ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Φλεβάρη 1997
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Βαθύτερα τα αίτια της κρίσης

Εκλεισε ένας χρόνος από την κρίση στα Ιμια και οι συζητήσεις και αναλύσεις για την εξωτερική πολιτική της κυβέρνησης, απ' αφορμή αυτό το γεγονός δίνουν την ευκαιρία και τη δυνατότητα προσέγγισης των ανοιχτών κρίσιμων ζητημάτων που αναδείχνονται μέσα από το συγκεκριμένο γεγονός.

Οι μετέπειτα εξελίξεις που σχετίζονται με τις ελληνοτουρκικές διενέξεις και τη διαπλοκή τους με το Κυπριακό, αποκάλυψαν σ' όλο της το μεγαλείο τη στρατηγική της νέας τάξης πραγμάτων στην περιοχή και τη σχέση και συμμετοχή τόσο της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας, στην πορεία εφαρμογής αυτής της στρατηγικής. Οι πρόσφατες ενέργειες των κυβερνήσεων Ελλάδας, Τουρκίας και Κύπρου με αφορμή τους πυραύλους, η ωμή και απροκάλυπτη επέμβαση της κυβέρνησης των ΗΠΑ, η περιοδεία Κάβανο και η αποδοχή του ρόλου των ΗΠΑ στην αντιμετώπιση των προβλημάτων, ουσιαστικά σημαίνουν συνειδητή και ηθελημένη ανάθεση της υψηλής προστασίας των συμφερόντων της αστικής τάξης κάθε χώρας στους ιμπεριαλιστικούς κύκλους και οργανισμούς. Και ακριβώς αυτή είναι η αφετηρία των προβλημάτων και της όξυνσής τους που μπορεί να οδηγούν και σε γεγονότα σαν την κρίση στα Ιμια. Τόσο η άρχουσα τάξη της Ελλάδας, όσο και της Τουρκίας, συμμετέχοντας ενεργητικά στους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς και κυρίως στο ΝΑΤΟ, επιδιώκουν, η κάθε μια για λογαριασμό της, συμμετοχή στη λεία από το ιμπεριαλιστικό μοίρασμα των αγορών που επιδιώκεται μέσω της νέας τάξης. Βεβαίως, η επιδίωξη αυτή έχει σχέση με τον ίδιο γεωγραφικό χώρο των Βαλκανίων, του Εύξεινου και της Ανατ. Μεσογείου. Αντικειμενικά υπάρχει αιτία ανταγωνισμού και της όξυνσής του.

Το ΚΚΕ λίγες μέρες πριν τα γεγονότα στα Ιμια είχε δώσει στη δημοσιότητα το σχέδιο Προγράμματος του Κόμματος για το 15ο Συνέδριό του. Στη θέση 21 διατύπωνε την εκτίμηση: "Οξύνεται ο ανταγωνισμός ανάμεσα στην ελληνική και τουρκική ολιγαρχία. Εξαιτίας της θέσης τους και της Ελλάδας και της Τουρκίας, στο ιμπεριαλιστικό σύστημα, επιδιώκουν η κάθε μια για λογαριασμό της τη μεγαλύτερη υποστήριξη από τις ισχυρές ιμπεριαλιστικές χώρες. Η επιδίωξη αυτή αυξάνει την προθυμία τους να συμμετέχουν στα ιμπεριαλιστικά επεκτατικά σχέδια. Ταυτόχρονα, μεγαλώνει η δυνατότητα των ισχυρών ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, από τη θέση του επικυρίαρχου, να αξιοποιούν τη μεταξύ τους αντιπαράθεση, να επεμβαίνουν στις εσωτερικές τους υποθέσεις. Στην εξωτερική πολιτική των δύο χωρών και στις μεταξύ τους σχέσεις εκφράζεται και η τάση του συμβιβασμού υπό την ιμπεριαλιστική διαιτησία και η επιδίωξη για υπερίσχυση της μιας έναντι της άλλης. Στα πλαίσια αυτά, ανάλογα και με τις γενικότερες εξελίξεις στην περιοχή, ελλοχεύει ο κίνδυνος η όξυνση της αντιπαράθεσης και του ανταγωνισμού να φτάσει ως την πολεμική σύγκρουση. Η άρχουσα τάξη της Τουρκίας εκδηλώνει ανοιχτά και με έργα τις μιλιταριστικές επεκτατικές της βλέψεις, αξιοποιώντας και τη σημασία που έχει για τον ιμπεριαλισμό η γεωγραφική της θέση".

