ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Φλεβάρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΚΛΟΠΕΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Μακρύ παρελθόν παρακολουθήσεων

«Κοριοί», «νομίμως», από το 1998

Eurokinissi

Χρόνια πριν την επίθεση στους «δίδυμους πύργους» της Νέας Υόρκης ή τα χτυπήματα στη Μαδρίτη και το Λονδίνο, η ΕΕ είχε αποφασίσει παρακολουθήσεις υπηκόων της.

Στις 18 Ιούλη 1995 υπογράφτηκε από το Συμβούλιο της ΕΕ η «Σύμβαση για την Ευρωπόλ», το γενικό πλαίσιο δηλαδή γι' αυτήν την ευρωενωσιακή υπεραστυνομία (Europol). Καθότι, όμως, οι ανάγκες της άρχουσας τάξης ήταν συγκεκριμένες και μεγάλες, οι αρμοδιότητες της υπηρεσίας άρχισαν γρήγορα να αυξάνονται και να εξειδικεύονται προς το αντιδραστικότερο, με μια σειρά «πράξεων» του Συμβουλίου.

Οι «πράξεις» άρχισαν να εκδίδονται από το 1998. Ενα σημαντικότατο τέτοιο κείμενο υπογράφτηκε από το Συμβούλιο της ΕΕ στις 3 Νοέμβρη εκείνου του χρόνου, με τίτλο «περί εγκρίσεως των κανόνων των εφαρμοστέων στα αρχεία της Europol». Τα όσα προέβλεπε, άρχισαν να ισχύουν επισήμως από την 1η Γενάρη 1999.

Από το άρθρο 1 ακόμα, οι ηγέτες της ΕΕ έλεγαν τα πράγματα ξεκάθαρα: «α) με τον όρο "δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα", νοείται κάθε πληροφορία που αναφέρεται σε φυσικό πρόσωπο του οποίου η ταυτότητα είναι γνωστή ή μπορεί να εξακριβωθεί, ως πρόσωπο του οποίου η ταυτότητα μπορεί να εξακριβωθεί λογίζεται το πρόσωπο εκείνο που μπορεί να προσδιοριστεί, άμεσα ή έμμεσα, ιδίως βάσει αριθμού ταυτότητας ή βάσει ενός ή περισσοτέρων συγκεκριμένων στοιχείων που χαρακτηρίζουν την υπόστασή του από φυσική, βιολογική, ψυχολογική, οικονομική, πολιτιστική ή κοινωνική άποψη (...)»

Το άρθρο 5 άφηνε από τότε ανοιχτό το «παραθυράκι» για φακέλωμα ακόμα πιο «ευαίσθητων» στοιχείων: «Η Europol πρέπει επίσης να διευκρινίζει στην εντολή αυτή (σ.σ.: για «δημιουργία αρχείου εργασίας προς ανάλυση», όπως λέγεται κομψά ο φάκελος στην ΕΕ) κατά πόσον μπορούν να περιληφθούν στο εν λόγω αρχείο δεδομένα που έχουν σχέση με τη φυλετική καταγωγή, τις θρησκευτικές ή άλλες πεποιθήσεις, τα πολιτικά φρονήματα, τη σεξουαλική ζωή ή την υγεία (...)».

Στο άρθρο 6 αποσαφήνιζε ότι τα στελέχη της Europol μπορούν να πραγματοποιούν «επεξεργασία των ακόλουθων τύπων προσωπικών δεδομένων, περιλαμβανομένων των συναφών διοικητικών δεδομένων:

  • «Προσωπικά στοιχεία: Σημερινό και παλαιότερο επώνυμο. Σημερινό και παλαιότερο όνομα. Πατρικό επώνυμο (για τις γυναίκες). Ονομα πατέρα (όταν είναι απαραίτητο για την αναγνώριση της ταυτότητας). Ονομα μητέρας (όταν είναι απαραίτητο για την αναγνώριση της ταυτότητας). Φύλο. Ημερομηνία γέννησης. Τόπος γέννησης. Ιθαγένεια. Οικογενειακή κατάσταση. Αλλα ονόματα. Προσωνυμίες. Ψευδώνυμα. Σημερινή και παλαιότερη κατοικία ή μόνιμη διαμονή».
  • «Χαρακτηριστικά εμφάνισης: Σωματική περιγραφή. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (σημάδια/ ουλές/ τατουάζ κλπ.)».
  • «Στοιχεία εξακρίβωσης ταυτότητας: Εγγραφα αποδεικτικά ταυτότητας. Αριθμός εθνικού δελτίου ταυτότητας/ διαβατηρίου. Εθνικοί κωδικοί αριθμοί μητρώου, αν υπάρχουν. Οπτικές εικονίσεις και άλλες πληροφορίες για την εμφάνιση του προσώπου. Αναγνωριστικά στοιχεία που υπάγονται στο πεδίο της τεχνικής/ επιστημονικής αστυνομίας, όπως δακτυλικά αποτυπώματα, αποτελέσματα αξιολόγησης του DNA (στο μέτρο που απαιτείται για λόγους αναγνώρισης και χωρίς πληροφορίες που χαρακτηρίζουν την προσωπικότητα), προφίλ φωνής, ομάδα αίματος, οδοντιατρικά στοιχεία».
  • «Πληροφορίες ως προς τη συμπεριφορά: Τρόπος ζωής (ενδεχομένως υπερβολικά πολυτελής) και συνήθειες. Μετακινήσεις. Μέρη στα οποία συχνάζει. Οπλα και άλλα επικίνδυνα όργανα. Βαθμός επικινδυνότητας. Συγκεκριμένοι κίνδυνοι, όπως πιθανότητα φυγής, χρησιμοποίηση διπλών πρακτόρων, διασυνδέσεις με προσωπικό αστυνομικών κλπ. υπηρεσιών. Στοιχεία χαρακτήρα με εγκληματολογική σημασία. Χρήση ναρκωτικών».
  • «Χρησιμοποιούμενα μέσα επικοινωνίας, όπως τηλέφωνο (κλασικό/ κινητό), φαξ, σύστημα τηλε-ειδοποίησης, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ταχυδρομικές διευθύνσεις, συνδέσεις Ιντερνετ».
  • «Αναφορές σε άλλες βάσεις δεδομένων στις οποίες έχουν καταχωρηθεί προσωπικά στοιχεία: Europol, αστυνομικές/ τελωνειακές υπηρεσίες, άλλοι φορείς επιβολής του νόμου, διεθνείς οργανισμοί, δημόσιοι φορείς, ιδιωτικοί φορείς».

