Οι αμφίβολες εκπτώσεις στον ΕΝΦΙΑ για ορισμένες κατηγορίες ιδιοκτητών ισχύουν μόνο για το 2019, ενώ η μόνιμη μείωση της φορολογίας στο κεφάλαιο προνομοθετείται και για το 2022!
Βέβαια, στα ποσά αυτά θα προστεθούν τόσο τα αντιλαϊκά μέτρα του 2018, όσο και αυτά που έρχονται για το 2019, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, αλλά και για τα επόμενα χρόνια, στη ρότα της υπεραπόδοσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Πρόκειται για κονδύλια που αφορούν στην κάλυψη ακόμη και στοιχειωδών αναγκών της λαϊκής οικογένειας, όπως αυτά καταγράφονται σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, όπου συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες των ασφαλιστικών και των άλλων φορέων της κρατικής διοίκησης. Βέβαια, τα εν λόγω στοιχεία ενσωματώνουν και τα λεγόμενα «κοινωνικά μερίσματα» των προηγούμενων ετών, που δεν αλλοιώνουν όμως ούτε στο ελάχιστο το εύρος της αντιλαϊκής πολιτικής.
Σε ό,τι αφορά τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης, ως αποτέλεσμα της εντεινόμενης φοροληστείας απέναντι στο λαό, μεταξύ 2015 - 2017 καταγράφεται διόγκωση ύψους 1,77 δισ. ευρώ. Σε αυτό το πλαίσιο, η «σούμα» (καρατόμηση κοινωνικών κονδυλίων, ενίσχυση της φοροληστείας) ξεπερνά τα 11 δισ. ευρώ, χωρίς σε αυτά να υπολογίζεται η «απόδοση» των αντιλαϊκών μέτρων για το 2018 και για τη συνέχεια.
Την ίδια ώρα, ακόμη και αυτές οι κυβερνητικές τροπολογίες που ψηφίστηκαν τις προάλλες στη Βουλή έχουν καθαρό το ταξικό «πρόσημο», στην κατεύθυνση τόνωσης της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η διαφημιζόμενη από την κυβέρνηση «μείωση» στο χαράτσι του ΕΝΦΙΑ που φορτώνεται στη λαϊκή κατοικία και τη μικρή ακίνητη περιουσία έχει ορίζοντα εφαρμογής αποκλειστικά και μόνο το 2019, μπροστά στο ενδεχόμενο να υπάρξουν αρνητικές «αποκλίσεις» στη συνέχεια αναφορικά με τους στόχους για τα φαραωνικά πλεονάσματα.
Σε κραυγαλέα αντίθεση με το παραπάνω, η κυβέρνηση έσπευσε να προνομοθετήσει τη σταδιακή αποκλιμάκωση του φορολογικού συντελεστή επί των επιχειρηματικών κερδών για την περίοδο 2019 μέχρι και το 2022.
Μεταξύ άλλων, οι κυβερνητικές ρυθμίσεις προβλέπουν:
Την ίδια ώρα, βέβαια, η κυβέρνηση απέρριπτε την τροπολογία που κατέθεσε η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ για την πλήρη κατάργηση του ΕΝΦΙΑ στην πρώτη και δεύτερη κατοικία, που καλύπτουν ανάγκες στέγασης και αναψυχής των λαϊκών οικογενειών.
Πρόκειται για απάτη ολκής, καθώς η θηλιά των εκβιασμών θα σφίγγει, ενώ στην πραγματικότητα αυτοί που διευκολύνονται είναι οι τράπεζες, προκειμένου - σε κάθε περίπτωση - να βάλουν στο χέρι τις απαιτήσεις τους από τα στεγαστικά δάνεια.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα, τα πλέον οικονομικά αδύναμα λαϊκά νοικοκυριά - με την προϋπόθεση ότι έχουν εξασφαλίσει τη δικαστική απόφαση για προστασία από πλειστηριασμούς, με τον λεγόμενο νόμο Κατσέλη - υποχρεώνονται στην καταβολή ελάχιστης δόσης στις τράπεζες στο 5% του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος μέχρι 8.000 ευρώ και στο 10% στο κλιμάκιο πάνω από τα 8.000 ευρώ!
