ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Νοέμβρη 1999
Σελ. /48
ΔΙΕΘΝΗ
Συντριβή του αεροσκάφους της «Egypt Air»
Αναζητώντας τα αίτια στα... άδυτα της «Μπόινγκ»

 

Απο τις μέρες που τα σωστικά συνεργεία κατέλαβαν προσπάθειες για όποιους επιζώντες...

Associated Press

Απο τις μέρες που τα σωστικά συνεργεία κατέλαβαν προσπάθειες για όποιους επιζώντες...
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ (του ανταποκριτή μας ΧΡ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ).-

Πού οφείλεται τελικά η συντριβή, στις 31/10, του αεροσκάφους «Μπόινγκ 767» των Αιγυπτιακών Αερογραμμών - πτήση 990 - έξω από τις ακτές της Μασαχουσέτης, κατά την οποία βρήκαν τραγικό θάνατο 217 άτομα, όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα, καθώς μετέβαιναν από το αεροδρόμιο «Κένεντι» της Νέας Υόρκης στο Κάιρο;

Στις 13 Νοέμβρη ανακοινώθηκε, έπειτα από σχετική έρευνα εμπειρογνωμόνων, ότι οι δύο κινητήρες του μοιραίου αεροσκάφους σταμάτησαν απότομα να λειτουργούν, καθώς το «Μπόινγκ» προχωρούσε προς τον Ατλαντικό Ωκεανό. Προηγήθηκε από τη διακοπή αυτή ένα προειδοποιητικό σήμα, επιδείχνοντας ένα κάποιο «πιθανό μεγάλο πρόβλημα». Οπως γράφτηκε ήδη, ανάμεσα στα πιθανά αίτια της συντριβής περιλαμβάνονταν: Μία απώλεια πίεσης στην καμπίνα του αεροσκάφους, μία πυρκαγιά ή το αεροπλάνο υπερέβη κατά 86% την ταχύτητα του ήχου, δηλαδή κατά 700 περίπου μίλια την ώρα.

Ταυτόχρονα, γράφτηκε, ότι οι αρμόδιοι αξιωματούχοι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν άρθρα (13/11) της εφημερίδας «Μπόστον Χέραλντ», πως ερευνούν για τους φόβους κάποιων μελών του πληρώματος ότι η «πτήση αυτή ήταν καταδικασμένη». Οι υπόνοιες για την τραγωδία αυτή επικεντρώνονται στην ευθύνη της ίδιας της «Μπόινγκ». Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που αεροσκάφη της προκαλούν το θάνατο ταξιδιωτών και πληρωμάτων. Και ιδού μερικές περιπτώσεις:

Στις 26/5/91, ένα «Μπόινγκ 767» συντρίφτηκε στην Ταϊλάνδη, όταν, καθώς προσγειώθηκε, ένα φρένο του ήταν σπασμένο και δεν ανακόπηκε η ταχύτητά του στο έδαφος του αεροδρομίου. Αποτέλεσμα ήταν να σκοτωθούν 213 άνθρωποι.

Στις 9/9/94, σκοτώθηκαν, κατά την πτήση 427 της «US Air», 132 επιβάτες και όλα τα μέλη του πληρώματος, όταν δικινητήριο «Μπόινγκ 737» συνετρίβη ενώ προσγειωνόταν στο αεροδρόμιο του Πίτσμπουργκ.

Στις 17/7/1996, το αεροσκάφος 747 της TWA- πτήση 800 - εξερράγη και κατέπεσε στον Ατλαντικό Ωκεανό, έξω από τα παράλια της Νέας Υόρκης, εξοντώνοντας 230 άτομα, τους επιβάτες και το πλήρωμά του.

Το 1997, η πτήση 801 των αερογραμμών Νότιας Κορέας, ένα «Μπόινγκ 747», συνετρίβη λίγα μίλια από το αεροδρόμιο της Γκουάμ, σκοτώνοντας 226 άτομα.