Τα γεγονότα στα Ιμια επιβεβαίωσαν την πρόβλεψη του ΚΚΕ και όλες οι μετέπειτα εξελίξεις δικαίωσαν το σύνολο των εκτιμήσεών του γύρω απ' αυτό το ζήτημα. Τις ώρες που εξελίσσονταν τα γεγονότα στις βραχονησίδες, η ελληνική κυβέρνηση απευθύνεται στην κυβέρνηση των ΗΠΑ για να εκτονώσει την κρίση, ευχαριστώντας τη μάλιστα δημόσια και επίσημα μέσα στο Κοινοβούλιο, χωρίς να απευθυνθεί στους διεθνείς οργανισμούς έστω και τυπικά. Οχι γιατί ο ΟΗΕ π.χ. είναι ανεπηρέαστος από τις ΗΠΑ, αλλά γιατί σαν ελληνική κρατική οντότητα έχει αυτό το δικαίωμα. Η συνειδητή υποτέλεια στους Αμερικάνους προστάτες, αυτούς που προστατεύουν και το τούρκικο κράτος, άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου. Η αφορμή για ενίσχυση της αμερικανονατοϊκής επικυριαρχίας στην περιοχή έχει δοθεί. Η επιδίωξη της ελληνικής κυβέρνησης να υπερασπίσει τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μέσω της ιμπεριαλιστικής προστασίας, φέρνει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Η αμφισβήτηση του καθεστώτος στο Αιγαίο από την τουρκική κυβέρνηση σηματοδοτεί και αμφισβήτηση συνόρων, και εκφράζεται με τον πιο επίσημο και κατηγορηματικό τρόπο με τις λεγόμενες γκρίζες ζώνες.

Ποια πολιτική εφαρμόζει η ελληνική κυβέρνηση; Παραπέμπει το ζήτημα της αμφισβήτησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, συμβάλλοντας αντικειμενικά στην εμφάνιση ενός προβλήματος που δεν υπήρχε και που διαιωνίζεται ώστε να υπάρξουν οι αφορμές για επεμβάσεις των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων στην περιοχή, αφού μάλιστα η ίδια η κυβέρνηση τις κάλεσε να υποστηρίξουν ενεργά το αίτημα για παραπομπή της αμφισβήτησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας στη Χάγη. Ο χρόνος που πέρασε, έδειξε πόσο επικίνδυνη είναι η πολιτική που ασκείται στα συγκεκριμένα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Η διαπλοκή των ελληνοτουρκικών αντιθέσεων με το Κυπριακό και οι λύσεις που δρομολογούνται οδηγούν στη διχοτόμηση της Κύπρου και του Αιγαίου και στην ενίσχυση της επικυριαρχίας των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ στην περιοχή. Και βέβαια, η άρχουσα τάξη και το πολυεθνικό κεφάλαιο ωφελούνται απ' αυτή την προοπτική και με τη συμμετοχή στην υλοποίηση της πολιτικής της νέας τάξης, αφού τα συμφέροντά τους στον λεγόμενο ζωτικό οικονομικό χώρο προωθούνται, όπως επίσημα δηλώθηκε μετά τις συναντήσεις της υπουργού Ανάπτυξης με τους μεγαλοεπιχειρηματίες. Τα δεινά όμως για το λαό θα συσσωρεύονται αν δεν ανατραπεί αυτή η πολιτική. Με τους αντιιμπεριαλιστικούς αγώνες και το λαϊκό μέτωπο.

Σ. Στ.

ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΗΣ
Κίνδυνος βοσνιοποίησης του Αιγαίου

Ο πρώην υφυπουργός Αμυνας και επί πέντε χρόνια αρχηγός ΓΕΕΘΑ μιλάει στο "Ρ" με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την κρίση στα Ιμια και επισημαίνει τους κινδύνους για τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα από τις παρεμβάσεις των αμερικανονατοϊκών "συμμάχων"

Ο πτέραρχος ε.α. και επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ Νίκος Κουρής,με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την κρίση στα Ιμια, μιλάει στο "Ρ" σε μια συζήτηση εφ' όλης της ύλης για τα ζητήματα που αφορούν της άμυνα της χώρας. Ο Ν. Κουρής ήταν υφυπουργός Αμυνας την περίοδο της κρίσης στα Ιμια και στη θέση αυτή βρισκόταν την περίοδο Οκτώβρης '93 - Σεπτέμβρης '96. Επίσης έχει διατελέσει αρχηγός ΓΕΕΘΑ το διάστημα 1984 - 1989. Το δε 1980 συμμετείχε σαν ανώτατος αξιωματικός στην ελληνική επιτροπή που διαπραγματεύθηκε τη συμφωνία επανένταξης της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ.

