ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Αυγούστου 1997
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΒΟΥΛΗ
Δικομματικό "όχι" στη δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών

Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ, σε αγαστή συνεργασία, απέρριψαν πρόταση νόμου του ΚΚΕ, για τη θέσπιση μέτρων που θα ανακούφιζαν τα λαϊκά στρώματα και θα περικόπτανε τα προκλητικά προνόμια των "εχόντων και κατεχόντων". Οι βουλευτές του ΚΚΕ τόνισαν ότι τώρα πλέον το λόγο έχουν οι λαϊκές κινητοποιήσεις

Αποκαλύπτοντας την ουσία της πολιτικής της που δεν είναι άλλη από την εξυπηρέτηση των "εχόντων και κατεχόντων" σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, η κυβέρνηση απέρριψε χτες στη Βουλή - σε αγαστή συνεργασία με τη ΝΔ που πλειοδότησε στην καταψήφιση - πρόταση νόμου του ΚΚΕ για τη λήψη μέτρων στην κατεύθυνση της δίκαιης κατανομής των φορολογικών βαρών.

Η απόρριψη αυτή ήρθε μια μόλις βδομάδα μετά το χάρισμα με νόμο δεκάδων δισεκατομμυρίων σε μεγαλοκαρχαρίες οφειλέτες του δημοσίου. Η απόρριψη ξεσκέπασε την κυβερνητική πολιτική, αφού η πρόταση νόμου του ΚΚΕ ήταν τέτοια που θα μπορούσε να εφαρμοστεί ακόμα και σήμερα χωρίς να απαιτούνται γενικότερες πολιτικές αλλαγές.

Οι εκπρόσωποι του δικομματισμού με όρκους πίστης στο Μάαστριχτ και τη "σύγκλιση" έδωσαν εξετάσεις στο μεγάλο κεφάλαιο διαβεβαιώνοντάς το ότι τα προνόμιά του θα μείνουν άθικτα και το ξεζούμισμα των λαϊκών στρωμάτων θα συνεχιστεί.

Θέμα αρχής του δικομματισμού το ξεζούμισμα του λαού

Αναπτύσσοντας την πρόταση νόμου ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Γκατζής υπογράμμισε ότι καθιερώθηκε πλέον ως θέμα αρχής για όλες τις κυβερνήσεις του δικομματισμού "οι εργαζόμενοι μαζί με τους επαγγελματοβιοτέχνες και τη μεσαία και φτωχή αγροτιά να αποτελούν τα μόνιμα υποζύγια του προϋπολογισμού". Παρέθεσε μάλιστα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία, την περίοδο 1993 - 96, ενώ το μέσο κατά κεφαλή εισόδημα των μισθωτών παρουσίασε συνολική αύξηση 43,76% την ίδια περίοδο ο μέσος κατά κεφαλήν φόρος αυξήθηκε κατά 145,4%. Δηλαδή, για κάθε δραχμή αύξησης του εισοδήματος οι μισθωτοί καταβάλλουν τρεις δραχμές φόρο. Αποκαλύπτοντας την ουσία της κυβερνητικής πολιτικής ο Ν. Γκατζής υπενθύμισε ότι μέσα σε ένα χρόνο φηφίστηκαν από τη Βουλή τέσσερα φορολογικά νομοσχέδια και όλα είναι σε βάρος των εργαζομένων χωρίς κανένα ουσιαστικά να θίξει το υπάρχον αντιλαϊκό, αντικοινωνικό και αντιαναπτυξιακό φορολογικό σύστημα.

Δικομματική ταύτιση

Την ίδια στιγμή που, όπως τόνισε, η φοροδιαφυγή και η φοροκλοπή του μεγάλου κεφαλαίου και τα φαινόμενα του παράνομου πλουτισμού έχουν πάρει εκρηκτικές διαστάσεις. Υπενθύμισε ότι το ΚΚΕ έχει επεξεργαστεί μία πρόταση συνολικής φορολογικής μεταρρύθμισης αλλά με τη χθεσινή πρόταση νόμου προτείνει μέτρα "που και αυτή η κυβέρνηση μπορεί να εφαρμόσει".

