ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Οχτώβρη 2024 - Κυριακή 20 Οχτώβρη 2024
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΑΠΕΡΓΙΑΚΟΣ ΞΕΣΗΚΩΜΟΣ ΓΙΑ ΜΙΣΘΟΥΣ - ΥΓΕΙΑ - ΠΑΙΔΕΙΑ! ΕΞΩ Η ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΦΑΓΕΙΑ!

«Λεφτά για μισθούς, Υγεία, Παιδεία - Εξω η Ελλάδα απ' του πολέμου τα σφαγεία!»: Το σύνθημα αυτό ενισχύουν οι απεργιακές κινητοποιήσεις και άλλες πρωτοβουλίες διεκδίκησης που βρίσκονται σε εξέλιξη σε κλάδους και χώρους δουλειάς. Ηδη την περασμένη Πέμπτη απήργησαν οι υγειονομικοί, ενώ τη σκυτάλη αυτήν τη βδομάδα παίρνουν μια σειρά κλάδοι.

Την Τετάρτη 23 Οκτώβρη θα βρεθεί σε απεργιακό κλοιό το λιμάνι του Πειραιά. Την ίδια μέρα απεργούν επίσης οι εκπαιδευτικοί, οι ξενοδοχοϋπάλληλοι και οι εργαζόμενοι στην Εστίαση. Οι κλαδικές κινητοποιήσεις συνεχίζονται στις 6 Νοέμβρη, μέρα πανελλαδικής απεργίας για τους οικοδόμους και τους εργαζόμενους στις Κατασκευές.

Κάθε μέτωπο αγώνα για την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων, για την απόσπαση αυξήσεων στους μισθούς, για τη λήψη μέτρων υγείας και ασφάλειας, για την Υγεία και την Παιδεία, ενισχύει και το μεγάλο απεργιακό ποτάμι της πανεργατικής απεργίας στις 20 Νοέμβρη για τους εργαζόμενους σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Στην Αθήνα η απεργιακή συγκέντρωση θα γίνει στις 10.30 π.μ. στα Προπύλαια.

Κλαδική απεργία στις 6 Νοέμβρη στις Κατασκευές

Απόφαση για 24ωρη πανελλαδική κλαδική απεργία στις 6 Νοέμβρη έχει πάρει η Ομοσπονδία Οικοδόμων, κλιμακώνοντας τη διεκδίκηση υπογραφής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στις Κατασκευές, ενώ οργανώνει τη συμμετοχή της και στην πανελλαδική πανεργατική απεργία στις 20 Νοέμβρη, καλώντας τους εργαζόμενους του κλάδου να διεκδικήσουν τα αιτήματά τους από την εργοδοσία και την κυβέρνηση: Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για όλους τους οικοδόμους. Κατώτατο μεροκάματο εργάτη 54 ευρώ, βοηθού 57 ευρώ, τεχνίτη 60 ευρώ. 7ωρο - 5ήμερο - 35ωρο. Υπογραφή κλαδικών Συμβάσεων στα συναφή επαγγέλματα. Αναγνώριση και διανομή των «υπέρ αγνώστων» ενσήμων για όλους τους οικοδόμους . Κάθε μέρα δουλειάς και ένσημο. Μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια στους χώρους δουλειάς. Προστασία από τις ανατιμήσεις, κατάργηση του ΦΠΑ στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, σε ρεύμα, νερό, τηλέφωνο.

Πρωτοβουλίες από τον Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας

Πρόγραμμα δράσης και αγωνιστικών πρωτοβουλιών έχει αποφασίσει ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας: Την Τρίτη 22 Οκτώβρη στις 10 π.μ. προχωρά σε παρέμβαση στο ΣΕΠΕ (Δραγατσανίου 8) για μέτρα υγείας και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς. Την Κυριακή 3 Νοέμβρη στις 6 μ.μ. οργανώνει σύσκεψη σωματείων για τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Και την Τετάρτη 6 Νοέμβρη στις 11 π.μ. καλεί σε παρέμβαση στο υπουργείο Εργασίας για το ζήτημα του ωραρίου και του εργάσιμου χρόνου.

