Eurokinissi |
Ας υπενθυμίσουμε, όμως πρώτα, ότι με το Προεδρικό Διάταγμα 23/2002 «Αρμοδιότητες.... κλπ. του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας», ένας πολύ μεγάλος αριθμός αρμοδιοτήτων (για την ακρίβεια είκοσι τρεις ομάδες ομοειδών δράσεων) που δεν προβλέπονταν μέχρι τότε από το Δημοτικό και Κοινοτικό Κώδικα, μεταφέρθηκε στη Δημοτική Αστυνομία (ΔΑ), η οποία άλλαξε, πλέον, χαρακτήρα, καθώς μετατρέπονταν από μια ειδική μέχρι τότε υπηρεσία, σε ένστολο, κατά το πλείστον, Σώμα καταστολής. Ο έλεγχος για την τήρηση της «ευκοσμίας και της ευταξίας», η άσκηση ανακριτικών καθηκόντων, η διενέργεια συλλήψεων, η υποχρέωση του πολίτη για «οφειλόμενη συνδρομή» προς τα όργανα της Δημοτικής Αστυνομίας και μια σειρά άλλες αντιδημοκρατικές διατάξεις δεν αφήνουν περιθώρια για παρερμηνείες ή (θελημένες και μη) αυταπάτες: Πέρα από το «μακρύ χέρι» της κυβέρνησης, σε σχέση με την αφαίμαξη των λαϊκών εισοδημάτων, η Τοπική Αυτοδιοίκηση προετοιμαζόταν νομοθετικά, να γίνει και το «βαρύ χέρι» του κρατικού μηχανισμού καταστολής σε βάρος του εργαζόμενου λαού και ιδιαίτερα των πιο ριζοσπαστικών και «ανυπάκουων» τμημάτων του. Και μάλιστα με την ενεργητική συμμετοχή της ίδιας της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΚΕ).
Και πριν «αλέκτωρ φωνήσαι τρις» οι καταγγελίες των κομμουνιστών και άλλων αγωνιστών αιρετών της ΤΑ για το νέο ανοσιούργημα της κυβέρνησης, έρχονται να επαληθευτούν πλήρως. Το σχέδιο του Κανονισμού Λειτουργίας της Δημοτικής Αστυνομίας που στην αρχή αναφέραμε είναι προκλητικά αποκαλυπτικό:
Οπως ρητά ορίζεται στο εισαγωγικό του άρθρου 1: «Ο προϊστάμενος της Δ/νσης είναι υπεύθυνος έναντι του οικείου δημάρχου, για την αποτελεσματική εκπλήρωση της αποστολής της υπηρεσίας. Αναφέρονται μια σειρά αρμοδιότητες που καθιστούν παντοκράτορα το διευθυντή της ΔΑ αφαιρώντας ουσιαστικές, νομοθετημένες αρμοδιότητες του δημάρχου όπως:
α) Ο δήμαρχος, κατά παράβαση του δημο-κοινοτικού κώδικα, παύει να είναι υπηρεσιακός προϊστάμενος των εργαζομένων στη ΔΑ.
β) Αφαιρείται, η αρμοδιότητα του δημάρχου να τοποθετεί το προσωπικό σε οργανικές μονάδες της Δ/νσης και παραγκωνίζεται εντελώς το υπηρεσιακού συμβούλιο κατά παράβαση του Νόμου.
γ) Αφαιρείται η πειθαρχική δικαιοδοσία του δημάρχου και του υπηρεσιακού συμβουλίου, η οποία κατοχυρώθηκε με το Νόμο 1188/81.
δ) Αποξενώνεται ο δήμαρχος από την εισερχόμενη αλληλογραφία.
ε) Φαλκιδεύεται η αρμοδιότητα του δημάρχου να εκπροσωπεί το Δήμο έναντι των διοικητικών, δικαστικών και αστυνομικών αρχών. Η συνεργασία με τις αρχές αυτές γίνεται από τον Διευθυντή.
στ) Η ευθύνη των προϊσταμένων των τμημάτων εξαντλείται προς τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης και μόνο.
α) Οι εντολές του διευθυντή της ΔΑ ονομάζονται «διαταγές».
β) Παρεμβαίνει για τη σύλληψη δραστών οιουδήποτε αδικήματος, ανεξάρτητα αν το αδίκημα αυτό υπάγεται στις αρμοδιότητες της ΔΑ, όπως αυτές καταγράφονται στο ΠΔ 23/2002.
γ) Παρεμβαίνει για τη «διασφάλιση της τάξης» γενικά και αφηρημένα. Αρμοδιότητα που επίσης δε μνημονεύεται ρητά στο ΠΔ 23/02.
δ) Εκτελεί μεταγωγές κρατουμένων, φρουρεί ασθενείς κρατουμένους σε νοσοκομεία, ελέγχει επισκέπτες και τρόφιμα.
ε) Καταστέλλει «αντίσταση ή απείθεια» ή «θόρυβο» από τους κρατούμενους.
στ). «Αναλαμβάνει και καθήκοντα της ΤΟΤΑ» σε περίπτωση δυστυχήματος.
Υστερα από αυτά είναι φανερό ότι δεν μπορούμε πια να μιλάμε για ένα ρόλο, από τη ΔΑ, συμπληρωματικού και μόνο της ΕΛ.ΑΣ, αλλά και για μια πλήρη υποκατάστασή της σε μια σειρά λειτουργίες καταστολής και πολύ σύντομα τρομοκράτησης του τοπικού μαζικού κινήματος, καθώς και μεμονωμένων εκδηλώσεων πολιτικής ανυπακοής και διαμαρτυρίας.
-- Να εργάζεται Σάββατα, Κυριακές και αργίες
-- Να συνεχίζει την εργασία του και μετά την ολοκλήρωση του ωραρίου για απροσδιόριστο χρόνο.
-- Να εργάζεται μέχρι 48 ώρες τη βδομάδα.
Σε πρώτη φάση, το βέβαιο είναι ότι το προσωπικό της Ειδικής Υπηρεσίας που σήμερα υπηρετεί, θα δει να επιδεινώνονται δραματικά οι σχέσεις εργασίας του, με την ένταξή του στη νέα Δημοτική Αστυνομία.
Δεν μπορεί, επίσης, να μην καταδικάσει κανείς την προθυμία με την οποία τα τοπικά στελέχη των πιο πάνω κομμάτων, χρησιμοποιούν με την ιδιότητα του εκλεγμένου δημάρχου ελέω εκλογικού συστήματος, το θεσμό της ΤΑ (που διατηρεί ακόμη κάποια στοιχεία δημοκρατικότητας και φιλολαϊκότητας στα μάτια αρκετών ανυποψίαστων, ακόμη πολιτών), προκειμένου να καλύψουν μιαν απόπειρα ξεκάθαρης ενδυνάμωσης του κατασταλτικού μηχανισμού του κράτους σε υποδομές και έμψυχο δυναμικό, αλλά και επέκτασής του σε πλησιέστερα προς το λαό επίπεδα. Και αξίζει εδώ να τονίσουμε ότι ενώ ο ρόλος του δημάρχου στον έλεγχο και τη λειτουργία της ΔΑ προκύπτει αμελητέος και διακοσμητικός (για το Δημοτικό Συμβούλιο είναι απόλυτα μηδενικός), είναι βέβαιο ότι στην πράξη θα αναπτυχθεί υπόγεια διασύνδεση μεταξύ αυτών και των διευθυντών της ΔΑ, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των εκάστοτε αντιλαϊκών κυβερνητικών επιλογών, αλλά και των καθαρά προσωπικών τους συμφερόντων και πολιτικών.