ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Ιούνη 2000
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Αποτυγχάνει ως... δήμαρχος ο «Καποδίστριας»!

Πρόσθετα προβλήματα, αντί να επιλύσει τα παλιά, δημιουργεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση η εφαρμογή του νόμου περί συνένωσης κοινοτήτων. Δρομολογείται η μετατροπή των «καποδιστριακών» δήμων σε φορομπηχτικούς μηχανισμούς

Ενάμισης χρόνος συμπληρώθηκε από την έναρξη λειτουργίας των «καποδιστριακών» δήμων, για τη δημιουργία των οποίων η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πανηγύριζε, ισχυριζόμενη ότι η εφαρμογή του νόμου 2539/97 - που η ίδια επινόησε και επέβαλλε - θα επιφέρει την ανάπτυξη της υπαίθρου και την αποκέντρωση. Είχε δώσει, μάλιστα, πολλές υποσχέσεις περί αύξησης των πόρων, ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογικού εξοπλισμού, οι οποίες ήταν ψεύτικες, όπως αποδεικνύεται και στην πράξη.

Ηδη από τα πρώτα «βήματά» του η εφαρμογή του σχεδίου «Καποδίστριας», όχι μόνο δε συνέβαλε στην επίλυση προβλημάτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά, αντίθετα, όξυνε αυτά που υπήρχαν και δημιούργησε καινούρια. Προβλήματα, με τα οποία έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι οι κάτοικοι των νεοσύστατων δήμων.

  • Οι πακτωλοί χρημάτων που υποσχέθηκε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αποδείχτηκαν ψεύτικα μεγάλα λόγια και οι οικονομικές δυνατότητες για την ομαλή και ουσιαστική λειτουργία των «καποδιστριακών» δήμων στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των δημοτών, είναι ανύπαρκτες. Γεγονός που έχει σαν αποτέλεσμα τη μετατροπή των δήμων σε «έρμαια» της κάθε Περιφέρειας όπου ανήκουν, μήπως και «τσιμπήσουν» χρήματα από τα διάφορα κονδύλια της ΕΕ και της κυβέρνησης. Συνήθως, τα κριτήρια που υπάρχουν για την κατανομή των κονδυλίων δεν έχουν σχέση με τις πραγματικές ανάγκες των δήμων, αλλά με έναν ιδιόμορφο κομματισμό ημετέρων που καλλιεργείται, με δημόσιες σχέσεις και γνωριμίες.
  • Ενα από τα πρώτα και αναμενόμενα προβλήματα που αντιμετώπισαν από την έναρξη της λειτουργίας τους, οι «καποδιστριακοί» δήμοι είναι η παντελής έλλειψη μηχανισμών υποστήριξης, τεχνολογικού εξοπλισμού, η ελλιπής επάνδρωση των υπηρεσιών, η ανυπαρξία άλλων μέσων και εφοδίων, που η κυβέρνηση έταζε, για την παροχή σωστών υπηρεσιών προς τους δημότες.
  • Η μορφή και ο τρόπος λειτουργίας των «καποδιστριακών» δήμων, τείνουν να εξαφανίσουν και την έννοια της κοινότητας. Οι κάτοικοί τους συναντούν καθημερινά εμπόδια στη διεκπεραίωση υποθέσεών τους, στις δραστηριότητές τους, ενώ τα ήθη και τα έθιμα που είχαν, κινδυνεύουν να χαθούν. Τα Τοπικά Συμβούλια που εκλέγονται, τις περισσότερες φορές αποτελούν «διακοσμητικά στοιχεία», καθώς έχουν ελάχιστες αρμοδιότητες.
  • Το πλέον σοβαρό και επικίνδυνο είναι ότι πολλοί «καποδιστριακοί» δήμοι μετατρέπονται σε φορομπηχτικούς μηχανισμούς, επιβάλλοντας υψηλούς φόρους και διάφορα άλλα χαράτσια σε βάρος των δημοτών τους.
Μύρια τα προβλήματα

Μιλούν στο «Ρ» δήμαρχοι και δημοτικοί σύμβουλοι «καποδιστριακών» δήμων της Θεσσαλίας

Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από τη λειτουργία των «καποδιστριακών» δήμων, τα βιώνουν έντονα και με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο οι κάτοικοι της Θεσσαλίας. Μια περιοχή που ακολουθεί συνεχώς πορεία υπανάπτυξης, καθώς χιλιάδες αγροτικά νοικοκυριά ξεκληρίζονται, η ανεργία αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο και οι παραγωγικές δραστηριότητες της περιοχής συρρικνώνονται.