Στις επόμενες σελίδες ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει το απεργιακό μπαράζ που είναι σε εξέλιξη, δίνοντας τον λόγο σε συνδικαλιστές από τους κλάδους που βρίσκονται σε κινητοποιήσεις.

ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΖΩΝΗ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ
Δεν θα περιμένουμε το νέο δυστύχημα, απεργούμε για μέτρα προστασίας

Απεργιακή συγκέντρωση στις 23 Οκτώβρη, στις 10.30 π.μ. στον ΗΣΑΠ του Πειραιά

Από συγκέντρωση σε ναυπηγείο ενόψει της απεργίας στη Ζώνη
Από συγκέντρωση σε ναυπηγείο ενόψει της απεργίας στη Ζώνη
Με αιχμή τις διεκδικήσεις για τα μέτρα προστασίας της ασφάλειας και της ζωής τους απεργούν την Τετάρτη 23 Οκτώβρη οι εργαζόμενοι στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Την απεργία έχουν προκηρύξει το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας και το Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών, καλώντας σε συγκέντρωση στις 10.30 π.μ., στον σταθμό του ΗΣΑΠ, όπου θα συναντηθούν με τους ναυτεργάτες που επίσης απεργούν (βλ. δίπλα).

Σε έναν χώρο δουλειάς που πληρώνει βαρύ τίμημα, με νεκρούς και τραυματίες σε εργατικά «ατυχήματα», εξαιτίας της εντατικοποίησης, της έλλειψης μέτρων προστασίας και της απουσίας ελέγχων, οι εργαζόμενοι επαναφέρουν στο προσκήνιο τις διεκδικήσεις τους για Συλλογική Σύμβαση με υποχρεωτική ισχύ, αυξήσεις μισθών, τήρηση του ωραρίου και των μέτρων για την ασφάλεια. Διεκδικούν: Εντατικοποίηση των ελέγχων. Να γίνονται έλεγχοι εφτά μέρες τη βδομάδα και σε ώρες πέραν του ωραρίου Δημοσίου. Πενταμελείς επιτροπές και στα μεγάλα ναυπηγεία. Τεχνικούς Ασφαλείας από λίστες του λιμεναρχείου. Υποχρεωτικότητα της ΣΣΕ καθώς και των διατάξεων που περιλαμβάνει για τα μέτρα προστασίας. Αμεση επαναλειτουργία του Κέντρου Υγείας και του Πυροσβεστικού Σταθμού στο Πέραμα.

«Η δραστηριότητα στη ναυπηγοεπισκευή έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, οι εργαζόμενοι έχουμε δουλειά, ενώ μέσα από τους αγώνες μας καταφέρνουμε να υπογράφουμε με την εργοδοσία Συλλογική Σύμβαση και να πληρωνόμαστε για τη δουλειά μας με αξιοπρεπή μεροκάματα. Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά του νομίσματος. Κι αυτή είναι η μεγάλη εντατικοποίηση, οι εξαντλητικοί ρυθμοί, η συνεχής πίεση στους χώρους δουλειάς. Το αποτέλεσμα είναι να μετράμε καθημερινά εργατικά "ατυχήματα", μεταξύ των οποίων και θανατηφόρα», υπογραμμίζει ο Ακης Αντωνίου, πρόεδρος του Παραρτήματος Πειραιά του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής.

«Οι εργαζόμενοι στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη δεν μπορούν να περιμένουν το πότε θα γίνει νέο δυστύχημα. Απαιτούμε μέτρα εδώ και τώρα», τονίζει. Στο πλαίσιο της προετοιμασίας της απεργίας έχουν γίνει ήδη τρεις ενημερωτικές συγκεντρώσεις.

Τρεις νεκροί εργάτες σε ενάμιση χρόνο

Οπως εξηγεί ο Α. Αντωνίου, στο έδαφος των υψηλών ναύλων των πλοίων οι εργοδότες αυξάνουν την πίεση για να γίνεται «γρήγορα» η δουλειά. Κάθε μέρα που παραμένει ένα πλοίο για επισκευή θεωρείται «χαμένη» για τα κέρδη τους. Για τον ίδιο λόγο, επισκευαστές, εργολάβοι, εφοπλιστές παραβιάζουν τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των εργαζομένων, ενώ αξιώνουν να έχουν ασυλία όσον αφορά τους ελέγχους από τους αρμόδιους μηχανισμούς.

