ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Ιούνη 2000
Σελ. /64
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Χτες ήταν η σειρά της ΕΤΒΑ...

Με το πέρασμα του πλειοψηφικού πακέτου και της διοίκησης της ΕΤΒΑ σε ιδιώτες, ανοίγει ο δρόμος για την άλωση από το ιδιωτικό κεφάλαιο και των ελεγχόμενων από την τράπεζα Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των Βιομηχανικών Περιοχών (ΒΙ.ΠΕ.)

Από παλιότερη συζήτηση Εργοστασιακής Επιτροπής με εργαζόμενους στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Από παλιότερη συζήτηση Εργοστασιακής Επιτροπής με εργαζόμενους στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Μέχρι το τέλος του 2000, θα πουληθεί και νέο πακέτο μετοχών της ΕΤΒΑ, ώστε να περάσει ο έλεγχός της (που σήμερα βρίσκεται στο κράτος) σε ιδιώτες μαζί με το μάνατζμεντ (διοίκηση). Αυτή ήταν η απόφαση στην οποία κατέληξαν στη χτεσινή σύσκεψη, οι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκης- παρουσία του διοικητή της ΕΤΒΑ Γ. Κασμά και υπηρεσιακών παραγόντων - μια μέρα μετά τις επικρίσεις που δέχτηκε η κυβέρνηση από μερίδα του ελληνικού Τύπου που υπηρετεί ανοιχτά τα συμφέροντα του ευρωπαϊκού πολυεθνικού κεφαλαίου.

Η απόφαση για την ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ μέχρι το τέλος του 2000, με την παράδοση σε ιδιώτες του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών μαζί με την εκχώρηση της διοίκησης, σηματοδοτεί την εκποίηση στο ιδιωτικό κεφάλαιο και των Ναυπηγείων του Σκαραμαγκά. Κι αυτό γιατί το 51% των μετοχών των ναυπηγείων, το κατέχει σήμερα η ΕΤΒΑ. Με την απόφαση για την ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ, εξελίξεις αναμένονται και στο θέμα των Βιομηχανικών Περιοχών (ΒΙ.ΠΕ.) σε διάφορες περιοχές της χώρας, ιδιοκτησίας και αυτές της Τράπεζας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη χτεσινή σύσκεψη αποφασίστηκε να ακολουθηθεί η... συνήθης οδός των ιδιωτικοποιήσεων, δηλαδή η πρόσληψη συμβούλου, ο οποίος και θα καταθέσει προτάσεις τόσο για την ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ, όσο και για το μέλλον των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των ΒΙ.ΠΕ.

Στην πρώτη φάση ιδιωτικοποίησης της Τράπεζας, τον προηγούμενο Δεκέμβρη, είχε εισηχθεί το 30% των μετοχών στο Χρηματιστήριο, ενώ στη χτεσινή σύσκεψη αποφασίστηκε η διάθεση σε ιδιώτες ενός ακόμη πακέτου μετοχών 21% και άνω, παράλληλα με την εκχώρηση και της διοίκησης ( μάνατζμεντ). Δηλαδή, μετά την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών, θα βρίσκεται στα χέρια των ιδιωτών τουλάχιστον το 51% των μετοχών της ΕΤΒΑ.

Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Και ενώ εδώ και ένα χρόνο είναι γνωστή και έχει ανακοινωθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να ξεπουλήσει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, οι χτεσινές δηλώσεις του διοικητή της ΕΤΒΑ Γ. Κασμά, που έγιναν αμέσως μετά από τη λήψη της απόφασης για την πλήρη ιδιωτικοποίηση της τράπεζας, επιβεβαιώνουν στο έπακρο τις πληροφορίες, ότι οι εξελίξεις στα Ναυπηγεία θα είναι ραγδαίες. Αν και οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο ότι οι διαδικασίες για το ξεπούλημα θα άρχιζαν από το προσεχές Φθινόπωρο, η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην πλήρη ιδιωτικοποίηση της ΕΤΒΑ, και μαζί με αυτή, των Βιομηχανικών Περιοχών και των Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα επιταχύνει τις διαδικασίες «ξεκαθαρίσματος» του τοπίου με το Σκαραμαγκά.

Το πρώτο «στάδιο» στην κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης, είναι η δραστική συρρίκνωση του εργατικού δυναμικού, μια συρρίκνωση που οι πληροφορίες - οι οποίες, σημειωτέον δεν έχουν διαψευστεί επισήμως - λένε ότι θα είναι μεγέθους αρκετών εκατοντάδων που μπορεί να φτάσουν και τους 700. Οι κυβερνητικοί συνδικαλιστές του Ναυπηγείου, που μέχρι πριν τις εκλογές του Απρίλη, καθύβριζαν κυριολεκτικά, τον καθένα που ανέφερε ότι επίκεινται εκατοντάδες απολύσεις (σ.σ. ο «Ρ» ήταν ο πρώτος στόχος) το τελευταίο διάστημα, άρχισαν να «προετοιμάζουν» γενικόλογα και ποικιλότροπα τους εργαζόμενους, ότι στις «νέες» συνθήκες του ανταγωνισμού, χρειάζεται ευελιξία στις εργασιακές σχέσεις, αλλαγή ειδικοτήτων, και τέλος μείωση προσωπικού.