Ο Ν. Κουρής επισημαίνει ότι η περσινή κρίση στα Ιμια ήταν προσχεδιασμένη, ενώ θεωρεί υπαρκτό τον κίνδυνο στρατιωτικής επέμβασης του ΝΑΤΟ σε περίπτωση ελληνοτουρκικής σύγκρουσης, με στόχο τη Βοσνιοποίηση του Αιγαίου για την επιβολή της "PAX AMERIKANA". Σημειώνει ότι μια ενδεχόμενη διαπραγμάτευση με την Τουρκία θα οδηγήσει σε νέο κύκλο τουρκικών διεκδικήσεων και μιλάει για τις παγίδες που επιφυλάσσει για την Κύπρο ένα μορατόριουμ στις πτήσεις μαχητικών αεροσκαφών. Επισημαίνει επίσης ότι με βάση τη νέα δομή του ΝΑΤΟ που προωθείται, τα νησιά του Αιγαίου θα περάσουν υπό τουρκικό επιχειρησιακό έλεγχο. Οσον αφορά το ΝΑΤΟ αναφέρει ότι δεν έχει λόγο ύπαρξης, παρά μόνο σαν εργαλείο για τη διατήρηση της αμερικανικής επικυριαρχίας σε Ευρώπη και Ασία.

Ακολουθεί η συζήτηση που είχαμε με τον Ν. Κουρή:

Προσχεδιασμένη η κρίση στα Ιμια

- Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την κρίση στα Ιμια, πώς εκτιμάτε σήμερα την κατάσταση;

- Εκείνο που χαρακτηρίζει την περίοδο που άρχισε με τη διεκδίκηση της Τουρκίας πάνω στα Ιμια, είναι η προβολή φανερά πλέον των εδαφικών της βλέψεων. Για πρώτη φορά η Αγκυρα προβάλλει ξεκάθαρα εδαφικές διεκδικήσεις με τη διακοίνωση που έκανε στις 29 Δεκεμβρίου του 1995, όπου ανέφερε ότι όσα νησιά, νησίδες ή βραχονησίδες του Αιγαίου δεν ανήκουν στην Ελλάδα, με βάση ρητές διατάξεις διεθνών συνθηκών, είναι υπό αμφισβήτηση.

- Τελικά τι έγινε τότε, επειδή πέπλος μυστηρίου καλύπτει την όλη υπόθεση;

- Δεν υπήρξε κανένα μυστήριο. Προεκλήθη από την Τουρκία μια κρίση, προσχεδιασμένη κατά τη γνώμη μου.Η προσάραξη του τουρκικού φορτηγού το βράδυ της 25ης Δεκεμβρίου του '95 ήταν προσχεδιασμένη για να επακολουθήσουν όσα γνωρίζουμε.

- Περισσότερο γίνεται συζήτηση για τους ελληνικούς στρατιωτικούς χειρισμούς...

- Κατ' αρχήν δεν υπήρξε ούτε πόλεμος, ούτε δόθηκε κάποια μάχη. Εκείνο το βράδυ, με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή ήταν εύκολο για μια μικρή ομάδα καταδρομέων να βγει σε οποιαδήποτε ελληνική ή τουρκική βραχονησίδα. Αυτό έγινε εκείνο το βράδυ.

- Ακόμα και παρουσία του συνόλου σχεδόν του ελληνικού στόλου;

- Το σύνολο του στόλου μας δεν ήταν εκεί. Ο στόλος ήταν αναπτυγμένος σε όλο το Αιγαίο. Στα Ιμια ήταν ένα μικρό τμήμα το οποίο αντιστάθμιζε την παρουσία της τουρκικής δυνάμεως που ήταν στην περιοχή, γύρω στα επτά καράβια από κάθε πλευρά.

- Από κάποιους διατυπώνεται η άποψη ότι η κατάληψη της μικρής Ιμια από τους Τούρκους ήταν σικέ παιχνίδι για να δοθεί διέξοδος και να εκτονωθεί η κατάσταση.

- Αυτό είναι φαντασία.

