ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 1 Οχτώβρη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΞΠΡΕΣ ΘΑΝΑΤΟΣ (ΣΑΜΙΝΑ)
Ενα ναυάγιο που παράγει νεκροδόλαρα

Στους 74 είχαν φτάσει οι νεκροί την Παρασκευή

Associated Press

Στους 74 είχαν φτάσει οι νεκροί την Παρασκευή
Η φρίκη δεν έχει τέλος! Από την περασμένη Τρίτη, οπότε και βούλιαξε το «Εξπρές Σαμίνα», μέχρι και την Παρασκευή αργά το βράδυ, που γραφόταν αυτό το κομμάτι, η θάλασσα ξέβραζε πτώματα. Από την περασμένη Τρίτη οπότε και η θάλασσα έγινε ο υγρός τάφος για δεκάδες ανθρώπους, τα ερωτηματικά για τα αίτια αυτής της τραγωδίας πληθαίνουν και προκαλούν οργή. Από την περασμένη Τρίτη οι τεκμηριωμένες καταγγελίες που βγαίνουν στο φως επιβεβαιώνουν ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα, με αυτουργό το φονικό δίδυμο κυβέρνησης - εφοπλιστών, ενώ η δική τους «εκδοχή» μπάζει από παντού!

Για άλλη μια φορά την ανεξέλεγκτη δράση του εφοπλιστικού κεφαλαίου, που έχει μοναδικό «θεό» το κέρδος και το «μάλιστα» της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ σε κάθε απαίτησή του, πλήρωσαν αθώοι επιβάτες και ναυτεργάτες! Μέχρι σήμερα το ΥΕΝ αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα το χρονικό της τραγωδίας, όπως το κατέγραψε ο Θάλαμος Επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση στις 10.07 μ.μ. της περασμένης Τρίτης το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Εξπρές Σαμίνα» στην προσπάθειά του να προσεγγίσει το λιμάνι της Πάρου πέφτει με τη δεξιά πλευρά πάνω στη βραχονησίδα Πόρτα, 1,8 ναυτικά μίλια από το λιμάνι της Πάρου. Στις 11.00 και ενώ το πλοίο είχε βουλιάξει, σύμφωνα με μαρτυρίες των ναυαγών, το Κέντρο Ερευνας και Διάσωσης του ΥΕΝ έδινε ότι γίνεται κανονικά η επιβίβαση των επιβατών στις σωσίβιες λέμβους, όταν στις 10.25 ήταν γνωστό το ναυάγιο. Στις 2.30 τα ξημερώματα η εταιρία με ανακοίνωσή της έδινε ως ώρα πρόσκρουσης 10.25.

Το σχέδιο παραπλάνησης και κουκουλώματος των ευθυνών είχε ξεκινήσει από τα πρώτα λεπτά της τραγωδίας. Αφού το πλοίο είχε βουλιάξει και μόλις το ΥΕΝ άρχισε επίσημα να μιλάει για 9 αρχικά νεκρούς, από το λιμάνι του Πειραιά έσπευδε στην Πάρο αρχιπλοίαρχος της εταιρίας, υπεύθυνος πληρωμάτων, να «κλείσει», όπως φάνηκε, στόματα.

Ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Αντρέας Συρίγος αναλαμβάνει την ευθύνη, με την πρώτη επίσημη ενημέρωση στις 3.30 περίπου ξημερώματα Τετάρτης, «να καθαρίσει» για λογαριασμό του υπουργείου και των Μινωικών Γραμμών, σε μια προσπάθεια να μετατεθούν οι ευθύνες στον «ανθρώπινο παράγοντα». Επιπλέον λίγο πριν την επίσημη ενημέρωση από τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, από το Γραφείο Τύπου του ΥΕΝ εκδίδεται ανακοίνωση με την οποία σπεύδουν να καταγγείλουν την ΠΕΜΕΝ για μικροπολιτική εκμετάλλευση!

Με το φως της ημέρας και κάθε λεπτό που περνά αρχίζουν να επιβεβαιώνονται οι καταγγελίες για το «εκ προμελέτης έγκλημα», ενώ ΥΕΝ και εφοπλιστές «πιάνουν σκληρή δουλιά» για τη μετάθεση των ευθυνών και την απόκρυψη της εγκληματικής καθυστέρησης για τη διάσωση των ναυαγών. Από την άλλη καθυστερούν απελπιστικά και σκόπιμα να στείλουν τους συγγενείς των επιβατών στον τόπο του ναυαγίου.