Αποκαλυπτικός στην τοποθέτησή του ήταν ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Α. Βούλγαρης, ο οποίος δήλωσε ξεκάθαρα ότι η κυβέρνηση δεν αποδέχεται την πρόταση νόμου του ΚΚΕ, επειδή κάθε "αλλαγή στη συγκεκριμένη οικονομική πολιτική σημαίνει πισωγύρισμα και ανατροπή της κορυφαίας εθνικής προτεραιότητας για τη σύγκλιση της χώρας μας και την ισότιμη συμμετοχή της στην Ευρωπαϊκή Ενωση". Δεν παρέλειψε δε να ισχυριστεί ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εξασφάλισε αύξηση του πραγματικού εισοδήματος των εργαζομένων!

Ιδιαίτερα προκλητικός ήταν ο εισηγητής της ΝΔ Α. Ρεγκούζας, ο οποίος όχι μόνο στήριξε στην ουσία την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης, αλλά προχώρησε και σε απαράδεκτους χαρακτηρισμούς κατά του ΚΚΕ μιλώντας για "ανευθυνολογία""λαϊκισμό" και "αυθαίρετη οικειοποίηση εργαζομένων". Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΝ Σ. Δανέλλης είπε ότι στην πρόταση νόμου του ΚΚΕ "πάρα πολλές από τις επιμέρους διατάξεις είναι θετικές και πρέπει η κυβέρνηση να τις λάβει υπόψη της ενώ ο Γ. Ρόκος εκ μέρους του ΔΗΚΚΙ είπε ότι το κόμμα του υπερψηφίζει την πρόταση νόμου του ΚΚΕ "διακρίνοντας μέσα σε αυτό προτάσεις οι οποίες είναι και πάγιες θέσεις του ΔΗΚΚΙ". Ωστόσο, παρεμβαίνοντας αργότερα ο Δ. Τσοβόλας είπε ότι συμφωνεί μόνο επί της αρχής καθώς στα συγκεκριμένα άρθρα έχει "πολλές διαφοροποιήσεις". Μάλιστα υπερασπίστηκε μετά πάθους την κυβερνητική θητεία του ΠΑΣΟΚ από το 1981 μέχρι το 1989, μιλώντας για προοδευτικό ΠΑΣΟΚ, το οποίο ψήφισε επαναστατικούς ριζοσπαστικούς φορολογικούς νόμους.

Ο λόγος στους εργαζόμενους

Παρεμβαίνοντας στη συζήτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Μ. Κωστόπουλος σχολίασε τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων του δικομματισμού. Αναφερόμενος στα όσα είπε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ για υπονόμευση της "κορυφαίας προτεραιότητας για τη σύγκλιση" τόνισε:

"Ετσι θα ξεκινήσουμε την προσέγγιση του ζητήματος; Θα ανατραπεί η κορυφαία επιλογή της κυβέρνησης για τη σύγκλιση ή θα μαδάτε τον κόσμο που δεν μπορεί να αντέξει αυτήν την πολιτική; Ποια είναι τα κοινωνικά κριτήρια που κάθε τόσο λέτε στον κόσμο και τα λέτε μόνο για να καλύπτετε τις αμαρτίες σας; Οσον αφορά τα περί λαϊκισμού που ανέφερε ο εκπρόσωπος της ΝΔ αντέστρεψε το χαρακτηρισμό, τονίζοντας ότι το ΚΚΕ στην πρότασή του αναφέρει από πού θα καλυφθούν τα όσα χάνει το κράτος από τις ελαφρύνσεις και δεν είναι άλλοι από τους εκπροσώπους του μεγάλου κεφαλαίου. Κάλεσε δε τους εργαζόμενους να αντιδράσουν με τους αγώνες τους, γιατί οι έχοντες και κατέχοντες και οι πολιτικοί τους εκπρόσωποι μόνο τη γλώσσα των αγώνων καταλαβαίνουν.