Η ελλιπής αεροπορική ασφάλεια

Η εφημερίδα «People's Weekly World» - όργανο του ΚΚ των ΗΠΑ - δημοσίευσε πρωτοσέλιδο άρθρο του διευθυντή της, Τιμ Γουίλερ, με τον τίτλο «Η "Μπόινγκ" πραγματοποιεί κέρδη, αλλά άνθρωποι πεθαίνουν: Η εταιρία συγκαλύπτει τις ατέλειες στα αεριωθούμενα αεροπλάνα». Σ' αυτό περιλάμβανε και τηλεφωνική συνέντευξη με τον Τζον Χάμλεϊ από την Πολιτεία της Βιρτζίνια, που η σύζυγός του Σάρα Σλόκουμ - Χάμλεϊ, αεροσυνοδός στην πτήση 427 της «US Αir» σκοτώθηκε μαζί με 131 άλλους ανθρώπους στο αεροδρόμιο του Πίτσμπουργκ στις 9/9/94. Τονίζει ο Χάμλεϊ: «Οταν το θέμα έρχεται στην ομοσπονδιακή αεροπορική διοίκηση και στους βιομηχάνους αεροπλάνων, δε γίνεται ό,τι χρειάζεται για την αεροπορική ασφάλεια».

Αυτό, συμπλήρωνε από την πλευρά του ο Γουίλερ, ισχύει και για τους μηχανικούς που κατασκευάζουν τα αεροπλάνα της «Μπόινγκ». Τον φετινό Αύγουστο, εκατοντάδες εργάτες της «Μπόινγκ» πραγματοποίησαν έντονη διαμαρτυρία, όταν γινόταν η παρουσίαση ενός «Μπόινγκ 767». Το ζήτημα ήταν: Η «Μπόινγκ» εξανάγκαζε να εργάζονται επτά μέρες τη βδομάδα με εξαντλητικό ρυθμό, πράγμα που εξηγεί γιατί ήταν «χαλαροί οι συνδετήρες» που ενώνουν τα πτερύγια ευστάθειας με την άτρακτο των 767. Επιθεωρητές ασφαλείας των «Μπόινγκ» επισήμαναν το πρόβλημα την ίδια αυτή βδομάδα. αλλά εκπρόσωπος της εταιρίας αυτής έσπευσε να ισχυριστεί, ότι το γεγονός αυτό δεν αποτελεί «θέμα ασφαλείας κατά την πτήση».

Ο Χάμλεϊ, όμως, κατάγγειλε στη συνέντευξή του, ότι η «Μπόινγκ» γνώριζε για το ελάττωμα αυτό στο 737 από τη μέρα που σχεδιαζόταν, αλλά δεν έκανε τίποτα για να το διορθώσει. Και πρόσθεσε: «Αυτό δεν είναι κάτι ασυνήθιστο για τους ανθρώπους της "Μπόινγκ". Δεν ενδιαφέρονται, παρά μόνο για τον εαυτό τους».

Οι εγκληματικές απώλειες της «Μπόινγκ»...

Η επιδιόρθωση του ελαττώματος στο πηδάλιο του 737 θα κόστιζε στην εταιρία εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια, δεδομένου ότι 2.700 αεροπλάνα της διακινούνται. Οι άνθρωποι της «Μπόινγκ» έχουν βάλει ένα όριο στα θανατηφόρα ατυχήματα των αεροσκαφών τους «και προτού οι θάνατοι φτάσουν σ' αυτόν τον αριθμό, αρνούνται να δράσουν», κατάγγειλε και πάλι ο Χάμλεϊ. Είπε ακόμη: «Γνώριζαν για τις αναθυμιάσεις καυσίμων στα κεντρικά ντεπόζιτα του σκάφους 747 στη διάρκεια της δεκαετίας του 1970. Δεν έκαναν τίποτα γύρω από αυτό και ένα τέτοιο ντεπόζιτο εξερράγη στην πτήση 800 της TWA, σκοτώνοντας τους πάντες μέσα σ' αυτό».

