Πέμπτη 8 Αυγούστου 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αγώνας για συνέχιση του έργου χωρίς απολύσεις και μειώσεις στα μεροκάματα

Από Γενική Συνέλευση στο εργοτάξιο του αμαξοστασίου
Από Γενική Συνέλευση στο εργοτάξιο του αμαξοστασίου
Αντιμέτωποι με απολύσεις και τσάκισμα των δικαιωμάτων τους, με εργαζόμενους στις εργολαβίες να μπαίνουν σε εκ περιτροπής εργασία ή και σε αναγκαστικές άδειες, βρίσκονται για άλλη μια φορά τους τελευταίους μήνες οι εργαζόμενοι στην κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς εντείνονται για άλλη μια φορά οι επιχειρηματικές και κυβερνητικές διεργασίες και κόντρες γύρω από το έργο.

Κόντρα στο μέλλον που σχεδιάζουν σε βάρος τους και στα παιχνίδια που παίζονται στις πλάτες τους, οι εργαζόμενοι, συσπειρωμένοι στην Επιτροπή Αγώνα που συγκροτήθηκε στο Αμαξοστάσιο του Μετρό και στο Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, ήδη προχώρησαν σε στάσεις εργασίας, στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα αγώνα και κλιμάκωσης της πάλης το επόμενο διάστημα.

Στη ρίζα των εξελίξεων τα επιχειρηματικά κέρδη και οι ανταγωνισμοί

Το τελευταίο διάστημα, συνολικότερα ο λαός της Θεσσαλονίκης ξαναγίνεται θεατής του γνωστού σκηνικού αντιπαράθεσης για το πότε θα παραδοθεί το έργο, αν θα παραδοθεί ολόκληρο ή όχι, για το ποιος φταίει για τις καθυστερήσεις κ.ο.κ.

Η εταιρεία «ΑΚΤΩΡ», με επιστολή της μέσα στον Ιούνη, κάνει λόγο για δυσμενείς συνέπειες, τόσο στο χρονοδιάγραμμα του έργου όσο και στο κόστος για την υλοποίησή του και προειδοποιεί για διεκδίκηση αποζημιώσεων, αποδίδοντας την ευθύνη στην «Αττικό Μετρό» για καθυστερήσεις εγκρίσεων και σχολιασμών μελετών, αλλά και αναβολή διαγωνισμών για ανάθεση εννέα ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων.

Με πρόσχημα τα παραπάνω, η «ΑΚΤΩΡ» έχει ξεκινήσει τις απολύσεις εργαζομένων από τα εργοτάξια, επικαλούμενη έλλειψη αντικειμένου εργασίας.

Από την πλευρά της, η «Αττικό Μετρό» απορρίπτει τους ισχυρισμούς του εργολάβου και διαβεβαιώνει ότι η λειτουργία της βασικής γραμμής αναμένεται στο τέλος του 2020, της επέκτασης προς Καλαμαριά το πρώτο εξάμηνο του 2021 και του σταθμού «Βενιζέλου» το 2024.

Βέβαια, την ίδια διαβεβαίωση έδινε το Φλεβάρη του 2019 και ο διευθύνων σύμβουλος της «ΑΚΤΩΡ», όταν στο περιθώριο της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη για το «Thessaloniki Regional Forum» ανέφερε ότι το Μετρό θα είναι έτοιμο εντός χρονοδιαγράμματος μέχρι το 2020.

Κοντά σε όλα τα παραπάνω, στη δημόσια συζήτηση τέθηκε και πάλι, από κυβερνητικό βουλευτή, το ζήτημα του σταθμού «Βενιζέλου» του Μετρό και το αν τελικά θα κατασκευαστεί με τα αρχαία να παραμένουν στη θέση τους με «κατά χώρα ανάδειξη» ή αν θα αποσπασθούν και θα επανατοποθετηθούν.

Η εξέλιξη του έργου, που όπως όλα δείχνουν η ολοκλήρωσή του θα υπερβεί την εικοσαετία, έρχεται να επιβεβαιώσει για ακόμα μια φορά ότι αυτή η ανάπτυξη, στόχος της οποίας είναι η θωράκιση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων οι οποίοι ταυτόχρονα ανταγωνίζονται μεταξύ τους, είναι που οδηγεί ένα έργο με μεγάλη σημασία να βαλτώνει, με τους ήδη κακοπληρωμένους εργαζόμενους να πετιούνται στην ανεργία, στην εκ περιτροπής εργασία, στην απληρωσιά.

