ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Ιούνη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Εμπειρία και στοιχεία σκιαγραφούν την εκρηκτική κατάσταση

Αποσπάσματα από τις παρεμβάσεις των φορέων

Η πείρα των λαϊκών νοικοκυριών που ζουν μέσα στο πρόβλημα σε συνθήκες έλλειψης και υποβάθμισης των δημόσιων δομών Ειδικής Αγωγής, των εργαζομένων που τρέχουν και δε φτάνουν για να καλύψουν τρύπες, όπως μεταφέρθηκε χτες κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, επιβεβαίωσε με τον πιο αδιάψευστο τρόπο τη βαθιά υποκρισία που διέπει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης και τη σκοπιμότητα της ΕΕ να μην ικανοποιήσει ζητήματα για τις οικογένειες με ΑμΕΑ, που ήταν κατοχυρωμένα δικαιώματα από τη δεκαετία του '50 στις χώρες του σοσιαλισμού.

Δεκάδες φορείς, σωματεία συμμετείχαν και με παρεμβάσεις στην εκδήλωση, μεταφέροντας δυσκολίες και προβληματισμούς.

Ανάμεσά τους: Σωματείο Εργαζομένων σε Μονάδες, Ιδρύματα, Σχολεία Ειδικής Αγωγής (ΣΕΜΙΣΕΑ), Εθνική Ομοσπονδία Κινητικά Αναπήρων (ΕΟΚΑ), Ενωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Ειδικής Αγωγής (ΕΝΕΠΕΑ), Εργαζόμενοι του Κέντρου Εκπαίδευσης, Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ), Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ), Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ), Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων (ΣΕΑΑΝ), απόφοιτοι του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής Βόλου, Ενιαίος Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΑμΕΑ Αττικής και Νήσων, εκπαιδευτικοί με βαρηκοΐα, γονείς, μαθητές.


Με αφορμή το νομοσχέδιο η Τασία Τσατσούλη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ, αναφέρθηκε στην πείρα ειδικά των λαϊκών νοικοκυριών που ζουν μέσα στο πρόβλημα σε συνθήκες έλλειψης και υποβάθμισης των δημόσιων δομών Ειδικής Αγωγής, με τους εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων στον ευαίσθητο αυτό χώρο να τρέχουν και να μη φτάνουν, κάτι που επιβεβαιώνει πως οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για δήθεν αναβάθμιση και υποχρεωτικότητα της Ειδικής Αγωγής είναι τουλάχιστον βαθιά υποκριτικές. Παράλληλα αναφέρθηκε στα στοιχεία εκθέσεων που επιβεβαιώνουν ότι η πλειονότητα των παιδιών με αναπηρίες δε λαμβάνουν κανενός είδους εκπαίδευση.

«Το νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή (ΕΑ) δυστυχώς δεν έρχεται να απαντήσει σε κανένα από τα παραπάνω προβλήματα. Αυτό τάχα σημαίνει ότι δεν έχει στρατηγική και κατεύθυνση; Απεναντίας! Κι αυτό γιατί οι ιδιαίτερες και σύνθετες ανάγκες των ΑμΕΑ αντιμετωπίζονται από κυβέρνηση, ΕΕ σαν κόστος. Αυτή τη στρατηγική αποτυπώνει και το παρόν νομοσχέδιο. Με σημαία τη δήθεν ένταξη των παιδιών με ειδικές ανάγκες στο γενικό σχολείο στοχεύει στην παραπέρα συρρίκνωση και αποδυνάμωση των δημόσιων δομών της ΕΑ εναποθέτοντας την ευθύνη της όλο και πιο πολύ στην ίδια την οικογένεια». Τέλος, η Τ. Τσατσούλη ανέπτυξε τους βασικούς άξονες που θέτει το ΚΚΕ για το σχεδιασμό και τη στήριξη της ΕΑ, παίρνοντας υπόψη την εκτίμηση της εκπαιδευτικής πείρας του σοσιαλισμού, των μεγάλων κομμουνιστών παιδαγωγών, που σε δύσκολες συνθήκες επιχείρησαν και κατέγραψαν άλματα στην εκπαίδευση και μόρφωση των παιδιών με αναπηρία.

