ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Μάρτη 2006
Σελ. /32
Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ

Την ουσιαστική ανάγκη για ανάπτυξη του μαζικού αθλητισμού προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων και ιδιαίτερα των νέων μετέφερε χτες στο Κοινοβούλιο η ΚΟ του ΚΚΕ με τη συζήτηση της Επερώτησης που κατέθεσε, στην οποία παρενέβη η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα. Επιμέρους πλευρές ανέδειξαν με τις εισηγήσεις τους οι βουλευτές του Κόμματος.

«Μαζική ανάπτυξη της φυσική αγωγής χωρίς ταξικούς φραγμούς και χωρίς κερδοσκοπία» ζήτησε με την ομιλία της η Αλ. Παπαρήγα. Πρόσθεσε πως «ακόμα κι αν αυξηθούν οι υποδομές του αθλητισμού μέσα στις συγκεκριμένες συνθήκες, με την ιδιωτικοποίηση, την εμπορευματοποίηση, την ανάμειξη των επιχειρηματικών ομίλων στον τομέα του αθλητισμού όλα αυτά μπορούν να γίνουν μέσα χειραγώγησης», «αντί να ανεβαίνει η συλλογικότητα να δυναμώνει ο ανταγωνισμός, η ατομικότητα και όλα τα νοσηρά φαινόμενα που ζούμε, όπως ο χουλιγκανισμός».

Τα ευχολόγια και οι ανέξοδες εκφράσεις προθέσεων ήταν η απάντηση που εισέπραξε από τον υφυπουργό Αθλητισμού Γιώργο Ορφανό η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ. Ο υφυπουργός αρκέστηκε στο να καταγγείλει διαχειριστικά λάθη της προηγούμενης κυβέρνησης.


ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
«Μαζική ανάπτυξη της φυσικής αγωγής χωρίς ταξικούς φραγμούς και χωρίς κερδοσκοπία»

Η παρέμβαση της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ κατά τη συζήτηση στη Βουλή της Επερώτησης του Κόμματος για τον Αθλητισμό

«Ακόμα και αν μαζικοποιηθεί η παροχή της φυσικής αγωγής, ακόμα και αν αυξηθούν οι υποδομές του αθλητισμού, μέσα στις συγκεκριμένες συνθήκες με την ιδιωτικοποίηση, την εμπορευματοποίηση, την ανάμειξη των επιχειρηματικών ομίλων στον τομέα του αθλητισμού και άλλων παραγόντων, όλα αυτά μπορούν να γίνουν μέσα χειραγώγησης».

Με την επισήμανση αυτή, ξεκίνησε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλ. Παπαρήγα την παρέμβασή της στην Επερώτηση των βουλευτών του Κόμματος για την κυβερνητική πολιτική στον τομέα του Αθλητισμού και τόνισε:

«Αντί να ανεβαίνει η συλλογικότητα δυναμώνει ο ανταγωνισμός, η ατομικότητα και όλα αυτά τα γνωστά νοσηρά φαινόμενα που ζούμε, όπως ο χουλιγκανισμός, το ντόπινγκ κ.λπ. στα οποία δε θα επεκταθώ».

Η Αλ. Παπαρήγα, στην παρέμβασή της, αναφέρθηκε στη σχέση της φυσικής αγωγής με την υγεία, γιατί το θέμα αυτό, όπως είπε, έχει κακοποιηθεί και στρεβλωθεί, χρόνια τώρα, πλήρως με συγκεκριμένες κυβερνητικές πολιτικές και με την όλη περιρρέουσα ατμόσφαιρα που υπάρχει. Συγκεκριμένα, τόνισε απευθυνόμενη στον παριστάμενο υφυπουργό Πολιτισμού Γ. Ορφανό:

«Κύριε υφυπουργέ, στις 17, 18 έως και 19 Μάρτη 2006, στο Ολυμπιακό Στάδιο πραγματοποιείται το 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού υπό την αιγίδα του υπουργού Παιδείας και του υφυπουργείου Αθλητισμού με θέμα "Η φυσική αγωγή στην εκπαίδευση. Πρακτική Επίδειξη". Βεβαίως, θα μου πείτε ότι είναι υπό την αιγίδα σας και επομένως, δεν ευθυνόμαστε συνολικά για το περιεχόμενο και τον προσανατολισμό. Είναι ένας μαζικός - μάλλον - συνδικαλιστικός ή επιστημονικός φορέας. Ωστόσο, σε αυτό το Συνέδριο αντανακλάται όλη η πορεία της γενικότερης πολιτικής, και ιδιαίτερα στον τομέα της Παιδείας και της Φυσικής Αγωγής - για να μην πάω από τότε που "γεννήθηκε" το ελληνικό κράτος - από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Τα θέματα αυτού του Συνεδρίου είναι τα εξής:


