ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 8 Ιούνη 2010
Σελ. /64
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Πεδίο επιχειρηματικής κερδοφορίας

Προσπάθεια συγκρότησης «ιδεολογικής πλατφόρμας» του αστικού πολιτικού συστήματος για «σύζευξη» του πολιτισμού και τουρισμού, εις βάρος και των δύο και υπέρ της κερδοφορίας του κεφαλαίου, αποτέλεσε το τριήμερο (4 - 6/6) συνέδριο με θέμα «Πολιτισμός και Τουρισμός - Μια νέα προσέγγιση» που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή και την Υδρα, με «πρωτοβουλία» των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, Μάγιας Τσόκλη και Πέμης Ζούνη, υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ-Τ.

Στο συνέδριο «παρήλασαν» η πολιτική ηγεσία και στελέχη του ΥΠΠΟ-Τ, πολιτικοί, «μάνατζερ», επιχειρηματίες, πανεπιστημιακοί, στελέχη «ιδρυμάτων» του κεφαλαίου κ.ά. Κοινός «τόπος» ήταν να «ανιχνευθούν» τρόποι, ώστε ο πολιτισμός και ο τουρισμός να αποτελέσουν μία «διέξοδο» του κεφαλαίου από την κρίση. Σε αυτό το πλαίσιο, η «συγχώνευση» των υπουργείων Πολιτισμού και Τουρισμού αποτελεί «εργαλείο» που προσφέρει το αστικό κράτος στον παραπάνω στόχο. Χαρακτηριστικά, στο σκεπτικό των διοργανωτών σημειώνεται ότι «κεντρικός σκοπός του συνεδρίου είναι να γίνει κατανοητό και σαφές ότι η σύμπλευση του πολιτισμού με τον τουρισμό δεν είναι προϊόν αυθαίρετης πολιτικής απόφασης. Αποτελεί μία κίνηση στρατηγικού χαρακτήρα που επιδιώκει να δώσει μια ουσιαστική απάντηση σε σύγχρονες ανάγκες και τάσεις».

Σε προπαγανδιστικό επίπεδο επιχειρήθηκε μια «αταξική» προσέγγιση των τομέων του πολιτισμού και του τουρισμού, μέσω «επιστροφής» στην... «αθωότητα» των μεταπολεμικών δεκαετιών, με τον Ζορμπά, τον Ωνάση και την Μελίνα (Μ. Τσόκλη)! Μια «αθωότητα» που, κατά τον υπουργό Πολιτισμού - Τουρισμού, Π. Γερουλάνο, «άλλαξε βίαια» και τώρα, με τη «συγχώνευση» των υπουργείων, «ξαναβρίσκονται δύο κόσμοι που ήταν μαζί». Ο υπουργός, μάλιστα, έδωσε ένα παράδειγμα αυτής της «βιαιότητας»: Τη δεκαετία του '90, η πρώτη «παμπ» στην Κεφαλονιά ήταν όπως ακριβώς την ήθελαν οι Αγγλοι...

Πέρα από τη φαιδρότητα των παραδειγμάτων, αυτά δείχνουν το σημερινό και μελλοντικό προσανατολισμό. Το μέλημά τους είναι η χρήση του πολιτισμού σα «μαγνήτη» του τουρισμού της διεθνούς «ελίτ».

«Μια νύχτα χάρισμά σου»

Το «Τροχόσπιτο» του Ελληνικού Φεστιβάλ παρουσίασε χτες και επαναλαμβάνει σήμερα στον πεζόδρομο του Θησείου το διασκεδαστικό βαριετέ «Μια νύχτα χάρισμά σου» (9 μ.μ., είσοδος ελεύθερη). Συμμετέχουν: Κάτια Γέρου, Στεφανία Γουλιώτη, Γιώργος Γλάστρας, Θανάσης Ευθυμιάδης, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Σίμος Κακάλας, Νίκος Καραθάνος, Kikadot, Ελένη Κοκκίδου, Δήμητρα Κούζα, Δέσποινα Κούρτη, Ολια Λαζαρίδου, Χρήστος Λούλης, Ελενα Μαυρίδου, Μάνια Παπαδημητρίου, Μαρία Πρωτόπαππα, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Νίκος Πλάτανος, Μαρία Σκουλά, Βικτωρία Ταγκούλη, Μελίνα Τανάγρη, Λυδία Φωτοπούλου. Χρίστος Θεοδώρου (πλήκτρα). Γιώργος Μαρκόπουλος (μπουζούκι). Παρουσίαση: Γιώργος Νανούρης.

