ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Νοέμβρη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
Στις ελληνικές καλένδες και το υπερώριμο αίτημα για την κατάργηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών

INTIME NEWS

Το υπερώριμο λαϊκό αίτημα για την κατάργηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών, ώστε να σταματήσει η διακριτική ποινική μεταχείριση ενός υπουργού ή πρώην υπουργού σε σχέση με τους απλούς πολίτες, ανέδειξε ο ειδικός εισηγητής του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας μιλώντας χτες στην Ολομέλεια της Βουλής, η οποία συνεδρίασε για να εξετάσει, πέρα από το 86, τα υπό αναθεώρηση άρθρα 62 για τη βουλευτική ασυλία και 54 για τον εκλογικό νόμο, στο οποίο θα συμπεριληφθούν με ξεχωριστή παράγραφο οι σχετικές διατάξεις για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού.

ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, όσον αφορά το άρθρο 86, που ήταν και το κύριο θέμα της συζήτησης, αρνήθηκαν την κατάργησή του και περιόρισαν το όλο θέμα σε ό,τι αφορά την αναθεώρησή του κυρίως στη σύντομη αποσβεστική προθεσμία που ισχύει τώρα, δηλαδή την προθεσμία παραγραφής από τη Βουλή της τέλεσης του αδικήματος. Ο ΣΥΡΙΖΑ στην προηγούμενη (προτείνουσα) Βουλή είχε προτείνει, και το επανέφερε και τώρα, η αποσβεστική προθεσμία να ισούται με τον χρόνο παραγραφής που ισχύει για όλους τους πολίτες, ενώ με μία ερμηνευτική δήλωση που κατέθεσε στη συνέχεια προτείνει να διευκολύνεται η παραπομπή ορισμένων αδικημάτων των υπουργών στη Δικαιοσύνη, όπως για παράδειγμα η δωροληψία. Στην αποσβεστική προθεσμία επικέντρωσε και η ΝΔ, ενώ δεν έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο να παρουσιάσουν και κοινή πρόταση.

Το ζητούμενο της αναθεώρησης του άρθρου 86, αλλά και του 62 όπως φάνηκε από τη συζήτηση, ήταν κοινό για ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και λοιπούς και δεν ήταν άλλο από την «ηθική» και την «τιμή» του αστικού πολιτικού συστήματος, συνολικά την προσπάθεια να αναστηλωθεί το κύρος του, που κλονίστηκε τα χρόνια της κρίσης. Παράλληλα προσπάθησαν να βγάλουν «λάδι» συνολικά το εκμεταλλευτικό σύστημα, αποδίδοντας τη χρεοκοπία του λαού στους «ανήθικους πολιτικούς που τα παίρνουν». Ηταν πολύ χαρακτηριστικό το ρητορικό ερώτημα του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της ΝΔ, Ευρ. Στυλιανίδη, τοποθετούμενου για το άρθρο 86: «Πόσο ακριβά πρέπει να πληρώσει ακόμα η χώρα μας την οικονομία, τη διοίκηση, την εξωτερική πολιτική και την άμυνα, την ατιμωρησία ανεύθυνων και ανήθικων αρχόντων;». 'Η η αγωνία που εξέφρασε ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Κατρούγκαλος, «για την αξιοπιστία του πολιτικού κόσμου», «τη δυσπιστία που πολλές φορές έχουν οι εκλογείς απέναντι στην πολιτική τάξη» κ.ο.κ.

Στόχος το πολιτικό «μακιγιάζ» και όχι η ουσιαστική λύση

Ο γενικός εισηγητής του ΚΚΕ, Γιάννης Γκιόκας, επισήμανε ότι οι προτάσεις της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, είτε με ερμηνευτικές δηλώσεις είτε χωρίς, απέχουν κατά πολύ από το υπερώριμο λαϊκό αίτημα «να μην υπάρχει ανισότιμη μεταχείριση ανάμεσα σε έναν υπουργό ή πρώην υπουργό και σε έναν απλό πολίτη σε ό,τι αφορά την ποινική μεταχείριση. Να υπάρχει δηλαδή ισονομία. Δεν ήταν το αίτημα να μπουν στο Σύνταγμα ερμηνευτικά σχήματα».