Eurokinissi

- Πρακτική Επίδειξη Χειροσφαίρισης. Εισηγητές είναι ο υπεύθυνος χειροσφαίρισης των εκπαιδευτηρίων ΔΟΥΚΑ και ένας άλλος κύριος, επίσης των εκπαιδευτηρίων ΔΟΥΚΑ.

- Πρακτική Επίδειξη Πετοσφαίρισης. Το Βόλεϊ στην εκπαίδευση, μάθημα ή προπόνηση. Υπάρχει ένας εισηγητής ο οποίος - φαντάζομαι - είναι του επιστημονικού συλλόγου και ένας κύριος «τάδε» των εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ.

- Πρακτική Επίδειξη Καλαθοσφαίρισης. Πάλι, υπάρχει ένας ομιλητής από τον επιστημονικό σύλλογο και ένας συντονιστής των αθλητικών δραστηριοτήτων των εκπαιδευτηρίων ΓΕΙΤΟΝΑ.

- Πρακτική Επίδειξη Ποδοσφαίρου.

- Εισαγωγικό παιχνίδι μπέιζμπολ από το Laurens College.

- Αλλο θέμα είναι η αθλητική ολυμπιακή παιδεία και ο ενεργός τρόπος ζωής. Σ' αυτό το θέμα, θα μιλήσει η διευθύντρια προγράμματος για τη Φυσική Αγωγή της "Κόκα - Κόλα" κ.λπ.

Θα μου πείτε ότι έτσι επέλεξε ο επιστημονικός σύλλογος και επομένως έχουν ευθύνη. Καταρχήν, εδώ υπάρχει ένα ζήτημα. Πού είναι οι επιστημονικές μελέτες - και εγώ δε λέω μόνο του σημερινού υπουργείου - που έχουν διαμορφωθεί όλα αυτά τα χρόνια για το ζήτημα της Φυσικής Αγωγής - θα έλεγα - σε σχέση με την υγεία ή και με τους άλλους παράγοντες;

Για να δούμε τι λέει, επίσης, το χαρτί. Δε θα στεκόμουν σ' αυτό το χαρτί του προγράμματος του Επιστημονικού Συμβουλίου - γιατί θα μου πείτε ότι φέρνω ένα μεμονωμένο παράδειγμα - αλλά αυτή είναι η κυρίαρχη αντίληψη. Λέει, λοιπόν, για τη φυσική αγωγή και την άσκηση ότι είναι ο πυρήνας του αθλητισμού. Αθλητισμός, όπως ξέρει το κάθε παιδί από τότε που γεννιέται, είναι ο πρωταθλητισμός, τα ρεκόρ κτλ. Αυτό είναι το κυρίαρχο. Λέει και παρακάτω, η φυσική αγωγή και η άσκηση είναι απαραίτητη σήμερα για να αντιμετωπιστεί η παχυσαρκία και οι σύγχρονες μάστιγες που αποτελούν μεγάλη πρόκληση για τη χώρα μας. Αναμφισβήτητα, σχετίζεται η φυσική αγωγή με την παχυσαρκία. Αλλά, εάν ταυτίσουμε τη φυσική αγωγή με την παχυσαρκία τότε θα εξασφαλίσουμε μεγάλη πελατεία στα διάφορα Bodyline, τα οποία προτείνουν την παθητική φυσική αγωγή. Για ποιο σκοπό; Ερχεται τώρα καλοκαίρι είμαστε στην άνοιξη. Ερώτημα: Θα μπορέσεις να βάλεις μπικίνι; Αυτή τη διαπαιδαγώγηση νιώθουν τα παιδιά μας. Ερχεται καλοκαίρι. Πώς θα προσελκύσεις το άλλο φύλο στην παραλία είτε είσαι άνδρας είτε είσαι γυναίκα;

