ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Φλεβάρη 2006
Σελ. /32
Βγάλτε τους στη «σύνταξη»...

Παπαγεωργίου Βασίλης

Την 6η μέρα της απεργίας των ναυτεργατών εδέησε να βγάλει μια λιγόλογη ανακοίνωση συμπαράστασης στους απεργούς, από κοινού με τους οδηγούς φορτηγών. Την 7η μέρα και αφού η κυβέρνηση προχώρησε στο βάρβαρο μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης, έβγαλε και μια δεύτερη ανακοίνωση καταδίκης του κυβερνητικού αυταρχικού μέτρου. Την ίδια μέρα, έκανε και τον κόπο να κατέβει στο λιμάνι του Πειραιά, όπου συναντήθηκε με τη διοίκηση της ΠΝΟ και δήλωσε από κοντά τη συμπαράστασή της. Στις προαναφερόμενες ανακοινώσεις, στις όποιες δημόσιες τοποθετήσεις της, δεν είπε ούτε λέξη κατά της πολιτικής «απελευθέρωσης» της ακτοπλοΐας και όλων όσα αυτή συνεπάγεται. Ούτε καν την απόσυρση του κυβερνητικού νομοσχεδίου δε ζήτησε...

Για την πλειοψηφία της ΓΣΕΕ μιλάμε, την ηγεσία - υποτίθεται - του εργατικού συνδικαλιστικού κινήματος της χώρας. Οι απεργοί ναυτεργάτες έδιναν έναν ηρωικό αγώνα, αντιμετωπίζοντας στην κυριολεξία θεούς και δαίμονες κι αυτή αρκέστηκε σε μια αόριστη και τυπική συμπαράσταση. Τίποτε δεν έκανε, ουσιαστικά, για να ενισχύσει τον αγώνα των ναυτεργατών και, κυρίως, για να οργανώσει την εργατική και λαϊκή αλληλεγγύη σ' αυτόν. Για να μην αναφερθούμε στα όσα, περί αδιαλλαξίας και ακραίας συμπεριφοράς, λέγονταν και διοχετεύονταν ανεπισήμως.

Δε σημειώνουμε τα παραπάνω, μόνον ή κυρίως, για να καυτηριάσουμε τη στάση της πλειοψηφίας, αλλά για να γίνει ακόμη περισσότερο φανερή η επιτακτική ανάγκη της συσπείρωσης των εργαζομένων στο ΠΑΜΕ. Η ανάγκη να πάρουν στα δικά τους χέρια τους αγώνες που έρχονται.

ΣΚΑ(ε)Ι από αντικειμενικότητα

Στις 7.45, χτες το πρωί, στο ραδιοφωνικό σταθμό «ΣΚΑΪ», οι δυο παρουσιαστές μιλούν με τη ναυτιλιακή συντάκτρια για κάποια από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Ελληνες ναυτεργάτες. Φαίνεται ότι δεν τα έλεγαν ακριβώς όπως πρέπει, γι' αυτό και παρενέβη τηλεφωνικά ο ιδιοκτήτης του σταθμού και εφοπλιστής Αλαφούζος, για να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.

Μίλησε για διάφορα, π.χ. για τους κακούς συνδικαλιστές και το λιμενικό που δεν κάνει σωστά τη δουλιά του. Παρέμεινε στη γραμμή μέχρι τις 7.53, αφού έκανε και μια δεύτερη παρέμβαση, που κι αυτήν οι υφιστάμενοί του την άκουσαν με μεγάλη προσοχή κι επωδούς του τύπου: έχει απόλυτο δίκιο σ' αυτό ο κ. Αλαφούζος.