Οι εξελίξεις αυτές συνδέονται με τη μόνιμη επιδίωξη των κατασκευαστικών ομίλων για φθηνότερο εργατικό δυναμικό, μεγαλύτερη κρατική χρηματοδότηση και ευνοϊκότερο νομοθετικό πλαίσιο για την καλύτερη απόδοση των επενδύσεών τους.

Πάρτι κερδών για το κεφάλαιο, άθλιες συνθήκες για τους εργαζόμενους

Σε αυτό λοιπόν το μεγάλο κατασκευαστικό έργο, σημαντικό έργο υποδομής για το λαό της πόλης, οι εργολάβοι κάνουν πάρτι κερδών, ενώ οι εργαζόμενοι που το χτίζουν, δουλεύουν μέσα σε άσχημες συνθήκες εργασίας, με χαμηλά μεροκάματα και πολλές φορές πληρώνουν είτε με τραυματισμούς είτε ακόμη και με τη ζωή τους την εντατικοποίηση της εργασίας, την έλλειψη μέτρων για την προστασία της Υγείας και της Ασφάλειας στην Εργασία.

Ο Αγγελος Γεράκης, γραμματέας του Συνδικάτου Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, μίλησε στον «Ριζοσπάστη» για τις συνθήκες εργασίας, την απληρωσιά και τις απολύσεις στο Μετρό, αλλά και για τις παρεμβάσεις του Συνδικάτου στην κατεύθυνση οργάνωσης του αγώνα των εργαζομένων.

Οι εργαζόμενοι απασχολούνται στην κατασκευή του Μετρό είτε έχοντας προσληφθεί απευθείας από την «ΑΚΤΩΡ» είτε μέσω των υπεργολάβων που δραστηριοποιούνται στο έργο και οι οποίοι ξεπερνούν τους 10.

Οπως μας λέει ο Α. Γεράκης, οι εργαζόμενοι στις κατασκευές δουλεύουν με μεροκάματο από 25 έως 40 ευρώ. Οταν έχει φούριες η εταιρεία, εργάζονται 9, 10 και 12 ώρες, ακόμα και Σαββατοκύριακα.

Η εντατικοποίηση της εργασίας, η βιασύνη να προχωρήσει γρήγορα η δουλειά, σε συνδυασμό με τη συρρίκνωση των μέτρων προστασίας, οδηγούν συχνά σε εργατικά ατυχήματα. Πέρσι ένας βοηθός υδραυλικού τραυματίστηκε την ώρα της δουλειάς και νοσηλεύτηκε με συντριπτικά κατάγματα. Δούλευε για 25 ευρώ μεροκάματο. Με βάση την εξέλιξη της υγείας του, δεν πρόκειται να ξαναδουλέψει στις Κατασκευές...

Οπως και στις αρχές του Ιούνη, στο εργοτάξιο του αμαξοστασίου από τύχη γλίτωσαν 3 εργαζόμενοι όταν υποχώρησε ο φράχτης, έπεσε το χώμα στο σκάμμα και κινδύνεψαν να θαφτούν ζωντανοί.

Οι εργαζόμενοι στους υπεργολάβους αναγκάζονται να αγοράζουν μόνοι τους τα Μέσα Ατομικής Προστασίας.

Στο εργοτάξιο του αμαξοστασίου, το πιο μεγάλο από άποψη έκτασης και δυναμικού, μετά από παρέμβαση του Συνδικάτου τοποθετήθηκαν χημικές τουαλέτες και βρύσες ώστε να είναι επαρκείς και να μπορούν να πλένονται οι εργαζόμενοι.

Με παρέμβαση του Συνδικάτου χτυπήσαμε και την απληρωσιά σε έναν - δύο εργολάβους που καθυστερούσαν να πληρώσουν τους εργαζόμενους για δύο μήνες.

Το τελευταίο διάστημα οι εργαζόμενοι, μαζί με το Συνδικάτο, δίνουν τη μάχη ενάντια στις απολύσεις που ξεκίνησαν με πρόσχημα την «απουσία αντικειμένου εργασίας». Τουλάχιστον 20 απολύσεις έγιναν από την «ΑΚΤΩΡ» το τελευταίο διάστημα, ενώ άλλα 25 άτομα απολύθηκαν από συνεργείο εργολάβου με τον ισχυρισμό ότι δεν πληρώνεται από την «ΑΚΤΩΡ».