Μέχρι και τις 10 περίπου το πρωί οι ναυτεργάτες του πληρώματος που είχαν διασωθεί βρίσκονταν αποκλειστικά και μόνο με τους εκπροσώπους της εταιρίας. Στους διαδρόμους του ΥΕΝ αλλά και στα διάφορα κανάλια από εκπροσώπους της εταιρίας διαδίδονται τα ενδεχόμενα ότι τη διάρκεια της σύγκρουσης το πλήρωμα έβλεπε ποδοσφαιρικό αγώνα, ότι στη γέφυρα δε βρισκόταν κανείς, ότι είχαν «στραβωμάρα» και πολλά άλλα.

Το σχέδιο του φονικού διδύμου «λαβώνει» η καταγγελία -«καταπέλτης», που βγήκε στη δημοσιότητα, του πρώην μηχανικού του πλοίου Α. Σορόκου, που είχε κατατεθεί στις 21 Σεπτέμβρη και αναφέρεται σε σοβαρές βλάβες στο «Εξπρές Σαμίνα». Στις 11.30 εκπρόσωποι του ΥΕΝ δίνουν συνέντευξη Τύπου για να διαψεύσουν τις καταγγελίες υποστηρίζοντας ότι οι έλεγχοι που διενήργησε η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων δε βρήκαν καμία βλάβη! Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» δίνουν έκτακτη συνέντευξη Τύπου, όπου αποκαλύπτουν τη νέα έγγραφη καταγγελία του Α. Σορόκου, αλλά κυρίως το καθεστώς της εφοπλιστικής ασυδοσίας και την άκρως επικίνδυνη πολιτική της κυβέρνησης, που θυσιάζει την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα στο βωμό του εφοπλιστικού κέρδους.

Από την περασμένη Τρίτη μέχρι και την Παρασκευή αργά το βράδυ ούτε η εταιρία αλλά ούτε και το ΥΕΝ ήταν σε θέση να διευκρινίσουν τον ακριβή αριθμό των επιβαινόντων στο «Σαμίνα»! Το μόνο για το οποίο βεβαίωναν ήταν πως το ναυάγιο ήταν αποτέλεσμα «ανθρώπινου λάθους». Εκδοχή ικανή να φέρει αρκετά εκατομμύρια δολάρια στο ταμείο της εταιρίας, τόσα που να περισσεύουν επίσης αρκετά για να μπουκώσουν και κάποια στόματα...


Γιώτα ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΗ


ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΤΟΛΟΣ
Εκατοντάδες σάπιες λαμαρίνες

Δεκάδες γερασμένα πλοία είναι στην «πρώτη γραμμή» της ακτοπλοΐας και εκατοντάδες άλλα διαφόρων τύπων πλέουν στις θάλασσες όλου του κόσμου

«ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»: Ετος κατασκευής 1966
«ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»: Ετος κατασκευής 1966
Ο γερασμένος στόλος των πλοίων των Ελλήνων εφοπλιστών, όλων τους και όχι μόνο αυτών της ακτοπλοΐας, ταξιδεύει αυτή τη στιγμή στις θάλασσες όλου του κόσμου, με πληρώματα που ακούν τα τριξίματα και τρέμουν για τη ζωή τους στην πρώτη αγριάδα των κυμάτων. Σκοπός ένας και μοναδικός: Να αυξηθούν πέρα από κάθε όριο και με κάθε κόστος τα εφοπλιστικά κέρδη.

Το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» ήταν από τα πιο παλιά πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, υπάρχουν όμως αρκετά ακόμη πλοία σαν κι αυτό, που την καλοκαιρινή περίοδο μεταφέρουν δεκάδες χιλιάδες επιβάτες, νέους, γέρους και παιδιά, με αλλεπάλληλα δρομολόγια, με πληρώματα που βρίσκονται στο «πόδι» αμέτρητες ώρες, με λαμαρίνες που φθείρονται μίλι το μίλι. Από τα 1.889 πλοία Ελλήνων εφοπλιστών με ελληνική σημαία, σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, τα 551 είναι επιβατικά. Από αυτά, τα 167, δηλαδή το 30,3% των επιβατικών με ελληνική σημαία, είναι άνω των 30 ετών! Μέχρι 29 ετών είναι 83 πλοία, μέχρι 4 ετών είναι 84!

