ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Αυγούστου 2005
Σελ. /24
ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΑ «ΗΛΙΟΣ»
Λειτουργούσε ανεξέλεγκτα

Εγγραφα που επιβεβαιώνουν ότι η εταιρία - όπως ακριβώς και δεκάδες άλλες στον τομέα των αερομεταφορών - λειτουργούσε χωρίς κανέναν απολύτως έλεγχο, έρχονται καθημερινά στο φως της δημοσιότητας

ICON

Στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι η εταιρία «ΗΛΙΟΣ» - όπως και δεκάδες άλλες εταιρίες στον τομέα των αερομεταφορών - λειτουργούσε ασύδοτα και χωρίς κανέναν απολύτως έλεγχο, αποτέλεσμα της εγκληματικής πολιτικής της «απελευθέρωσης», των ιδιωτικοποιήσεων και της εμπορευματοποίησης των κοινωνικών αγαθών, έρχονται καθημερινά στο φως της δημοσιότητας.

Χτες, η κυπριακή εφημερίδα «Φιλελεύθερος» δημοσιοποίησε έγγραφα που αποκαλύπτουν ότι:

  • Υπήρχε αναφορά του Συμβουλίου Αρχών Πολιτικής Αεροπορίας της Ευρώπης, σύμφωνα με το οποίο το μοιραίο αεροσκάφος της εταιρίας «ΗΛΙΟΣ» ήταν το μόνο από τα 13 εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο, που δεν είχε άδεια πτήσης πάνω από τα 28.000 πόδια.
  • Υπήρχε επιστολή του ειδικού συμβούλου του τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, με ημερομηνία 17 Μάρτη 2005, με την οποία απευθύνεται στην εταιρία και προβαίνει σε σοβαρές διαπιστώσεις για προβλήματα, παραλείψεις και αδυναμίες της. Αναφέρει επίσης ότι δεν έγινε κανένας τεχνικός και πτητικός έλεγχος στα αεροσκάφη της.
  • Το συμβόλαιο μεταξύ της Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου και της αντίστοιχης βρετανικής, με το οποίο η Κύπρος ανέθεσε τον τεχνικό έλεγχο των αεροσκαφών της «ΗΛΙΟΣ» στη βρετανική Αρχή, έληξε στις 31 Μάρτη 2005, χωρίς να ανανεωθεί.


ICON

Συγκεκριμένα, το πρώτο έγγραφο που είδε το φως της δημοσιότητας έχει ημερομηνία 17.3.2005 και υπογράφεται από τον Βρετανό σύμβουλο της ΥΠΑ, Τιμ Τέιλορ, εκ μέρους του διευθυντή της Υπηρεσίας και απευθύνεται στον Γ. Κικκίδη, διευθυντή επιχειρήσεων της «ΗΛΙΟΣ». Το έγγραφο αυτό κοινοποιείται και στους ανωτέρους του.

Σε αυτό αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «ο επικεφαλής των τμημάτων διαχείρισης εναέριων επιχειρήσεων, ο διευθυντής υπηρεσιών εδάφους, ο τεχνικός εδάφους και ο διευθυντής συντήρησης δεν παρουσιάστηκαν όπως απαιτείται». Σημειώνεται ότι οι διευθυντές απέφυγαν να παρουσιαστούν, παρά το γεγονός πως υπήρχαν προκαθορισμένα ραντεβού και επανειλημμένες εκθέσεις για μη συμμόρφωση. Ο συγκεκριμένος έλεγχος απαιτείται προκειμένου οι συγκεκριμένοι να αναλάβουν στην ουσία την ευθύνη για την ασφαλή πτήση των αεροπλάνων.

Κανένας έλεγχος!

Στο ίδιο έγγραφο ο Τ. Τέιλορ αναφέρει ότι τα βιβλία για τα αεροσκάφη της εταιρίας δεν τηρούνταν ως όφειλαν, ή δε συμπληρώνονταν και δεν υπογράφονταν οι τεχνικές οδηγίες που περιλάμβαναν. Ακόμα, η «ΗΛΙΟΣ» εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων παρουσίαζε σοβαρές ελλείψεις προσωπικού σε καίριες θέσεις.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το κείμενο:

«Πρέπει να σημειωθεί ότι μερικές επιθεωρήσεις δεν πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του ελέγχου και συγκεκριμένα οι πτητικοί έλεγχοι και οι άλλοι έλεγχοι των αεροσκαφών. Αυτοί θα διευθετηθούν σε μεταγενέστερη ημερομηνία, οι πτητικοί έλεγχοι θα διεξαχθούν από επιθεωρητή από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Μ. Βρετανίας».