Η καταγγελία αυτή του Χάμλεϊ επικυρώθηκε και από ένα άρθρο στις 4/11 στην εφημερίδα «Σιάτλ Τάιμς» - πόλη που αποτελεί έδρα της «Μπόινγκ» - που έλεγε, ότι η διοίκηση της «Μπόινγκ» ετοίμασε μία εκτίμηση για την Αεροπορία των ΗΠΑ (FAA) ακόμα από το 1980, στην οποία αναφερόταν πως το κεντρικό ντεπόζιτο των καυσίμων του 747 βρισκόταν κοντά στις μονάδες του κλιματισμού αέρος και υπερθερμαινόταν επικίνδυνα.

Η «Μπόινγκ» κράτησε μυστική την έκθεση αυτή από τη FAA. Οταν ρωτήθηκε, ένας αξιωματούχος της «Μπόινγκ» απάντησε ότι η έκθεση ήταν «ιδιοκτησία της Αεροπορικής Δύναμης». Την κράτησε, επίσης, μυστική και από τους εκπροσώπους της αστικής αεροπορίας για περισσότερο από ένα χρόνο μετά την έκρηξη στην πτήση 800 της TWA, Οπως εξηγούσε σε άρθρο του ο Γουίλερ, η έκθεση αυτή ενοχοποιούσε έντονα την «Μπόινγκ» για την καταστροφή της TWA - 800, η οποία θα μπορούσε να κοστίσει στην εταιρία - των πολλών δισεκατομμυρίων - γύρω στα 400 εκατομμύρια δολάρια ως αποζημιώσεις για τις ζημίες που προκάλεσε η εγκληματική αμέλειά της.

Αντίθετα, όπως παρατηρούσε στο άρθρο του ο Γουίλερ, «με τη βοήθεια του FBI, η "Μπόινγκ" πρόβαλε ένα κατασκευασμένο μπαμπούλα περί "τρομοκρατικής επίθεσης" ή ακόμα για έναν πύραυλο του αμερικανικού ναυτικού, που δήθεν ανατίναξε το αεροσκάφος της πτήσης 800 της TWA». Ας σημειωθεί, ότι η «Μπόινγκ», η ίδια εταιρία, παράγει για το ναυτικό των ΗΠΑ τους πυραύλους «Κρουζ» και στην περίπτωση αυτή, η «Μπόινγκ» ήλπιζε, ότι τα περί «τρομοκρατικής συνωμοσίας» θα απάλλασσαν τόσο την ίδια, όσο και την TWA, από οικονομικές ευθύνες.

Ο ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Τσαρλς Γκράσλεϊ, πρόεδρος της Δικαστικής Υποεπιτροπής της Γερουσίας, έφερε στη δημοσιότητα γνωμάτευση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το οποίο κατηγορεί την «Μπόινγκ», ότι απέκρυψε επί τρία χρόνια την έκθεση για το ντεπόζιτο των καυσίμων. Η ίδια απάντησε, αναίσχυντα και πάλι, ότι η έκθεση εκείνη είχε... «χαθεί».

Αξιωματούχοι διερευνούν τώρα την περίπτωση μήπως είχε τοποθετηθεί κατά λάθος ένα θραυσμένο φρένο και στο αεροσκάφος της «Egypt Air», της πτήσης 990, όπως είχε θεωρηθεί ότι έγινε - αναφέρθηκε και παραπάνω - στο «Μπόινγκ 767» στην Ταϊλάνδη στις 25/5/91, με αποτέλεσμα το θάνατο 213 ανθρώπων. Ισως κάτι ανάλογο βρεθεί στα γραπτά ντοκουμέντα της πτήσης 990, που ανασύρθηκαν στις 9/11 από τα βάθη του ωκεανού, όπου καταποντίστηκε το μοιραίο εκείνο αεροσκάφος.