Ενδεικτικές είναι οι ηλικίες των παρακάτω πλοίων, όπως προκύπτουν από το έτος κατασκευής: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΞΠΡΕΣ, 1965. ΝΑΪΑΣ ΕΞΠΡΕΣ, 1966. ΕΞΠΡΕΣ ΕΡΜΗΣ, 1968. ΑΘΗΝΑ 1, 1968. ΑΘΗΝΑ ΕΞΠΡΕΣ, 1969. ΠΟΣΕΙΔΩΝ, 1970. ΝΤΑΛΙΑΝΑ, 1970. ΜΙΛΕΝΑ, 1970. ΣΟΥΠΕΡ ΝΑΪΑΣ,1971. ΜΑΡΙΝΑ, 1971. ΠΑΝΑΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝΤΑΠΥΛΙΑΝΗ, 1972. ΕΞΠΡΕΣ ΔΑΝΑΗ, 1972. ΠΗΝΕΛΟΠΗ, 1972. ΕΞΠΡΕΣ ΟΛΥΜΠΙΑ, 1973. ΕΞΠΡΕΣ ΑΘΗΝΑ, 1973. ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΕΞΠΡΕΣ, 1973. ΕΞΠΡΕΣ ΑΠΟΛΛΩΝ, 1974. ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ, 1974. ΡΟΔΑΝΘΗ, 1974. ΡΟΜΙΛΝΤΑ, 1974. ΑΝΕΜΟΣ, 1975. ΕΞΠΡΕΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗ, 1977. ΕΞΠΡΕΣ ΚΑΡΥΣΤΟΣ, 1977. ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΑ, 1978.

Δίπλα στα αστραφτερά καινούρια πλοία της ακτοπλοΐας, που παρουσιάζονται μέσα από τις τηλεοπτικές διαφημίσεις, «αφανείς ήρωες» είναι αυτά και άλλα γερασμένα πλοία που έχουν επισκευαστεί και μετασκευαστεί πάρα πολλές φορές, μέχρι που δεν πάει άλλο πια. Δεν είναι τυχαίο ότι χιλιάδες ταξιδεύουν στα καταστρώματά τους, είτε γιατί είναι τα μόνα πλοία που βρίσκουν μπροστά τους τη στιγμή που έχουν επιλέξει να φύγουν, είτε γιατί τα εισιτήρια των πιο γρήγορων και νέων πλοίων είναι και ακριβότερα.

Ωστόσο, οι Ελληνες εφοπλιστές έρχονται πρώτοι στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στο ναυτιλιακό Τύπο, οι Ελληνες εφοπλιστές τον περασμένο χρόνο αγόρασαν 400 μεταχειρισμένα πλοία διαφόρων τύπων διαθέτοντας 2,8 δισ. δολάρια!

Οσον αφορά την... ποιότητα του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών, αποκαλυπτικά είναι για άλλη μια φορά τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας του ΥΕΝ για όλους τους τύπους πλοίων: Από τα 1.889 πλοία που προαναφέρθηκαν, το Δεκέμβρη του 1999 τα 628 ήταν 30 ετών και άνω! Ειδικότερα από τα 1.889 πλοία τα 227 ήταν μέχρι 4 ετών, τα 108 μέχρι 9, τα 152 μέχρι 14, τα 222 μέχρι 19,τα 313 μέχρι 24 και τα 220 είναι μέχρι 29 ετών! Επίσης αναφέρονται και 19 πλοία των οποίων η ηλικία είναι άγνωστη...

Επίσης, τα 147 από τα 418 δεξαμενόπλοια με ελληνική σημαία είναι άνω των 30 ετών. Τα δεξαμενόπλοια που είναι άνω των 20 ετών ανέρχονται συνολικά σε 245. Σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, 300 ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια ελληνικής και ξένης σημαίας είναι υπό απόσυρση, αν τεθεί σε εφαρμογή σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για δεξαμενόπλοια κατασκευής πριν από το 1982.


Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