Τώρα τι να πρωτοθαυμάσεις; Την αντικειμενικότητα του σταθμού; Την δυναμικότητα και ανεξαρτησία των δημοσιογράφων; Την επαγρύπνηση του αφεντικού, που από πουρνό - πουρνό είναι στα βάσανα για το τι λένε οι «δικοί» του; `Η την αποδοχή που τυγχάνουν οι θέσεις του από τους υφισταμένους του;

Στο βωμό των εφοπλιστών

Πριν από πέντε χρόνια και πριν ξεκινήσει η υλοποίηση της πολιτικής «απελευθέρωσης» της ακτοπλοΐας, το κράτος επιδοτούσε τους εφοπλιστές - πέρα από άλλα προνόμια, κίνητρα, κλπ. - προκειμένου να φτάνουν τα σαπιοκάραβά τους στα νησιά των λεγόμενων άγονων γραμμών, με 8,5 εκατ. ευρώ το χρόνο. Σήμερα, για τον ίδιο λόγο, τους επιχορηγεί με 48,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Στο μεταξύ, βέβαια, «απελευθερώθηκαν» και τα ναύλα, οδηγώντας σε αλλεπάλληλες και τσουχτερές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ικανοποιήθηκαν μια σειρά αξιώσεις των ακτοπλόων εφοπλιστών για τις συνθέσεις των πλοίων με αρνητικές συνέπειες στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την εργασία των ναυτεργατών, κλπ., ενώ οι μισθοί των ναυτεργατών πήραν τις γνωστές σε όλους τους εργαζόμενους εξευτελιστικές «αυξήσεις» και το έλλειμμα του ΝΑΤ έχει «φιλήσει» το 1 δισ. ευρώ, ως αποτέλεσμα της φιλοεφοπλιστικής και διαλυτικής πολιτικής όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων.

Βέβαια, απ' το καλό (για τους εφοπλιστές), υπάρχει πάντα το καλύτερο. Αλλωστε, η δίψα του κεφαλαίου για κέρδη είναι ακόρεστη. Κι έτσι, η κυβέρνηση της ΝΔ έφερε το γνωστό νομοσχέδιο, που βρίσκεται τις μέρες αυτές στη Βουλή και αποτέλεσε μια από τις βασικές αιτίες της ηρωικής απεργίας των ναυτεργατών. Οσο περισσότερο, όμως, ικανοποιούνται τα συμφέροντα των εφοπλιστών, τόσο ζημιώνουν οι ναυτεργάτες και το δικαίωμα του λαού σε ασφαλείς και ικανοποιητικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

«Τσουχτερές» αυξήσεις

Από τα «πρωτάκια» θα «τα πάρουν» και φέτος οι επιχειρηματίες ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων. Σύμφωνα με πληροφορίες, προσανατολίζονται σε επιβολή αυξήσεων στα δίδακτρα των νηπιαγωγείων και πρώτων τάξεων του δημοτικού και του γυμνασίου της τάξης του 5% - 8%. Κι αυτό με τις ευλογίες της κυβέρνησης που ενώ, με τον τελευταίο νόμο, υποτίθεται ότι επιβάλλεται πλαφόν στις ανατιμήσεις των διδάκτρων, αφήνει «ελεύθερα» τα δίδακτρα αυτών των τάξεων.

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Με το κεφάλι ψηλά!

Οι ναυτεργάτες γύρισαν την Πέμπτη στα πόστα τους με ψηλά το κεφάλι. Το μαρτυρούν τα λόγια τους, στις πρώτες εξορμήσεις που πραγματοποίησαν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία, αμέσως μετά την αναστολή της απεργίας. Το λένε οι απολυμένοι μηχανικοί, οι τρεις εργάτες που διώχτηκαν από το καράβι, επειδή, όπως και χιλιάδες άλλοι συνάδελφοί τους, δήλωσαν ανυπακοή στις εντολές και τις πιέσεις των εφοπλιστών και της κυβέρνησης να προδώσουν την τάξη τους και να γίνουν απεργοσπάστες. Το σύνθημα για ανασύνταξη των δυνάμεων και κλιμάκωση της πάλης έπεσε στο εύφορο έδαφος που δημιούργησε η πολυήμερη κινητοποίηση.