Εύκολα καταλαβαίνει κανείς τι θα συμβεί για τη μεγάλη πλειοψηφία των οφειλετών, όταν η όποια «προστασία» περιοριστεί μόνο στα πολύ φτωχά νοικοκυριά, με τη μορφή της «επιδότησης» της δόσης του στεγαστικού δανείου, που θα εισπράττουν μάλιστα απευθείας οι τράπεζες. Χιλιάδες είναι τα σπίτια που τα αμέσως επόμενα χρόνια θα βγουν μαζικά στο σφυρί, αν οι ιδιοκτήτες τους δεν ακουμπήσουν ό,τι έχουν και δεν έχουν στις τράπεζες.
Αποκαλυπτική ως προς αυτό είναι και η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με τα «μη εξυπηρετούμενα δάνεια» στην ΕΕ. Σ' αυτή σημειώνεται ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση στην ΕΕ, με ποσοστό 44,9% σε σχέση με το σύνολο των τραπεζικών χορηγήσεων. Ακολουθεί η Κύπρος με 28,1%, η Πορτογαλία με 11,7% και η Ιταλία με 10%, όπου η αποκλιμάκωση ήρθε ως αποτέλεσμα κρατικών παρεμβάσεων και ενισχύσεων, με μοντέλα αντίστοιχα μ' αυτά που βρίσκονται σήμερα στα αντιλαϊκά παζάρια για την περίπτωση των ελληνικών τραπεζικών ομίλων.
Με βάση αυτά τα στοιχεία και δίνοντας το στίγμα της κλιμάκωσης σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Β. Ντομπρόβσκις, στο πλαίσιο παρουσίασης της έκθεσης, σημείωσε πως «η δουλειά θα πρέπει να συνεχιστεί, ειδικά σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Κύπρος, όπου υπάρχει μείωση, όμως ξεκίνησαν από πολύ υψηλά επίπεδα. Το σύστημα ηλεκτρονικών πλειστηριασμών μόλις τώρα δείχνει να φέρνει αποτελέσματα»...
Μάλιστα, αναφορικά με το σημερινό καθεστώς δικαστικής προστασίας για την πρώτη κατοικία στην Ελλάδα, ο Β. Ντομπρόβσκις σημείωσε πως πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν μπορεί να είναι ο ίδιος νόμος, απαράλλακτος. Και συμπλήρωσε ότι θα «πρέπει να είναι κάτι πιο στοχευμένο, κάτι που να αφορά μόνο τους πλέον ευάλωτους και να μην αφήνει διόδους στους στρατηγικούς κακοπληρωτές για να τον εκμεταλλευτούν».
Κατά τ' άλλα, η έκθεση της Κομισιόν προτείνει τη δημιουργία κοινής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τη διαχείριση των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων στην ΕΕ, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη των «δευτερογενών αγορών» με την εμπλοκή νέων «παικτών» και επίδοξων «επενδυτών», προκειμένου να απαλλαγούν οι τραπεζικοί όμιλοι από τα «βαρίδια» και για τον επιμερισμό των κινδύνων, στο πλαίσιο της διεργασίας για την ολοκλήρωση της «τραπεζικής ένωσης».
«Η Τραπεζική Ενωση θα πρέπει να ολοκληρωθεί με παράλληλη επίτευξη της μείωσης και του επιμερισμού των κινδύνων», υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά, με φόντο το σχέδιο διαμόρφωσης «κοινού ταμείου» κρατικών και τραπεζικών διασώσεων στην ΕΕ, που απ' ό,τι φαίνεται δρομολογείται μέσω της αναβάθμισης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕSM).
Η διαμόρφωση του «κοινού ταμείου» διασώσεων με τη σειρά της προϋποθέτει τη ραγδαία συρρίκνωση της μάζας με τα «κόκκινα» τραπεζικά δάνεια, ειδικά στους σχετικά αδύναμους κρίκους, όπως είναι η ελληνική οικονομία, προκειμένου να επιμεριστούν οι «κίνδυνοι» στο πλαίσιο της «αναλογικότητας» και των μέσων όρων που επικρατούν κάθε φορά στην ΕΕ.