Στήριξη της οικογένειας, πρώιμη διάγνωση και έγκαιρη παρέμβαση είναι καθοριστικά στοιχεία

Ο Χάρης Χουρδάκης, εκ μέρους του Τμήματος Υγείας - Πρόνοιας της ΚΕ, τόνισε ότι ένα λαϊκό σύστημα Υγείας - Πρόνοιας δεν μπορεί παρά ολόπλευρα να καλύπτει με καθολικό τρόπο, απολύτως δωρεάν και με υψηλή ποιότητα το σύνολο του λαού μας. «Προϋποθέτει, είπε, να διασυνδέεται με οργανικό τρόπο με το δημόσιο δίκτυο βρεφικών και παιδικών σταθμών, την προσχολική αγωγή και την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση (...) Ενα λαϊκό σύστημα Υγείας δεν μπορεί παρά να έχει βασικό προσανατολισμό την πρόληψη. Πρώτα απ' όλα αυτής καθαυτής της αναπηρίας. Με την ανάπτυξη και στελέχωση των υπηρεσιών για τον προγεννητικό έλεγχο, την προετοιμασία για την ολόπλευρη ενημέρωση του ζευγαριού, την τακτική παρακολούθηση κατά τους μήνες της κύησης, την πορεία του εμβρύου, γιατί το πρώτο που μας ενδιαφέρει είναι να μην γεννιούνται ανάπηρα παιδιά. Στην περίπτωση που γεννηθεί ένα παιδί με αναπηρία πρέπει από το μαιευτήριο ακόμη όταν εντοπίζεται πρόβλημα να υπάρχει η ανάλογη ενημέρωση στην οικογένεια με την ανάλογη στήριξη, η παραπομπή στο ανάλογο κέντρο πρώιμης διάγνωσης και παρέμβασης». Παράλληλα ανέπτυξε δύο κρίσιμα ζητήματα καθοριστικά για την παραπέρα πορεία του παιδιού με αναπηρίες ή αναπτυξιακές δυσκολίες: Τη στήριξη της οικογένειας και τη σημασία της πρώιμης διάγνωσης και έγκαιρης παρέμβασης.

Τη βαθιά γνώση του ΚΚΕ και διαρκή ενασχόλησή του με το θέμα της Ειδικής Αγωγής διαπίστωσε εκ μέρους της ΠΟΣΕΕΠΕΑ ο Δημήτρης Αρβανίτης, επισημαίνοντας ότι και φέτος στο χώρο της Ειδικής Αγωγής θα υπάρχουν όπως και πέρυσι 405 κενές οργανικές θέσεις ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, ενώ θα προστεθούν άλλα 500 κενά με τη λήξη των συμβάσεων εργαζομένων που εργάστηκαν για λίγους μήνες. «Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, είπε, αποτελεί συρραφή παλιότερων νομοθετημάτων αποκρύπτοντας την προσπάθεια για μείωση του κόστους. Η παράλληλη στήριξη μειώνεται στο μισό, ενώ μειώνονται και οι ειδικότητες διάγνωσης και υποστήριξης (βγαίνουν εκτός λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές κ.ά.)».

Ο Ηλίας Μαριόλης, από την Ομοσπονδία Τυφλών, ζήτησε την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου, ο Γιάννης Σταυρόπουλος, εκ μέρους της Εθνικής Ομοσπονδίας για τα δικαιώματα στο φάσμα του αυτισμού, σημείωσε ότι «περίπου 25.000 παιδιά με αυτισμό δε θα χρειάζονται φάρμακα, ούτε χειρουργικές παρεμβάσεις, με λίγα λόγια δεν υπάρχουν κέρδη για τις πολυεθνικές, καθώς το μόνο που χρειάζονται είναι ειδικευμένους επιστήμονες (...) Το πιο καταστροφικό για την υγεία ενός παιδιού με αυτισμό είναι οι αλλαγές, το μη σταθερό περιβάλλον (...) Σήμερα τα ειδικά σχολεία είναι εντελώς ακατάλληλα, άσυλα».