«Μέσα σε περίπου ενάμιση χρόνο έχουμε θρηνήσει τρεις συναδέλφους σε ισάριθμα δυστυχήματα στη δουλειά. Πολύ περισσότεροι είναι οι τραυματισμοί, ενώ κατά τους καλοκαιρινούς μήνες είχαμε σειρά από περιστατικά θερμοπληξίας. Καθημερινά η κατάσταση χειροτερεύει», σημειώνει. Μετά το τελευταίο εργοδοτικό έγκλημα, τον περασμένο Ιούλη στη Σαλαμίνα, και τη μεγάλη κινητοποίηση των συνδικάτων, το υπουργείο Εργασίας είχε δεσμευτεί να λάβει μέτρα με βάση τα αιτήματα που έθεσαν οι εργαζόμενοι. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, οι διαβεβαιώσεις που είχαν τότε δοθεί δεν έχουν γίνει πράξη.

«Η ανησυχία των εργαζομένων για την προστασία της ασφάλειάς τους στη δουλειά συνδέεται και με το θέμα της εφαρμογής της ΣΣΕ», προσθέτει ο συνδικαλιστής. Οπως υπενθυμίζει, όλες οι κυβερνήσεις από το 2017 μέχρι σήμερα έχουν αποφύγει να κηρύξουν υποχρεωτική τη Συλλογική Σύμβαση που υπογράφει το Συνδικάτο, μέσα στην οποία περιλαμβάνονται προβλέψεις για το ωράριο, την υπερωρία, τα μέτρα προστασίας. Το γεγονός ότι η Σύμβαση δεν κηρύσσεται υποχρεωτική επιδεινώνει την κατάσταση και το Συνδικάτο πρέπει να τρέχει συνεχώς για να διαπιστώσει καράβι το καράβι κατά πόσον εφαρμόζονται οι όροι της.

Με πιο ισχυρό το Σωματείο τους δίνουν τη μάχη οι ναυπηγοξυλουργοί

Οι συνδικαλιστές ξεκαθαρίζουν ότι επειδή το κείμενο της Σύμβασης το υπογράφουν με κάθε εργοδότη ξεχωριστά, η απεργία στέλνει και ένα πρώτο μήνυμα προς τους εργοδότες που δεν έχουν υπογράψει αλλά και να την τηρήσουν όσοι την έχουν υπογράψει.

Ενώ, συζητώντας με τον Σταύρο Τουμανίδη, πρόεδρο του Σωματείου Ναυπηγοξυλουργών, που μαζί με το Συνδικάτο Μετάλλου οργανώνουν την απεργιακή κινητοποίηση, εστιάζει στις πρόσφατες αρχαιρεσίες και στο ελπιδοφόρο αποτέλεσμα, όπου οι ψηφίσαντες αυξήθηκαν κατά 53%.

Και όπως μας λέει, «δώσαμε μια μεγάλη μάχη σε όλα τα επίπεδα. Ημασταν πάντα μαζί με όλους τους συναδέλφους σε κάθε μικρό ή μεγάλο πρόβλημα. Επιπλέον, λόγω της αύξησης της δουλειάς που υπήρχε, ήρθαν στον κλάδο νέοι εργαζόμενοι και από την πρώτη στιγμή σταθήκαμε δίπλα τους για να τηρηθεί η σύμβαση ή τα μέτρα ασφαλείας. Ετσι είδαν ότι μπορούμε να πετύχουμε κατακτήσεις μέσα από τον συλλογικό αγώνα.

Η καθημερινή συζήτηση μαζί τους βοήθησε τους συναδέλφους να έρχονται σε άμεση επαφή με το Σωματείο και να απευθύνονται σε αυτό για κάθε ζήτημα. Ετσι καταφέραμε να παρεμβαίνουμε πιο άμεσα και έγκαιρα.

