ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Φλεβάρη 2022 - Κυριακή 6 Φλεβάρη 2022
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κουίζ για ... δυνατούς λύτες

«Βρες τις διαφορές» των «αναπτυξιακών» νόμων ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ

Ενα ενδιαφέρον «κουίζ» φιλοξενεί σήμερα για τους αναγνώστες του ο «Ριζοσπάστης». Το θέμα του είναι «Βρες τις διαφορές» και περιλαμβάνει κωδικοποιημένες τις βασικές διατάξεις των «αναπτυξιακών» νόμων του ΣΥΡΙΖΑ (2016) και της ΝΔ (2022). Οπως προκύπτει, οι νόμοι τους μοιάζουν σαν δυο σταγόνες νερό, με το επιπλέον χαρακτηριστικό ότι η ΝΔ συμπληρώνει διατάξεις του προηγούμενου, που συνεχίζουν να ισχύουν στο ακέραιο (βλέπε και σελίδες 8 - 9).

Φορολογικά προνόμια

Νόμος ΣΥΡΙΖΑ: Σταθερός φορολογικός συντελεστής για 12 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης και, σε περίπτωση μείωσης του φορολογικού συντελεστή επί των κερδών, θα εφαρμόζεται ο μειωμένος συντελεστής, όπως ακριβώς είχε υποδείξει τότε ο ΣΕΒ. Πλήρης φορολογική απαλλαγή μέχρι και για 15 χρόνια και μέχρις ότου εξαντληθεί το ποσό της προβλεπόμενης κρατικής ενίσχυσης. Σε περίπτωση έλλειψης επαρκών κερδών, στη διάρκεια κάποιου έτους, τα οφέλη για τους επιχειρηματίες μεταφέρονται σε επόμενες χρήσεις. Μάλιστα, οι φοροαπαλλαγές υπολογίζονται επί του συνόλου των κερδών του επιχειρηματικού ομίλου, δηλαδή και για τυχόν άλλες δραστηριότητες, πέρα από αυτές που εντάσσονται στον νόμο.

Νόμος ΝΔ: Απαλλαγή από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρου κερδών. Η φοροαπαλλαγή ξεκινά από την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου, ενώ ο επενδυτής μπορεί να αξιοποιεί το σύνολο της φοροαπαλλαγής μέχρι 15 χρόνια.

Κρατικές ενισχύσεις - εγγυήσεις

Νόμος ΣΥΡΙΖΑ: Φτάνουν μέχρι 5 εκατ. ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο, μέχρι 10 εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση και μέχρι 20 εκατ. ευρώ για το σύνολο των συνεργαζόμενων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων. Ειδικά προνόμια για «εξωστρεφείς επιχειρήσεις» που έχουν αυξήσει τις εξαγωγές τους τουλάχιστον κατά 10% επί του συνολικού τζίρου την τελευταία τριετία, για επιχειρήσεις που προχωρούν σε διαδικασία συγχώνευσης και για «καινοτόμες» επιχειρήσεις.

Νόμος ΝΔ: Επιχορήγηση για την κάλυψη τμήματος των δαπανών του επενδυτικού σχεδίου, που ξεκινά με την υλοποίηση του 25% του επενδυτικού κόστους και μπορεί να φτάνει το 70%, σε ορισμένες δε περιπτώσεις το 80% και το 100%!

Επιδότηση για τζάμπα εργασία

Νόμος ΣΥΡΙΖΑ: Προϋπόθεση ένταξης σε στρατηγικές επενδύσεις η «δημιουργία τουλάχιστον 2 θέσεων εργασίας ανά 1 εκατ. ευρώ επιλέξιμου κόστους επένδυσης», με κάλυψη από τις ίδιες τις κρατικές επιδοτήσεις, που φτάνουν τα 500.000 ευρώ για κάθε θέση εργασίας! Επιπλέον επιδότηση για τη μείωση του «κόστους εργασίας» καταβάλλεται στην εργοδοσία ανά εξάμηνο, από το κράτος και τα διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία της ΕΕ.

Νόμος ΝΔ: Το 60% της επιδότησης για την εξασφάλιση τζάμπα δουλειάς για τους ομίλους θα μπορεί να καταβάλλεται πριν από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου. Η ρύθμιση αυτή προβλεπόταν και από τον προηγούμενο νόμο, απλά τώρα ενισχύει τους επιχειρηματίες.

Προϋποθέσεις και διευκολύνσεις ένταξης

Νόμος ΣΥΡΙΖΑ: «Στρατηγικές επενδύσεις» χαρακτηρίζονται όσες ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ και για τις οποίες θεσπίζονταν ειδικές διατάξεις ταχείας αδειοδότησης (fast track). Κυρίως αφορούσε - όπως ανέφερε και η αιτιολογική έκθεση του νόμου - επενδύσεις για εγκαταστάσεις αιολικών πάρκων και τουριστικές επενδύσεις.

