ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Ιούλη 2001
Σελ. /32
Το φάντασμα του ιρλανδικού «όχι» πάνω από την Ευρωβουλή

Γρηγοριάδης Κώστας

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (του ανταποκριτή μας ΒΗΣ. ΓΚΙΝΙΑ).-

Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ρομάνο Πρόντι, προσπάθησε χτες ενώπιον της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) στο Στρασβούργο, να «ανακρούσει πρύμναν» και να απαλύνει τις εντυπώσεις που προκάλεσαν οι περιφρονητικές δηλώσεις του μετά το ιρλανδικό «όχι» στη Συνθήκη της Νίκαιας για τη διεύρυνση και τη θεσμική μεταρρύθμιση της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ).

Αμέσως μετά το ιρλανδικό δημοψήφισμα απόρριψης της Συνθήκης της Νίκαιας, ο πρόεδρος της Κομισιόν είχε δηλώσει περιφρονητικά ότι το «όχι» του ιρλανδικού λαού δεν μπορεί να εμποδίσει την πορεία της ΕΕ προς την πολιτική αναθεώρηση και τη διεύρυνση, και ότι η επικύρωση μπορεί να γίνει με «τακτικές» συμπλήρωσης των ευρωπαϊκών συνθηκών, παρακάμπτοντας τη λαϊκή βούληση. Με τη δήλωσή του, ο Ρ. Πρόντι, αποκάλυπτε και τις πραγματικές αντιλήψεις των Βρυξελλών για τους δημοκρατικούς θεσμούς και λειτουργίες.

Χθες, ο πρόεδρος της Κομισιόν υποδύθηκε το ρόλο του μπαλωματή και ενώ έπρεπε να κάνει δηλώσεις για τη βελγική προεδρία του επόμενου εξαμήνου στην ΕΕ, καταναλώθηκε στο να «μπαλώσει» την προηγούμενη δήλωσή του.

Σύμφωνα με τους νέους ισχυρισμούς του Ρ. Πρόντι: «Η συνθήκη της Νίκαιας, παρόλο που είναι κατώτερη των προσδοκιών, είναι αναγκαία για τη διεύρυνση, που αποτελεί πρωταρχικό πολιτικό μας στόχο (...) Η συνθήκη εύχομαι να επικυρωθεί μέχρι τα τέλη του προσεχούς έτους, με πλήρη σεβασμό στη δημοκρατικά εκπεφρασμένη γνώμη των συμπολιτών μας (...) Ενα «όχι» στη Νίκαια θα καθυστερούσε αναπόφευκτα τη διαδικασία της διεύρυνσης. Σ' αυτή την περίπτωση, που εμείς θέλουμε να αποφύγουμε πάση θυσία, δε θα απέμεινε παρά η χρονική μετάθεση της επόμενη Διακυβερνητικής Διάσκεψης (ΔΔ) που προβλέπεται για τα τέλη του 2003».

Κυνική αναδίπλωση της Κομισιόν και προειδοποίηση - εκβιασμός: αν δεν επικυρώσετε ως κράτη - μέλη τη Συνθήκη της Νίκαιας, στα προσδιορισμένα χρονικά όρια, τότε «υποχρεωτικά» πρέπει να μετατεθεί η ΔΔ για αργότερα και «αναγκαστικά» θα μετατεθεί και η διαδικασία διεύρυνσης, που τόσο ενδιαφέρει τα συμφέροντά «σας».

Μ' άλλα λόγια ο Ρ. Πρόντι αποποιείται των ευθυνών, ρίχνοντας το «μπαλάκι» στις κυβερνήσεις. Είναι σα να λέει: εγώ βγήκα μετά το ιρλανδικό «όχι» και, παρότι άκομψα, έδωσα να καταλάβουν ότι η ΕΕ, ό,τι και να κάνουν οι λαοί της, θα προχωρήσει το δρόμο που άνοιξαν τα συμφέροντα και οι επιδιώξεις του μεγάλου κεφαλαίου. Αφού με «κατηγορείτε» γι' αυτό, εγώ και η Κομισιόν ξανακρυβόμαστε πίσω από τα νομικίστικα πυργάκια μας, και (...) κανονίστε τώρα εσείς σαν κυβερνήσεις.