Οι εργάτες της θάλασσας αισθάνονται και είναι νικητές. Γιατί μέσα κι από αυτή τη μάχη, από την ένταση, το πλαίσιο, την αποφασιστικότητα και την ποιότητά της, έμαθαν να μετράνε ακόμα καλύτερα τα νικηφόρα βήματα που καταγράφει κάθε εργατικός αγώνας όταν μπολιάζεται με ταξικά αιτήματα. Οταν στην κλιμάκωσή του αποκτά χαρακτηριστικά ολομέτωπης αντιπαράθεσης με το κεφάλαιο (και μάλιστα τον σκληρότερο πυρήνα του, τους εφοπλιστές) και τους πολιτικούς εκφραστές του. Ο αντίπαλος ξεσκεπάστηκε, αντιπαλεύτηκε στα ίσα.

Το μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης τσακίστηκε. Η βαθιά αντιδημοκρατική απόφαση της κυβέρνησης το βράδυ της Τετάρτης σηματοδότησε την ένταση της επιθετικότητάς της απέναντι στους απεργούς ναυτεργάτες. Το εκβιαστικό δίλημμα «δούλεψε ή απολύεσαι» μετατράπηκε σε «δούλεψε ή συλλαμβάνεσαι», παίρνοντας χαρακτηριστικά βίαιης καταστολής της πολυήμερης απεργίας. Η αποφασιστικότητα των ναυτεργατών και η έμπρακτη συμπαράσταση χιλιάδων εργαζομένων, με πρωτοπόρες τις ταξικές δυνάμεις μέσα και έξω από τα πλοία, μετέτρεψε - κατά κοινή αποδοχή - τα φύλλα της επιστράτευσης σε κουρελόχαρτα.

Η διασπαστική προπαγάνδα της κυβέρνησης τσαλακώθηκε. Νησιώτες, μικροκαλλιεργητές και επιβάτες στάθηκαν αλληλέγγυοι στους ναυτεργάτες. Το ίδιο και η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών φορτηγών. Κυβέρνηση και εφοπλιστές νικήθηκαν κατά κράτος στην προσπάθειά τους να παίξουν το ύπουλο χαρτί του «κοινωνικού αυτοματισμού». Το πλαίσιο της κινητοποίησης, τα αιτήματα για ασφαλή, τακτική, φτηνή και μόνιμη ακτοπλοϊκή σύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική Ελλάδα, έπαιξε καταλυτικό ρόλο σ' αυτή την επιτυχία. «Εδεσε» με τη διεκδίκηση του δικαιώματος στο μπάρκο, για μισθό και σύνταξη στο ύψος των πραγματικών αναγκών των ναυτεργατών και των οικογενειών τους.

Το πρωτόγνωρο κίνημα αλληλεγγύης τσάκισε κόκαλα, έδεσε τα κατασταλτικά χέρια της κυβέρνησης, απελευθέρωσε δυνάμεις μπροστά και πίσω από τους καταπέλτες. Οι ναυτεργάτες μπορούν να αισθάνονται περήφανοι για το γεγονός ότι με τον αγώνα τους ξεσήκωσαν ένα από τα μεγαλύτερα κινήματα συμπαράστασης στη σύγχρονη ιστορία του εργατικού κινήματος. Το όπλο της αλληλεγγύης είναι αναντικατάστατο. Η αξία του θα αποδειχτεί πολλαπλάσια στους αγώνες που έρχονται, στις μάχες που θα ακολουθήσουν.

Η παλικαρίσια μάχη των ναυτεργατών πρόσθεσε νέα πείρα στους εργατικούς αγώνες. Η σημασία της είναι ανεκτίμητη για όλη την εργατική τάξη. Αυτή την πείρα, οι ταξικές δυνάμεις, από χτες κιόλας, τη βάζουν στη συζήτηση με τους συναδέλφους, σε στεριά και θάλασσα. Για να δώσει νέα ώθηση στους αγώνες, να βαθύνει τα ταξικά χαρακτηριστικά και την αποτελεσματικότητά τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