Δεν μένουμε με σταυρωμένα χέρια, οργανωνόμαστε και απαντάμε

Απέναντι στην επίθεση της εργοδοσίας, οι εργαζόμενοι δεν κάθισαν με σταυρωμένα χέρια. Η Επιτροπή Αγώνα που στήθηκε στο εργοτάξιο του αμαξοστασίου πραγματοποιεί τακτικά Γενικές Συνελεύσεις των εργαζομένων, συζητά τις εξελίξεις, συλλογικά αποφασίζει δράσεις και κινητοποιήσεις.

Μέσα από μια τέτοια Γενική Συνέλευση, η οποία έγινε στις 16/7 στο πλαίσιο στάσης εργασίας που κήρυξε το Συνδικάτο Οικοδόμων, αποφασίσθηκε και η νέα κινητοποίηση που πραγματοποιήθηκε στις 24/7, με συμμετοχή που ξεπέρασε το 80% σε όλα τα εργοτάξια του Μετρό.

Ο γραμματέας του Συνδικάτου Οικοδόμων τονίζει:

«Καλούμε τους εργαζόμενους να ξεπεράσουν το φόβο, να απαντήσουν αγωνιστικά, να βάλουν μπροστά τις δικές τους ανάγκες. Η πείρα στον κλάδο και στο Μετρό έχει δείξει ότι τέτοιου είδους "παγώματα" και οι απολύσεις με πρόσχημα την "έλλειψη αντικειμένου εργασίας" αξιοποιούνται για το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων, την υπογραφή νέων ατομικών συμβάσεων με ακόμα χαμηλότερα μεροκάματα.

Προωθούνται με την ενεργητική συμμετοχή του εργοδοτικού συνδικαλισμού, που θέλει να κρατά διασπασμένους τους εργαζόμενους. Που δεν βγάζει άχνα για τις απολύσεις, παίζοντας το παιχνίδι της εργοδοσίας. Που δεν συμμετέχει στις απεργιακές κινητοποιήσεις που προκηρύσσει η Ομοσπονδία Οικοδόμων. Και που δεν πήρε καμία θέση για τη διεκδίκηση ΣΣΕ και κατώτερο μεροκάματο 45 ευρώ.

Οι εργαζόμενοι του έργου δεν έχουν τίποτα να περιμένουν από αυτήν την ανάπτυξη που προωθούν οι κυβερνήσεις και οι κατασκευαστικοί όμιλοι. Φέρνει μόνο εντατικοποίηση της εργασίας, υπερωρίες, δουλειά τα Σάββατα και τις Κυριακές, έλλειψη μέτρων ασφάλειας στους χώρους δουλειάς, απλήρωτη εργασία, απολύσεις.

Πρέπει να αξιοποιήσουν την πείρα που έχει συσσωρευτεί τα τελευταία χρόνια. Να συσπειρωθούν στο Συνδικάτο και να δυναμώσουν τον αγώνα, απαιτώντας: Να ανακληθούν οι απολύσεις και να εγγυηθούν η κυβέρνηση, η "Αττικό Μετρό" και η ανάδοχος "ΑΚΤΩΡ" τη συνέχιση του έργου χωρίς απολύσεις και μειώσεις στα μεροκάματα. Υπογραφή κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης, κανένας εργαζόμενος κάτω από τα 45 ευρώ. Μέτρα προστασίας της Υγείας και της Ασφάλειας στην Εργασία. Συνέχιση και ολοκλήρωση του Μετρό με τις επεκτάσεις που απαιτούνται για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Σταθερή δουλειά με δικαιώματα.

Να ενισχύσουν με την πάλη τους την προοπτική της ριζικής ανατροπής και σε αυτά τα πλαίσια για ενιαίο κρατικό φορέα κατασκευών που θα κατασκευάζει και θα υλοποιεί τα έργα υποδομής προς όφελος των εργαζομένων και της ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών.

Αυτός είναι ο μόνος δρόμος που φέρνει αποτελέσματα στη ζωή των εργατών!».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