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε ότι «για μερικούς δεν ήταν εύκολο να αντισταθούν στο πειρασμό να πουν ότι η Συνθήκη της Νίκαιας και το ιρλανδικό δημοψήφισμα δεν είναι στην ημερήσια διάταξη. Μια απάντηση τέτοιου είδους από τον πρόεδρο της Κομισιόν δε θα ήταν υπεύθυνη». Σαν να λέει, εγώ πήγα να εκτεθώ «για το καλό σας» και με κρίνατε αδίκως, τώρα ξαναφοράω τη «στολή» του Ποντίου Πιλάτου. Απείλησε, σαφώς ότι «μια ΕΕ 25 και πλέον κρατών - μελών δεν μπορεί να λειτουργήσει με τις υφιστάμενες δομές και τις υπάρχουσες διαδικασίες απόφασης». Και σε αντιστάθμισμα, πρότεινε η επόμενη ΔΔ να αρχίσει ήδη μετά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Λάικεν (Δεκέμβρης 2001), το οποίο θα ορίσει χρονοδιάγραμμα και «μέθοδο».

Σύμφωνα με την Κομισιόν πρέπει να δημιουργηθεί μετά το Λάικεν μια «Διάσκεψη ή φόρουμ» για τη Διακυβερνητική, όπου θα «συμμετέχουν ισότιμα» οι εκπρόσωποι των 15 κυβερνήσεων και των υποψηφίων για ένταξη χωρών, των «εθνικών» κοινοβουλίων, του ΕΚ και της Κομισιόν. Ενα ευρω-μπάχαλο, δηλαδή, που φαίνεται απίθανο να μπορεί να αποφασίσει για τέτοιου είδους «σημαντικά» θέματα. Αλλά, όπως ειρωνεύτηκε ο Ρ. Πρόντι, «κανένας δεν μπορεί να σκεφθεί ότι τέτοια ζητήματα μπορούν να επιλυθούν κεκλεισμένων των θυρών». Οι άνθρωποι του πύργου ξέρουν, ότι ο καλύτερος τρόπος για να κρύψεις είναι να (...) «εμφανίσεις». Ολες οι σύγχρονες ολιγαρχίες δρουν σήμερα πίσω από τη μάσκα της «δημοκρατίας».

Ωστόσο παρά τους ελιγμούς του Ρ. Πρόντι, η αλήθεια είναι ότι το «όχι» των Ιρλανδών απασχολεί σοβαρά τους «δεκαπέντε», αφού για να τεθεί σε ισχύ η Συνθήκη της Νίκαιας απαιτείται η επικύρωσή της από όλα τα κράτη - μέλη. Με το ιρλανδικό «όχι» και με τη συνεχώς αυξανόμενη αντίθεση των λαών στις επιλογές της ΕΕ τα δεδομένα αλλάζουν. Και επειδή οι ιθύνουσες δυνάμεις της ΕΕ είναι αποφασισμένες να προχωρήσουν στην εφαρμογή των αποφάσεών τους, προσφεύγουν στον εκβιασμό.

ΟΤΑΝ ΜΙΛΟΥΝ ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
Σε ύψη ρεκόρ η ανεργία των νέων

Την τραγική κατάσταση των νέων στην Ευρωπαϊκή Ενωση παρουσιάζουν τα στοιχεία της «Eurostat» για την ανεργία. Και το Μάη του 2001 επιβεβαιώθηκαν τα υψηλά ποσοστά ανεργίας για τους νέους κάτω των 25 χρόνων. Το ποσοστό στην ΕΕ των δεκαπέντε χωρών - μελών είναι 15,3%, ενώ στις δώδεκα χώρες της «Ζώνης του ΕΥΡΩ» το ποσοστό είναι 16,4%.

Για όλες τις χώρες - μέλη, τα ποσοστά ανεργίας των νέων είναι πολύ υψηλότερα των γενικών ποσοστών. Γεγονός που δείχνει ότι η μάστιγα της ανεργίας αφορά κυρίως αυτή την κατηγορία.

Ομως, η ανεργία δε μοιράζεται σε ίσα μερίδια ακόμη και μέσα στη νεολαία. Το ποσοστό ανεργίας των νέων γυναικών είναι σημαντικά υψηλότερο (16,3%) σε σχέση με τους άνδρες (14,4%).