Και ερωτώ το εξής πράγμα: Βεβαίως, ζούμε μέσα στον καπιταλισμό και όλοι αυτοί οι ιδιωτικοί φορείς έτσι βλέπουν τη φυσική αγωγή. Βάζω το ερώτημα: Μια κοπέλα ένα αγόρι που είναι αδύνατα, που έχουν ωραία σώματα που έχουν ωραίες καμπύλες χωρίς παχυσαρκία δεν έχουν ανάγκη φυσικής αγωγής; Δηλαδή, η φυσική αγωγή είναι για μας που γεννηθήκαμε με πέντε κουσούρια ή και στην πορεία ενδεχομένως τα αποκτήσαμε; Η φυσική αγωγή είναι στο σχολείο, είναι στο χώρο δουλιάς και είναι για όλες τις ηλικίες. Γιατί, ο άνθρωπος που είναι ογδόντα χρόνων δεν έχει ανάγκη φυσικής αγωγής; Είναι μόνο σε κάποια στάδια της ζωής μας; Η φυσική αγωγή ισχύει και γι' αυτούς που έχουν καλλίγραμμα σώματα και γι' αυτούς που γεννηθήκανε με μη καλλίγραμμα σώματα.

Αυτή είναι η εμπορευματοποίηση ως αντίληψη. Θα πάω τρεις μήνες στο τάδε ινστιτούτο για να βάλω μπικίνι το καλοκαίρι στην παραλία. Μπορεί να είμαι κακοσούλουπη; Γι' αυτό τη θέλουμε τη φυσική αγωγή; `Η για την υγεία; Η υγεία είναι γεγονός ότι φέρνει και ομορφιά, ανεξάρτητα τι άποψη έχει ο καθένας για την ομορφιά, είναι δικό του θέμα και δε μας ενδιαφέρει. Εδώ λάμπει ο ιδιωτικός τομέας».

Τι είναι φυσική αγωγή

«Ας δούμε: Φυσική αγωγή είναι η διδασκαλία της πετοσφαίρισης; Και με τι περιεχόμενο; Πώς θα πετύχω το σκορ; Αυτά τα πράγματα δεν είναι τυχαία. Εδώ ο καθένας λέει ό,τι θέλει. Απουσιάζει μια συγκεκριμένη πολιτική, χρόνια τώρα, και αν θέλετε στηριγμένη σε επιστήμονες, σε γιατρούς, σε ψυχολόγους.

Να το πω καθαρά ούτε και εμείς σαν Κόμμα μπορούμε να έχουμε πλήρως και ολοκληρωμένη αντίληψη. Εχουμε, βέβαια, για το χαρακτήρα της, για το ρόλο της, για τη λαϊκότητά της. Εδώ θέλει μια διαχρονική παρακολούθηση που δεν υπάρχει και έχουμε αυτά τα κακέκτυπα της προσφοράς, τα οποία βεβαίως στηρίζονται στην "Κόκα - Κόλα", στον "Δούκα" και στον "Γείτονα".

Πώς θα φανεί τι γίνεται στη δημόσια εκπαίδευση; Δε βλέπω να υπάρχει τίποτα. Περιορίζονται στη διδασκαλία των αθλημάτων, με στόχο την ανάπτυξη του αθλητισμού. Εγώ θέλω να μάθω να ασκούμαι σε όλη μου τη ζωή και μπορεί να μην πάω να παρακολουθήσω κανέναν αθλητικό αγώνα. Βεβαίως, μέσα από τη μαζική ανάπτυξη της φυσικής αγωγής, χωρίς ταξικούς φραγμούς χωρίς κερδοσκοπία, θα βγουν και πάρα πολλά ταλέντα και θα οδηγήσει η φυσική αγωγή και στην εμφάνιση πάρα πολλών αθλητών. Αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο ούτε η ταύτιση της ενασχόλησης με τον αθλητισμό με την άλλη πλευρά, το ρεκόρ, το χρήμα.

