ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Μάρτη 2022
Σελ. /28
ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Διεργασίες και παζάρια για ανακατατάξεις σε αγορές

Κινητοποιήσεις σε μια σειρά από χώρες ενάντια στις νέες μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων

Το Κατάρ παζαρεύει παραπέρα αύξηση των εξαγωγών LNG προς την Ευρώπη

Copyright 2005 The Associated

Το Κατάρ παζαρεύει παραπέρα αύξηση των εξαγωγών LNG προς την Ευρώπη
Αντιμέτωποι με τις τεράστιες αυξήσεις τιμών στην Ενέργεια έρχονται οι λαοί της Ευρώπης, καθώς πάνω στις μεγάλες ανατιμήσεις του προηγούμενου διαστήματος από τη στρατηγική της ΕΕ και του κεφαλαίου, έρχονται να προστεθούν οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία.

Χτες, για πρώτη φορά από την έναρξη της ρωσικής εισβολής, στις 24 Φλεβάρη, καταγράφηκαν πτωτικές τάσεις στις διεθνείς τιμές πετρελαίου, οι οποίες ωστόσο αποτελούν μόνο ένα κλάσμα σε σχέση με τις αυξήσεις αυτού του διαστήματος. Ετσι, η τιμή του πετρελαίου μπρεντ μειώθηκε κατά 7% φθάνοντας στα 105 δολάρια από 139 δολάρια που είχε φθάσει την περασμένη βδομάδα, καταγράφοντας τότε ρεκόρ από το 2008. Ακόμα και μετά από αυτήν τη μείωση ωστόσο η τιμή του «μαύρου χρυσού» παραμένει 40% υψηλότερη μέσα στον τελευταίο χρόνο. Ως πιθανός λόγος για τη χτεσινή μείωση στην τιμή του πετρελαίου μπρεντ παρουσιάζονται οι πληροφορίες για διαφαινόμενη «πρόοδο» στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων Ρωσίας - Ουκρανίας, την ίδια ώρα βέβαια που κλιμακώνεται η πολεμική αντιπαράθεση στο πεδίο.

Κινητοποιήσεις από οδηγούς φορτηγών σε Γερμανία - Ιταλία

Σε κάθε περίπτωση, οι τιμές των καυσίμων παραμένουν «φωτιά» για την «τσέπη» των καταναλωτών σε δεκάδες ευρωπαϊκές χώρες. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, η τιμή της βενζίνης ξεπέρασε τα 2,20 ή και τα 2,30 ευρώ το λίτρο.

Η ακρίβεια προκάλεσε την Κυριακή τις πρώτες διαδηλώσεις στην Κολωνία, από οδηγούς φορτηγών που διαμαρτύρονται για το πανάκριβο πετρέλαιο.

Στην Ιταλία οι οδηγοί φορτηγών προγραμμάτιζαν, μετά από αποφάσεις των συνδικάτων τους, να κατέβουν χτες Δευτέρα σε απεργία. Ανέφεραν μάλιστα ότι επρόκειτο για «αποχή από την επαγγελματική δραστηριότητα», με στόχο να συμφωνηθούν νέες μορφές κινητοποιήσεων. Διαμαρτύρονται για τη συνεχή αύξηση της τιμής των καυσίμων, για το κόστος συντήρησης των φορτηγών και τις ακριβές ακτοπλοϊκές συνδέσεις με τα νησιά της χώρας. Οι οδηγοί ζητούν άμεση συνάντηση με τους αρμόδιους φορείς.

Στο μεταξύ, κινητοποιήσεις και μεγάλες διαδηλώσεις, με τη συμμετοχή χιλιάδων ανθρώπων, πραγματοποιούνται από την περασμένη Πέμπτη στην Αλβανία, ενάντια στην έκρηξη ακρίβειας στην Ενέργεια. Εν μέσω καταστολής των κινητοποιήσεων, ο πρωθυπουργός, Ε. Ράμα, ανέφερε ότι η κυβέρνησή του θα δημιουργήσει ένα συμβούλιο έκτακτης ανάγκης μαζί με εταιρείες προμήθειας καυσίμων, για τον καθορισμό πλαφόν στις τιμές τους.

Συζητήσεις Γερμανίας - Κατάρ για εισαγωγές LNG

Σημειώνεται ότι στη Γερμανία, με το γνωστό επιχείρημα της... «αντοχής της οικονομίας», ο υπουργός Οικονομικών, Κρ. Λίντνερ, είχε απορρίψει προ ημερών το αίτημα της αντιπολίτευσης για επιβολή πλαφόν στην τιμή των καυσίμων, σημειώνοντας δηκτικά ότι το Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα (CDU) «θα πρέπει να μας εξηγήσει και τι θα κοπεί από τον προϋπολογισμό» προκειμένου να καλυφθεί η διαφορά...