Αλλα τα συμφέροντα των συμμάχων

- Πόσο ισχύει η εκτίμηση ότι η Ελλάδα σήμερα, ένα χρόνο μετά τα Ιμια, βρίσκεται σε ακόμα πιο δύσκολη θέση;

- Σε δύσκολη θέση έχουμε βρεθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 1940, όταν ελληνικές δυνάμεις στη Μέση Ανατολή χτυπήθηκαν από τους Αγγλους.Ακολούθησαν τα Δεκεμβριανά, ο εμφύλιος πόλεμος, τα Κυπριακά και η επιδείνωση των σχέσεων με τη "φίλη" και σύμμαχο Τουρκία που μας έφερε πολλές φορές στα πρόθυρα πολέμου.

- Το παράξενο είναι ότι αυτοί που ονομάζονται σύμμαχοί μας είναι αυτοί που μας δημιουργούν τα προβλήματα...

- Η ιστορία των τελευταίων 50 χρόνων δείχνει ότι τα εθνικά μας συμφέροντα, τα νόμιμα εθνικά μας συμφέροντα, δεν ταυτίζονται με εκείνα των μεγάλων δυτικών δυνάμεων.Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Τουρκία σαν στρατηγικό "χωράφι", έχει για αυτούς μεγαλύτερη σημασία, καθορίζει και την ποιότητα των σχέσεων μεταξύ της χώρας μας και των μεγάλων αυτών δυνάμεων.

Δεν υπάρχουν περιθώρια υποχώρησης

- Αυτές οι παρεμβάσεις που γίνονται, με τις οποίες μας ζητάνε να καθίσουμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την Τουρκία, πού πιστεύετε ότι μπορεί να οδηγήσουν;

- Η θέση της ελληνικής πλευράς, και αυτό υποστηρίζεται λίγο πολύ από όλες τις πολιτικές δυνάμεις, είναι ότι η κατευθείαν διαπραγμάτευση μεταξύ των δύο πλευρών, και δεδομένων των διεκδικήσεων της Αγκυρας, θα οδηγήσει ή σε επιδείνωση της καταστάσεως, όταν δεν προκύψει συμφωνία από τη διαπραγμάτευση ή σε κάποιας μορφής υποχώρηση εκ μέρους της χώρας μας.

- Υπάρχουν περιθώρια υποχώρησης;

- Νομίζω όχι. Η φύση των θεμάτων, που προβάλει η Αγκυρα σαν δήθεν προβλήματα, είναι τέτοια που δεν επιτρέπει καμία υποχώρηση,γιατί υπάρχει ο κίνδυνος, μετά από μια σειρά παραχωρήσεων που θα κάνουμε με την ελπίδα, ενδεχομένως, να επιτύχουμε ένα "modus vivendi" μεταξύ των χωρών μας, να προχωρήσει η Τουρκία σε ένα νέο κύκλο διεκδικήσεων από προωθημένες πλέον θέσεις.

- Πάντως γινόμαστε μάρτυρες μιας διαρκούς διολίσθησης θέσεων από την ελληνική πλευρά.

- Διολίσθηση θέσεων σε πολιτικό επίπεδο δεν έχουμε. Εχουμε απλώς μια αυξημένη επιθετικότητα, μια έντονη στρατιωτική πίεση εκ μέρους της Τουρκίας, η οποία δημιουργεί κινδύνους διατάραξης της ειρήνης με τη δημιουργία θερμών επεισοδίων.

- Ενα κλασικό ερώτημα: Πιστεύετε ότι μπορεί να γίνει πόλεμος;

- Θερμά επεισόδια μπορούν να γίνουν είτε από τυχαίο γεγονός ή πολύ πιο πιθανό, από κάποιο σχεδιασμό της άλλης πλευράς. Επομένως ο κίνδυνος είναι πάντα υπαρκτός.

Το ενιαίο αμυντικό δόγμα

- Κατά τη διάρκεια της δικής σας θητείας στο υπουργείο Αμυνας τέθηκε σε εφαρμογή το δόγμα περί ενιαίου αμυντικού χώρου Ελλάδας - Κύπρου. Εντέλει περί τίνος πρόκειται;