Οταν η Ελλάδα κέρδισε το Πανευρωπαϊκό του μπάσκετ τότε αναπτύχθηκε το ενδιαφέρον για το μπάσκετ, δηλαδή για τον πρωταθλητισμό. Παίρνουμε το Euro ανεβαίνει το ενδιαφέρον για το ποδόσφαιρο. Πέφτει το ποδόσφαιρο τώρα γιατί αυτά είναι όλα πυροτεχνήματα. Αν κάποιος από το άλμα εις ύψος γίνει Ολυμπιονίκης όλα τα παιδάκια στις γειτονιές θα στραφούν προς τα εκεί. Βέβαια, ζούμε στον καπιταλισμό και εσείς έχετε ανοίξει όλο το δρόμο - εννοώ ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία - στους ιδιώτες, που βγάζουν πάρα πολλά χρήματα από τον αθλητισμό. Πού είναι οι καμπάνιες του υπουργείου Πολιτισμού, του υφυπουργείου Αθλητισμού και του υπουργείου Παιδείας που, εν πάση περιπτώσει, θα λειτουργήσουν σαν αντιστάθμισμα σε μια καλύτερη διαπαιδαγώγηση σ' αυτά τα ζητήματα; Εδώ υπάρχουν και πραγματικά προβλήματα. Λένε οι στατιστικές ότι το 75% των Ελλήνων είμαστε αδρανείς, φταίει ο τρόπος ζωής και πολλά άλλα πράγματα. Πώς θα το αντιμετωπίσουμε αυτό; Με το μάθημα της πετοσφαίρισης»;

Διά βίου φυσική αγωγή

Στη συνέχεια, η Αλ. Παπαρήγα αναφέρθηκε στην ανάγκη της διά βίου φυσικής αγωγής, τονίζοντας ότι γι' αυτό απαιτούνται συγκεκριμένες πολιτικές ενέργειες. Υπογράμμισε χαρακτηριστικά:

«Ο Γιώργος ο Χουρμουζιάδης ανέλυσε πάρα πολύ καλά αυτά τα πράγματα. Ολοι κοιτάνε να πάρουν μια άδεια για να μην κάνουν το μάθημα. Διότι έχεις σχολείο, φροντιστήριο, αγγλικά. Ο αθλητισμός σήμερα είναι μίμηση, είναι μοντερνισμός. Να πάω και στην πισίνα, να πάω και στο μπαλέτο, να πάω και εκεί, να πάω και αλλού, να κάνω λίγο απ' όλα και φυσική αγωγή μηδέν. Και όλα αυτά τα παιδιά μπορεί μέχρι τα δεκαοχτώ να κάνουν τα πάντα και μετά τα δεκαοχτώ, τα είκοσι, τα τριάντα και τα σαράντα, να είναι οι πιο δυσκίνητοι και παχύσαρκοι. Διότι η φυσική αγωγή δε συνεχίζεται στο χώρο δουλιάς. Αλλά, βέβαια, πού να τολμήσουμε να ζητήσουμε από τους βιομήχανους και από τους άλλους να υπάρχει διάλειμμα και να υπάρχει χώρος για να γίνεται άσκηση, όταν μάλιστα η καθιστική ζωή έχει αυξηθεί. Και επειδή εύκολα ακούγονται είτε επιθέσεις είτε και ειρωνείες για το σοσιαλισμό, πρέπει να σας πω ότι στις σοσιαλιστικές χώρες υπήρχε τέτοια πρόβλεψη - διάλειμμα και δυνατότητα να κάνεις γυμναστική - και μάλιστα σε ορισμένα επαγγέλματα επιβαλλόταν.

Απέχει, λοιπόν, πολύ η φυσική αγωγή από το στόχο της υγείας και όλων των άλλων παραγόντων που μας ενδιαφέρουν. Εδώ η πολιτική ευθύνη είναι πάρα πολύ μεγάλη.

Με την ευκαιρία, θα ήθελα να καταθέσω και μια έρευνα που έκανε το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο της Θράκης, το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού. Βεβαίως, ήταν κατά παραγγελία για τα προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ το 2000, που εδώ ανάμεσα στα άλλα λέει το εξής πράγμα: Η στάση του παιδιού απέναντι στη φυσική αγωγή καθορίζεται από πολλούς παράγοντες, αλλά παίζει πάρα πολύ μεγάλο ρόλο στατιστικά η οικονομική και κοινωνική θέση της οικογένειας, οι συνθήκες ζωής μέσα στην οικογένεια. Ως ένα βαθμό, μπορεί να είναι και προσωπική ευθύνη των γονιών - δε θέλω να τα χρεώσω όλα στην πολιτική - αλλά σε πολύ μεγάλο βαθμό οι παράγοντες που αναφέρονται στην οικογένεια είναι οι εξωτερικοί παράγοντες που διαμορφώνουν τις σχέσεις μέσα στην οικογένεια. Και εδώ είναι φανερό ότι τα παιδιά που ανήκουν σε ανώτερα εισοδηματικά στρώματα έχουν καλύτερη στάση και συμπεριφορά πάνω στα ζητήματα της φυσικής αγωγής.

