Μαχαίρι σε μισθούς και συντάξεις, ομαδικές απολύσεις και φοροαπαλλαγές στο κεφάλαιο περιλαμβάνει το «μενού»
Eurokinissi |
Την ίδια ώρα, ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, στο πλαίσιο της παρουσίασης της έκθεσης από κοινού με τον επικεφαλής του ΟΟΣΑ, Α. Γκουρία, επιχείρησε να «καμουφλάρει» τα πορίσματα του ιμπεριαλιστικού οργανισμού, συγκαλύπτοντας το γεγονός ότι και ο ΟΟΣΑ συμπλέει στην ίδια αντιλαϊκή στρατηγική κατεύθυνση τόσο με την ΕΕ και την Ευρωζώνη, όσο βέβαια και με την πλευρά του ΔΝΤ.
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση του ΟΟΣΑ:
-- «Η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος είναι ζωτικής σημασίας σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα». Δείχνει ουσιαστικά στην κατεύθυνση της εμπροσθοβαρούς εφαρμογής των μειώσεων. Παρά το γεγονός ότι «πρόσφατες μεταρρυθμίσεις επικεντρώθηκαν στη βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συστήματος», οι ανισότητες παραμένουν, τονίζεται.
-- Τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων «παραμένουν ακόμη πάνω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ», διαπιστώνεται, δείχνοντας στην κατεύθυνση νέων αντιλαϊκών παρεμβάσεων.
-- Στο αντιλαϊκό τραπέζι μπαίνουν και οι παραμετρικές αλλαγές στο σύστημα διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού στην κατεύθυνση, βέβαια, της παραπέρα συμπίεσης του «μισθολογικού κόστους» για την εργοδοσία. Σε αυτό το πλαίσιο, από τη μια πλευρά, διαπιστώνουν ότι ο κατώτατος μισθός για τους νέους εργαζόμενους κάτω από 25 χρόνων «βρίσκεται πολύ κάτω από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ». Από την άλλη, βέβαια, περνώντας στο «ψητό», τονίζουν ότι ο κατώτατος μισθός αυξάνεται ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας, κάτι που «αποτελεί μοναδική περίπτωση στον ΟΟΣΑ». Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνουν τη διαμόρφωση κατώτατου μισθού με άξονα την «παραγωγικότητα και τη δικαιοσύνη», και μάλιστα συμπεριλαμβανομένης της «αναθεώρησης στην πριμοδότηση της αρχαιότητας», που θα σημάνει παραπέρα μείωση των κατώτατων μισθών που ισχύουν για εργαζόμενους πάνω από 25 χρόνων.
-- Προτείνονται παρεμβάσεις στις εργασιακές σχέσεις και συγκεκριμένα στο καθεστώς ομαδικών απολύσεων, καθώς και στο νόμο για την κήρυξη απεργιών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, η χαλάρωση των «περιορισμών» θα οδηγήσει σε ενίσχυση του ΑΕΠ της τάξης του 0,2%! Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΟΟΣΑ αξιώνει «επαρκή ευελιξία» και «εξισορρόπηση» ανάμεσα στις ομαδικές απολύσεις και στα μέτρα «ατομικής προστασίας» από τις απολύσεις.
-- Επισημαίνεται ότι στις περισσότερες χώρες του ΟΟΣΑ δεν ισχύει ο θεσμός των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Να σημειωθεί ότι ο ΟΟΣΑ δεν λέει τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από αυτά που κατά κύριο λόγο προτείνει το ΔΝΤ στο πλαίσιο και του καταμερισμού με την πλευρά της Ευρωζώνης.
-- Επίσης, αναφέρεται ότι ο συντελεστής φορολόγησης στα επιχειρηματικά κέρδη στην Ελλάδα (29%) είναι ψηλότερος από το μέσο όρο του ΟΟΣΑ (25%), επισημαίνοντας ότι κάνει τη χώρα λιγότερο ελκυστική σε ξένες επενδύσεις.
-- Παράλληλα, η έκθεση του ΟΟΣΑ εστιάζει και γύρω από τα προγράμματα διαχείρισης των φαινομένων της ακραίας φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Η χρηματοδότηση τέτοιων «κοινωνικών προγραμμάτων» υπολογίζεται στο 1,5% του ΑΕΠ και, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, θα χρειαστούν περικοπές από άλλους τομείς, αναφέροντας «ως παράδειγμα» τις συντάξεις, τη «βελτίωση» της είσπραξης των φόρων, αλλά και τις αμυντικές δαπάνες. Ανάμεσα στις συστάσεις του, ο ΟΟΣΑ προτείνει τη θέσπιση ενός επιδοτούμενου προγράμματος σχολικών γευμάτων στις φτωχές περιφέρειες, τη διαμόρφωση προγράμματος κοινωνικής στέγασης κ.ά.
Η έρευνα προσθέτει ότι η προσφυγική κρίση μπορεί να δημιουργήσει μείζονα προβλήματα για την ελληνική οικονομία, ιδίως αν η συμβολή της ΕΕ αποδειχθεί ανεπαρκής. Σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις, το κόστος της εισροής προσφύγων υπολογίζεται σε περίπου 0,4% του ΑΕΠ για το 2015.
Επίσης, τονίζεται ότι η επιτυχής ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την αντιμετώπιση του ζητήματος της βιωσιμότητας του κρατικού χρέους είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση των προοπτικών της οικονομίας. Με κατεύθυνση, αναφέρει, τη «σημαντική επέκταση των περιόδων αποπληρωμής και των περιόδων χάριτος για το κεφάλαιο και τους τόκους, θα μπορούσε να εξασφαλίσει χαμηλές και σταθερές ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες μακροπρόθεσμα και, συνεπώς, να μειώσει την αβεβαιότητα».
