ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Ιούνη 2005
Σελ. /56
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσικές σελίδες

Το cd με αυθεντικές ηχογραφήσεις του Μάρκου
Το cd με αυθεντικές ηχογραφήσεις του Μάρκου
«Οταν ο Μάρκος παίζει καραντουζένι, φέρνει τις βόλτες του ο Θέσπης. Πίνει για τις αδικίες της ιστορίας ο Αρίωνας. Την ώρα που ετοιμάζει θυσίες δίπλα στη Θυμέλη κρατώντας την τσατίρα, ο Πίνδαρος γράφει στους τοίχους των σφαγείων στη Δραπετσώνα το σύνθημα "βοηλάτης διθύραμβος"...» (Ν. Μητρογιαννόπουλος). Μ' ένα πολυσέλιδο αφιέρωμα στον Μάρκο Βαμβακάρη (φέτος συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τη γέννησή του), κυκλοφόρησε το τελευταίο τεύχος του περιοδικού «Λαϊκό Τραγούδι».

Για τον μεγάλο δημιουργό του ρεμπέτικου γράφουν οι Γ. Αθητάκης, Δ. Βαμβακάρης, Στ. Βαμβακάρης, Ν. Γεωργιάδης, Ε. Ζάχος - Παπαζαχαρίου, Μ. Καλυβιώτης, Γ. Κοντογιάννης, Α. Κόντος, Β. Μαρίνος, Ν. Μητρογιαννόπουλος, Γ. Παπαδάκης, Σπ. Παπαϊωάννου, Κ. Χατζηδουλής, Κ. Χρηστίδης. Το περιοδικό συνοδεύεται από το CD «Πριν από τον Μάρκο» με μια ανθολόγηση από τις πρώτες αυθεντικές ηχογραφήσεις των αρχών του 20ού αιώνα.

  • Αξιόλογα θέματα για την ελληνική μουσική και το έντεχνο λαϊκό τραγούδι περιλαμβάνει το νέο τεύχος του περιοδικού «Μετρονόμος». Μεταξύ άλλων, φιλοξενούνται οι Αργύρης Μπακιρτζής, Σπύρος Σαμοΐλης, τα συγκροτήματα «Τρίφωνο» και «Μακρινά Ξαδέρφια», κείμενα για τους Σταύρο Κουγιουμτζή, Δημήτρη Φάμπα, Αλμπέρτο Ναρ, Αλ. Σακελλάριο κ.ά. Επίσης, ο Στράτος Παγιουμτζής «φωτογραφίζεται» μέσα από τα μάτια της κόρης του Φωτεινής (συνέντευξη στον Ηλ. Βολιότη - Καπετανάκη), ενώ υπάρχει και ένα φωτογραφικό αφιέρωμα στα δισκάκια των 45 στροφών.
Αποκατάσταση οθωμανικού μνημείου

Εξαίρεση στον κανόνα της μακρόχρονης απαξίωσης των οθωμανικών μνημείων στην Ελλάδα από τις εκάστοτε κυβερνήσεις αποτελεί η ολοκλήρωση της αποκατάστασης του τεμένους Σουλεϊμάν στη Ρόδο.

Το τέμενος «Σουλεϊμάν», στη μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, βρίσκεται στην κατάληξη της οδού Σωκράτους και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα οθωμανικά μνημεία του νησιού. Το μνημείο εντάχθηκε στο Β΄ και Γ΄ ΚΠΣ και άρχισε η αποκατάστασή του και ολοκληρώθηκε η αναστήλωση του μιναρέ, συντηρήθηκε η ζωγραφική στο εσωτερικό του και ο γλυπτός διάκοσμος.

Χρησιμοποιήθηκαν παραδοσιακές τεχνικές και υλικά, ενώ έγινε και ενίσχυση με τιτάνιο. Στερεώθηκε και αποκαταστάθηκε η μνημειακή κρήνη, στην αυλή του τεμένους, και συντηρήθηκαν τα μαρμάρινα και ξυλόγλυπτα στοιχεία της. Να σημειωθεί ότι όλα αυτά έγιναν από τους εξειδικευμένους υπαλλήλους του ΥΠΠΟ, τους οποίους απαξιώνει η ηγεσία του υπουργείου.