Στην Καρδίτσα

Ο Δήμος Καρδίτσας, που ανήκει σε έναν από τους φτωχότερους νομούς, είναι ο μοναδικός δήμος πρωτεύουσας στη Θεσσαλία και ένας από τους ελάχιστους στη χώρα που είναι «καποδιστριακός».

Σε δήλωσή του στο «Ρ» ο δήμαρχος Καρδίτσας, Χρήστος Τέγος, τονίζει: «Ο "Καποδίστριας" δοκιμάζεται, κυρίως, επειδή οι υποσχέσεις για αυξημένους πόρους, ανθρώπινο δυναμικό και μηχανικά μέσα δεν τηρήθηκαν. Σενάρια που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, μιλούν για νέα μείωση των δήμων και στο νομό μας. Μετά την κατάργηση των κοινοτήτων ετοιμάζουν την κατάργηση των "καποδιστριακών" δήμων, αλλά και την κατάργηση νομών. Κι όλα αυτά, όπως πριν, με τη μέθοδο του αιφνιδιασμού και των τετελεσμένων γεγονότων, με κοινωνικό διάλογο, ως προσχηματικό μέσο επιβολής των επιλογών της κυβέρνησης. Αντί να σκύψουν στα πολλά προβλήματα, που δημιούργησε η εφαρμογή του Καποδίστρια, δεν τηρούν αυτά που ψήφισαν στο νόμο 2539/97. Τα υπουργεία εξακολουθούν τέσσερα χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου, να μην αποδίδουν χρήματα που οφείλουν για την εφαρμογή του προγράμματος ΕΠΤΑ. Η σοβαρότητα του προβλήματος, πέρα από την οικονομική διάσταση, δημιουργεί μείζον πολιτικό ζήτημα». Και αναφερόμενος στο παράδειγμα της Καρδίτσας ο Χρήστος Τέγος τονίζει: «Τα πέντε δημοτικά διαμερίσματα που έχουν ενταχθεί στο δήμο μας, έχουν ξεχωριστά προβλήματα το καθένα, σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές, μεγάλα κοινωνικά προβλήματα, κυρίως λόγω της κρίσης του αγροτικού εισοδήματος. Η πρώτη απόφαση, που πήραμε, παρά τις εντολές του σχεδίου "Καποδίστριας", ήταν να παραμείνουν ανοιχτά όλα τα κοινοτικά γραφεία, να δώσουμε συγκεκριμένες αρμοδιότητες στους προέδρους και τα Τοπικά Συμβούλια, να συνδέσουμε τα γραφεία με το Δημαρχείο, με ον-λάιν γραμμές, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα, όλοι οι δημότες του διευρυμένου δήμου Καρδίτσας, να εξυπηρετούνται το ίδιο καλά, από έξι διαφορετικά σημεία».

Στον Πλατύκαμπο

Ο Δήμος Πλατυκάμπου, είναι ένας από τους μεγαλύτερους δήμους στη Λάρισα και το μεγαλύτερο ποσοστό των κατοίκων είναι αγρότες. Κατά συνέπεια τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι πολλά και οξυμένα.

«Το εγχείρημα της καινούριας μεταρρύθμισης του Καποδίστρια, στηρίχτηκε σε μια λογική, η οποία ήταν πέρα από τη λογική ανάπτυξης της υπαίθρου», τονίζει μιλώντας στο «Ρ» ο δήμαρχος Πλατυκάμπου Θανάσης Κοκκινούλης. «Δε βλέπω, μ' αυτήν την περιβόητη μεταρρύθμιση, να παραμένει ο κόσμος στα χωριά του. Κι είναι απλός ο λόγος, καθώς ο αγροτικός κόσμος δεν μπορεί ν' αυξήσει το εισόδημά του. Για παράδειγμα η δημοτική Αρχή του Πλατυκάμπου, έχει υποβάλλει πολλές προτάσεις για αναδιαρθρώσεις των καλλιεργειών προκειμένου να βελτιωθεί το εισόδημα, αλλά, δυστυχώς, παραπέμπονται στις καλένδες ή δε λαμβάνονται καθόλου υπόψη. Επιπλέον καμία ανταπόκριση δε βρίσκει το αίτημά μας για υλοποίηση των αρδευτικών έργων, καθώς πιστεύω ότι η κυβέρνηση συνειδητά ολιγωρεί στην εκτέλεση των αρδευτικών έργων, γιατί θέλει να καθηλώσει την αγροτική παραγωγή». Αναφερόμενος στην επιχείρηση της κυβέρνησης να μετατρέψει τους "καποδιστριακούς" δήμους σε φορομπηχτικούς μηχανισμούς ο Θανάσης Κοκκινούλης επισημαίνει: «Η κυβέρνηση δε μας εξασφαλίζει πόρους. Η δημοτική Αρχή έχοντας σαν βάση το τρίπτυχο "Αγώνας - Διεκδίκηση - Αντίσταση" ξεκαθαρίζει ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε το Δήμο για να γίνουμε φορομπήχτες. Συνειδητά έχουμε βάλει στην άκρη το χαρτί για την επιβολή των ΤΑΠ και περιμένουμε να μας επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις για τη μη εφαρμογή τους. Γιατί πρόοδος του δήμου δεν μπορεί να υπάρξει, χωρίς την πρόοδο των δημοτών».