Οι συνάδελφοι εκτίμησαν ότι το Σωματείο ήταν και είναι παρόν στους χώρους δουλειάς και όχι μόνο. Μαζί θρηνήσαμε τους αδικοχαμένους συναδέλφους μας, μαζί παλέψαμε ενάντια στα σχέδια της COSCO για τη συρρίκνωση της ναυπηγικής δραστηριότητας. Οπως ήμασταν μαζί στις γιορτές που κάναμε από κοινού με το Συνδικάτο Μετάλλου. Δεν μας είδαν μόνο παραμονές των εκλογών. Ακούσαμε και συζητήσαμε την οποιαδήποτε καλοπροαίρετη κριτική μάς έγινε. Αυτό εκτίμησε ο κλάδος και έδωσε αυτήν την επιτυχία, που μας δίνει μεγάλη χαρά και ευθύνη απέναντι σε όλους να συνεχίσουμε σταθερά και αταλάντευτα, όπως πολύ καλά γνωρίζει το ταξικό κίνημα».

Ο Στ. Τουμανίδης σημειώνει και την αξία που έχει η κοινή δράση στη Ζώνη με το Συνδικάτο Μετάλλου: «Είμαστε σε έναν χώρο όπου η ανάγκη μάς έδειξε ότι για να πάμε πολλά βήματα μπροστά θα πρέπει να έχουμε κοινό βηματισμό με το Συνδικάτο Μετάλλου. Πέρα από τα επιμέρους προβλήματα της κάθε ειδικότητας, έχουμε έναν κοινό χώρο εργασίας με κοινά προβλήματα για όλους τους εργαζόμενους, με κοινούς εργοδότες σε αρκετές περιπτώσεις. Από κοινού παλεύουμε για τις συνθήκες εργασίας, για τα μέτρα προστασίας, για να γυρνάμε ζωντανοί στις οικογένειές μας. Αυτή η κοινή πάλη όλα αυτά τα χρόνια μάς έχει δείξει ότι πιο αποτελεσματικά μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που υπάρχουν στον χώρο, την επίθεση της εργοδοσίας και τα αντεργατικά μέτρα της κυβέρνησης».

Για 48 ώρες «δένουν» τα βαπόρια στο λιμάνι

Την Τετάρτη 23/10, στις 10.30 π.μ., στην πλατεία Καραϊσκάκη η απεργιακή συγκέντρωση των ναυτεργατών

Στα βαπόρια φτάνει καθημερινά το απεργιακό κάλεσμα
Στα βαπόρια φτάνει καθημερινά το απεργιακό κάλεσμα
Για μια ακόμα σημαντική μάχη στα βαπόρια ετοιμάζονται τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία της ΠΕΜΕΝ και του «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», οργανώνοντας την 48ωρη απεργία στις 22 και 23 Οκτώβρη. Τα σωματεία καλούν σε απεργιακή συγκέντρωση την Τετάρτη 23/10, στις 10.30 π.μ. στην πλατεία Καραϊσκάκη.

Για το «φρένο» στις προπέλες ο «Ριζοσπάστης» συζητά με τον Αποστόλη Κυπραίο, πρόεδρο της ΠΕΜΕΝ.

* * *

-- Ποια είναι τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους ναυτεργάτες;

- Είναι μία περίοδος παρατεταμένης και κλιμακούμενης έντασης των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών σε Ουκρανία, Μέση Ανατολή, Ερυθρά Θάλασσα, με θύματα τους λαούς, με τραγικές πολλές φορές συνέπειες και για εμάς τους ναυτεργάτες. Ηδη μετράμε νεκρούς και σακατεμένους ναυτεργάτες, σε Μαύρη και Ερυθρά Θάλασσα.

Παράλληλα, η οικογένεια του ναυτεργάτη στενάζει καθημερινά από την ακρίβεια. Ενδεικτικά, από το 2020, οι αυξήσεις στις ΣΣΕ της Ακτοπλοΐας ήταν 14,6%, ενώ το κόστος διαβίωσης, για το ίδιο διάστημα, περιλαμβάνει αυξήσεις όπως: 31,97% στα τρόφιμα, 25,48% στη στέγαση, 22,27% στις μεταφορές.

Εχουμε την παραπέρα υποβάθμιση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, εξέλιξη που στρώνει το έδαφος ανάπτυξης των τρωκτικών της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Από την άλλη, οι εφοπλιστές σπάνε κάθε ρεκόρ κέρδους, από την εκμετάλλευση των ναυτεργατών και τον πακτωλό εκατομμυρίων που λαμβάνουν από όλες τις κυβερνήσεις, με επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές, με τις αυξήσεις - φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, το αφορολόγητο πετρέλαιο.

