ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Ιούνη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟ - ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Κομμένο και ραμμένο για τα μονοπώλια

Απορρίπτεται! Αυτό το προσχέδιο δε σηκώνει διάλογο, μόνο ανατροπή!
Απορρίπτεται! Αυτό το προσχέδιο δε σηκώνει διάλογο, μόνο ανατροπή!
Το προσχέδιο που έδωσε στη δημοσιότητα η κυβέρνηση για το νέο νόμο - πλαίσιο της ανώτατης εκπαίδευσης, δεν είναι τίποτε άλλο από ένα πλαίσιο ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας για τα δημόσια ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια νομοθετική πρόταση πιστή στα πορίσματα που είχαν δημοσιευτεί μέχρι τώρα.

Οσο κι αν η κυβέρνηση προσπαθεί να διαχωρίσει τη συζήτηση για την αναθεώρηση του άρθρου 16 από τη συζήτηση για το νόμο - πλαίσιο, δεν τα καταφέρνει. Γιατί αυτός ο νόμος είναι ένα κανονιστικό πλαίσιο που θα διέπει ενιαία τα δημόσια και τα ιδιωτικά ιδρύματα. Οπως και τα ιδιωτικά ιδρύματα αναζητούν πόρους από την αγορά έτσι και τα δημόσια καλούνται να αναζητούν πόρους από την αγορά και να εμπορεύονται τις «υπηρεσίες τους».

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ στο προσχέδιο περιγράφονται με εξουθενωτική λεπτομέρεια οι υποχρεώσεις των φοιτητών και των πανεπιστημιακών, δεν υπάρχει καμιά αναφορά στις υποχρεώσεις του κράτους για εξασφάλιση δωρεάν σπουδών και εξασφάλιση των οικονομικών όρων λειτουργίας των ιδρυμάτων.

Η συγγένεια που εμφανίζει δε, το κείμενο του προσχεδίου με το πόρισμα της Επιτροπής του ΕΣΥΠ, διαψεύδει περίτρανα τους ισχυρισμούς ότι οι μεγάλες κινητοποιήσεις που αναπτύχθηκαν στην ανώτατη εκπαίδευση δεν είχαν βάση γιατί δήθεν δεν υπήρχε ακόμα η πρόταση νόμου. Αφού ήταν γνωστό το τι θα περιέχει!

Πώς εισάγεται η επιχειρηματική λειτουργία

Το σημείο - κλειδί για τη σταδιακή αναμόρφωση της λειτουργίας των ιδρυμάτων με καθαρά ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, είναι η θεσμοθέτηση του «τετραετούς ακαδημαϊκού - αναπτυξιακού προγράμματος» σε κάθε ίδρυμα. Πρόκειται για ένα «συμβόλαιο» που θα συνυπογράφεται κάθε τέσσερα χρόνια από το κάθε ίδρυμα χωριστά και το υπουργείο Παιδείας, όπου θα περιγράφεται το πρόγραμμα ανάπτυξης του ιδρύματος για την επόμενη τετραετία. Εκεί θα περιγράφεται σε ποιους τομείς θέλει να αναπτυχθεί το ίδρυμα, τι ερευνητικά προγράμματα σκοπεύει να κυνηγήσει και φυσικά, από πού πρόκειται να χρηματοδοτηθεί.

Στο προσχέδιο αναφέρεται ρητά (άρθρο 5, για τα τετραετή προγράμματα) ότι τα ιδρύματα μπορούν να χρηματοδοτούνται και από άλλες πηγές πέραν του κρατικού προϋπολογισμού. Ανοίγει διάπλατα η πόρτα για απευθείας χρηματοδότηση από επιχειρήσεις και άλλους οργανισμούς (πόρτα ανοιχτή και για ΝΑΤΟ, CIA κ.ο.κ.). Παράλληλα, πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι μέσα από τον προγραμματισμό ανάπτυξης θα περνούν και οι απαιτούμενες κάθε φορά αναδιαρθρώσεις και θα ελέγχεται ο βαθμός υλοποίησής τους.

Γι' αυτό εισάγεται και ένας μάνατζερ σε κάθε ίδρυμα. Γιατί στόχος του κάθε ιδρύματος θα είναι η «παροχή υπηρεσιών» με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και η απόκτηση για το ίδρυμα του μεγαλύτερου δυνατού κέρδους! Αυτή θα είναι η δουλιά του μάνατζερ: θα κλείνει συμφωνίες με επιχειρήσεις, θα υπογράφει συμβόλαια, θα φροντίζει να... ανοίγουν οι δουλιές των ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις.

