ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Ιούλη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ
Το.. .«ναυτιλιακό θαύμα» και τα συσσίτια

Η εκμετάλλευση και η ανεργία των ναυτεργατών αυξάνονται, ενώ οι εφοπλιστές αυξάνουν κέρδη και πλοία

Το... «ναυτιλιακό θαύμα» όπως χαρακτηρίζεται η υπόθεση της συνεχούς αύξησης του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών, το έχουν νιώσει στο «πετσί» τους πρώτοι από όλους οι Ελληνες ναυτεργάτες. Η μερίδα δηλαδή της εργατικής τάξης που είδε, από το 1997 και για πρώτη φορά, τουλάχιστον από τα μεταπολεμικά χρόνια, μέλη της να στήνονται στην «ουρά» σε συσσίτια εκκλησιών για ένα πιάτο φαϊ και την ίδια ακριβώς περίοδο να συντελείται μια έκρηξη υπερκερδών στις τσέπες του πιο σκληρού πυρήνα του κεφαλαίου, των Ελλήνων εφοπλιστών! Τα στοιχεία είναι αμείλικτα και κυρίως εξοργιστικά. Από το 1997 που πρωτοεμφανίστηκαν τα συσσίτια για τους άνεργους ναυτεργάτες μέχρι και το Μάρτη του 2000, οι Ελληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου ΚΟΜΙΤΙ, αύξησαν το στόλο τους κατά 380 πλοία! Δηλαδή από 3.204 πλοία του 1997 έφτασαν τα 3.584 πλοία το Μάρτη του 2000! Την ίδια περίοδο, σύμφωνα με στοιχεία του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ), οι Ελληνες ναυτεργάτες έχασαν από τα πλοία 7.901 θέσεις εργασίας!

Το μέλλον των Ελλήνων ναυτεργατών διαγράφεται ακόμα πιο δυσοίωνο. Ο αριθμός των Ελλήνων ναυτεργατών μειώθηκε από τα πλοία 5 φορές από το 1985 μέχρι και το 1997, στο όνομα της δήθεν «ανταγωνιστικότητας» του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών. Αυτήν την «καραμέλα» αναμασάει και σήμερα η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ μέσω του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Χρήστου Παπουτσή, προδιαγράφοντας νέα αντιναυτεργατικά μέτρα. Το μήνυμα των προγραμματικών δηλώσεων του υπουργού ήταν σαφέστατο: «Χρειάζονται επιθετικές πρωτοβουλίες. Και σας λέω με ειλικρίνεια ότι, προσωπικά, δεν έχω την αγωνία για το πολιτικό κόστος»!

Να πώς «πληρώνεται» η «ανταγωνιστικότητα»

Ενα ατράνταχτο στοιχείο που αποδεικνύει το μέγεθος του «εγκλήματος» σε βάρος των Ελλήνων ναυτεργατών αποτελεί ο αριθμός των ναυτολογήσεων. Σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, από το 1988 μέχρι και το 1999 ο αριθμός των ναυτολογήσεων μειώθηκε κατά 22.505! Πιο αναλυτικά το 1988 ναυτολογήθηκαν 34.222 Ελληνες ναυτεργάτες, ενώ το 1999 11.717! Ακόμα -σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία- από το 1988 μέχρι και το 1999, ναυτολογούνταν κάθε χρόνο, κατά μέσο όρο, 3.000 Ελληνες ναυτεργάτες λιγότεροι, με εξαίρεση το διάστημα 1989 - 1990! Ειδικότερα, ενώ το 1988 είχαν ναυτολογηθεί 34.222 ναυτεργάτες, τον επόμενο χρόνο ναυτολογήθηκαν 30.462. Το 1990 ναυτολογήθηκαν 29.768. Το 1991 ναυτολογήθηκαν 26.315 ναυτεργάτες, ενώ το 1992 ναυτολογήθηκαν 24.107. Η μεγάλη «βουτιά» εντοπίζεται από το 1994 και πέρα. Δηλαδή ενώ το 1994 ναυτολογήθηκαν 22.233, το 1995 ο αριθμός των ναυτολογήσεων ήταν ακριβώς 17.313. Το 1998 ο αριθμός των ναυτολογήσεων ήταν 13.483. Το 2000 διαγράφεται ακόμα πιο «σκούρο», καθώς -σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας του ΥΕΝ - από το Γενάρη του 2000 μέχρι και το Μάρτη έγιναν 3.570 ναυτολογήσεις.