Ανυπέρβλητα εμπόδια για φοιτητές με ειδικές ανάγκες

Ο Γιώργος Μπακογιάννης, φοιτητής με ειδικές ανάγκες στο Πανεπιστήμιο Αθήνας, μιλώντας εκ μέρους του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών, αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές με ειδικές ανάγκες σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, τα οποία είναι πολλά και χρόνια και δε θα μπορούσε να είναι αλλιώς σε ένα πανεπιστήμιο που λειτουργεί σαν επιχείρηση, με τις φτωχές λαϊκές οικογένειες να αδυνατούν να αντεπεξέλθουν. Ενδεικτικά ανέφερε ότι στους φοιτητές με προβλήματα όρασης δε δίνεται κανένας εξοπλισμός (συγγράμματα, Η/Υ κτλ). Ακόμη και για τους φοιτητές με μερική όραση δεν εξασφαλίζονται συγγράμματα σε μεγέθυνση. «Για ένα μαθητή με μέση όραση το μηνιαίο κόστος της οικογένειας είναι 500 ευρώ, καταλαβαίνετε ποιο είναι το κόστος για έναν φοιτητή», σημείωσε, ενώ ανέφερε το παράδειγμα της τυφλής φοιτήτριας αριστούχας στο Μαθηματικό, η οποία «εδώ και χρόνια είναι αναγκασμένη να γράφει μόνη της τα βιβλία. Εξίσου σημαντικά είναι και τα προβλήματα για τους κωφούς καθώς δεν έχει εξασφαλιστεί η κάλυψη της νοηματικής, με αποτέλεσμα οι κωφοί φοιτητές να αντιμετωπίζουν ανυπέρβλητες δυσκολίες και να εγκαταλείπουν τις σπουδές τους. Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι κινητικά ανάπηροι φοιτητές καθώς τα ειδικά λεωφορεία της ΕΘΕΛ για όλη την Αττική έχουν τις καθημερινές μόνο ένα δρομολόγιο στη βάρδια και ετοιμάζονται να βάλουν κόμιστρο», σημείωσε.

Την εμπειρία της από φορείς στους οποίους δραστηριοποιείται μετέφερε και η Μαρία Σενικίδου, αντιδήμαρχος Κερατσινίου - Δραπετσώνας, κάνοντας λόγο για τις περικοπές και στις κοινωνικές υπηρεσίες του δήμου. Ο Παναγιώτης Σταμάτης, εκ μέρους της Ενωσης Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής, σημείωσε ότι οι σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής στελεχώνονται κατά 85% από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς γεγονός το οποίο έχει συνέπεια και στα παιδιά με ειδικές ανάγκες, που δεν έχουν σταθερότητα, χρήσιμη και απαραίτητη για την εξέλιξή τους, και είναι αναγκασμένα κάθε χρόνο να προσαρμόζονται σε νέα πρόσωπα και πρακτικές. Σημείωσε ότι δεν έχουν εγκριθεί προγράμματα ΕΣΠΑ για την επόμενη χρονιά, οι αναπληρωτές έχουν μπει ήδη σε μια διαδικασία να κυνηγούν προσόντα, να αγοράζουν μεταπτυχιακά και σεμινάρια.

Η Εμμανουέλα Φύτρου, εκπρόσωπος του Συλλόγου Αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής, μίλησε για τα επιμέρους προβλήματα των αναπληρωτών. Εκ μέρους του Πανελληνίου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής ο Γιώργος Γαλάνης επισήμανε την ανάγκη απόσυρσης του νομοσχεδίου, τόνισε ότι διαφαίνεται η πρόθεση να μπουν οι εργαζόμενοι σε διαδικασία διαθεσιμότητας - κινητικότητας και σημείωσε ότι η αναλογία μόνιμου και αναπληρωτή εκπαιδευτικού σε 2 ή 3 χρόνια θα είναι 1 προς 1 με μισθούς των 300 ευρώ. Για τα ειδικά προβλήματα και την κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών με προβλήματα ακοής, όπως προβλέπει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, μίλησε η Εφη Αθανασοπούλου, από τους Εκπαιδευτικούς με προβλήματα Ακοής.

Από τον Ενιαίο Σύλλογο Γονέων ΑμΕΑ Αττικής και Νήσων ο Γιάννης Βουτσινάς υπενθύμισε ότι έχουν ψηφιστεί πολλά νομοσχέδια για την Ειδική Αγωγή κι όλα στοχεύουν στο να σπρώξουν τα πράγματα εκεί που θέλει το κεφάλαιο και όχι να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες γονιών και παιδιών. «Να συντονίσουμε τα βήματά μας, καλούμε όλους τους φορείς να οργανώσουμε την πάλη και τη δράση μας για να αλλάξουμε την κατάσταση. Οι θέσεις του ΚΚΕ αντιστρατεύονται τη λογική του κέρδους γι' αυτό πρέπει να γίνουν σημαία μας. Μέσα από αυτόν το δρόμο περνούν όλες οι καλύψεις των αναγκών. Να μην αφήσουμε αυτήν τη δουλειά μόλις φύγουμε από την αίθουσα, να μην πάει ο καθένας στο σπιτάκι του και κλειστεί στον εαυτό του», υπογράμμισε.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