Οσο για την κρατική χρηματοδότηση, αυτή θα διοχετεύεται στα ιδρύματα όχι εξίσου, αλλά με βάση το πόσο καλά εξυπηρετούν το κεφάλαιο και τις επιδιώξεις του (ανταγωνιστικότητα, κοινωνική συνοχή, βιώσιμη ανάπτυξη): «τα ΑΕΙ επιχορηγούνται από το Κράτος... λαμβανομένων υπόψη και των τετραετών ακαδημαϊκών - αναπτυξιακών προγραμμάτων τους». Ετσι θα υπάρχει μια σαφής διαφοροποίηση των ΑΕΙ σε ελάχιστα κέντρα αριστείας και πάμπολλα κέντρα κατάρτισης, με αντίστοιχη διαφοροποίηση της αξίας των πτυχίων που θα παρέχουν! Η διαφοροποίηση αυτή θα εντείνεται και μέσα από την αναγκαστική δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο όλων των στοιχείων σχετικά με τις υποδομές, την έρευνα, τις σπουδές, το προσωπικό και τους στόχους του κάθε Τμήματος. Δεν εξυπηρετεί τους στόχους της ενημέρωσης αυτή η δημοσιότητα. Αν όλα τα ιδρύματα αναπτύσσονταν και λειτουργούσαν με κοινές αρχές και ενιαίο σκοπό, προς όφελος της επιστήμης και των λαϊκών αναγκών, θα αρκούσε η δημοσίευση των επιστημονικών αντικειμένων που θεραπεύουν.

Για να επιτευχθεί αυτού του τύπου η επιχειρηματική λειτουργία των ιδρυμάτων, που θα δουλεύουν πιο αποδοτικά για τις επιχειρήσεις, το νομοσχέδιο διαπνέεται έντονα από αυταρχισμό. Για να λειτουργήσουν έτσι την ανώτατη εκπαίδευση, έχουν ανάγκη να χτυπήσουν άμεσα, συνδικαλιστικά και δημοκρατικά δικαιώματα φοιτητών, εκπαιδευτικών και εργαζομένων (βλέπε και άσυλο).

Ενα παράδειγμα είναι η εκλογή των πρυτανικών αρχών που θα διενεργείται από το σύνολο των πανεπιστημιακών, των φοιτητών και του λοιπού επιστημονικού και διοικητικού προσωπικού του ιδρύματος (οι ψήφοι τους θα καταμετριούνται με βάση κάποιους συντελεστές βαρύτητας). Αυτό πρακτικά σημαίνει διαμόρφωση ενός εκλεκτορικού σώματος που δεν είναι συγκεκριμένο και μετρήσιμο. Κάτι σαν την εκλογή του Γ. Παπανδρέου στην προεδρία του ΠΑΣΟΚ... Αραγε πού θα δίνουν λόγο οι πρυτανικές αρχές που θα εκλέγονται από ένα τέτοιο θολό σώμα;


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ

Βαθιά το χέρι στην τσέπη για τις λαϊκές οικογένειες

Ενταση των ταξικών φραγμών

Το άρθρο 14 του προσχεδίου της κυβέρνησης φέρει τον παραπλανητικό τίτλο «δωρεάν διανομή συγγραμμάτων - βιβλιοθήκες». Για καθαρά προπαγανδιστικούς λόγους και κάτω από την πίεση των κινητοποιήσεων, η κυβέρνηση συνεχίζει να χρησιμοποιεί τον όρο δωρεάν, περιορίζοντας ταυτόχρονα στο ελάχιστο δυνατό τα βιβλία που θα διανέμονται δωρεάν. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι μετά από προτάσεις των Γενικών Συνελεύσεων των Τμημάτων θα καταρτιστεί ένας εθνικός κατάλογος πανεπιστημιακών συγγραμμάτων, από τον οποίο οι φοιτητές θα δικαιούνται δωρεάν ένα και μόνο σύγγραμμα για κάθε μάθημα. Ο τρόπος διανομής αυτού του μοναδικού συγγράμματος θα καθοριστεί από προεδρικό διάταγμα. Ωστόσο, σε πολλά Τμήματα και μαθήματα δεν αρκεί ένα μόνο βιβλίο! Είναι προφανές ότι οι φοιτητές θα πληρώνουν ό,τι παραπάνω χρειαστούν σε βιβλία ή σημειώσεις.

Σε ένα πανεπιστήμιο που θα λειτουργεί σαν επιχείρηση είναι δεδομένο ότι το κόστος σπουδών θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο από σήμερα. Ηδη έχει ανακοινωθεί ότι στο μέλλον όποιες φοιτητικές εστίες φτιαχτούν θα είναι στην ουσία ιδιωτικές (βλέπε ΣΔΙΤ), ενώ με την κατάργηση του άρθρου 16 ανοίγει ο δρόμος και για την επιβολή διδάκτρων στα προπτυχιακά. Επειδή, λοιπόν, προς τα εκεί πάνε τα πράγματα, η κυβέρνηση γνωρίζει ότι το κόστος σπουδών θα γίνει δυσβάσταχτο και υιοθετεί στο προσχέδιο τις λεγόμενες «ανταποδοτικές υποτροφίες» και τα «εκπαιδευτικά δάνεια».

