές διώξεις, ενώ 7 υποθέσεις παραπέμφθηκαν στον εισαγγελέα. Επίσης, σύμφωνα με την έκθεση, οι επιθεωρητές διενήργησαν ελέγχους και σε 2.500 δηλώσεις «πόθεν έσχες» δημοσίων υπαλλήλων, ενώ, ήδη, για 28 υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εργων, βρίσκεται σε εξέλιξη Ενορκη Διοικητική Εξέταση, καθώς οι υπάλληλοι αυτοί δεν αιτιολόγησαν επαρκώς τον τρόπο προέλευσης των περιουσιακών τους στοιχείων.

ΠΑΜΕ: πραγματική διαφθορά
είναι η πολιτική τους

Στελέχη του ΠΑΜΕ σχολιάζοντας το νομοσχέδιο για την «πάταξη της διαφθοράς στο Δημόσιο», καθώς και την έκθεση του ΣΕΕΔΔ υπογράμμιζαν ότι «η κυβέρνηση με κινήσεις εντυπωσιασμού θέλει να δείξει ότι θα πατάξει τη διαφθορά τη στιγμή που η πραγματική και ουσιαστική διαφθορά ζει και βασιλεύει και βρίσκεται το απυρόβλητο». Στο ερώτημα ποια είναι η πραγματική διαφθορά, τα στελέχη του ΠΑΜΕ απαντούσαν: «Διαφθορά είναι η ίδια η πολιτική της κυβέρνησης που δίνει σκανδαλώδη προνόμια στο μεγάλο κεφάλαιο, αφαιρεί δικαιώματα από τους εργαζόμενους και συρρικνώνει το εισόδημά τους. Διαφθορά είναι η πολιτική, η οποία στηρίζει και διορίζει ημετέρους σε θέσεις - κλειδιά στο Δημόσιο για να διαχειρίζονται τη δημόσια περιουσία προς όφελος της οικονομικής ολιγαρχίας. Διαφθορά είναι οι ιδιωτικοποιήσεις, οι προμήθειες, η παράδοση έργων στους μεγαλεργολάβους και στα λεγόμενα διαπλεκόμενα με σκανδαλώδεις συμβάσεις. Αν δε χτυπηθεί αυτή η πλευρά της διαφθοράς, το πρόβλημα θα αναπαράγεται και θα οξύνεται», σχολίαζαν τα στελέχη του ΠΑΜΕ, καταλήγοντας ότι «εκείνο που προέχει είναι οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα να αντιτάξουν το δικό τους μέτωπο σύγκρουσης με αυτή την πολιτική, δίνοντας την καλύτερη άμεση απάντηση με τη μαζική συμμετοχή τους στην απεργία στις 29 Μαΐου».

ΚΑΒΑΛΑ
Φυτεύουν ένα νέο «Θριάσιο» στην παραλία

Για απαράδεκτες και παράνομες μεθοδεύσεις που «μυρίζουν σκάνδαλο», προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα τριών εταιριών πετρελαιοειδών, κάνει λόγο το ΤΕΕ

Με απαράδεκτες και παράνομες μεθοδεύσεις επιχειρεί η κυβέρνηση να μετατρέψει την παραλιακή περιοχή Ποντολίβου Καβάλας σε ένα νέο «Θριάσιο» προκειμένου να εξυπηρετήσει τρεις εταιρίες πετρελαιοειδών που επιδιώκουν να δημιουργήσουν εκεί τεράστιες εγκαταστάσεις μεταφοράς, αποθήκευσης και διακίνησης καυσίμων και αερίων!

Πρόκειται για μια υπόθεση «που μυρίζει σκάνδαλο», τονίζει σε χτεσινή ανακοίνωσή του το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, με πρώτες και άμεσες περιβαλλοντικές και αναπτυξιακές επιπτώσεις:

  • Την καταστροφή μιας προστατευόμενης περιοχής γεωργικής και ιχθυολογικής καλλιέργειας με ήδη σημαντικές αποδόσεις στην οικονομία του νομού.
  • Τον κίνδυνο απομάκρυνσης σημαντικών βιομηχανιών τροφίμων με εκατοντάδες απασχολούμενους.
  • Τη σώρευση σε μικρής έκτασης παραλιακό μέτωπο (περίπου 700 μέτρων) μεγάλων και επικίνδυνων εγκαταστάσεων και τη δημιουργία αγκυροβολίων όπου θα συνωστίζονται καθημερινά δεκάδες δεξαμενόπλοια, με προφανείς τους κινδύνους για την περιοχή.
  • Την περαιτέρω και σημαντική επιβάρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην περιοχή της Καβάλας.

Οπως τονίζει το ΤΕΕ, η χωροθέτηση βασίστηκε σε Κοινή Υπουργική Απόφαση του 1980 «περί οργανώσεως του χώρου και των δραστηριοτήτων του ΚΕΠΑ Καβάλας και της ευρύτερης περιοχής του για την έγκριση και αντίστοιχου Ρυθμιστικού και Χωροταξικού Σχεδίου», η οποία όχι μόνο έχει ξεπεραστεί από τα πράγματα (ανάπτυξη της περιοχής σε διαφορετικά πρότυπα), αλλά έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη νομοθεσία η οποία θεσπίστηκε έκτοτε στη χώρα μας. Με έγγραφό του μάλιστα προς την υπουργό ΠΕΧΩΔΕ - η οποία ξεκίνησε από χτες τριήμερη περιοδεία στην περιοχή - το ΤΕΕ της ζητά να επέμβει και να ζητήσει από όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες να συμμορφωθούν με τη νομοθεσία και να μην επιτρέψουν τη σκανδαλώδη αυτή χωροθέτηση.