Οσον αφορά τις θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΝΑΤ, το 1997 υπολογίζονται ότι ήταν 33.000, το 1998 υπολογίζονται στις 28.000 και το 1999 στις 25.495. Πρόκειται για απώλεια 7.901 θέσεων εργασίας. Να σημειωθεί ότι τα στοιχεία αυτά πάρθηκαν από τους αντίστοιχους κατ' έτος προϋπολογισμούς του Ταμείου. Οι αριθμοί των εν ενεργεία ναυτεργατών είναι μικρότεροι από τον αριθμό των θέσεων εργασίας. Πρόκειται για υποσημείωση που υπάρχει σε κάθε κείμενο προϋπολογισμού του ΝΑΤ. Οσον αφορά λοιπόν τον αριθμό των εν ενεργεία ναυτεργατών, σύμφωνα με τις απογραφές της Στατιστικής Υπηρεσίας του ΥΕΝ, το 1980 ήταν 52.518, ενώ στην απογραφή του 1996 ήταν 22.556!

Κέρδη πέρα από τη... φαντασία

Παρά το πετσόκομμα των ναυτεργατών από τα πλοία και την ταυτόχρονη αύξηση του πλούτου των Ελλήνων εφοπλιστών, που έχει σχολιαστεί ότι ο πλούτος αυτός ξεπερνά την πιο τολμηρή φαντασία, σήμερα η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, μέσω του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, επανέρχεται δριμύτερη και μιλά ξανά για την αύξηση της «ανταγωνιστικότητας», προσθέτοντας αυτή τη φορά τα περί «ισχυρής ναυτιλίας» και «ισχυρής Ελλάδας».

Τα υπερκέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών αποκαλύπτουν τα δικά τους στοιχεία που μιλούν ότι το Μάρτη του 2000 η χωρητικότητα, δηλαδή η δυνατότητα του μεταφορικού έργου των πλοίων, έφτασε σε σημείο ρεκόρ! Ειδικότερα με τα 3.584 πλοία που αριθμούσε ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών τον περασμένο Μάρτη έχει συνολική χωρητικότητα 151 εκατομμυρίων τόνων και βέβαια κατέχει την πρώτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη. Επιπλέον, από έρευνα του γενικού διευθυντή του ναυτιλιακού τμήματος της ΑΒΝ AMRO Bank, Δημήτρη Αναγνωστόπουλου, στοιχεία της οποίας δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο έντυπο «Ανάπτυξη» της εφημερίδας «ΒΗΜΑ», προκύπτει ότι η «καθαρή θέση», όπως αναφέρεται, «του ελληνικού εφοπλισμού ανέρχεται το 2000 σε 25. τρισ. δραχμές»! Δηλαδή δύο κρατικούς προϋπολογισμούς της Ελλάδας! Από το κεφάλαιο αυτό, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία «τα 19 τρισ. δραχμές είναι μετρητά, τα 12 τρισ, είναι η αξία των πλοίων ως πάγια στοιχεία και μόνο 6 τρισ. δραχμές είναι ο δανεισμός»!


Στόλος από «σαπάκια»

Οσον αφορά την... ποιότητα του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είναι αποκαλυπτικά και μάλιστα παρά το γεγονός ότι αφορούν μόνο αυτά που φέρουν την ελληνική σημαία. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία τον Δεκέμβρη του 1999 τα πλοία με ελληνική σημαία ήταν 1.889. Από αυτά τα 628 είναι 30 ετών και άνω! Αλλωστε, είναι ενδεικτικό το στοιχείο ότι οι Ελληνες εφοπλιστές έρχονται πρώτοι στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στο ναυτιλιακό Τύπο, οι Ελληνες εφοπλιστές τον περασμένο χρόνο αγόρασαν 400 μεταχειρισμένα πλοία διαφόρων τύπων διαθέτοντας 2,8 δισ. δολάρια!