Εχουμε λοιπόν έγγραφη παραδοχή ότι παραλείφτηκαν έλεγχοι, οι οποίοι θα διεξάγονταν από τον αρμόδιο επιθεωρητή, που ήταν η Πατ Ρίτσαρσον και πραγματοποιεί τους πτητικούς ελέγχους στα κυπριακά αεροσκάφη τα τελευταία τρία χρόνια. Σύμφωνα ωστόσο με πληροφορίες, η συγκεκριμένη επιθεωρητής δεν έχει κληθεί για να ελέγξει πραγματικά τα αεροπλάνα εδώ και οκτώ μήνες, ενώ δεν έχουν γίνει έλεγχοι και από κανέναν άλλο.

Η σύμβαση της κυπριακής ΥΠΑ με τη βρετανική είχε λήξει από τις 31.3.2005
Η σύμβαση της κυπριακής ΥΠΑ με τη βρετανική είχε λήξει από τις 31.3.2005
Πληροφορίες θέλουν και τους 14 ελέγχους που επικαλείται ο δεύτερος αποσπασμένος Βρετανός σύμβουλος στην κυπριακή ΥΠΑ να μην είναι πραγματικοί έλεγχοι και σε καμία περίπτωση πτητικοί έλεγχοι.

Το περιστατικό της 16ης Δεκεμβρίου 2004 στην πτήση Βαρσοβία - Λάρνακα, που χαρακτηρίστηκε σοβαρό από την Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων και Συμβάντων, επέβαλε σύμφωνα με τον περί Πολιτικής Αεροπορίας Νόμο «τεχνικός έλεγχος πτητικής ικανότητας» να γίνεται και «μετά από εκτέλεση επισκευών ή μετατροπών» καθώς και «κάθε φορά που φυσική βλάβη ή ελαττωματική λειτουργία επιβάλλει τον έλεγχο».

Κάτω από τα 28.000 πόδια...

Το επόμενο έγγραφο αφορά τη σύμβαση της κυπριακής ΥΠΑ με την αντίστοιχη βρετανική και αποδεικνύει ότι είχε λήξει από τις 31.3.2005, ενώ το τρίτο - το οποίο ακόμα διερευνάται - σχετίζεται με τον κατάλογο της Ενωσης Πολιτικής Αεροπορίας της Ευρώπης (ECAC) που αναφέρει ποια κυπριακά αεροσκάφη έχουν εξασφαλίσει άδεια για τις πτήσεις RVSM (σ.σ. δηλαδή για πάνω από 28.000 πόδια). Εκεί φαίνεται ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος τύπου boeing 737-31S και αριθμό νηολόγησης 5D - DBY είναι το μοναδικό (από τα 13 εγγεγραμμένα) το οποίο δεν έχει εξασφαλίσει τις απαιτούμενες εγκρίσεις.

Οπως δήλωσε στο «Ρ» ο Πέτρος Θεοχαρίδης, δημοσιογράφος του «Φιλελεύθερου» ο οποίος ερευνά το θέμα, οι πληροφορίες του από την Υπηρεσία Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας Κύπρου, πηγές του ECAC, αλλά και άνθρωποι υπεύθυνοι για εισαγωγή του αεροσκάφους στον κατάλογο RVSM επιβεβαιώνουν το έγγραφο και επισημαίνουν ότι από τη στιγμή που δεν υπήρχε αυτή η έγκριση δεν έπρεπε το εν λόγω αεροσκάφος να υπερβαίνει στις πτήσεις του τα 28.000 πόδια. Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι πώς και γιατί πραγματοποιούσε πτήσεις στα 34.000 ή 35.000 πόδια χωρίς την απαραίτητη έγκριση και ποιοι αναλάμβαναν την ευθύνη να εγκρίνουν τέτοια σχέδια πτήσεων και έδιναν τις απαραίτητες άδειες...

Οι υπεύθυνοι της εταιρίας για τις πτήσεις δεν εμφανίστηκαν στα προκαθορισμένα ραντεβού για τους απαιτούμενους ελέγχους και τα βιβλία των αεροσκαφών δεν ενημερώνονταν σωστά
Οι υπεύθυνοι της εταιρίας για τις πτήσεις δεν εμφανίστηκαν στα προκαθορισμένα ραντεβού για τους απαιτούμενους ελέγχους και τα βιβλία των αεροσκαφών δεν ενημερώνονταν σωστά
Σε δηλώσεις του ο υπαρχηγός της κυπριακής αστυνομίας, Χαράλαμπος Κουλέντης, τόνισε ότι οι ανακρίσεις συνεχίζονται και πρόσθεσε ότι η πολιτική αεροπορία έχει παραλάβει από την εταιρία όλα τα στοιχεία που κρίνει απαραίτητα για τη διαλεύκανση της υπόθεσης.


«Σειρά ερευνών αποκάλυψαν παραλείψεις σε ορισμένους τομείς», αναφέρει το έγγραφο
«Σειρά ερευνών αποκάλυψαν παραλείψεις σε ορισμένους τομείς», αναφέρει το έγγραφο

Κανένα σχέδιο ασφαλείας...

