Αφορούν τη φορολογία ΕΒΕ και αγροτών, την απαγόρευση των πλειστηριασμών και άλλων αναγκαστικών μέτρων, όπως και τα στεγαστικά δάνεια των παλιννοστούντων ομογενών, που κινδυνεύουν να χάσουν τα σπίτια τους
RIZOSPASTIS |
Την ώρα που η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη στη συζήτηση του νομοσχεδίου - έκτρωμα για τη φορολογία των ΕΒΕ, η Πρόταση Νόμου του ΚΚΕ προβλέπει δραστικά μέτρα που στοχεύουν στην ανακούφιση των αυτοαπασχολούμενων της πόλης και της υπαίθρου, λόγω της μεγάλης μείωσης των εισοδημάτων τους και της τεράστιας συσσώρευσης χρεών προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους ΟΤΑ και τις τράπεζες.
Πιο συγκεκριμένα, με τα άρθρα της Πρότασης Νόμου του ΚΚΕ:
Με την τροπολογία - προσθήκη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ στο Σχέδιο Νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167, επανεισαγωγή του προγράμματος "ΗΡΑΚΛΗΣ" και άλλες επείγουσες διατάξεις», παύει αυτοδίκαια οποιαδήποτε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης, πλειστηριασμού ή άλλου αναγκαστικού μέτρου εκ μέρους των πιστωτικών ιδρυμάτων, εταιρειών που συνδέονται με τραπεζικά χαρτοφυλάκια - funds, του Ελληνικού Δημοσίου και των ΟΤΑ, σε βάρος της πρώτης - κύριας κατοικίας και άλλων περιουσιακών στοιχείων των λαϊκών οικογενειών, των ανέργων, αυτοαπασχολούμενων, των μικρών ΕΒΕ, των αγροτοκτηνοτρόφων και των ψαράδων για οφειλές τους προς αυτούς.
Τα μέτρα αυτά αφορούν οικογένειες με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα μέχρι 40.000 ευρώ προσαυξανόμενο κατά 5.000 ευρώ για κάθε παιδί.
Τέλος, με τροπολογία - προσθήκη του ΚΚΕ στο ίδιο νομοσχέδιο, ρυθμίζονται προς όφελος των παλιννοστούντων ομογενών ζητήματα που αφορούν δάνεια με κρατική εγγύηση.
Προβλέπεται συγκεκριμένα ότι «για τα στεγαστικά δάνεια των παλιννοστούντων ομογενών με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, διαγράφονται οι τόκοι που έχουν διαμορφωθεί μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσας. Διαγράφεται κάθε ποσό που αντιστοιχεί σε τυχόν πραγματοποιηθέντα ανατοκισμό και κεφαλαιοποίηση κάθε μορφής τόκων. Οι οφειλές που παραμένουν μετά τις παραπάνω διαγραφές απομειώνονται κατά 50%. Το δε ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του ποσού που απομένει, μετά τις ανωτέρω διαγραφές, δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% του ετήσιου φορολογητέου ποσού».
Παύει επίσης αυτοδίκαια οποιαδήποτε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης ή άλλο αναγκαστικό μέτρο εκ μέρους των πιστωτικών ιδρυμάτων αλλά και του Δημοσίου.
Το ζήτημα είναι πολύ σοβαρό, καθώς μετά τις ανατροπές του σοσιαλισμού και τη διάλυση της ΕΣΣΔ, χιλιάδες ομογενείς ποντιακής καταγωγής αναγκάστηκαν να φύγουν από τους τόπους διαμονής τους και να μεταναστεύσουν στην Ελλάδα χωρίς τις απαραίτητες δυνατότητες διαμονής στη χώρα μας. Το κράτος και όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις, αντί να τους διασφαλίσουν αξιοπρεπή κατοικία, τους οδήγησαν στον τραπεζικό δανεισμό με την εγγύηση του Δημοσίου.