Το τέμενος έχτισε ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής, μετά την κατάκτηση της πόλης το 1522, πάνω στα ερείπια της βυζαντινής εκκλησίας των Αγ. Αποστόλων. Ο μιναρές του είχε πληγεί το 1856 από έκρηξη πυριτιδαποθήκης σε παρακείμενη εκκλησία, και αργότερα κατέρρευσε δύο φορές εξαιτίας ισχυρών σεισμών (1863, 1928). Και τις δύο φορές ανακατασκευάστηκε, τη δεύτερη από την ιταλική διοίκηση του νησιού. Στα τέλη του 1987 άρχισε πάλι να καταρρέει ο μιναρές και στις αρχές του 1988 αποφασίστηκε η καθαίρεσή του, διότι ήταν ετοιμόρροπος και επικίνδυνος για τους περαστικούς.

Αγγλική τέχνη στην Ανδρο

David Hockney: Ενα μεγαλύτερο σπλας, 1967. Ακριλικό σε καμβά
David Hockney: Ενα μεγαλύτερο σπλας, 1967. Ακριλικό σε καμβά
Θεματική ομαδική έκθεση αφιερωμένη στην αγγλική τέχνη της δεκαετίας του '60, διοργανώνει (26/6 - 25/9) το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο. Ο τίτλος της, «Μεταμόρφωση», δανεισμένος από το ομώνυμο έργο της Bridget Riley (1964), δηλώνει την πρόθεση του αφιερώματος, «να αναδείξει τις εικονογραφικές μεταλλάξεις που ήταν το επακόλουθο των μεταπολεμικών κοινωνικών και οικονομικών αλλαγών». Οι καλλιτέχνες αναζήτησαν νέες μορφές, τρόπους και μέσα έκφρασης, συμβάλλοντας στην εικονογραφική ανανέωση, η οποία στήριξε τα πρότυπά της στη «λαϊκή κουλτούρα» του σύγχρονου τρόπου ζωής.

Η Αγγλία, ενώ επιφυλακτικά αντιμετώπισε τα πρωτοποριακά καλλιτεχνικά κινήματα των αρχών του 20ού αιώνα, μεταπολεμικά έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης εικονογραφίας, με άτομα ή ομάδες, στις οποίες δεν είναι πάντα εύκολο να εντοπιστούν ιδεολογικές ή και μορφοπλαστικές τους συγγένειες. Μέσα από αντιπροσωπευτικά έργα της δεκαετίας του 1960, η έκθεση περιλαμβάνει ζωγραφική, γλυπτά, σχέδια, χαρακτικά διάσημων καλλιτεχνών όπως οι Bridget Riley, Howard Hodgkin, Richard Hamilton, έργα της βρετανικής ποπ αρτ, αφηρημένα έργα του βραχύβιου αλλά σημαντικού «Situation Group», αφηρημένα έγχρωμα γλυπτά του Anthony Caro και της ομάδας «New Generation Group», κ.ά.

Συμπόσιο στην Ικαρία

Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Ικαρίας (17 - 20/6), υπό την αιγίδα των υπουργείων Πολιτισμού, Αιγαίου, Παιδείας, Τουριστικής Ανάπτυξης και της Νομαρχίας Σάμου, θα πραγματοποιηθεί στον Αγιο Κήρυκο επιστημονικό συμπόσιο, με θέμα «Μύθος μετά λόγου (Διάλογοι για την ουσία και τη διαχρονική αξία του αρχαίου ελληνικού μύθου)». Θα συμμετάσχουν δεκαπέντε εισηγητές (πανεπιστημιακοί καθηγητές και ερευνητές), οι οποίοι θα καλύψουν πολλά θέματα γύρω από τους αρχαιοελληνικούς μύθους - όπως η γέννηση και η σχέση τους με τη ζωή, τη σκέψη και τα προβλήματα των αρχαίων. Λ.χ. ένας μύθος με πολλές ερμηνείες είναι του Ικάρου.