- Από τη στιγμή που οι μεγαλύτερες πολιτικές δυνάμεις του τόπου, τα δύο μεγαλύτερα κόμματα τα οποία εναλλάσσονται στην εξουσία τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά και άλλες πολιτικές δυνάμεις, έχουν διακηρύξει ότι κάθε νέα επίθεση εναντίον της Κυπριακής Δημοκρατίας εκ μέρους της Τουρκίας συνιστά αιτία πολέμου, το δόγμα του ενιαίου αμυντικού χώρου είναι φυσική συνέπεια της πολιτικής αυτής διακήρυξης. Το γεγονός δε, θα προσέθετα, για εκείνους που αμφισβητούν το δόγμα, ότι βάλλεται και υπονομεύεται από τον ξένο παράγοντα και την Τουρκία, δείχνει ότι η σταδιακή ισχυροποίηση της άμυνας της Κύπρου τείνει να ανατρέψει τη δυσμενή για την Κυπριακή Δημοκρατία ισορροπία δυνάμεων, η οποία βοηθά να διαιωνίζεται το σημερινό διχοτομικό καθεστώς.

- Δηλαδή είναι πιο πολύ στρατιωτικό το ζήτημα της επίλυσης του Κυπριακού;

- Οχι, αλλά η ισχυροποίηση της Κυπριακής Δημοκρατίας, η μεταβολή της ισορροπίας στρατιωτικής ισχύος υπέρ της ελληνοκυπριακής πλευράς θα συμβάλει ασφαλώς στην πολιτική επίλυση του κυπριακού προβλήματος.

- Από την άλλη όμως βλέπουμε, όσον αφορά τον παράγοντα της στρατιωτικής ισχυροποίησης, ότι στο Αιγαίο, παρά την ισχυρή ελληνική στρατιωτική παρουσία, η Ελλάδα βρίσκεται όλο και σε πιο δυσμενή θέση.

- Είναι φανερό ότι μια δυσμενής πολιτική λύση στο Κυπριακό και στο Αιγαίο, μπορεί να επιβληθεί ευκολότερα αν η δική μας πλευρά βρίσκεται σε κατάσταση στρατιωτικής αδυναμίας. Με την ισχυροποίηση της άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας δημιουργούνται καλύτερες προϋποθέσεις για μια δίκαιη και μόνιμη λύση.

Η παγίδα του μορατόριουμ

- Η συζήτηση μας φέρνει κοντά και στο ιδιαίτερα επίκαιρο θέμα του λεγόμενου "μορατόριουμ" στις πτήσεις ελληνικών και τουρκικών μαχητικών στην Κύπρο. Μια τέτοια συμφωνία σε τι θα ωφελούσε;

- Η εφαρμογή και υλοποίηση του δόγματος του ενιαίου αμυντικού χώρου αποσκοπεί στην επίτευξη τελικώς μιας πολιτικής λύσης. Με την έννοια αυτή το μορατόριουμ θα μπορούσε να ισχύσει εάν από την άλλη πλευρά υπήρχαν κάποιες κινήσεις οι οποίες θα οδηγούσαν τελικά στην αποστρατιωτικοποίηση της νήσου. Εάν δηλαδή θα μπορούσε το μορατόριουμ να συνδυαστεί με ένα χρονοδιάγραμμα σταδιακής απομάκρυνσης των ξένων στρατευμάτων από τη νήσο.

- Πόσο πιθανό το θεωρείτε να το επιβάλουν αυτοί που το προωθούν χωρίς να υπάρξουν οι προϋποθέσεις που προαναφέρατε;

- Τόσο η Αγκυρα, όσο και ο λεγόμενος διεθνής παράγων, δεν είδαν με καλό μάτι από την αρχή το δόγμα του ενιαίου αμυντικού χώρου, επομένως εάν η ελληνική και η ελληνοκυπριακή πλευρά πειθαναγκαστούν να αποδεχθούν το μορατόριουμ, χωρίς αυτό να έχει σαν συνέπεια την εφαρμογή και άλλων μέτρων που θα οδηγούν σταδιακά στην αποστρατιωτικοποίηση της νήσου, αυτό θα είναι μια εξέλιξη δυσμενής για τη δική μας πλευρά.

Τα ΜΟΕ στο Αιγαίο

- Ενα ανάλογο μορατόριουμ είχαμε και στο Αιγαίο το καλοκαίρι, ενώ από την αμερικανική πλευρά με κάθε ευκαιρία προωθούνται τα λεγόμενα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.

- Το μορατόριουμ που εφαρμόστηκε αφορούσε τους δύο καλοκαιρινούς μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο, την αιχμή της τουριστικής περιόδου, και είναι σε εφαρμογή μιας συμφωνίας που έγινε από τον Κ. Παπούλια και τον Μ. Γιλμάζ το 1988 και από τότε μπορώ να πω τηρείται ανελλιπώς. Δεν ήταν επομένως κάτι το καινούριο.

