Σάββατο 8 Ιούλη 2023 - Κυριακή 9 Ιούλη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ιούνιος 1939, ο Νίκος Καζαντζάκης καταφτάνει στο Λονδίνο και επισκέπτεται το ΒΜ. Εκεί τον υποδέχεται αρχικά ένας άλλος εξωτικός γίγαντας, ο αλλόκοτος θυρωρός του μουσείου, ο «Χόα-Χάκα-Νάνα-Για» [sic] [Hoa Hakananai'a] από τα Νησιά του Πάσχα. Η συνάντηση με το λάφυρο αυτό της αυτοκρατορικής εξάπλωσης, σήμερα εξίσου διαφιλονικούμενο με τα Γλυπτά του Παρθενώνα, διαδραματίζεται όχι μέσα στο μουσείο, ούτε καν στον προθάλαμο, αλλά κυριολεκτικά έξω από αυτό, στο κεφαλάρι της πλατιάς σκάλας που οδηγεί στην κεντρική είσοδο του νεοκλασικού κτιρίου [εικ. 1]! Κάτω από αυτές τις μειωτικές συνθήκες πρωτοσυνάντησε ο Καζαντζάκης έναν από τους καλλιτεχνικούς του ήρωες, χωρίς να εκφράσει ωστόσο, παρά τις...
1519 λέξεις, σελ.: 32
Στη βδομάδα που πέρασε πρωταγωνίστησαν δυο μοναδικές εμπειρίες, που - με έναν παράξενο τρόπο - η μια επηρέασε την άλλη. Η πρώτη ήταν η εμπειρία της Βουλής και η δεύτερη η συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου στο Ηρώδειο. Οι πρώτες εικόνες από την ορκωμοσία μού έφεραν στον νου τη «Θεωρία της αργόσχολης τάξης» του Αμερικανού κοινωνιολόγου Θορστάιν Βέμπλεν. Αν και η «Θεωρία» του ολοκληρώθηκε το 1899, η ουσία της παραμένει επίκαιρη. Παρατηρώντας τις χολιγουντιανού τύπου εισόδους, σκεφτόμουν πως το διακριτικό έμβλημα για τη συμμετοχή στην αργόσχολη τάξη ήταν και είναι πάντα (εκτός βέβαια από την απαλλαγή από τον παραγωγικό μόχθο) η «περίοπτη κατανάλωση»! Τι είναι αυτό; Είναι οι δαπάνες που γίνονται...
1407 λέξεις, σελ.: 33
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ Ο Κωνσταντίνος Π. Καβάφης, όπως εκ των υστέρων καθιερώνεται στην εικονοκλαστική συνείδηση του αναγνώστη, συνήθως εντυπώνεται ως μία «γεροντική», μονήρης και σκιώδης φυσιογνωμία, υπό το φως των κεριών. Ομως, στη ζωή και στη λογοτεχνία, οι μονότροπες ερμηνείες ξεχνούν ότι ένας δημιουργός δεν διαμορφώνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Στις μέρες μας το ονοματεπώνυμό του είναι σε τέτοιο βαθμό διεθνοποιημένο, ώστε ο μεταμοντερνισμός να το χρησιμοποιεί με αδηφαγία ως σημαία έμφυλου αυτοπροσδιορισμού. Αλλά με τέτοιου τύπου προσεγγίσεις το καβαφικό έργο στενεύει και προσπαθεί να πάρει φωνή από αλλότρια ερμηνευτικά πεδία, λειτουργώντας ως εργαλείο δικαιωματισμού. Το μεταβατικό...
1029 λέξεις, στήλη: ΔΑΧΤΥΛΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ - ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ, σελ.: 34


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