Νόμος ΝΔ: Καταργείται για τις «εμβληματικές επενδύσεις στρατηγικής σημασίας» σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας το προβλεπόμενο όριο προϋπολογισμού των 75 εκατ. ευρώ. Τα επενδυτικά σχέδια επιτρέπεται να υπαχθούν και σε άλλο καθεστώς ενισχύσεων ή να δανειοδοτηθούν με επιδοτούμενα δάνεια κρατικών ενισχύσεων, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Μείωση της διαδικασίας εκκαθάρισης των αιτήσεων. Αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ή ορκωτό ελεγκτή κατ' επιλογή του επενδυτή. Δηλαδή «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει» και ουσιαστικά ιδιωτικοποιείται ο έλεγχος.

Εγγυήσεις για «επιχειρηματικό κίνδυνο»

Νόμος ΣΥΡΙΖΑ: Παροχή εγγυήσεων για την κάλυψη τυχόν ζημιών που θα εμφανίσουν οι επενδυτές και ενισχύσεις χρηματοδότησης για τον «επιχειρηματικό κίνδυνο».

Νόμος ΝΔ: Επιδότηση επιτοκίου δανείων μειωμένης εξασφάλισης ή των εξόδων της ασφάλισης των δανείων υψηλού κινδύνου.


Κ. Πασ.


ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ - ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ - ΑΚΡΙΒΕΙΑ
Στο στόχαστρο το λαϊκό εισόδημα, «άνθρακες» η «μείωση» του ΕΝΦΙΑ

Με εντατικότερους ρυθμούς συνεχίζεται το κύμα των ανατιμήσεων στα εμπορεύματα μαζικής κατανάλωσης, ροκανίζοντας κι άλλο το λαϊκό εισόδημα. Ο πληθωρισμός του Γενάρη αναμένεται να ανακοινωθεί στις 15 Φλεβάρη και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις θα εμφανίσει παραπέρα απογείωση, κοντά στο 6%, εντείνοντας την πρέσα στον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Η κυβέρνηση από την πλευρά της σχεδιάζει την επέκταση της κρατικής επιδότησης του ενεργειακού κόστους επιχειρήσεων, η μεγάλη μάζα του οποίου κατευθύνεται στις ενεργοβόρες βιομηχανίες με υψηλά στάνταρ παραγωγής. Μάλιστα, το αίτημα της κυβέρνησης αφορά την επιδότηση στο 75% της αύξησης για τον μήνα Φλεβάρη, από 50% τον Γενάρη, που επίσης θα φορτωθεί στον κρατικό προϋπολογισμό και βέβαια στις πλάτες του λαού.

Παράλληλα, οι όποιες σκέψεις για μείωση στους συντελεστές ΦΠΑ θα εξεταστούν αρκετά αργότερα, και μάλιστα κάτω από συγκεκριμένους δημοσιονομικούς όρους. Οι όποιες «ελαφρύνσεις» θα δοθούν με το «σταγονόμετρο» και για συγκεκριμένα μόνο εμπορεύματα, σε πλήρη αντιδιαστολή με το δίκαιο αίτημα για κατάργηση εδώ και τώρα του ΦΠΑ στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης.

Η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί κι άλλο για τα λαϊκά νοικοκυριά, την ώρα που η ακρίβεια - χωρίς να υπολογίζεται η εξέλιξη των τιμών τον Γενάρη και τον Φλεβάρη - κατατρώει ήδη ένα επιπλέον 10% του κατώτατου μισθού και 13% του μέσου μισθού για τη μερική απασχόληση, ενώ 1,9 εκατομμύρια λαϊκά νοικοκυριά βρίσκονται υπό την απειλή κατασχέσεων για χρέη προς το κράτος.

Απ' αυτήν τη σκοπιά, η «μείωση» στα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ κατά 13% μεσοσταθμικά, που ανήγγειλε η κυβέρνηση, μόνο σαν κοροϊδία ακούγεται στον λαό, πολύ περισσότερο που αποδεικνύεται «δημοσιονομικά ουδέτερη», το κόστος της δηλαδή για τον κρατικό προϋπολογισμό θα εισπραχθεί (και με το παραπάνω) από άλλη τσέπη του λαού.

Ενδεικτικά, οι νέες αντικειμενικές τιμές που ανακοινώθηκαν πέρυσι και ισχύουν από 1/1/2022 δείχνουν αυξήσεις ακόμη και πάνω από 100% για περιοχές που ήδη βρίσκονται στο σύστημα, αλλά ακόμα και πάνω από 200% σε όσες εντάσσονται από φέτος. Αυτό θα συμπαρασύρει προς τα πάνω όχι μόνο τον ΕΝΦΙΑ, αλλά και μια σειρά άλλα χαράτσια (π.χ. φόρους κληρονομιάς, γονικές παροχές, μεταβιβάσεις, τεκμήρια φορολόγησης πάνω στην πρώτη κατοικία, «ανταποδοτικά» στους ΟΤΑ κ.ά.).

Τέλος, οι αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών λειτουργούν ως αυτόματος κόφτης στο «κοινωνικό τιμολόγιο» ηλεκτρικού ρεύματος, στο ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, στο επίδομα στέγασης, σε προβλεπόμενες εκπτώσεις του ΕΝΦΙΑ κ.ά., σε περίπτωση που η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας ξεπεράσει τα προβλεπόμενα όρια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