Το βαριετέ ξεκίνησε από την Ευρώπη και διαμορφώθηκε συνδυάζοντας το γαλλικό «καφέ σαντάν» και το αγγλικό μιούζικ χολ. Εφτασε στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα και έγινε το πιο αγαπημένο λαϊκό θέαμα, που παιζόταν σε μεγάλα και μικρά θέατρα. Ηγετική φυσιογνωμία του βαριετέ ήταν ο Αττίκ, ο οποίος στη δεκαετία του 1930 ανανέωσε το είδος και δημιούργησε μία νέα μορφή, με περισσότερο καλλιτεχνικό χαρακτήρα, που θύμιζε μουσικο-φιλολογική μπουάτ. Οι αυτοσχεδιασμοί ήταν βασικό στοιχείο στο σπονδυλωτό του θέμα και κύρια μορφή του ο κονφερανσιέ, που έδινε μία πιο κωμική νότα στο θέαμα. Στις δεκαετίες '50 και '60, το βαριετέ άρχισε να φθίνει, μέχρι που χάθηκε εντελώς.

«Φίλοι»... των μουσείων

Υπέρ της άρσης του καμποτάζ τάσσεται ο πρόεδρος του Βιομηχανικού Πάρκου Σχιστού (ΒΙΠΑΣ ΑΕ), Γ. Πολυχρονόπουλος. Αυτό βέβαια δεν αποτελεί «είδηση» για έναν αστό. Ωστόσο, η επίθεσή του στους αγώνες των εργαζομένων γίνεται στο κύριο άρθρο της περιοδικής έκδοσης «Πειραϊκό Ορόσημο» του συλλόγου «Φίλοι του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά», του οποίου ο εν λόγω κύριος είναι πρόεδρος. Στο άρθρο του θεωρεί την άρση του καμποτάζ «επιβεβλημένη ενέργεια» και «διαπιστώνει» ότι όσοι υπερασπίζονται το καμποτάζ «στρέφονται στην ουσία εναντίον των συμφερόντων της χώρας». Υποστηρίζει ότι «η ναυτιλία, ο τουρισμός, ο πολιτισμός (...) είναι τα προνομιακά πεδία της Ελλάδας (...)». Ο ίδιος, σε συνέντευξή του στο περιοδικό «Ναυς» τον περασμένο Φλεβάρη σημείωνε ότι «το μεγάλο πρόβλημα του ΒΙΠΑΣ είναι το Συνδικάτο Μετάλλου»!

Αυτή είναι η «κοινωνία των πολιτών» που απαιτεί το «άνοιγμα» της πολιτιστικής κληρονομιάς από το αστικό κράτος. Οσο για το Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά, μάλλον πρέπει να ανησυχεί για τους «φίλους» του...

Ενάλιοι αρχαίοι τάφοι

Aρχαίοι τάφοι εντοπίστηκαν στη θέση Μελεός του Δήμου Πελασγίας (Νομός Φθιώτιδας), στη δυτική πλευρά της παραλίας Πελασγίας. Συγκεκριμένα, στις 2/6, το Λιμενικό και ο Δήμος Πελασγίας ενημέρωσαν την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων για τα ευρήματα και κλιμάκιο της εφορείας μετέβη στην περιοχή.

Τα κύματα από τους νοτιάδες τους τελευταίους μήνες «αποκάλυψαν» αρχαιότητες στο πρανές, που δεν ήταν εμφανείς μέχρι σήμερα. Οι έρευνες αποκάλυψαν επίσης ύπαρξη οστών και οστράκων.