Χτες, ωστόσο, καθώς οι τιμές των καυσίμων επηρεάζουν συνολικότερα τη λειτουργία της καπιταλιστικής οικονομίας, πληροφορίες της γερμανικής εφημερίδας «Bild» ανέφεραν πως μελετώνται μέτρα με στόχο τον περιορισμό της τιμής της βενζίνης, ώστε να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο. Οπως αναφέρει η εφημερίδα, ο υπουργός Οικονομικών σχεδιάζει άμεση έκπτωση κατά περίπου 20 λεπτά του ευρώ για τους οδηγούς στο πρατήριο και επιστροφή του ποσού στον βενζινοπώλη, αφού κατατεθούν τα απαιτούμενα παραστατικά.

Παράλληλα, ο υφυπουργός Οικονομικών, Γ. Κούκις, επιβεβαίωσε την έναρξη συζητήσεων για εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από το Κατάρ και για διμερή συνεργασία στον τομέα της Ενέργειας. Κινήσεις γίνονται και για τη δημιουργία των δύο πρώτων τερματικών σταθμών LNG, που θα χρειαστούν τουλάχιστον μία διετία για την ολοκλήρωσή τους.

Το Κατάρ προβάλλει ως μια «εναλλακτική» για τον στόχο της ΕΕ να μειώσει δραστικά τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Η αραβική χώρα έχει ήδη εκτρέψει προς την ΕΕ περίπου 10% - 15% από τις ποσότητες LNG που είχε διαθέσιμες προς μεταφορά, δίχως να αποκλείεται να τις αυξήσει περαιτέρω, φθάνοντας ακόμη και τους 126 εκατ. τόνους ετησίως μέχρι το 2027, από τους 77 εκατ. τόνους LNG που παράγει και εξάγει τώρα.

Την ίδια ώρα, στη Βουλγαρία, βαθαίνοντας κι άλλο την πλήρη ευρωατλαντική στοίχισή της, η κυβέρνηση συνασπισμού «φρενάρει» τις συζητήσεις για τα ενεργειακά με τη Ρωσία. Ο υπουργός Ενέργειας, Αλ. Νικόλοφ, δήλωσε την Κυριακή ότι οι διαπραγματεύσεις με την «Gazprom» μπορούν να αρχίσουν το δεύτερο εξάμηνο του έτους, υπό την προϋπόθεση ότι ο πόλεμος θα έχει τελειώσει μέχρι τότε.

Μείωση κίνησης στις αεροπορικές μεταφορές

Η ακρίβεια στα καύσιμα επηρεάζει, μεταξύ άλλων, τις αεροπορικές εταιρείες. Μετά τους περιορισμούς του προηγούμενου διαστήματος λόγω πανδημίας, ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδρά και αυτός στις διεργασίες στον κλάδο.

Η έναρξη της πολεμικής σύγκρουσης ακολουθήθηκε από αντίποινα των ΗΠΑ και της ΕΕ σε βάρος των πτήσεων προς και από τη Ρωσία. Ηδη στην πρώτη βδομάδα της ρωσικής εισβολής, η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 8% στις εγχώριες κρατήσεις και 9% στις διεθνείς. Στοιχεία της ΙΑΤΑ αναφέρουν πως στην Ανατολική Ευρώπη η πτώση ανήλθε σε 14% στις αεροπορικές μεταφορές για τη βδομάδα που ξεκίνησε στις 24 Φλεβάρη σε σχέση με την προηγούμενη.


Πολλαπλές συνέπειες στον τομέα της γεωργίας και των Τροφίμων

Στο στόχαστρο οι λαοί, που θα κληθούν να πληρώσουν και με νέες μεγάλες αυξήσεις στα τρόφιμα

Αλυσιδωτές επιπτώσεις στον τομέα της γεωργίας και των Τροφίμων έχει η πολεμική σύγκρουση στην Ουκρανία, οδηγώντας σε μεγάλη αύξηση τιμών και σε μεγάλες ελλείψεις, με τους λαούς να είναι αυτοί που πληρώνουν το «μάρμαρο». Καθώς Ουκρανία και Ρωσία είναι μεγάλοι εξαγωγείς σιτηρών και λιπασμάτων, οι πολεμικές επιχειρήσεις, οι δυτικές κυρώσεις και τα αντίμετρα του Κρεμλίνου έχουν πολλαπλές συνέπειες.

Χαρακτηριστικά, οι δύο χώρες έχουν το 30% των παγκόσμιων εξαγωγών σιταριού.

Χτες έγινε γνωστό ότι η Ρωσία προσανατολίζεται να απαγορεύσει τις εξαγωγές σίτου, σίκαλης, κριθαριού και καλαμποκιού από 15/3 έως τις 30/6.