...και η κακόφημη ιστορία της

Εξάλλου, το «Μπόινγκ 737», ιδιοκτησίας της «United Airlines», το οποίο ενώ κατερχόταν από ύψος 1.000 ποδών στο αεροδρόμιο της πόλης Κολοράντο Σπρινγκς, ξαφνικά έκλινε προς τη δεξιά πλευρά του και κατέπεσε βίαια πάνω σε ένα πάρκο της πόλης αυτής, παρασύροντας στο θάνατο και τα 25 άτομα που επέβαιναν σε αυτό.

Τον Οκτώβρη του 1996, η εφημερίδα «Σιάτλ Τάιμς», αφιερώνοντας μία σειρά πέντε άρθρων της για το 737, έγραφε: «Από το δυστύχημα στο Κολοράντο Σπρινγκς ως το τέλος του 1993, άλλα έντεκα 737 συντρίφτηκαν ανά τον κόσμο. Ανάμεσά τους ήταν οι συντριβές στην Κίνα, τη Νότια Κορέα και την Ινδία».

Για να συντομεύσουμε - τις μέρες αυτές έχουν αναφερθεί πάμπολλα άλλα δυστυχήματα αεροσκαφών της περιβόητης «Μπόινγκ» αλλά και άλλων τέτοιων εταιρών - είναι απαραίτητο να αναφέρουμε, ότι μία συνδιάσκεψη που έγινε το 1998 στο Λευκό Οίκο με προεδρεύοντα τον αντιπρόεδρο Αλ Γκορ για την αεροπορική ασφάλεια, προέβλεπε διπλασιασμό των επιβατών στην επόμενη δεκαετία με μία μεγάλη αεροπορική καταστροφή ανά δύο βδομάδες, αν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση. Η συνδιάσκεψη αυτή ζήτησε μία βελτίωση κατά 50%, πράγμα που θα έχει συνέπεια, όπως προειδοποιούσαν άλλοι παράγοντες, τη διατήρηση των θανάτων από τα αεροπορικά δυστυχήματα στο σημερινό επίπεδο.

Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφέρουμε, ότι η «Μπόινγκ» έχει μία πραγματικά κακόφημη επιχειρηματική και πολιτική ιστορία. Στις 11/5/1934 οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» δημοσίευσαν πρωτοσέλιδη είδηση, σύμφωνα με την οποία η εταιρία αυτή εφοδίαζε τη Γερμανία με μηχανές αεροπλάνων.

Αναφερόμενη στο γεγονός αυτό, η εφημερίδα των ΗΠΑ «PWW» (13/11/99) σημείωνε, μεταξύ άλλων, ότι η «Μπόινγκ» πλούτισε στο Β` Παγκόσμιο Πόλεμο παράγοντας στα εργοστάσιά της πολεμικά αεροσκάφη. Τώρα, πρόσθεσε το «PWW», η «Μπόινγκ» είναι ένας από τους δύο -μόνο - μεγαλύτερους κατασκευαστές ταξιδιωτικών αεροπλάνων. Ταυτόχρονα, εξακολουθεί να αποκομίζει δισεκατομμύρια δολάρια από παραγγελίες του αμερικανικού Πενταγώνου και συναγωνίζεται για ένα συμβόλαιο 1.65 δισ. δολαρίων για να εφοδιάζει με πυραύλους ευρωπαϊκά πολεμικά αεροπλάνα.

Βραζιλία
«ΟΧΙ άλλα προνόμια στους λίγους, ίσα δικαιώματα για όλους»

 Σε μαζικές κινητοποιήσεις και απεργίες ενάντια στη νεοφιλελεύθερη πολιτική της κυβέρνησης Καρδόσο κατέβηκαν εργαζόμενοι και αγρότες

Πάνω από 1,5 εκατομμύριο Βραζιλιάνοι - σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών (CUT) - προχώρησαν, πρόσφατα, σε μαζικές διαδηλώσεις διαμαρτυρίας και απεργιακές κινητοποιήσεις σε ολόκληρη τη χώρα.