- Στη διάρκεια όμως του μορατόριουμ αυτού για τις ασκήσεις, ειδικά φέτος το καλοκαίρι, είχαμε σωρεία τουρκικών αεροπορικών παραβιάσεων.

- Αυτό ισχύει πράγματι, γιατί το μορατόριουμ που έχει συμφωνηθεί από το 1988 προέβλεπε τη διακοπή εκείνων των στρατιωτικών ασκήσεων που απαιτούν την έκδοση ΝΟΤΑΜ και όχι τις συνήθεις πτήσεις των δύο πλευρών.

Οι ΗΠΑ σε ρόλο επικυρίαρχου στο Αιγαίο

- Σε περίπτωση που τελικά βρεθεί ο τρόπος προώθησης κάποιων ΜΟΕ ή ενός μορατόριουμ στο Αιγαίο θα χρειαστεί κάποιος να το επιβλέπει, αυτό δε θα δημιουργήσει μια κατάσταση εδραίωσης της αμφισβήτησης;

- Είναι γεγονός ότι οι προτάσεις που έγιναν στο παρελθόν και από μεριάς του γενικού γραμματέα του ΝΑΤΟ και κυρίως τις ΗΠΑ, πράγματι προέβλεπαν την ύπαρξη ενός "επιδιαιτητού", ενός καθεστώτος επιβλέψεως, το ρόλο αυτό τον επιφυλάσσουν οι ΗΠΑ για τον εαυτό τους. Η πρόταση αυτή είχε υποβληθεί και σε μένα στην τελευταία συνάντηση που έγινε στην Αμερική, τον Απρίλιο του 1996, με τον ομόλογό μου υφυπουργό Αμυνας των ΗΠΑ και έχει απορριφθεί από την ελληνική κυβέρνηση.

- Αυτό μπορεί να γίνει αποδεκτό από κάποια άλλη ελληνική κυβέρνηση;

- Η κυβέρνηση στην οποία ανήκα κι εγώ τότε το 'χε απορρίψει.

- Κάτι τέτοιο θα σημάνει αμερικανική κυριαρχία στο Αιγαίο;

- Η αποδοχή ενός τέτοιου καθεστώτος επιβλέψεως των στρατιωτικών πτήσεων και όχι μόνο, στην περιοχή του Αιγαίου, σημαίνει ότι υποκαθίστανται οι αρχές εναερίου κυκλοφορίας, στο FIR Αθηνών. Αυτό σημαίνει κατ' επέκταση και υπονόμευση των αρμοδιοτήτων της Ελλάδας που έχουν εκχωρηθεί από το αρμόδιο όργανο του ΟΗΕ, τον ΙCΑΟ.

"Ο λύκος φυλάει τα πρόβατα"

- Μια τέτοια κατάσταση δε θα δημιουργηθεί και με τις προβλεπόμενες ρυθμίσεις στα πλαίσια της νέας δομής του ΝΑΤΟ;

- Η πάγια ελληνική θέση, η οποία ακολουθείται από την εποχή της πρωθυπουργίας του Γ. Ράλλη, επί κυβερνήσεων Α. Παπανδρέου, αλλά και από τη σημερινή κυβέρνηση, μέχρι τώρα τουλάχιστον απ' ό,τι γνωρίζω, είναι ότι για να δημιουργηθούν τα δύο ΝΑΤΟικά στρατηγεία στη Λάρισα, χερσαίο και αεροπορικό, πρέπει η περιοχή ευθύνης των Ελλήνων στρατιωτικών διοικητών, με το ΝΑΤΟικό τους καπέλο, που θα εδρεύουν στη Λάρισα, να εκτείνεται σε όλο το Αιγαίο, δηλαδή να καλύπτει όχι μόνο τον εθνικό χώρο που καταλαμβάνει σχεδόν 50% του όλου χώρου του Αιγαίου, αλλά και τις προσβάσεις, θαλάσσιες και εναέριες, που οδηγούν από την ηπειρωτική χώρα προς τα νησιά και τ' ανάπαλιν. Αυτό όμως δε γίνεται αποδεκτό γι' αυτό έχουν κολλήσει και τα στρατηγεία.