Να ξεκαθαρίσουμε, λοιπόν: Δηλαδή η υπόθεση θα εξαρτηθεί από το μορφωτικό επίπεδο της μητέρας και του πατέρα; Αν θέλετε, εμείς που είμαστε παλιότερες γενιές τα υποτιμούσαμε αυτά, ζήσαμε σε δυσκολότερες και πιο χαλεπές εποχές. Σήμερα η οικογένεια είναι που θα λύσει αυτό το ζήτημα; Θα το λύσει η Παιδεία, θα το λύσει το εργασιακό περιβάλλον, θα το λύσει η γειτονιά και η υποδομή για όλες τις ηλικίες. Εμείς ζητάμε φυσική αγωγή για όλους.

Το κυριότερο κριτήριο μιας κυβερνητικής πολιτικής - πέρα από την ταξικότητα κ.λπ. - είναι τελειώνοντας το λύκειο και το πανεπιστήμιο, όσοι το τελειώσουν, να εξασφαλίσουν - εδώ χρειάζεται ο όρος - διά βίου φυσική αγωγή. Σ' αυτό το στόχο, πέρα από την ατομική ευθύνη, παίζει πολύ μεγάλο ρόλο η υποδομή και πώς αυτή συνδέεται με τις εργασιακές σχέσεις και την επαγγελματική δραστηριότητα».

Αναμέτρηση με ό,τι διαστρέφει το περιεχόμενο της φυσικής αγωγής

«Κύριε υπουργέ, δεν ξέρω αν υπήρχε εκπρόσωπος του υπουργείου να μιλήσει σ' αυτή την ημερίδα. Μελετήστε τα αποτελέσματά της. Θα έλεγα πως αναφέρονται φοβερά πράγματα. Λέει "ψυχολογία του παιδιού, επιθετικότητα και τρόποι αντιμετώπισης". Τώρα, πώς αυτά λύνονται με την πρακτική επίδειξη στο ποδόσφαιρο, την τεχνική του ποδοσφαίρου υποθέτω διδάσκουν. Μα είναι αυτοί επιστημονικοί σύλλογοι; Αυτές είναι οι επιστημονικές ημερίδες που μας λείπουν; Και βλέπω πως παίρνουν μέρος και παράγοντες του υπουργείου, όπου στην εκδήλωση καλούνται να πάρουν μέρος στην πρακτική επίδειξη μαθητές και μαθήτριες των αντίστοιχων σχολείων "Δούκα", "Γείτονα" κ.λπ. Τι να μάθουν; Τους κανόνες του ποδοσφαίρου;

Επομένως, το ζήτημα είναι ταξικό. Το ζήτημα είναι πολιτικό και μάλιστα πολιτικότατο! Το υπουργείο - και το προηγούμενο και το τωρινό - πρέπει τουλάχιστον να συμβάλει, υποχρεώνοντας τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να ανοίξουν μια υγιή προβολή της αξίας της φυσικής αγωγής σε επιστημονική βάση. Βεβαίως, άμα ανοίξετε μια τέτοια προπαγάνδα, θα σας ελέγξουν αν τους εξασφαλίζετε και τις υποδομές. Εν πάση περιπτώσει, δεν μπορεί η υπόθεση της φυσικής αγωγής να είναι υπόθεση των διαφόρων επιχειρηματιών, των γνωστών διαφημίσεων του τύπου "να κάνω μύες", κ.λπ. Οχι! Η φυσική αγωγή έχει σχέση με την υγεία, με την ψυχική ισορροπία, με πάρα πολλά πράγματα. Είναι απόλυτη ανάγκη σήμερα και πρέπει να υπάρξει αναμέτρηση με ό,τι διαστρέφει το περιεχόμενό της».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