Το Εθνικό Φόρουμ Αγώνα για Γη, Απασχόληση, Δικαιώματα Πολιτών και Κυριαρχία, στο οποίο συμμετέχουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών (CUT), διάφορα μαζικά κινήματα, όπως το κίνημα των «αγροτών χωρίς γη», κήρυξε τη 10η Νοέμβρη ως Μέρα Εθνικής Διαμαρτυρίας ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης του Φερνάνδο Ενρίκε Καρδόσο. Στις απεργιακές κινητοποιήσεις συμμετείχαν εργάτες της μεγαλύτερης βιομηχανικής περιοχής του Σάο Πάολο, υπάλληλοι τραπεζών, πανεπιστημιακοί και φοιτητές, ακτήμονες αγρότες και καλλιτέχνες. Παρόμοιες κινητοποιήσεις έλαβαν χώρα σε όλες σχεδόν τις μεγάλες πόλεις της Βραζιλίας. Περίπου οι μισές από τις μεγάλες επιχειρήσεις στα αστικά κέντρα της χώρας συμμετείχαν στην απεργία.

«Η Βραζιλία πρέπει να αλλάξει», ήταν ένα από τα συνθήματα της Ενωσης Δικαστών, που συμμετείχε στις κινητοποιήσεις, ενώ κατήγγειλε ότι έρχεται, καθημερινά, αντιμέτωπη με αυξανόμενη επιδείνωση της κοινωνικής αδικίας.. Η Εθνική Διάσκεψη των Επισκόπων διαμαρτυρήθηκε: «Οχι άλλα προνόμια στους λίγους, αλλά καθιέρωση ενός δίκαιου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης για όλους». Οι διαδηλωτές και απεργοί απαίτησαν την καθιέρωση της βδομάδας των 36 ωρών εργασίας, αύξηση στους μισθούς της τάξης του 10% και την αναστολή της πληρωμής του εξωτερικού χρέους της Βραζιλίας. Μόνο για φέτος, η Βραζιλία είναι υποχρεωμένη να καταβάλει 88 εκατομμύρια ρεάις (περίπου 40 εκατ. δολάρια).

Οι διαδηλωτές προχώρησαν και σε άλλες πιο ευρηματικές μορφές διαμαρτυρίας. Ετσι, μία επιτροπή των διαδηλωτών παρέδωσε στον διευθυντή της Κεντρικής Τράπεζας ένα μαύρο κουτί όπου, προς μεγάλη του έκπληξη, βρήκε μία αμερικανική σημαία. Η επιτροπή των διαδηλωτών απαίτησε, με αυτόν τον τρόπο, τη δημοσιοποίηση των τελευταίων συμβολαίων που έκλεισε η Βραζιλία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).

Διάφορες κοινωνικές ομάδες είχαν προχωρήσει, από το καλοκαίρι, σε σειρά εκδηλώσεων διαμαρτυρίας για τη βαθιά κοινωνική και οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα, με κορυφαία μία πορεία που ξεκίνησε στις 26 Ιούλη από το Ρίο ντε Τζανέιρο που κατέληξε στην πρωτεύουσα Μπραζίλια στις 7 Οκτώβρη. Φτάνοντας στην πρωτεύουσα οι διαδηλωτές είχαν διανύσει πάνω από 1.400 χιλιόμετρα με τα πόδια. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του πλανόδιου πωλητή Αντόνιο ντα Κόστα - που διαβάσαμε στις σελίδες του κινήματος των «αγροτών χωρίς γη» στο Internet - ο οποίος, σε κάποιο σημείο, προσχώρησε στην πορεία: «Η συμμετοχή μου σε αυτήν την πορεία μού δίνει την ευκαιρία να βγάλω την κραυγή που είχα μέσα μου. Εδώ, λοιπόν, και η κραυγή μου, γιατί υπάρχει πολύς κόσμος που φωνάζει μαζί. Είχα κάνει παράπονα στο Θεό γιατί δε μου χάρισε μία οικογένεια, που πίστευα ότι μου άξιζε, Τώρα, όμως, Αυτός μου χάρισε μία τόσο μεγάλη οικογένεια». Σε όλες τις περιοχές απ' όπου πέρασαν οι διαδηλωτές συνομίλησαν με τους κατοίκους. Το κύριο θέμα αυτών των συζητήσεων ήταν η αντίθεση και αντίσταση στη νεοφιλελεύθερη πολιτική του Προέδρου Καρδόσο και η απαίτηση να μην παραδοθεί η Βραζιλία στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Να πούμε εδώ ότι στην ευρύτερη περιοχή του Σάο Πάολο η ανεργία έχει φτάσει πια στο 18%.