Το ΤΕΕ παραθέτει έκθεση ομάδας εργασίας την οποία έχει συγκροτήσει για το θέμα αυτό, από την οποία προκύπτουν επιπλέον τα εξής αποκαλυπτικά: Οι αποφάσεις «προέγκρισης χωροθέτησης» των εγκαταστάσεων καυσίμων βασίστηκαν αποκλειστικά μόνο στην άποψη των ενδιαφερομένων εταιριών «Αιγαίον Οιλ», «Μότορ Οιλ» και «Leon Gas», ότι αυτή είναι θεσμικά κατοχυρωμένη με την απόφαση του 1980. Η εγκατάσταση της τελευταίας εταιρίας βρίσκεται εκτός της περιοχής που όριζε και αυτή ακόμη η απόφαση του '80. Η δημιουργία του ΚΕΠΕ προέβλεπε την υποστήριξή του από την Εγνατία Οδό, της οποίας η χάραξη άλλαξε για να μην καταστραφεί γεωργική έκταση υψηλής παραγωγικότητας. Στο μεταξύ έχουν αναπτυχθεί πολλές ιχθυοκαλλιέργειες που δεν μπορούν να συνυπάρξουν με βιομηχανίες υψηλής όχλησης και ρύπανσης.

ΧΡΕΗ ΔΗΜΩΝ - ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Θα εισπράττονται και με... κατασχέσεις

Τι προβλέπει σχετική απόφαση του Αρείου για απλήρωτες οφειλές σε ιδιώτες και επιχειρήσεις

Μπορεί να γίνεται αναγκαστική κατάσχεση στα έσοδα των δήμων από τα Τέλη Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) σε περίπτωση που ο δήμος δεν εκπληρώνει οφειλές του σε τρίτα πρόσωπα ή εταιρίες. Αντίθετα, δεν μπορεί να γίνει κατάσχεση στα έσοδα από δημοτικά τέλη, καθαριότητας, φωτισμού και απορριμμάτων λόγω του ανταποδοτικού τους χαρακτήρα. Η παραπάνω απόφαση - βόμβα ανήκει στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου και ανατρέπει τα μέχρι τώρα ισχύοντα στις οικονομικές δοσοληψίες των δήμων με τους πελάτες του.

Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου έκανε δεκτή εν μέρει αίτηση της εταιρίας «Μέριλιντς» και αναίρεσε εν μέρει την υπ' αριθμό 411/2000 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Πειραιά, με την οποία είχε απορριφθεί αίτημά της για αναγκαστική κατάσχεση, προκειμένου να ικανοποιηθεί χρηματική απαίτησή της κατά του Δήμου Πειραιά, η οποία της είχε επιδικαστεί με απόφαση αλλοδαπού δικαστηρίου, κηρυχθείσα εκτελεστή και στην ημεδαπή.

Ουσιαστικά, στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου τέθηκε το ερώτημα αν μπορούν να κατασχεθούν: Πρώτον, απαιτήσεις των ΟΤΑ από δημοτικά τέλη καθαριότητας, φωτισμού και απορριμμάτων και δεύτερον, από τέλη ακίνητης περιουσίας. Να σημειωθεί ότι το Πρωτοδικείο αρχικά είχε δεχτεί ότι τα παραπάνω τέλη είναι ακατάσχετα.

Στις αποφάσεις του ο Αρειος Πάγος (17 και 18/2002) δέχτηκε ότι στην ιδιωτική περιουσία των ΟΤΑ περιλαμβάνονται όλες οι απαιτήσεις άσχετα από την αιτία γέννησής τους, είτε ανάγονται στο ιδιωτικό είτε στο δημόσιο δίκαιο και πως οι απαιτήσεις των ΟΤΑ από φόρους και τέλη περιέρχονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση αορίστως, χωρίς αντιστοιχία συγκεκριμένων εσόδων προς συγκεκριμένες δαπάνες, για τους σκοπούς των ΟΤΑ μεταξύ των οποίων και η εξόφληση οφειλών προς τρίτους. Το δικαστήριο δέχτηκε ότι τα έσοδα αυτά αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα των εσόδων για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και αν δεν μπορούσαν να κατασχεθούν, τότε η δυνατότητα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά των ΟΤΑ θα απέβαλε σχεδόν κάθε περιεχόμενο.

Αντίθετα, το δικαστήριο δέχτηκε ότι είναι ακατάσχετα τα υπόλοιπα τέλη, εξαιτίας του ανταποδοτικού τους χαρακτήρα, γιατί πρόκειται για απαιτήσεις που εξαρτώνται από αντιπαροχή και δε θα ήταν δυνατή διαφορετικά η εξυπηρέτηση της αντίστοιχης υπηρεσίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