Οπως σημείωσε, οι προτάσεις τους δεν ακουμπούν τον βασικό πυλώνα του άρθρου 86, που «είναι ο ρόλος της Βουλής, που έχει αρμοδιότητα δικαιοδοτική, δικαστική, να διεξάγει προκαταρκτική εξέταση, να ασκεί την ποινική δίωξη, ακόμη και να ανακαλεί υπάρχουσα ποινική δίωξη».

«Δηλαδή», ανέφερε, «θα εξακολουθήσει η διεξαγωγή προκαταρκτικής εξέτασης να αποφασίζεται από τη Βουλή, εξακολουθεί η προκαταρκτική εξέταση να γίνεται από Επιτροπή που αποτελείται από βουλευτές, ενώ για τους απλούς πολίτες αυτή διενεργείται κατά παραγγελία της Εισαγγελίας από δικαστικούς λειτουργούς. Εξακολουθεί η ποινική δίωξη να ασκείται με απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής και όχι από την Εισαγγελία, εξακολουθεί η Βουλή να μπορεί με απόφασή της να αναστείλει ή να ανακαλεί δίωξη, προδικασία ή και κύρια διαδικασία στο ακροατήριο, εξακολουθεί η εκδίκαση των υποθέσεων που αφορούν την ποινική ευθύνη υπουργών να μη γίνεται από τα κοινά ποινικά δικαστήρια ανάλογα με τη βαρύτητα της πράξης, αλλά από ένα ειδικό δικαστήριο. Αρα, εξακολουθεί να υφίσταται, παρά τις όποιες βελτιώσεις γίνονται, ο δικαιοδοτικός ρόλος της Βουλής για μια σειρά αδικήματα».

Για την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να προστεθεί ερμηνευτική δήλωση, ο Γ. Γκιόκας σημείωσε ότι «είναι μία κατασκευή που διευκολύνει την παραπομπή ορισμένων υπουργικών αδικημάτων στη Δικαιοσύνη, όπως είναι η δωροληψία κ.ο.κ. Ωστόσο, στην αρμοδιότητα της Βουλής θα παραμείνουν άλλα σοβαρά αδικήματα υπουργών, όπως είναι για παράδειγμα η παράβαση καθήκοντος, η κατάχρηση εξουσίας, η απιστία, που αυτά θα εξακολουθήσουν να είναι και με την ερμηνευτική δήλωση».

Οσον αφορά τη συζήτηση περί «ηθικής» και «τιμής» του συστήματος, ο βουλευτής του ΚΚΕ επισήμανε απευθυνόμενος προς τα υπόλοιπα κόμματα ότι «ο στόχος είναι να κάνετε ένα πολιτικό "μακιγιάζ", να αναστηλώσετε το κύρος του αστικού πολιτικού συστήματος, το οποίο κλονίστηκε τα χρόνια της κρίσης λόγω των μνημονίων και λόγω των αντιλαϊκών πολιτικών», προσθέτοντας ότι πρόκειται για «έναν δρόμο ανάπτυξης που έχει στο DNA του και τις κρίσεις και την εκμετάλλευση και τα σκάνδαλα».

Ανέφερε ακόμα ότι «παρά το γεγονός ότι μιλάτε για την ηθική και την τιμή του πολιτικού κόσμου, στις τελευταίες δύο Αναθεωρήσεις του Ποινικού Κώδικα που έγιναν, μία επί ΣΥΡΙΖΑ πριν από τις εκλογές και μία τώρα επί ΝΔ, υπάρχουν δύο διατάξεις που αν μη τι άλλο είναι τουλάχιστον ύποπτες. Η μία είναι η διάταξη για την οποία έγινε πολύς λόγος την προηγούμενη βδομάδα και αφορά την αποδέσμευση περιουσιακών στοιχείων σε όσους εμπλέκονται με υποθέσεις ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, διάταξη της ΝΔ, και η άλλη διάταξη, που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, αφορά τη μετατροπή σε πλημμέλημα της κατάχρησης σε βάρος του Δημοσίου. Αρα, λοιπόν, όλη αυτή η συζήτηση περί ηθικής και τιμής έχει και στοιχεία υποκρισίας».

Οσον αφορά το άρθρο 54 και την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, σημείωσε ότι το ΚΚΕ «από την πρώτη στιγμή αντιμετώπισε το θέμα χωρίς μικροκομματικές σκοπιμότητες, χωρίς τακτικισμούς, χωρίς να μετράει κουκιά και με στόχο την εξεύρεση μιας λύσης που θα διευκολύνει τους Ελληνες που ζουν, εργάζονται ή σπουδάζουν στο εξωτερικό, που έχουν δεσμούς με τη χώρα και που ενδεχομένως έχουν και την ελπίδα επιστροφής τους στη χώρα, να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα από τον τόπο διαμονής».