Με σειρά αντεργατικών νόμων έχει δημιουργηθεί σκηνικό εργασιακού κάτεργου στη ναυτιλία. Οπως, π.χ. ότι καθορίζεται η λειτουργία των ταχυπλόων σε 3 συν 1 μήνες και καταργούνται τα διπλά πληρώματα.

Την ίδια στιγμή η ανεργία τσακίζει εκατοντάδες συναδέλφους, που δουλεύουν 5 - 6 μήνες τον χρόνο. Οι ναυτεργάτες καλούνται με 3, 5 ή 6 μήνες δουλειάς να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις βιοπορισμού της οικογένειάς τους, για 12 μήνες.

-- Ποια είναι η στάση των εργοδοτών απέναντι στην απεργία και τις διεκδικήσεις σας;

- Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) έστειλε επιστολή στην ΠΝΟ - απευθυνόμενος προφανώς στους ναυτεργάτες - ζητώντας μας να «αναστείλουμε» την απόφασή μας για 48ωρη πανελλαδική απεργία, που έχει προγραμματιστεί για τις 22-23 Οκτωβρίου, με προοπτική κλιμάκωσης. Μας ζητούν μάλιστα να έχουμε «ρεαλιστικές επιδιώξεις, εντός των ορίων που καθορίζονται από την ελληνική οικονομία και τις προκλήσεις της πράσινης μετάβασης των πλοίων, η οποία βρίσκεται ήδη σε εφαρμογή».

Δηλαδή οι εφοπλιστές θεωρούν «εκτός πραγματικότητας» των αντοχών των κερδών τους τις ίδιες τις ανάγκες των ναυτεργατών.

-- Πώς προετοιμάζετε την απεργία;

- Από την επόμενη μέρα της απόφασης για 48ωρη απεργία το προεδρείο και μέλη του ΔΣ της ΠΕΜΕΝ πραγματοποιούν καθημερινά συσκέψεις στα πλοία της Ακτοπλοΐας, ενημερώνοντας και συζητώντας με τους ναυτεργάτες για το πλαίσιο πάλης και την ανάγκη μαζικής συμμετοχής σε αυτή.

Η μάχη για την προετοιμασία της είναι συνέχεια της σχεδόν καθημερινής παρέμβασής μας στα καράβια όλο το προηγούμενο διάστημα. Δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις για να γίνει πράξη το αδιαπραγμάτευτο αίτημά μας για ουσιαστικές αυξήσεις, κόντρα στην εξευτελιστική αντιπρόταση του ΣΕΕΝ για 3%.

Η θετική ανταπόκριση από τους ναυτεργάτες δίνει το στίγμα για τον συντονισμό των δυνάμεών μας, μέσα στα καράβια και τη συμμετοχή όλων για την επιτυχία της απεργίας.

-- Ποια είναι τα αιτήματα των ναυτεργατικών σωματείων;

- Στις διαπραγματεύσεις με το ΣΕΕΝ, για την ανανέωση των ΣΣΕ, απαιτήσαμε 12% αύξηση στους μισθούς για το 2025. Επιπλέον υπάρχει και ένα διευρυμένο πλαίσιο αιτημάτων, που αφορά τα καράβια της ακτοπλοΐας και είναι αναπόσπαστο κομμάτι των διεκδικήσεών μας, όπως η καθιέρωση διπλών πληρωμάτων όταν τα δρομολόγιά τους δεν παρέχουν τις απαιτούμενες ελάχιστες ώρες ανάπαυσης. Κατοχύρωση της κατ' ελάχιστον λειτουργίας των ακτοπλοϊκών στους 10 μήνες κατ' έτος. Επαναπροσδιορισμός και αύξηση της αμοιβής των extra εργασιών. Αύξηση του επιδόματος Κυριακών από 22% σε 25%. Προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων και της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Καθιέρωση της ειδικότητας του ιατρού και συμπερίληψής της στην οργανική σύνθεση των πλοίων σε όλες τις κατηγορίες πλοίων κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