Σύμφωνα με ανακοίνωση που μεταδίδει το πρακτορείο «Interfax», «το υπουργείο Γεωργίας, μαζί με το υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου, έχουν συντάξει κυβερνητικό ψήφισμα που προβλέπει την προσωρινή απαγόρευση της εξαγωγής βασικών σιτηρών από τη Ρωσία από τις 15 Μαρτίου έως τις 30 Ιουνίου του τρέχοντος έτους συμπεριλαμβανομένου».

Αντίστοιχα, και η Ουκρανία έχει ανακοινώσει απαγόρευση εξαγωγών βασικών προϊόντων, μεταξύ των οποίων και του κριθαριού και της σίκαλης. Ιδιαίτερα έντονες επιπτώσεις αναμένονται για τις αναπτυσσόμενες χώρες της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα σιτηρά της Ουκρανίας.

Στα παραπάνω προστίθεται η απαγόρευση στις εξαγωγές λιπασμάτων έως το τέλος του 2022, που ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες η Ρωσία. Χαρακτηριστικά, και ο Ρώσος Πρόεδρος Βλ. Πούτιν προειδοποίησε με νόημα την περασμένη Πέμπτη ότι οι τιμές των τροφίμων παγκοσμίως μπορεί να αυξηθούν λόγω της εκτίναξης των τιμών λιπασμάτων, εάν η Δύση προκαλέσει προβλήματα για τους εξαγωγείς λιπασμάτων της Ρωσίας που αντιστοιχούν στο 13% της παγκόσμιας παραγωγής.

Ο συνδυασμός όλων αυτών των εξελίξεων όπως και της μεγάλης ακρίβειας στα καύσιμα, με δεδομένη πάντα την προσπάθεια των μεγάλων μονοπωλίων των Τροφίμων και άλλων συναφών κλάδων να διατηρήσουν την κερδοφορία τους, οδηγεί σε έκρηξη της ακρίβειας στα τρόφιμα σε δεκάδες χώρες (το κύμα ακρίβειας να σαρώνει πρώτα τις τιμές ηλιέλαιου, φοινικέλαιου, σόγιας, δημητριακών κ.α.). Αντίστοιχα, οι εξελίξεις στα λιπάσματα βάζουν νέα, μεγαλύτερη «φωτιά» στους προϋπολογισμούς εκατομμυρίων βιοπαλαιστών αγροτών τουλάχιστον στην Ευρώπη.

Ολα τα παραπάνω εξάλλου έρχονται να «πατήσουν» πάνω στις μεγάλες αυξήσεις του πληθωρισμού, που έφταναν σε επίπεδα - ρεκόρ σε ΗΠΑ, Βρετανία και χώρες της ΕΕ επί αρκετούς μήνες πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Ηδη, στη Βρετανία, η τιμή του σιταριού έχει αυξηθεί από τον Μάρτη του 2021 κατά 39%.

Παράλληλα, οι απαγορεύσεις εξαγωγών τροφίμων δεν περιορίζονται στην περίπτωση της Ουκρανίας και της Ρωσίας.

Ηδη η Αίγυπτος από τον φόβο ελλείψεων στις αγορές της Μέσης Ανατολής απαγόρευσε μέχρι νεοτέρας τις εξαγωγές οσπρίων και σιτηρών. Η Ινδονησία επίσης μείωσε τις εξαγωγές φοινικέλαιου, που αποτελεί ένα από τα βασικά υλικά που χρησιμοποιούν οι πολυεθνικές τροφίμων και καλλυντικών. Θεωρείται δε πολύ πιθανό πως θα ακολουθήσουν και άλλα κράτη, λαμβάνοντας αντίστοιχες αποφάσεις, καθώς αναθερμαίνεται η συζήτηση για αύξηση της εγχώριας αγροτικής παραγωγής σε διάφορες χώρες, ώστε να επιτευχθεί μία σχετική «επισιτιστική αυτάρκεια».

Σε ένα τέτοιο φόντο, καταγράφονται και «γκρίνιες» από εκπροσώπους διαφόρων μονοπωλίων, όχι βέβαια από έγνοια για τους λαούς, αλλά με κριτήριο τι υπηρετεί καλύτερα την κερδοφορία τους. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ρώσος μεγιστάνας λιπασμάτων και άνθρακα Αντρέι Μελνιτσένκο, που ίδρυσε την «EuroChem», έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς λιπασμάτων στη Ρωσία, που μεταφέρθηκε στην Ελβετία το 2015, δήλωσε χτες ότι «ένα από τα θύματα αυτής της κρίσης θα είναι η γεωργία και τα τρόφιμα (...) Τα γεγονότα στην Ουκρανία είναι πραγματικά τραγικά. Χρειαζόμαστε επειγόντως ειρήνη»...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