Με την εκδήλωση όμως της καπιταλιστικής κρίσης του 2009, επιδεινώθηκε ραγδαία η θέση τους, όπως άλλωστε και όλων των λαϊκών στρωμάτων. Το κόστος εξυπηρέτησης αυτών των δανείων εκτοξεύτηκε επειδή το επιτόκιό τους ήταν συνδεδεμένο με το επιτόκιο των έντοκων γραμματίων δωδεκάμηνης διάρκειας του Ελληνικού Δημοσίου, προσαυξημένο κατά 2 έως 2,5 μονάδες, με αποτέλεσμα η συντριπτική πλειοψηφία να μην μπορεί να εξυπηρετήσει τις δανειακές της υποχρεώσεις.
Αντί να βοηθηθούν για να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες, τόσο οι τράπεζες όσο και το Ελληνικό Δημόσιο προχώρησαν στην έκδοση διαταγής πληρωμών για τα χρέη τους, με αποτέλεσμα να είναι σήμερα πολύ μεγάλος ο κίνδυνος να χάσουν τη μοναδική τους κατοικία.
Στους ιδιωτικοποιημένους αυτοκινητόδρομους, με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που στήριξαν και εφάρμοσαν όλες οι αστικές κυβερνήσεις της ΝΔ και προηγουμένως του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, μέσα από τις συμβάσεις παραχώρησης και τις ρήτρες τις οποίες περιέχουν, ουσιαστικά η αυξομείωση των τιμών στα διόδια (συνήθως βέβαια πρόκειται για αυξήσεις) συνδέεται με τον εκάστοτε δείκτη τιμών καταναλωτή, δηλαδή τον πληθωρισμό.
Η αύξηση θα είναι κατά 7,6% - 7,7%, ενώ συμφωνήθηκε η προσαύξηση του 2023 (12%), που δεν εισπράχθηκε, να μοιραστεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 και οι έμποροι των δρόμων να απορροφήσουν ένα μέρος αυτής. Για το 2023 ο πληθωρισμός - που μετράται κάθε Σεπτέμβρη - αυξήθηκε κατά 1,65% σε σχέση με το 2022. Σε αυτήν την αύξηση θα προστεθεί το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022, που ήταν 12%, δηλαδή 6%, και έτσι προκύπτει η αύξηση γύρω στο 8%.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, οι αυξήσεις θα αφορούν τους οδικούς άξονες που εφαρμόζουν τη χιλιομετρική χρέωση, και όχι την Αττική Οδό. Επομένως, οι αυξήσεις θα γίνουν σε: Κεντρική Οδό, Νέα Οδό, Ολυμπία Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, άξονες που διαχειρίζονται ελληνικοί, γαλλικοί και γερμανικοί επιχειρηματικοί όμιλοι. Στην Ολυμπία Οδό και τη Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου το μεγαλύτερο μέρος ανήκει στη γαλλική «Vinci», ενώ μέτοχος πλειοψηφίας στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου είναι η γερμανική «Hochtief».
Αν τελικά η αύξηση είναι στο 7,63%, όπως αναφέρεται σε ορισμένα δημοσιεύματα, η διαδρομή ενός ΙΧ από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη θα κοστίζει 33,75 ευρώ (από 31,35 ευρώ), η διαδρομή Αθήνα - Ιωάννινα (μέσω Γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου) διαμορφώνεται σε 41,15 ευρώ (από 38,25 ευρώ), η διαδρομή Αθήνα - Πάτρα σε 12,70 ευρώ (από 11,80 ευρώ) και η διαδρομή Αθήνα - Καλαμάτα σε 15 ευρώ (από 13,95 ευρώ).
Εκτός από το χαράτσι στους πολίτες, η κυβέρνηση ετοιμάζεται παράλληλα να δώσει κι άλλο «μποναμά» στους παραχωρησιούχους, μετά την απαίτησή τους για ...διαφυγόντα κέρδη το 2023 (καθώς δεν επιβλήθηκε αύξηση όλη τη χρονιά).
Η οικογένεια Κώστα Κάππου παρέδωσε στο Αρχείο του ΚΚΕ το δεύτερο μέρος από το προσωπικό αρχείο του σ. Κώστα Κάππου.