Οσον αφορά τα ποσοστά κατά χώρα - μέλος, παρατηρούμε ότι η Ελλάδα παρουσιάζει το υψηλότερο (29,5%) και ακολουθείται από την Ιταλία (29,1%) και την Ισπανία (24,5%). Για τη χώρα μας, όπως και για τις άλλες χώρες που σημειώνονται στον πίνακα με αστερίσκο, τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία αφορούν στο Δεκέμβρη του 2000. Ετσι είναι πιθανόν να έχουν αυξηθεί ακόμη περισσότερο.

Τέλος, όσον αφορά στην ανεργία των γυναικών, η Ελλάδα κατέχει και εδώ τα θλιβερά πρωτεία, αφού το ποσοστό είναι 37,7%, που σημαίνει ότι περισσότερες από μια στις τρεις νέες γυναίκες είναι άνεργη!

ΕΥΡΩΒΟΛΕΣ
Βάση και προαπαιτούμενα

Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να συστήσει προς τις κυβερνήσεις των κρατών - μελών ένα συγκεκριμένο πλαίσιο πολιτικής για τις «μεταρρυθμίσεις» στα συστήματα Κοινωνικής Ασφάλισης οφείλεται, κατ' αρχήν, στο ότι πυκνώνουν τα σύννεφα της ύφεσης πάνω από την οικονομία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η «επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης», όπως ονομάζουν την τάση μείωσης του ποσοστού κέρδους των επιχειρήσεων, οδηγεί το Διευθυντήριο των Βρυξελλών στην επίσπευση της επίθεσης κατά των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων. Με στόχο να ξαλαφρώσει τις επιχειρήσεις από το «μη μισθολογικό κόστος εργασίας», η Κομισιόν προτείνει ένα ασφαλιστικό, και ειδικότερα ένα συνταξιοδοτικό σύστημα με τα εξής χαρακτηριστικά:

Μικρότερη συμμετοχή κράτους και εργοδοτών στη χρηματοδότησή του, αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων, αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης, δυναμική παρουσία των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών, ενσωμάτωση των «ελαστικών» μορφών απασχόλησης.

Η Επιτροπή, με την πρότασή της, δεν επιχειρεί κάποια καινούρια προσέγγιση του θέματος. Απλώς, ανακεφαλαιώνει τις μέχρι τώρα αποφάσεις των «δεκαπέντε» και κυρίως τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της Λισαβόνας. Το γεγονός, όμως, ότι δίνεται τώρα στη δημοσιότητα δείχνει ότι η αντιασφαλιστική επίθεση επισπεύδεται για τους λόγους που προαναφέραμε, δείχνει όμως και τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κυβερνήσεις των κρατών - μελών της ΕΕ στην προώθηση αυτών των «μεταρρυθμίσεων». Προβλήματα που οφείλονται κυρίως στις αντιδράσεις των εργαζομένων.

Η πρόταση της Κομισιόν έρχεται για να υπενθυμίσει ότι όλες οι κυβερνήσεις οφείλουν να κινηθούν προς τους κοινούς στόχους, χωρίς παρεκτροπές και παρεκκλίσεις και χωρίς υποχωρήσεις απέναντι στους εργαζόμενους. Ταυτοχρόνως, η Κομισιόν αναλαμβάνει το ρόλο του σημαιοφόρου στην εκστρατεία κατεδάφισης της Κοινωνικής Ασφάλισης, αλλά και το ρόλο του «αλεξικέραυνου» κατά των αντιδράσεων.

Αποκαλύπτεται όμως, και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για την ελληνική πραγματικότητα, ότι οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης για διάλογο από «μηδενική βάση» και «χωρίς προαπαιτούμενα» είναι απολύτως ψευδείς και παραπλανητικοί. Η βάση υπάρχει και είναι οι προτάσεις που προωθεί τώρα η Κομισιόν για λογαριασμό όλων των κυβερνήσεων, ενώ τα προαπαιτούμενα είναι η διατήρηση και αύξηση των μέσων ποσοστών κέρδους των επιχειρήσεων και η επίρριψη όλων των συνεπειών από τις «αναδιαρθρώσεις» στις πλάτες των εργαζομένων.

Σ' αυτή τη βάση, λοιπόν, και μ' αυτά τα προαπαιτούμενα, η κυβέρνηση επιχειρεί να σύρει τους εργαζόμενους στο διάλογο - απάτη.


Δ. Π.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