Ξεκαθαρίζουμε: Οι «ανταποδοτικές υποτροφίες» δεν έχουν καμιά σχέση με «υποτροφίες»! Αποτελούν απλά δικαίωμα μερικής (μέχρι 40 ώρες το μήνα) απασχόλησης των φοιτητών μέσα στο πανεπιστήμιο και ανάλογη πληρωμή τους γι' αυτό. Θεωρείται δεδομένο, δηλαδή, ότι οι φοιτητές που προέρχονται από τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα θα πρέπει να δουλεύουν παράλληλα με τις σπουδές τους για να τα βγάλουν πέρα.

Η άλλη λύση που προτείνεται είναι να «φεσωθούν» στις τράπεζες! Το προσχέδιο προβλέπει την παροχή άτοκων εκπαιδευτικών δανείων από τράπεζες, η αποπληρωμή των οποίων θα γίνεται τμηματικά «μετά από πενταετή άσκηση επαγγέλματος και σε κάθε περίπτωση σε δεκαπέντε το πολύ έτη από τη λήψη του συνολικού ποσού του δανείου». Με τα σημερινά δεδομένα το συνολικό κόστος σπουδών μέχρι τη λήψη του πτυχίου μπορεί να φτάνει και τα 50.000- 60.000 ευρώ, ιδιαίτερα αν ένας φοιτητής σπουδάζει σε άλλη πόλη. Αυτά τα ποσά πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα αυξηθούν στο μελλοντικό πανεπιστήμιο που ετοιμάζουν. Παράλληλα, η ανεργία στους πτυχιούχους ανώτατης εκπαίδευσης πραγματικά «θερίζει»! Πώς, λοιπόν, θα καταφέρνουν οι απόφοιτοι να ξεχρεώνουν αυτά τα δάνεια; Παίρνοντας καινούρια και δημιουργώντας νέα «φέσια».

Ταχύρυθμες καταρτίσεις

...και η «αιώνια» υποκρισία

Παράλληλα με την επιχειρηματική λειτουργία των ιδρυμάτων, θα προχωράει και η υποβάθμιση των σπουδών σε ταχύρυθμες και διαρκώς μεταβαλλόμενες καταρτίσεις, που θα προσαρμόζονται στις τρέχουσες κάθε φορά ανάγκες της αγοράς. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο προσχέδιο χρησιμοποιείται ο όρος «γνωστικό» αντικείμενο σπουδών, αντί για «επιστημονικό» αντικείμενο. Σημειώνουμε ότι «γνωστικό» μπορεί να είναι ένα οποιοδήποτε αντικείμενο σπουδών, χωρίς να έχει σχέση με την επιστήμη.

Το υπερβολικό κόστος, από τη μια, και τα διαρκώς μεταβαλλόμενα προγράμματα σπουδών, από την άλλη, είναι δεδομένο ότι θα δημιουργούν τεράστια προβλήματα στους φοιτητές. Αυτό το γνωρίζει και η κυβέρνηση και προτείνει να ιδρυθούν υπηρεσίες υποστήριξης φοιτητών και σύμβουλοι σπουδών σε κάθε σχολή.

Σε ένα τέτοιο μοντέλο σπουδών δε ...συγχωρούνται καθυστερήσεις, αφού κριτήριο της αποδοτικότητας κάθε ιδρύματος είναι και οι ρυθμοί αποφοίτησης. Οι φοιτητές πρέπει να «αδειάζουν» τις θέσεις των πανεπιστημίων όπως οι ασθενείς που βγαίνουν από τα ιδιωτικά νοσοκομεία με τον ορό στο χέρι!

Ετσι, περιορίζονται τα έτη σπουδών στα ελάχιστα που απαιτούνται για τη λήψη πτυχίου προσαυξημένα κατά 50%. Δηλαδή έξι χρόνια το ανώτατο όριο για τις τετραετείς σχολές, εφτάμισι χρόνια για Πολυτεχνεία και Γεωπονικές κ.ο.κ. Σ' αυτά τα έτη μπορεί να προστεθεί ένα ακόμα, αν ο φοιτητής το ζητήσει και το ίδρυμα εγκρίνει το αίτημά του. Αν κάποιος δεν καταφέρει να ολοκληρώσει τις σπουδές του σε αυτό το χρόνο διαγράφεται. Για όσους φοιτούν ήδη (ανεξάρτητα αν έχουν ξεπεράσει τα κανονικά έτη σπουδών) προστίθενται πέντε χρόνια πέραν της κανονικής διάρκειας σπουδών, μέσα στα οποία πρέπει να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Τονίζουμε: Είναι σκέτη υποκρισία η λογική της κυβέρνησης ότι θέλει να περιορίσει την «αιώνια» φοίτηση, την ίδια στιγμή που έχει ήδη νομοθετήσει το «διά βίου» κυνήγι καταρτίσεων.