Ανέπτυξε τους τρεις άξονες της θέσης του ΚΚΕ για ύπαρξη πραγματικών οικονομικών και κοινωνικών δεσμών, για ανώτατο χρόνο απουσίας ή κατώτατο χρόνο παρουσίας στη χώρα και αυτοπρόσωπη παρουσία στα εκλογικά τμήματα. Τόνισε ότι με την πρόταση αυτή εξασφαλίζεται το δικαίωμα ψήφου όσων έδιωξε από την Ελλάδα η πολιτική των μνημονίων και αποτρέπεται η αλλοίωση του εκλογικού Σώματος από ψηφοφόρους που δεν έχουν επαφή με τη χώρα και δεν θα υποστούν τις συνέπειες των επιλογών τους. Ανέφερε ότι το ΚΚΕ συμφωνεί στο άρθρο 54 να ενταχθεί η προϋπόθεση του χρόνου απουσίας ή παρουσίας και πρόσθεσε πως χρειάζεται να ενταχθεί και η προϋπόθεση του πραγματικού δεσμού.


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού

Δόθηκε χτες το απόγευμα στη δημοσιότητα από το υπουργείο Εσωτερικών το νομοσχέδιο που αφορά την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού. Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Διευκόλυνση άσκησης εκλογικού δικαιώματος εκλογέων που βρίσκονται εκτός ελληνικής επικράτειας».

Αποτελείται από 25 άρθρα, ανάμεσα στα οποία προβλέπεται (άρθρο 2) ότι οι διατάξεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου αφορούν καταρχήν τους «εκτός επικρατείας εκλογείς» που έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού που θα καταρτιστούν.

Για να εγγραφούν σε αυτούς τους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους θα πρέπει «να συγκεντρώσουν σωρρευτικά τα παρακάτω κριτήρια: α) Να έχουν διαμείνει συνολικά δύο έτη εντός της ελληνικής επικράτειας κατά το χρονικό διάστημα των τελευταίων 35 ετών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης εγγραφής. β) Να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος».

Οσον αφορά τη φορολογική δήλωση, προβλέπεται «η υποβολή στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων (έντυπο Ε1), αναλυτικής δήλωσης εισοδημάτων από μίσθωση ακινήτων (Εντυπο Ε2), κατάστασης οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα (Εντυπο Ε3) ή δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Εντυπο Ε9) όπως κάθε φορά ισχύουν».

Στο κεφάλαιο Β του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι το εκλογικό δικαίωμα των Ελλήνων του εξωτερικού θα ασκείται «με αυτοπρόσωπη παρουσία», ενώ τα άρθρα του καθορίζουν πώς θα γίνεται η ψηφοφορία.

Για παράδειγμα, στο άρθρο 7 αναφέρεται ότι «εκλογικά τμήματα συστήνονται στην έδρα κάθε ελληνικής διπλωματικής αρχής και, αν συντρέχει λόγος, λαμβανομένου υπόψη του αριθμού των εγγεγραμμένων εκλογέων που κατοικούν εκτός της έδρας, καθώς και των ειδικών σε κάθε διπλωματική περιφέρεια συνθηκών, και σε άλλες πόλεις της ίδιας περιφέρειας». Ακόμα, ως καταστήματα ψηφοφορίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν κτίρια ελληνικών αρχών ή υπηρεσιών της αλλοδαπής ή ακόμα και δημόσια καταστήματα του κράτους.

Στα άρθρα του κεφαλαίου Γ του νομοσχεδίου υπάρχουν οι προβλέψεις για το εκλογικό αποτέλεσμα. Ειδικότερα, η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού που ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα και, επομένως, για τη συνολική κατανομή των εδρών. Ακόμα, αυξάνονται σε 15 από 12 οι βουλευτές Επικρατείας.

Οι εκλογείς στα τμήματα του εξωτερικού θα επιλέγουν (δίχως να θέτουν σταυρό προτίμησης) το ψηφοδέλτιο Επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν. Εναπόκειται στα κόμματα αν θα επιλέξουν έναν ή περισσότερους υποψηφίους στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας οι οποίοι θα προέρχονται από την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