Το κίνημα των «αγροτών χωρίς γη» (MST), που γιόρτασε πρόσφατα τη 15η επέτειό του, συμμετείχε σε αυτήν την πορεία διαμαρτυρίας καταγγέλλοντας στην κοινή γνώμη της χώρας την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο αγροτικός κόσμος. Η κυβέρνηση Καρδόσο εμποδίζει τη διεξαγωγή μιας κοινωνικά δίκαιης αγροτικής μεταρρύθμισης. Αντί η κυβέρνηση να καταβάλει τα προβλεπόμενα κονδύλια για την υποστήριξη μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, αγοράζει από τους γαιοκτήμονες, σε υπερβολική τιμή, χέρσα γη. Ωστόσο, σύμφωνα με το Σύνταγμα της χώρας μπορεί να απαλλοτριωθεί χέρσα γη, μέχρι 1.000 εκτάρια, χωρίς καταβολή αποζημίωσης στους ιδιοκτήτες. Ο Ζοάο Πέδρο Στεντίλε, ηγετικό στέλεχος του κινήματος των «αγροτών χωρίς γη» αναφέρει στη «Νουέστρα Προπουέστα», εφημερίδα του Κομμουνιστικού Κόμματος της Αργεντινής, ότι στη Βραζιλία υπάρχουν 2.000 λατιφούντια (μεγάλα τσιφλίκια) που έχουν έκταση πάνω από 10.000 εκτάρια. Συνολικά υπάρχουν 2,4 εκατομμύρια εκτάρια γης - μία έκταση μεγαλύτερη από αυτή του Βελγίου - από τα οποία ένα μεγάλο μέρος βρίσκεται σε ιδιωτικά χέρια χωρίς να καλλιεργείται. Ακόμα, ο Ζοάο Πέδρο Στεντίλε κατήγγειλε ότι η κυβέρνηση δεν κάνει απολύτως τίποτε, ώστε να σταματήσει τη βία που ασκούν μισθοφόροι και παραστρατιωτικές ομάδες ενάντια σε αγρότες και μέλη του κινήματος των «αγροτών χωρίς γη».

Ο Πρόεδρος Καρδόσο, πιεζόμενος από τις διαδηλώσεις διαμαρτυρίας και τις απεργίες που αγκάλιασαν σχεδόν ολόκληρη τη χώρα, δήλωσε αποφασισμένος να συναντηθεί με τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ομως, η αντιπολίτευση του διαμηνύει ότι πρώτα πρέπει να αλλάξει πολιτική και μετά να καθίσουν να συζητήσουν. Ενώ εργαζόμενοι και αγρότες δήλωναν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις, όλο και πιο μαζικές, κινητοποιήσεις τους.

Φαίνεται πως η μεγάλη «οικογένεια», που απέκτησε πρόσφατα ο πλανόδιος πωλητής Αντόνιο ντα Κόστα, συνεχίζει να μεγαλώνει...

.