Για το τελευταίο βέβαια υπό το βάρος του κόστους, ουδείς μιλάει ξεκάθαρα και οι κυβερνητικοί συνδικαλιστές του Ναυπηγείου προτιμούν να κάνουν λόγο για «οικειοθελείς αποχωρήσεις» με αυξημένα κίνητρα αποχώρησης κ.ο.κ. Ωστόσο πληροφορίες μέσα από τα Ναυπηγεία, αναφέρουν ότι μέχρι τις 20 Ιούνη, θα έχει ανακοινωθεί χρονοδιάγραμμα «οικειοθελών αποχωρήσεων».

Αλλωστε η τοποθέτηση του Σ. Εμμανουήλ, γνωστού από τη σταδιοδρομία του τόσο στα Ναυπηγεία Ελευσίνας όσο και στο Νεώριο Σύρου, στη διοίκηση του Ναυπηγείου, αποτύπωνε την πρόθεση της κυβέρνησης να θέσει σε τροχιά την ιδιωτικοποίηση του Σκαραμαγκά. Στο εξής, το μόνο βέβαιο είναι ότι το μεγαλύτερο Ναυπηγείο της χώρας, αλλά και της Ανατολικής Μεσογείου θα παραδοθεί στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Μαζί με το Ναυπηγείο θα τους δοθεί και «προίκα» εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δραχμών από τις αναθέσεις του Πολεμικού Ναυτικού, και εκατοντάδες εργαζόμενοι θα πάρουν το δρόμο της ανεργίας.

Πάλι αυξήσεις στα καύσιμα

Αν και η τιμές διεθνώς, τόσο του αργού πετρελαίου, όσο και του δολαρίου, παράγοντες που καθορίζουν τις τιμές των υγρών καυσίμων, «πέφτουν», οι τιμές των υγρών καυσίμων στη χώρα μας, όχι μόνο παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα, αλλά, έστω και οριακά, αυξάνονται. Ετσι, από τα μεσάνυχτα - με βάση τις ενδεικτικές τιμές, που ανακοινώνει εβδομαδιαίως το υπουργείο Ανάπτυξης - η βενζίνη σούπερ και αμόλυβδη θα πωλούνται ακριβότερες κατά μία δραχμή το λίτρο, ενώ το πετρέλαιο κίνησης θα πωλείται φθηνότερο κατά 0,90 δραχμές το λίτρο. Στη διαμορφωθείσα αύξηση της τιμής των βενζινών, συμπεριλαμβάνεται και η επιστροφή μισής δραχμής στις Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών, που την προπερασμένη βδομάδα έκαναν «κράτει» στα υπερκέρδη τους κατά μία ολόκληρη δραχμή το λίτρο! Σύμφωνα με τις ενδεικτικές τιμές, οι τιμές των βενζινών ανά περιοχή διαμορφώνονται ως εξής: Λεκανοπέδιο Αττικής και Νομός Θεσσαλονίκης: σούπερ 278,6, αμόλυβδη 262,3 δραχμές το λίτρο. Α` Ζώνη: σούπερ 283,5, αμόλυβδη 267,2 δραχμές το λίτρο. Β` Ζώνη: σούπερ 286,5, αμόλυβδη 270,2 δραχμές το λίτρο. Γ` Ζώνη με ΦΠΑ 18%: σούπερ 288,5, αμόλυβδη 272,2 δραχμές το λίτρο. Γ` Ζώνη με ΦΠΑ 13%: σούπερ 278,7, αμόλυβδη 263,4 δραχμές το λίτρο.

Τι να περιμένουμε;

Παρατήρηση 1η: Ανάμεσα στις εφημερίδες που, στηρίζοντας παντοιοτρόπως (και σκανδαλωδώς) την κυβερνητική πολιτική συνολικά, προβάλλουν ιδιαίτερα το... έργο του υπουργού Εθνικής Οικονομίας είναι το ΒΗΜΑ και η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ.

Παρατήρηση 2η: Τις τελευταίες μέρες κι ενώ υποτίθεται πως ο «εθνικός στόχος» της ένταξης στην ΟΝΕ επιτεύχθηκε χάρη στην εκπλήρωση των σχετικών κριτηρίων από το οικονομικό επιτελείο, οι παραπάνω εφημερίδες αφήνουν αιχμές κατά Παπαντωνίου, με αφορμή τους ρυθμούς ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας.

Παρατήρηση τρίτη... δεν υπάρχει. Απλά, σε ό,τι τουλάχιστον μάς αφορά, αιωρείται το ερώτημα για το τι θα πρέπει να περιμένουμε το επόμενο διάστημα. Είτε σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο προβολής κάποιων αξιώσεων από το χώρο των εκδοτών, είτε ακόμα και τη λήψη κυβερνητικών μέτρων για την πιο εντατική και πιο αποφασιστική προώθηση της διαδικασίας των ιδιωτικοποιήσεων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