Ο Στρ. Κόρακας στην τοποθέτησή του, αφού αναφέρθηκε αναλυτικά στη γενικότερη φορολογική πρόταση του ΚΚΕ σχολίασε την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το οποίο γνωμάτευσε μόνο για τις απώλειες που θα έχει το κράτος χωρίς όμως να προσδιορίζει και τα έσοδα. Τόνισε ότι τα κέρδη που θα έχει το κράτος θα είναι πολλαπλάσια από αυτά που χάνει ενώ απαντώντας στην κινδυνολογία του Γ. Δρυ ότι με την πρόταση του ΚΚΕ θα γκρεμιστεί το φορολογικό σύστημα τόνισε: "Εμείς θέλουμε να γκρεμιστεί αυτό το σκληρό, το αντιλαϊκό φορολογικό σύστημα και στη θέση του να έρθει ένα άλλο δικαιότερο προοδευτικότερο και δημοκρατικότερο.

Ο Γ. Δρυς στην τοποθέτησή του επιχείρησε να κινδυνολογήσει, λέγοντας ότι εάν εφαρμοστεί η πρόταση του ΚΚΕ θα "καταρρεύσει" το φορολογικό σύστημα και θα πτωχεύσει η χώρα. Ωστόσο, απέφυγε να τοποθετηθεί συγκεκριμένα στις διατάξεις της πρότασης νόμου αρκούμενος να πει ότι αυτές είναι "ξεπερασμένες και ανεπίκαιρες" και μιλώντας επί μακρόν για τα "επιτεύγματα" της κυβερνητικής πολιτικής στην οικονομία.


Τι προβλέπει η πρόταση νόμου του ΚΚΕ

Η πρόταση νόμου του ΚΚΕ αφορά ορισμένα μέτρα άμεσης εφαρμογής που αποσκοπούν κατ' αρχήν στη φορολογική ελάφρυνση των μισθωτών, συνταξιούχων και άλλων στρωμάτων με μικρά και μεσαία εισοδήματα (όπως επαγγελματοβιοτεχνών, μικρών και μεσαίων εισοδημάτων ελεύθερων επαγγελματιών) με άξονες:

- Τη φορολόγηση των εισοδημάτων του 1997 με φορολογική κλίμακα, όπου τα κλιμάκια και οι μειώσεις φόρου για τέκνα που βαρύνουν το φορολογούμενο θα είναι αυξημένα κατά 60%, αφού έχει ληφθεί υπόψη η συνολική αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή για την περίοδο 1993 - '96 (περίοδο κατά την οποία δεν τιμαριθμοποιήθηκε η φορολογική κλίμακα).

- Τη θεσμοθέτηση για τα εισοδήματα του 1997 αφορολόγητου ποσού (πρώτου κλιμακίου της φορολογικής κλίμακας που έχει μηδενικό φορολογικό συντελεστή) 2.000.000 δρχ. (όσες περίπου είναι οι μέσες συνολικές ετήσιες αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη).

- Την αύξηση του παραπάνω αφορολόγητου ποσού κατά 20% για εισοδήματα που προήλθαν από μισθούς και συντάξεις.

- Την αυτόματη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας και των μειώσεων του φόρου για τέκνα που βαρύνουν τον φορολογούμενο για τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Γενάρη 1997 και εφεξής.

- Τη θεσμοθέτηση αφορολόγητου ποσού για τα εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις που θα είναι πάντοτε αυξημένο κατά 20% σε σχέση με το αφορολόγητο ποσό για τα εισοδήματα από άλλη πηγή.

- Τη σημαντική αύξηση του ποσού των δαπανών που εκπίπτουν από το εισόδημα για τις δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν το 1996 και την αυτόματη τιμαριθμοποίηση του παραπάνω ποσού για τις δαπάνες που πραγματοποιούνται από την 1η Γενάρη 1997 και εφεξής χωρίς τους περιορισμούς με ποσοστώσεις επί του ύψους των δαπανών ή επί του ύψους του δηλωνόμενου εισοδήματος.

Συγκεκριμένα μέτρα

Με την πρόταση νόμου ιδιαίτερο βάρος δίνεται:

- Στην αύξηση της δαπάνης που εκπίπτει για ενοίκιο πρώτης κατοικίας του φορολογουμένου. Προτείνεται να εκπίπτει η δαπάνη για ενοίκιο μέχρι 50.000 δραχμές το μήνα.

- Στην αύξηση της δαπάνης που εκπίπτει για ενοίκιο κατοικίας που μισθώνεται για τις ανάγκες στέγασης των τέκνων του φορολογουμένου στην περιοχή όπου αυτά φοιτούν ή σπουδάζουν. Το ποσό της παραπάνω έκπτωσης διπλασιάζεται.