- Με βάση όμως τη νέα δομή του ΝΑΤΟ αυτό δεν προσπερνιέται;

- Με βάση τη νέα δομή υπάρχει φόβος να υπάρξει ένα ασαφές καθεστώς, στο οποίο κάποιος τρίτος μπορεί να μεταβιβάζει τον επιχειρησιακό έλεγχο ad hoc σε Ελληνες ή Τούρκους στρατιωτικούς διοικητές.Η Νάπολη δηλαδή θα μπορεί, κατά περίπτωση, να μεταβιβάζει τον επιχειρησιακό έλεγχο των δυνάμεων που δρουν στο Αιγαίο σε Ελληνες ή Τούρκους στρατιωτικούς διοικητές, που σημαίνει ότι ενδεχομένως τα νησιά μας στο Αιγαίο, καθώς και οι προσβάσεις προς αυτά, θα ελέγχονται και από Τούρκους,δηλαδή θα έχουμε μια κατάσταση που ο λύκος φυλάει τα πρόβατα.

- Από τη στιγμή που θα δεχθούμε τη νέα δομή, θα μπορούμε να αντιδράσουμε σε μια τέτοια περίπτωση;

- Εύχομαι να μη βρεθούμε σε αυτή τη θέση.

- Πόσο κοντά είμαστε σε αυτό;

- Δεν έχει ακόμα συμφωνηθεί. Η νέα δομή του ΝΑΤΟ βρίσκεται ακόμα στο στάδιο των διαβουλεύσεων.

- Στο μεταξύ οι εγκαταστάσεις στη Λάρισα είναι έτοιμες για το στρατηγείο, από τη στιγμή όμως που με βάση τη νέα δομή δε θα υπάρχουν υποστρατηγεία τι θα γίνουν;

- Θα παραμείνουν αχρησιμοποίητες. Οπως και στο Τυμπάκι, πριν από αρκετές δεκαετίες έγιναν εγκαταστάσεις με ΝΑΤΟική χρηματοδότηση για την εγκατάσταση ενός πεδίου βολής που ποτέ δε λειτούργησε.

Το ΝΑΤΟ εργαλείο επικυριαρχίας των ΗΠΑ

- Το ΝΑΤΟ τελικά χρειάζεται να υπάρχει, ποιος ο λόγος ύπαρξής του, ειδικά μετά και τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας;

- Το ΝΑΤΟ είχε δημιουργηθεί, χωρίς αυτό να μνημονεύεται ρητά στο ιδρυτικό του οργανισμού, για την ανάσχεση της Σοβιετικής απειλής τότε, πραγματικής ή εικαζομένης δεν έχει σημασία. Εφόσον έπαψε να υπάρχει Σοβιετική Ενωση και Σύμφωνο της Βαρσοβίας θεωρητικά το ΝΑΤΟ θα έπρεπε να πάψει να υπάρχει. Δεν έχει λόγο ύπαρξης. Πιστεύω όμως ότι το ΝΑΤΟ και στη μεταψυχροπολεμική εποχή είναι ένα εργαλείο για την κυριαρχία των ΗΠΑ στην περιοχή της Ευρασίας και γι' αυτό εφευρέθηκαν οι άλλες αποστολές ΝΑΤΟ, οι "εκτός άρθρου 5", σαν κι αυτές που είδαμε στη Γιουγκοσλαβία, όπως είναι το δόγμα του "συνεταιρισμού για την ειρήνη". Αυτό εξασφαλίζει τη διατήρηση της πολιτικής επικυριαρχίας των ΗΠΑ στην Ευρώπη.

- Η Ελλάδα πρέπει να είναι στο ΝΑΤΟ;

- Δυστυχώς, ο πραγματικός κόσμος δεν είναι όπως θα θέλαμε να είναι. Η άποψή μου είναι ότι μπορούμε ευχερέστερα να υπερασπίσουμε τα νόμιμα εθνικά μας συμφέροντα όταν είμαστε μέσα στο ΝΑΤΟ παρά να είμαστε εκτός, τότε οι δυσκολίες μας θα ήταν μεγαλύτερες. Ευρισκόμενοι μέσα στο ΝΑΤΟ έχουμε φωνή, έχουμε και δικαίωμα βέτο, μπορούμε επομένως να αποτρέψουμε καταστάσεις οι οποίες είναι βλαπτικές για τα νόμιμα συμφέροντά μας.

- Η αίσθηση, ωστόσο, που υπάρχει είναι ότι πρόκειται για ένα βλαπτικό, έναν εχθρικό οργανισμό για τα ελληνικά συμφέροντα.