Προς το παρόν και σύμφωνα με το ΥΠΠΟ-Τ, «αποτυπώνονται και θα περισυλλεγούν άμεσα τα επιφανειακά ευρήματα και θα ακολουθήσει πλήρης συστηματική διερεύνησή τους, με συνεννόηση των συναρμοδίων Εφορειών».

Θέατρο από εργάτες για εργάτες

Η Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΜΕ προσκαλεί στην πρώτη παράσταση του έργου «Εχθρός λαός», που ανεβάζει η θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ, στις 13/6 (9μμ) στο θέατρο του «Αττικού Αλσους».

Το έργο ανεβάζει, με πολύ μεράκι, μεγάλη ομάδα εργατών, ανέργων, συνταξιούχων, φοιτητών, μεταναστών, γιατί, όπως αναφέρει ανακοίνωση του ΠΑΜΕ, «παράλληλα με όλες τις υπόλοιπες χρεώσεις και υποχρεώσεις, παράλληλα με τη συμμετοχή στο ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα με μπροστάρηδες σε όλες τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις το ΠΑΜΕ, περίσσεψε το πείσμα και ολοκληρώθηκε αυτή η προσπάθεια.

Το ΠΑΜΕ αγωνίζεται για να μπορέσει η εργατική τάξη να κατακτήσει αυτά που παράγει, αυτά που της ανήκουν. Γνωρίζουμε ότι η τέχνη, ο πολιτισμός είναι εφόδια, είναι τρόπος σκέψης, είναι στάση ζωής. Γνωρίζουμε ότι ο πολιτισμός και η τέχνη στα χέρια των καπιταλιστών έχουν μία και μοναδική ερμηνεία: εμπόρευμα - κέρδος.

Εμείς αντιστεκόμαστε στη σαβούρα που καθημερινά μας κατακλύζει, αγωνιζόμαστε για το δικαίωμα στον πολιτισμό που προάγει τον άνθρωπο και αφυπνίζει συνειδήσεις».

Η επίσημη πρεμιέρα θα γίνει στις 20/6 (9μμ), στο θέατρο Βράχων του Βύρωνα. Οι προσκλήσεις αντιστοιχούν στην αγορά ενός λαχνού (5 ευρώ) για την οικονομική εξόρμηση του ΠΑΜΕ. Προσκλήσεις θα διατίθενται στο ΠΑΜΕ, στα ταξικά συνδικάτα και στην είσοδο του θεάτρου.

«ΤΑ ΚΛΑΣΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΗΜΕΡΑ» είναι το θέμα της επιστημονικής ημερίδας που θα πραγματοποιήσει η Ακαδημία Αθηνών (9/6, 6.30μμ) στην αίθουσα τελετών (Πανεπιστημίου 28). Εισηγητές ο ακαδημαϊκός Νικόλαος Κονομής και καθηγητές από τα Πανεπιστήμια Λομονόσοφ, Γκέτιγκεν, Κέμπριτζ, Γένοβας και Χάρβαρντ.

Από 9/6 - 10/9 στον εκθεσιακό χώρο του Ινστιτούτου Θερβάντες (οδός Μητροπόλεως) φιλοξενείται έκθεση έργων Περουβιανών καλλιτεχνών. Παρουσιάζονται 21 έργα των: Σέσαρ Μαρτίνες (1955), Γιόσεφ Φίρμπας (1962), Πέδρο Καβαγιέρο (1954), Δανιέλ Μάντα, (1958), Αλμπέρτο Φλόρες (1959), Φρανσέσκα Μπαβεστρέγιο (1980), Χοσέ Ιγνάσιο Ιτουρμπούρου (1981), Σοφία Ραμίρες (1979), Χοσέ Κάρλος Τασάρα (1980), Φιορέλα Ματσότι (1979) και Χάιμε Μόγια (1983).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