- Στην αύξηση του ποσού δαπάνης που εκπίπτει χωρίς δικαιολογητικά όταν ο ίδιος ο φορολογούμενος ή τα πρόσωπα που συνοικούν με αυτόν και τον βαρύνουν είναι ανάπηροι, με αναπηρία από 67% και άνω, τυφλοί, νεφροπαθείς, ανάπηροι ή θύματα της Εθνικής Αντίστασης και του Εμφυλίου Πολέμου κλπ. Η έκπτωση αυτή χωρίς δικαιολογητικά διπλασιάζεται.

- Την κατάργηση της φορολόγησης της αποζημίωσης που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι για τη με οποιονδήποτε τρόπο διακοπή της εργασιακής τους σχέσης (π.χ. με απόλυση).

- Την κατάργηση των "αντικειμενικών" κριτηρίων φορολόγησης των εισοδημάτων που αποκτώνται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις και από ελεύθερο επάγγελμα.

- Την κατάργηση της φορολόγησης των καθαρών κερδών των προσωπικών εταιριών, των ΕΠΕ, των κοινωνιών και κοινοπραξιών που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα με συντελεστή 35% και η κατανομή τους μεταξύ των εταίρων και μελών αυτών ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους σε αυτές και στη συνέχεια η φορολόγηση αυτών των κερδών με τις ισχύουσες διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

- Την κατά διαφορετικό τρόπο φορολόγηση των συνεταιρισμών έτσι που στο όνομα αυτών να φορολογούνται μόνο τα αδιανέμητα κέρδη ύστερα από την αφαίρεση των διανεμόμενων στα μέλη τους κερδών και των χορηγούμενων σε αυτά εκπτώσεων και μάλιστα με χαμηλότερο συντελεστή που θα είναι 15%.

Τα διανεμόμενα κέρδη θα κατανέμονται μεταξύ των μελών των συνεταιρισμών στο καθένα ανάλογα με τη συνεταιριστική του μερίδα και θα φορολογούνται με τις ισχύουσες διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

Για τις απαλλαγές του μεγάλου κεφαλαίου

Η πρόταση προβλέπει τη φορολογική επιβάρυνση των υψηλών εισοδημάτων, πρωταρχικά όμως του μεγάλου κεφαλαίου (ιδιαίτερα του εφοπλιστικού αλλά και των κερδών των μεγάλων επιχειρηματιών) με άξονες:

- Την ονομαστικοποίηση του συνόλου των μετοχών όλων των ημεδαπών ανωνύμων εταιριών, την αύξηση του συντελεστή φορολόγησης αυτών με τρόπο ώστε τα διανεμόμενα στους μετόχους κέρδη να φορολογούνται μαζί με το λοιπό προσωπικό τους εισόδημα, σύμφωνα με τις διατάξεις για τη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.

- Την κατάργηση σε αυτή τη φάση - εμμένοντας στη θέση για συνολική κατάργησή τους ύστερα από πιο ολοκληρωμένη μελέτη - ορισμένων κραυγαλέων φοροαπαλλαγών του μεγάλου κεφαλαίου (κύρια των ναυτιλιακών εταιριών του χρηματιστικού και τραπεζικού κεφαλαίου).

- Την καθιέρωση προοδευτικής φορολογικής κλίμακας με την προσθήκη δύο φορολογικών κλιμακίων και την προοδευτική αύξηση του φορολογικού συντελεστή όσο αυξάνεται το εισόδημα και τη θέσπιση ανώτατου φορολογικού συντελεστή για τα υψηλά εισοδήματα (άνω των 24.000.000 δρχ) που φτάνει το 60%.

Πέρα από τα μέτρα σε επίπεδο νομοθετικό, επιβάλλεται και στα πλαίσια της συνταγματικής αναθεώρησης η κατάργηση του άρθρου 107 του Συντάγματος, που παρέχει αυξημένης τυπικής ισχύος προστασία στο ξένο αλλά και στο εφοπλιστικό κεφάλαιο μέσω της συνταγματικής κατοχύρωσης της ισχύος του ν. δ/τος 2687/1953 και του ν. 27/1975.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