Δημιουργεί αντιδραστικό νομοθετικό οπλοστάσιο

Αν και η κυβέρνηση θέλει σκόπιμα να περιορίσει τη συζήτηση για το άσυλο στο πότε θα έχουν δικαίωμα οι δυνάμεις καταστολής να παρεμβαίνουν μέσα στο πανεπιστήμιο, η ουσία των αλλαγών που φέρνει δε βρίσκεται εκεί. Η ουσία είναι στο ότι αλλάζει τον ορισμό και γενικότερα το χαρακτήρα του ακαδημαϊκού ασύλου προς το αντιδραστικότερο, ώστε να διευκολύνει τη λειτουργία του πανεπιστημίου που θα προσομοιάζει σε επιχείρηση.

Συγκεκριμένα, η διατύπωση του προσχεδίου της κυβέρνησης έχει ως εξής:

«Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών και για την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, στη μάθηση και την εργασία όλων ανεξαιρέτως των μελών των ΑΕΙ».

Η αντίστοιχη διατύπωση στον προηγούμενο νόμο - πλαίσιο του 1982, που το παρόν προσχέδιο λέει ρητά ότι καταργείται, είχε ως εξής:

«Για την κατοχύρωση της ακαδημαϊκής ελευθερίας, της ελεύθερης επιστημονικής αναζήτησης και της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών, αναγνωρίζεται το Πανεπιστημιακό Ασυλο».

Το εδάφιο που προστίθεται για την «προστασία του δικαιώματος στη μάθηση και την εργασία» ανοίγει δρόμο για την ποινικοποίηση όχι μόνο των καταλήψεων, αλλά και πολλών άλλων μορφών αγώνα μέσα στα ιδρύματα (συμβολικές παραστάσεις διαμαρτυρίας κ.ά.) και το σημαντικότερο, ποινικοποιεί ακόμα και τις γενικές συνελεύσεις και τις συλλογικές διεργασίες φοιτητών και εργαζομένων, όταν λαμβάνουν χώρα σε χώρο ή ώρα εργασίας ή μαθήματος! Δίνει ισχυρότατο όπλο στα χέρια μιας ενδεχόμενα αυταρχικής διοίκησης σε ένα ίδρυμα να καταστείλει κάθε μορφή αγώνα και πολλές μορφές συνδικαλιστικής έκφρασης.

Σε συνδυασμό και με άλλα άρθρα του προσχεδίου, ανοίγει ο δρόμος να επιβάλλεται με αυταρχικό τρόπο η βούληση οποιασδήποτε διοίκησης έναντι συλλογικών δημοκρατικών οργάνων, γενικών συνελεύσεων φοιτητών, πανεπιστημιακών κ.ο.κ.

Αυτό εξυπηρετεί και η μεταφορά της αρμοδιότητας για ενδεχόμενη άρση του ασύλου στο Πρυτανικό Συμβούλιο, που θα μπορεί να αποφασίζει με απλή πλειοψηφία. Σημειώνουμε ότι το Πρυτανικό Συμβούλιο απαρτίζεται από τον πρύτανη, τους αντιπρυτάνεις, έναν εκπρόσωπο των φοιτητών, τον προϊστάμενο γραμματείας του πανεπιστημίου και έναν εκπρόσωπο του διοικητικού προσωπικού (συμμετέχει μόνο σε θέματα διοικητικού προσωπικού, χωρίς δικαίωμα ψήφου).

Το όργανο που είχε μέχρι σήμερα αρμοδιότητα να αποφασίζει για άρση του ασύλου ήταν η Επιτροπή Ασύλου που απαρτιζόταν από τον πρύτανη, έναν εκπρόσωπο των πανεπιστημιακών και έναν εκπρόσωπο των φοιτητών. Αυτό το όργανο δικαιούταν να αποφασίσει μόνο με ομοφωνία και σε περίπτωση που δεν επιτυγχάνονταν ομοφωνία συγκαλούνταν έκτακτα η Σύγκλητος.

Είναι μεγάλο ψέμα αυτό που λέει η υπουργός Παιδείας ότι αυτό το σχήμα δε λειτούργησε ποτέ. Γιατί, πολύ απλά η Σύγκλητος αναλάμβανε και αναλαμβάνει αυτό το ρόλο σταθερά. Τρανταχτό παράδειγμα το Πολυτεχνείο της Αθήνας, όπου τα τελευταία χρόνια, κατά τη διάρκεια του τριήμερου εορτασμού της επετείου του 1973, η Σύγκλητος βρίσκεται σε διαρκή συνεδρίαση όλο το τριήμερο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