- Ας πάρουμε το θέμα της λεγόμενης νέας δομής του ΝΑΤΟ, εάν ήμασταν έξω από το ΝΑΤΟ θα είχαν επιβάλει ήδη μια δομή η οποία θα ήταν καταστροφική για τα νόμιμα συμφέροντά μας, ενώ ευρισκόμενοι μέσα στο ΝΑΤΟ "πολεμάμε" το πράγμα για να επιτύχουμε ρυθμίσεις οι οποίες θα είναι όσο το δυνατόν πιο ικανοποιητικές, υποφερτές, θα λέγαμε.

- Για το λιγότερο κακό...

- Αν θέλετε πέστε το έτσι.

Για να επιβάλουν την PAX AMERIKANA

- Σε ομιλία σας από τη θέση του υφυπουργού Αμυνας στη Σχολή Πολέμου είχατε πει ότι πρέπει στα σχέδια που υπάρχουν να λαμβάνεται υπόψη και ένας άλλος ρόλος τον οποίο μπορεί να παίξει το ΝΑΤΟ σε μια ενδεχόμενη σύρραξη στο Αιγαίο, ένας ρόλος ανάλογος με αυτόν που έπαιξε στη Βοσνία με τους επιλεκτικούς βομβαρδισμούς στο όνομα της επιβολής της ειρήνης.

- Νομίζω ότι η πολιτική λύση που έδωσε η κυβέρνηση Σημίτη πριν από ένα χρόνο στην κρίση στα Ιμια απέτρεψε ακριβώς αυτό τον κίνδυνο. Τη βοσνιοποίηση ή τη γιουγκοσλαβοποίηση του Αιγαίου,με την έννοια ότι μια ανάφλεξη, μια θερμή σύγκρουση ανάμεσα στις δύο χώρες θα δημιουργούσε τις προϋποθέσεις επεμβάσεως άλλων δυνάμεων στην περιοχή του Αιγαίου για να επιβάλουνε την PAX AMERIKANA.

- Το ΝΑΤΟ δηλαδή έχει και ένα τέτοιο σχέδιο στρατιωτικής επέμβασης σε μια ενδεχόμενη σύρραξη στο Αιγαίο;

- Δεν ξέρω και δε νομίζω ότι η Συμμαχία αυτή τη στιγμή έχει τέτοια σχέδια, αλλά πιστεύω ότι η ανάγκη για επέμβαση εξωτερικών δυνάμεων, και σε διπλωματικό και σε στρατιωτικό επίπεδο, θα προκύψει αν υπάρξει σύγκρουση ανάμεσα στις δύο ΝΑΤΟικές χώρες.

- Ανησυχείτε για κάτι τέτοιο, μπορεί να συμβεί;

- Είναι μέσα στα ενδεχόμενα.

- Τα όπλα τα οποία προμηθεύεται η Ελλάδα κατά πόσο θα μπορέσουμε να τα χρησιμοποιήσουμε την κρίσιμη ώρα; Για παράδειγμα, όταν τα ιπτάμενα ραντάρ του ΝΑΤΟ από το Ακτιο κατασκοπεύουν όλο τον ελληνικό χώρο, για ποια άμυνα μπορούμε να μιλάμε;

- Η αντίληψη αυτή δεν είναι σωστή, γιατί εφόσον έχουμε τα συστήματα, το προσωπικό είναι δικό μας και τα ανταλλακτικά που διαθέτουμε επαρκούν για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, ασφαλώς μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε. Οσο δε για τα ιπτάμενα ραντάρ νομίζω ότι σε μια τέτοια περίπτωση θα διακοπεί η λειτουργία και των αμερικανικών και των ΝΑΤΟικών βάσεων στη χώρα μας. Το προβλέπουν και οι συμφωνίες, σε περίπτωση πολέμου η λειτουργία των ξένων βάσεων στην Ελλάδα διακόπτεται.

Κυριάκος ΖΗΛΑΚΟΣ

Πιστεύω ότι το ΝΑΤΟ και στη μεταψυχροπολεμική εποχή είναι ένα εργαλείο για την κυριαρχία των ΗΠΑ στην περιοχή της Ευρασίας και γι' αυτό εφευρέθηκαν οι άλλες αποστολές ΝΑΤΟ, οι "εκτός άρθρου 5", σαν κι αυτές που είδαμε στη Γιουγκοσλαβία, όπως είναι το δόγμα του "συνεταιρισμού για την ειρήνη"

ΛΕΖΑΝΤΑ

Ο πτέραρχος ε.α. και επίτιμος αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Νίκος Κουρής, συνομιλεί με τον συντάκτη του "Ρ"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