Απρόσωπος χαρακτήρας...

Για τον απρόσωπο χαρακτήρα που έχουν αποκτήσει πολλοί «καποδιστριακοί» δήμοι απέναντι στους δημότες, μιλά στο «Ρ» ο Νίκος Τόλιας, επικεφαλής της Ενωτικής Κίνησης Δήμου Γόμφων Τρικάλων. «Τα τοπικά συμβούλια - τονίζει - δεν έχουν καμία αρμοδιότητα, και αν αποκτήσουν κάποιες, αυτό επαφίεται στην καλή θέληση του δημάρχου. Και τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι πολλά. Για παράδειγμα σε ένα χωριό, όταν χρειαστεί να γίνει ακόμα και η αλλαγή μιας βάνας, δεν υπάρχει η δυνατότητα».

... και κυνήγι επιδοτήσεων

Στις υποσχέσεις της κυβέρνησης για τη δήθεν χρηματική ενίσχυση των καποδιστριακών Δήμων αναφέρθηκε σε δήλωσή της στο «Ρ» η Κέρη Ραμαζάνη, δημοτική σύμβουλος Σκοπέλου και επικεφαλής της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Κίνησης Σκοπέλου». «Η κυβέρνηση - επισημαίνει - έλεγε ότι θα δώσει πολλά λεφτά. Χρήματα όμως δε δίνει, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα πολλοί δήμαρχοι να επιδίδονται σε ένα κυνήγι επιδοτήσεων και επιχορηγήσεων, οι οποίες - όπως συμβαίνει και στο δήμο μας - δεν αξιοποιούνται πάντα για την υλοποίηση των έργων που έχουν προτεραιότητα προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες των δημοτών».

Φορομπηχτική επιδρομή

Το παράδειγμα του δήμου Νέσσωνος της Λάρισας

Η επιχείρηση της κυβέρνησης να μετατρέψει τους «καποδιστριακούς» δήμους σε φοροεισπράκτορες, βρίσκει αποδοχή από δημοτικές Αρχές που συναινούν ή υποτάσσονται στη λογική της φορολογικής αφαίμαξης των δημοτών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό του Δήμου Νέσσωνος στο νομό Λάρισας, όπου η δημοτική Αρχή επέβαλλε υπέρογκους φόρους, με την αύξηση των τελών καθαριότητας και φωτισμού. Η αύξηση ξεπερνάει το 128% στο δήμο, και κατά Δημοτικό Διαμέρισμα έχει ως εξής: Συκούριο 138%, Καλοχώρι 248%, Κυψελοχώρι 679%, Νέσσων 328%, Πουρνάρι 47%, Σπηλιά 75%. Επίσης οι αυξήσεις για το δικαίωμα βοσκής στους κτηνοτρόφους ανέρχονται στο 26% και οι αυξήσεις από τη χρήση πλατειών και πεζοδρομίων για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων από τους καταστηματάρχες είναι 100%.

Σε δήλωσή του στο «Ρ» ο Νίκος Γερογιάννης, επικεφαλής της «Κίνησης Ενεργών Πολιτών» του δήμου Νέσσωνος, επισημαίνει «ότι με τη λειτουργία των "καποδιστριακών" δήμων, όχι μόνο δε λύθηκαν βασικά προβλήματα, αλλά δημιουργήθηκαν καινούρια και την ίδια ώρα οι επιχορηγήσεις που δίνονται, είναι "ψίχουλα". Για παράδειγμα - τονίζει - στο δήμο Νέσσωνος οι δημότες, που στην πλειοψηφία τους είναι αγρότες και το εισόδημά τους συρρικνώνεται συνεχώς, καλούνται από τη δημοτική Αρχή να πληρώσουν υπέρογκα τέλη και να βάλουν το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη. Η Κίνησή μας, βεβαίως, συνέχεια και με συνέπεια αγωνίζεται και ενημερώνει τους πολίτες για τις τραγικές συνέπειες της υλοποίησης του "Καποδίστρια" και τους καλεί σε κοινή δράση εναντίον των αντιλαϊκών - φορομπηχτικών αποφάσεων, που ήδη εφαρμόζονται στο δήμο».


Ρεπορτάζ:
Ελένη ΤΖΗΚΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