Κανένα κατάλληλα εγκεκριμένο σχέδιο ασφαλείας δεν εφαρμόζεται για πτήσεις της «Helios Airways». Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φιλελεύθερου», η εταιρία μέχρι το τραγικό συμβάν δεν είχε τέτοιο εγκεκριμένο σχέδιο. Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, αν και έπρεπε να έχει ζητήσει, μελετήσει και εγκρίνει τέτοιο σχέδιο, με βάση και την ισχύουσα στην Κύπρο νομοθεσία από την 1η του Μάη 2004, ζήτησε το σχέδιο ασφαλείας από την «Ηλιος» με καθυστέρηση 8 μηνών, στις αρχές του 2005.

Ο «Φιλελεύθερος» στις 7/7/2005 σε ρεπορτάζ αναφερόταν στην αυστηρή προειδοποίηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι αν η Κύπρος δεν εγκρίνει άμεσα την οδηγία της ΕΕ που αφορά στην έρευνα ατυχημάτων και συμβάντων της Πολιτικής Αεροπορίας, θα παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η οδηγία επιβάλλει στα κράτη-μέλη να διασφαλίζουν τη διενέργεια ή επίβλεψη τεχνικών ερευνών εκ μέρους μόνιμου και ανεξάρτητου σώματος ή φορέα Πολιτικής Αεροπορίας. Μολονότι η Κύπρος θα έπρεπε να είχε λάβει μέτρα εφαρμογής της οδηγίας έως την 1η του Μάη 2004, καθυστέρησε για 14 και πλέον μήνες. Η νομοθεσία εγκρίθηκε την επομένη της προειδοποίησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από τη Βουλή και τέθηκε σε ισχύ πριν από ένα μήνα. Ετσι, μόνο τις τελευταίες 30 μέρες θα μπορούσε το προσωπικό της εταιρίας να δώσει μαρτυρίες για συμβάντα και περιστατικά προς έλεγχο, καλυπτόμενο νομικά.

Αλλη κυπριακή εφημερίδα ανέφερε σε δημοσίευμά της πως η ΕΕ στις αρχές του περασμένου Ιούλη έστειλε στη Λευκωσία αιτιολογημένη γνώμη απαιτώντας να μεταφέρει η Κύπρος στο εθνικό της δίκαιο τη σχετική νομοθεσία όπως αναφέρεται στην οδηγία 94/56, η οποία επιβάλλει στα κράτη-μέλη να διασφαλίζουν ότι ανεξάρτητη αρχή ή φορέας Πολιτικής Αεροπορίας διενεργεί έρευνες για κάθε ατύχημα ή σοβαρό συμβάν που αφορά σε αεροπλάνα.

Ωστόσο, χτες το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου υπογράμμιζε ότι τα επίπεδα ασφάλειας των πτήσεων στην Κύπρο είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές των Συνδυασμένων Αρχών Πολιτικής Αεροπορίας (JAA) και της ΕΕ. Αναφέρει ότι το αεροσκάφος που έπεσε στο Γραμματικό διέθετε έγκριση RVSM από τον Απρίλη του 2004, όταν και γράφτηκε στο κυπριακό νηολόγιο, και είχε δικαίωμα πτήσης άνω των 29.000 ποδιών.

Εξάλλου, αναφέρει πως ο Τ. Τέιλορ, της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας της Μ. Βρετανίας και σύμβουλος του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, με επιστολή του προς τον υπουργό Συγκοινωνιών, Χ. Θράσου, απορρίπτει τον ισχυρισμό ότι δεν έχουν γίνει οι απαιτούμενοι έλεγχοι στις αεροπορικές εταιρίες το τελευταίο 8μηνο. Υποστηρίζει δε ότι με χτεσινή επιστολή του προς τον Χ. Θράσου, ο Α. Βάρλεϊ, σύμβουλος του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, επιβεβαιώνει πως από τις 10 του Γενάρη μέχρι τις 5 του Αυγούστου έγιναν 14 περιοδικοί έλεγχοι σε «Κυπριακές Αερογραμμές», «Eurocypria» και «Helios». Επίσης, ο Χ. Πέτρου, επικεφαλής εξωτερικών σχέσεων του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Αεροναυτιλία, δήλωσε χτες πως έχουν εφαρμοστεί όλες οι διαδικασίες που σχετίζονται με τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας της πτήσης του μοιραίου αεροπλάνου.

Χτες, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο γραφείο του γενικού εισαγγελέα της Κύπρου, Π. Κληρίδη, όπου τονίστηκε η ανάγκη διορισμού εμπειρογνωμόνων σε θέματα αεροπλοΐας για να αξιολογηθούν έγγραφα που αναφέρονται σε εξειδικευμένα ζητήματα. Δεν αποκλείεται οι έρευνες των αρχών να επεκταθούν και να αποκαλύψουν άτομα που εμπλέκονται στους ελέγχους των αεροσκαφών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