Δηλαδή, είχαν καταλήξει από το 1998 ότι θα παρακουλουθούν τις επικοινωνίες όποιον βάλουν στο «μάτι», τον περίγυρό του, θα φακελώνουν και θα εξετάζουν το αίμα και το DNA του, θα λαμβάνουν τέτοιες πληροφορίες από άλλες υπηρεσίες, άλλων κρατών, ακόμα και από ιδιώτες.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΣΑΛΙΚΙΔΗ
Νέο «πακέτο» στοιχείων στον ανακριτή

Ανεξάντλητη πηγή στοιχείων αποδεικνύεται το σπίτι του Κώστα Τσαλικίδη στον Κολωνό. Πέρα από τα τετράδια που βρήκε εκεί η οικογένεια του, ένα χρόνο μετά το θάνατο του στελέχους της «Vodafone», ανακαλύφτηκαν εκεί και κάρτες κινητών τηλεφώνων άλλης εταιρίας. Χθες ο δικηγόρος της οικογένειας Θεμιστοκλής Σοφός έδωσε στον εισαγγελέα Γιάννη Διώτη, που ερευνά τις συνθήκες θανάτου του Τσαλικίδη, τέσσερα κινητά του τηλέφωνα και κατάσταση με τα τελευταία τηλεφωνήματα και μηνύματα που είχε λάβει το επίμαχο διάστημα. Σε αυτά τα μηνύματα πέρα από προσωπικά, όπως αυτό της αρραβωνιαστικιάς του Σάρας Γαλανοπούλου, που τον ενημερώνει ότι βρήκε νέο σπίτι για να μείνουν, υπάρχουν και συναδέλφων του, που είτε είναι ανήσυχοι και τον ρωτούν αν θα λάβει μέρος σε σύσκεψη, είτε του λένε να προσέχει και πως θα είναι στο πλευρό του...

Στο μεταξύ, άτομα του αυτοαποκαλούμενου αντιεξουσιαστικού χώρου, των οποίων οι αριθμοί τηλεφώνων βρέθηκαν στη λίστα των κινητών που παρακολουθούνταν, πήγαν χθες στα δικαστήρια της οδού Ευελπίδων και δήλωσαν στον 24ο τακτικό ανακριτή Γιώργο Ακτύπη παράσταση Πολιτικής Αγωγής.

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙΣ «ΣΥΝΗΘΩΣ ΥΠΟΠΤΩΝ»
Αφορούν τόσο την παρούσα όσο και την προηγούμενη κυβέρνηση

Δήλωση του Λάμπρου Γκάνη, προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Χαλκίδας

Με αφορμή το σκάνδαλο των υποκλοπών και παρακολουθήσεων των τηλεφωνικών συνδιαλέξεων, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Χαλκίδας, Λάμπρος Γκάνης, προέβη στην παρακάτω δήλωση:

«Η παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών, που συντελείται σε βάρος των συνταγματικά και διεθνώς κατοχυρωμένων ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, προσβάλλει την προσωπικότητα και την ελευθερία των πολιτών και αμφισβητεί έμπρακτα την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η ιστορική μνήμη, σημειώνει, του απώτερου και πρόσφατου παρελθόντος έχει να επιδείξει αιματηρούς αγώνες για την κατάκτηση και θεμελίωση των παραπάνω δικαιωμάτων και επιβάλλει την καταδίκη κάθε ανελεύθερου νομοθετικού και διοικητικού μέτρου, είτε σε εσωτερικό, είτε σε διεθνές επίπεδο, καθώς και της τρομο-λαγνείας που δημιουργεί κλίμα ανοχής και παραβιάσεων των ελευθεριών. Οι ευθύνες για τη θέσπιση του νομοθετικού πλαισίου κάμψης του απορρήτου (ν. 2225/1994, ν. 3115/2003, ΠΔ 4/2005), καθώς και για την επιλεκτική διολίσθηση σε αυθαίρετες, ακόμη και με το παραπάνω πλαίσιο, παρακολουθήσεις "συνήθως υπόπτων", με το πρόσχημα της λήψης μέτρων ασφαλείας, αφορούν τόσο την παρούσα, όσο και την προηγούμενη κυβέρνηση.

Υπό αυτό το πρίσμα, διερωτώμαι για την επάρκεια των θεσμοθετημένων διοικητικών αρχών, τη δυνατότητα ελέγχου και άσκησης κυβερνητικής εποπτείας στον ευαίσθητο χώρο των τηλεπικοινωνιών και γενικά των νέων τεχνολογιών και συνακόλουθα για τους κινδύνους που αυτή συνεπάγεται».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