Γ.Καραγεώργη

Γερμανία
Πόσο αντιπολεμικό είναι το ΚΟΔΗΣΟ;

 

Από παλιότερη αντιπολεμική διαδήλωση στη Γερμανία

Associated Press

Από παλιότερη αντιπολεμική διαδήλωση στη Γερμανία
Το ερώτημα αν το ΚΟΔΗΣΟ είναι ρητά και κατηγορηματικά αντιπολεμικό κόμμα απασχολεί από βδομάδες τώρα την ηγεσία και τη βάση του αριστερού κομματικού σχηματισμού.

Αφορμή στις συζητήσεις στο θεμελιώδες αυτό ζήτημα έδωσε η διεξοδική και με νομικά και πολιτικά επιχειρήματα τεκμηριωμένη θέση του προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΟΔΗΣΟ στο Μπούντεσταγκ, Γκρέγκορ Γκίζι, στα τέλη Οκτώβρη, που στη συνέχεια έγινε αποδεκτή και από την εθνική ηγεσία του κόμματος, με εξαίρεση τρία μέλη της - την αντιπροεδρίνα Σύλβια -Υβόνη Κάουφμαν, που είναι και ευρωβουλευτίνα, τη Δωροθέα Μέτσνερ και τον καθηγητή Μιχαήλ Μπενιαμίν, ηγετικό στέλεχος της Κομμουνιστικής Πλατφόρμας του ΚΟΔΗΣΟ. Επίσης, ο επίτιμος πρόεδρος του κόμματος και ευρωβουλευτής Χανς Μοντρό υποστηρίζει την άποψη των τριών διαφωνούντων.

Σύμφωνα με τη θέση του Γκίζι και της πλειοψηφίας της εθνικής ηγεσίας, το ΚΟΔΗΣΟ εξακολουθεί να είναι αντιπολεμικό κόμμα και είναι γενικά κατά των ΝΑΤΟικών στρατιωτικών επεμβάσεων σε ξένες χώρες - κατά συνέπεια και κατά της συμμετοχής του γερμανικού στρατού, της Μπούντεσβερ - σε τέτοιες επεμβάσεις. Υπάρχουν, όμως, περιπτώσεις, όπου υπάρχει κάλυψη του Συμβουλίου Ασφαλείας (π.χ., περίπτωση του Ανατολικού Τιμόρ) και τότε το κόμμα μπορεί να αποκλίνει από τη γενική αρχή. Σε άλλα σημεία των θέσεων, όπως ο ρόλος, η μεταρρύθμιση και η ενίσχυση του ΟΗΕ και του Καταστατικού Χάρτη του, τα οποία υπονομεύουν τα δυτικά βιομηχανικά κράτη, υπήρξε συμφωνία όλων ότι το κόμμα οφείλει να τα υποστηρίξει και να τα υπερασπιστεί.

Σχετικά με τις εξαιρετικές περιπτώσεις της απόκλισης από τον κανόνα, η θέση Γκίζι και η απόφαση της πλειοψηφίας της εθνικής ηγεσίας αναφέρει επί λέξει: «Σε κάθε επιμέρους περίπτωση θα εξεταστεί (από το κόμμα) αν η απόφαση (του ΟΗΕ) ανταποκρίνεται στο Χάρτη του, φαίνεται ανάλογη (προς την κατάσταση) και μπορεί πολιτικά και ηθικά και στις λεπτομέρειές της να γίνει αποδεκτή ή να απορριφθεί».

Τα διαφωνούντα μέλη της ηγεσίας δηλώνουν ότι αυτή η άποψη της πλειοψηφίας «ανοίγει την πόρτα» για συμμετοχή και της Μπούντεσβερ στις επεμβάσεις και ότι ισχύει το Πρόγραμμα του κόμματος που τις απαγορεύει ρητά. Στο Πρόγραμμα αυτό - τονίζει η Κομμουνιστική Πλατφόρμα σε δήλωσή της - διατυπώνεται γενική απαγόρευση χωρίς καμία εξαίρεση. Η σχετική παράγραφος του Προγράμματος ορίζει: «Το ΚΟΔΗΣΟ αγωνίζεται υπέρ της προγραφής του πολέμου και της στρατιωτικής βίας και της εξαφάνισής τους για πάντα από τη ζωή των λαών. Απορρίπτουμε τις σκέψεις και δραστηριότητες σε κατηγορίες πραγμάτωσης εκφοβισμού, απειλής και διεξαγωγής πολέμου. Τασσόμαστε υπέρ της σταδιακής κατάργησης όλων των στρατιωτικών δυνάμεων».

Η πλατφόρμα δηλώνει ότι υποστηρίζει στο ζήτημα της ειρήνης «πλήρως την άποψη της Κάουφμαν και του Μόντρο και τη θέση των συντροφισσών και συντρόφων της πόλης Κέμνιτς» (πρώην Καρλ Μαρξ Στατ).

Η Κομμουνιστική Πλατφόρμα μνημονεύει στην πιο πάνω δήλωσή της, με ημερομηνία 6 Νοέμβρη, την αντίθεση της κομματικής οργάνωσης του Κέμνιτς. Από τις ειδήσεις στη «Νόιες Ντόιτσλαντ» και άλλες εφημερίδες με ημερομηνία 15 Νοέμβρη διαπιστώνεται όμως ότι και άλλες οργανώσεις βάσης του ΚΟΔΗΣΟ σε Ανατολική και Δυτική Γερμανία δε συμφωνούν με την πλειοψηφία της εθνικής ηγεσίας. Ετσι, στις 14 Νοέμβρη, πραγματοποιήθηκε στην Κολωνία διάσκεψη των δυτικών οργανώσεων, κατά την οποία ο εκπρόσωπος του Αμβούργου δήλωσε ότι η Κοινοβουλευτική Ομάδα παραβαίνει κομματικές αποφάσεις και ζήτησε την πραγματοποίηση έκτακτου κομματικού συνεδρίου. Σε ομόφωνη απόφαση της Οργάνωσης του Αμβούργου, δηλώνεται υποστήριξη της θέσης του Κέμνιτς, ότι εδώ πρόκειται για ζήτημα «Πόλεμος ή Ειρήνη» και ότι ο αγώνας κατά των πολεμικών επεμβάσεων αποκλείει κατηγορηματικά κάθε μεμονωμένη περίπτωση. Παρόμοια η θέση της οργάνωσης της Βρέμης.

Ο αντιπρόεδρος της εθνικής ηγεσίας Βόλφγκνγκ Γκέρκε υποστήριξε τη θέση της πλειοψηφίας και κατηγόρησε τη Σύλβια -Υβόνη Κάουφμαν ότι με τις απόψεις της «απομονώνει το ΚΟΔΗΣΟ στην Αριστερή Ομάδα του Ευρωκοινοβουλίου, όπου μόνο δύο κόμματα απέρριψαν την αποστολή του ΟΗΕ στο Ανατολικό Τιμόρ». Το επιχείρημα της απομόνωσης του ΚΟΔΗΣΟ στο Ευρωκοινοβούλιο επικαλέστηκαν και ο πρόεδρος του κόμματος Λόταρ Μπίσκι και ο Γκρεγκόρ Γκίζι, σε κοινή επιστολή προς τα κομματικά μέλη, στην οποία εξηγούν διεξοδικά τη θέση τους. Αναφέρουν ότι στο Ευρωκοινοβούλιο μόνο δύο κόμματα - το ΚΟΔΗΣΟ και το ολλανδικό κόμμα - «απέρριψαν εκ των προτέρων κάθε απόφαση (για επέμβαση) του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ κατά το άρθρο VII».

Ο Γκρεγκόρ Γκίζι δήλωσε στο «Ριζοσπάστη» ότι το όλο ζήτημα θα συζητηθεί στο επόμενο κομματικό συνέδριο τον Απρίλη στην πόλη Μίνστερ.


Θανάσης ΒΟΡΕΙΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