Νοτιοαφρικάνικα γκόσπελ

Ενα τριήμερο πλημμυρισμένο από αφρικάνικα γκόσπελ θα πραγματοποιηθεί από τις 24-26/6 (9μ.μ.), στο θέατρο Λυκαβηττού. Η Νοτιοαφρικανική «Soweto Gospel Choir» καταφθάνει στην Αθήνα, με μια πολύχρωμη μουσικοχορευτική παράσταση που θα προσφέρει πολλές συγκινήσεις. Να σημειωθεί ότι το φωνητικό σύνολο ερμηνεύει σε 10 (ενίοτε και περισσότερες) διαφορετικές γλώσσες ένα πρόγραμμα με tribal, παραδοσιακά και δημοφιλή αφρικάνικα γκόσπελ. Γήινοι ρυθμοί, πλούσιες μελωδίες και α καπέλα χαρισματικές ερμηνείες, από την «καρδιά» αυτής της πολυβασανισμένης γειτονιάς στη Μαύρη Ηπειρο.

Περί τρομοκρατίας

Τρία διηγήματα του Αντόνιο Ταμπούκι με το γενικό τίτλο «Τρεις ασήμαντες ιστορίες χωρίς συμπέρασμα», παρουσιάζει το Θέατρο «Κυδωνία», στα Χανιά, σε σκηνοθεσία - διασκευή Μιχάλη Βιρβιδάκη και μετάφραση Ανταίου Χρυσοστομίδη. Τα διηγήματα, που θεατροποιούνται για πρώτη φορά, έχουν ως κοινή συνισταμένη τους το θέμα της τρομοκρατίας, όπως το έζησε η Ευρώπη από τη δεκαετία του 1970 και μετά. Ο Αντόνιο Ταμπούκι, από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους συγγραφείς, καταπιάνεται με το θέμα της τρομοκρατίας, αποκαλύπτοντας τους εσώτερους μηχανισμούς της, αλλά και τους μηχανισμούς της «άλλης» πλευράς, αυτής που διώκει την τρομοκρατία, διερευνώντας παράλληλα την ανθρώπινη διάστασή της, τα «ασήμαντα» στοιχεία που κρύβονται πίσω από κάθε πράξη βίας. Οι τίτλοι των διηγημάτων είναι: «Μπορεί το φτερούγισμα μιας πεταλούδας στη Νέα Υόρκη να προκαλέσει τυφώνα στο Πεκίνο;», «Η Ντολόρες Ιμπαρούρι χύνει πικρά δάκρυα» και «Μικρές παρεξηγήσεις άνευ σημασίας».

Αφιερωμένο στους μεγάλους ποιητές Α. Κάλβο, Α. Σικελιανό, Γ. Σεφέρη, Οδ. Ελύτη, Α. Εμπειρίκο, με κείμενα άξιων μελετητών της λογοτεχνίας, αλλά και στη μνήμη του πρόωρα χαμένου ποιητή Διομήδη Βλάχου, είναι το τελευταίο, 115ο, τεύχος του σημαντικού κερκυραϊκού λογοτεχνικού περιοδικού «Πόρφυρας». Στα περιεχόμενα του τεύχους περιλαμβάνονται και αρκετά ενδιαφέροντα μελετήματα, κριτική βιβλίου και διάφορες επισημάνσεις.

Ο Τομέας Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, ο Δήμος και το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κομοτηνής και το περιοδικό «Μανδραγόρας», στα πλαίσια των φετινών «Ελευθερίων», διοργανώνουν συνέδριο (10-12/6) για το έργο του διεθνώς καταξιωμένου στοχαστή, ποιητή και πεζογράφου, αλλά ελάχιστα γνωστού στην Ελλάδα, Νικόλα Κάλας. Το συνέδριο θα στεγαστεί στο ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής (Κονδύλη 36).

Δημοφιλή έργα των Μότσαρτ και Σούμπερτ, περιλαμβάνει η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (10/6, 9μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής, με διεύθυνση του Ρουμάνου αρχιμουσικού Ιλαρίον Ιονέσκου - Γκαλάτσι. Σολίστες θα είναι ο νεαρός βιολονίστας Αντώνης Σουσάμογλου και ο κορυφαίος της βιόλας της ΚΟΑ Πάρις Αναστασιάδης, οι οποίοι θα ερμηνεύσουν τη «Συμφωνία κοντσερτάντε για βιολί, βιόλα και ορχήστρα σε μι ύφ. μείζονα, Κ. 364» του Μότσαρτ. Θ' ακουστούν, επίσης, η εισαγωγή της μονόπρακτης όπερας «Ο ιμπρεσάριος» του Μότσαρτ και η «Συμφωνία αρ. 3 σε ρε μείζονα, D. 200» του Σούμπερτ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