Ειδικότερα από τα 1.889 πλοία τα 227 είναι μέχρι 4 ετών, τα 108 είναι μέχρι 9 , 152 είναι μέχρι 14 , 222 είναι μέχρι 19, 313 είναι μέχρι 24 και τα 220 είναι μέχρι 29 ετών. Επίσης αναφέρονται και 19 πλοία των οποίων η ηλικία είναι άγνωστη...

Από τα 1.889 πλοία τα 551 είναι επιβατικά, τα 418 δεξαμενόπλοια, τα 583 φορτηγά και 337 ανήκουν σε λοιπούς τύπους πλοίων. Σε ό,τι αφορά τα επιβατικά στα οποία ανήκουν και τα ακτοπλοϊκά από τα 551 τα 167 δηλαδή το 30,3% των επιβατικών με ελληνική σημαία είναι άνω των 30 ετών! Μέχρι 29 ετών είναι 83 πλοία, μέχρι 4 ετών είναι 84.

Αξίζει, όμως, μια αναφορά και στα δεξαμενόπλοια με ελληνική σημαία, τα οποία τον Δεκέμβρη του 1999 ανέρχονται 418. Από αυτά τα 147 είναι άνω των 30 ετών! Τα δεξαμενόπλοια που είναι άνω των 20 ετών ανέρχονται συνολικά σε 245. Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, συνολικά 300 ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια ελληνικής και ξένης σημαίας είναι υπό απόσυρση αν τεθεί σε εφαρμογή σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για δεξαμενόπλοια κατασκευής πριν από το 1982. Αυτά ακριβώς τα σαπιοκάραβα υπερασπίστηκε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας τη Δευτέρα 26 Ιούνη στο Λουξεμβούργο στη διάρκεια του Συμβουλίου Υπουργών Θαλάσσιων Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και μάλιστα μια βδομάδα πριν την έκρηξη του ελληνικού δεξαμενόπλοιου ΣΛΟΠΣ, που στοίχισε τη ζωή σε έναν 23χρονο ναυτεργάτη, κάνοντας να ακούγονται τουλάχιστον γελοίες οι αναφορές του, κάθε φορά, περί ελληνικής ποιοτικής ναυτιλίας.

Δεν πάει άλλο

Το ταξικό ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα καθώς η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και η Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» κατέθεσαν τις επεξεργασμένες και καλά τεκμηριωμένες προτάσεις τους για την ανάπτυξη της ναυτιλίας και στο νέο υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστο Παπουτσή στη διάρκεια συνάντησής τους που έγινε στις 29 Ιούνη.

Τα δύο ναυτεργατικά σωματεία έκαναν σαφές ότι ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας σημαίνει πλοία με ελληνική σημαία και Ελληνες ναυτεργάτες, γεγονός αλληλένδετο με την πάταξη της εφοπλιστικής ασυδοσίας. Με συγκεκριμένα στοιχεία έχουν αποδείξει ότι είναι μύθος τα περί ανταγωνιστικότητας, ενώ έχουν καταθέσει προτάσεις ζωής για την ακτοπλοΐα, που συμπεριλαμβάνονται στη συγκρότηση του Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Πρόκειται για προτάσεις αναπτυξιακές, που προστατεύουν την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών με την Ηπειρωτική Ελλάδα, δίνουν ανάσα στη ναυπηγική βιομηχανία και τη χαλυβουργία. Υπερασπίζουν και διευρύνουν τις ναυτεργατικές κατακτήσεις.

Οπως έχει επισημανθεί σε ανακοίνωση των δύο σωματείων: «Το συμπέρασμα είναι ολοφάνερο. Οσο συνεχίζεται η σημερινή φιλοεφοπλιστική πολιτική είτε από το ΠΑΣΟΚ είτε από τη ΝΔ θα αυξάνονται τα κέρδη των εφοπλιστών και θα χειροτερεύει η κατάσταση της ναυτεργατικής οικογένειας». Τονίζουν δε ότι οι ναυτεργάτες πρέπει να οργανώσουν την πάλη τους να συντονίσουν τα αγωνιστικά τους βήματα με το συνεπές συνδικαλιστικό κίνημα για την ανατροπή της αντιναυτεργατικής πολιτικής.


Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