Στο πλαίσιο της παρουσίασης της έκθεσης του ΟΟΣΑ, ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, ανάμεσα σε άλλα, είχε θετικά σχόλια για συστάσεις του ΟΟΣΑ, όπως για την... «αποκατάσταση» του κατώτατου μισθού, τους νέους θεσμούς στην αγορά εργασίας, την... «αντιμετώπιση των μονοπωλίων», όπως βαφτίζει τις προτεινόμενες αναδιαρθρώσεις στην οικονομία, που αφορά στη συγκέντρωση της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών κ.ά.
Υπ' αυτό το πρίσμα, ισχυρίστηκε ο πρωθυπουργός, ήδη συζητάμε για το πώς θα μοιράσουμε τους καρπούς της ανάπτυξης, πώς θα αντιμετωπίσουμε την ανεργία και τα κοινωνικά προβλήματα (όταν η όποια καπιταλιστική ανάκαμψη έχει ως προϋπόθεση την κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης)...
Κύριος στόχος μας, πρόσθεσε, είναι πώς θα συνδυάσουμε την ανάπτυξη με την ταυτόχρονη διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας και με την κοινωνική δικαιοσύνη, πώς θα μειώσουμε το χρέος, ώστε η Ελλάδα να μην ξανακυλήσει σε αυτόν το φαύλο κύκλο...
Στην εμβάθυνση και επέκταση των μέτρων της νομισματικής χαλάρωσης σε όφελος και λογαριασμό των μονοπωλίων της Ευρωζώνης προχώρησε χτες η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), εν μέσω της εξαπλούμενης αβεβαιότητας αλλά και της υποβάθμισης των εκτιμήσεων, ως προς τους ρυθμούς ανάκαμψης στην Ευρωζώνη.
Πρόκειται για σύνθετη παρέμβαση σε πολλαπλά επίπεδα, γεγονός που δείχνει τη σχετική αστοχία των προηγούμενων αντίστοιχων προγραμμάτων, αλλά και τα διαχειριστικά ζόρια στην προοπτική της καπιταλιστικής ανάκαμψης.
Ανάμεσα σε άλλα, το βασικό επιτόκιο χρηματοδότησης των τραπεζών της Ευρωζώνης υποχώρησε σε μηδενικό επίπεδο, τα επιτόκια αποδοχής των καταθέσεων από τις τράπεζες της Ευρωζώνης στην ΕΚΤ διαμορφώνονται σε ακόμη περισσότερο αρνητικό επίπεδο, ενώ παράλληλα ανοίγουν ακόμη περισσότεροι οι κρουνοί διοχέτευσης κεφαλαίων προς το τραπεζικό σύστημα, που με τη σειρά του θα τα διοχετεύσει στις επιχειρήσεις, στο βαθμό βέβαια που θα υπάρξει αντίστοιχη ζήτηση για τον προσφερόμενο τραπεζικό δανεισμό.
Την ίδια ώρα, η ΕΚΤ υποβάθμισε τις εκτιμήσεις της ως προς την ανάκαμψη του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη ως εξής:
-- 2016: 1,4% (από 1,7% το Δεκέμβρη του 2015)
-- 2017: 1,7% (από 1,9%)
-- Για το 2018 εκτιμάται στο 1,8% (δεν υπήρχε προηγούμενη πρόβλεψη).
Παρουσιάζοντας την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, ο επικεφαλής της ΕΚΤ, Μ. Ντράγκι, ανάμεσα σε άλλα, υπογράμμισε ότι:
Η οικονομική ανάκαμψη στη ζώνη του ευρώ εξακολουθεί να επηρεάζεται αρνητικά από τις «υποτονικές προοπτικές στις αναδυόμενες αγορές», από την αστάθεια στις χρηματοπιστωτικές αγορές (μετοχές, ομόλογα) και από τον αργό ρυθμό των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
«Η κατεύθυνση της δημοσιονομικής πολιτικής στη ζώνη του ευρώ είναι ελαφρώς επεκτατική, αντανακλώντας εν μέρει τα μέτρα για τη στήριξη των προσφύγων», σημείωσε.
Επεσήμανε ότι το καθεστώς των αρνητικών επιτοκίων έχει φέρει μέχρι στιγμής αποτελέσματα, ενώ, όπως είπε, δεν επηρεάζει κατ' ανάγκη αρνητικά την κερδοφορία των τραπεζών. Σύμφωνα με τον Μ. Ντράγκι, η κερδοφορία των πιστωτικών ιδρυμάτων εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο η κάθε τράπεζα καλύπτει το χρηματοδοτικό της κενό.
Αναφερόμενος στο μείγμα της αντιλαϊκής πολιτικής, σημείωσε πως θα πρέπει να στηρίζει την οικονομική ανάκαμψη με την ταυτόχρονη, «πλήρη και συνεπή εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης». Οι δράσεις για την αύξηση της παραγωγικότητας και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών «δημόσιων υποδομών, είναι ζωτικής σημασίας για την αύξηση των επενδύσεων και την τόνωση της δημιουργίας θέσεων εργασίας».
Ειδικότερα, τα μέτρα νομισματικής χαλάρωσης που ανακοίνωσε η ΕΚΤ περιλαμβάνουν: