Σάββατο 7 Σεπτέμβρη 2019 - Κυριακή 8 Σεπτέμβρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ετοιμάζει νόμο για την ενίσχυση της εμπορευματοποίησης και της επιχειρηματικότητας

Σχέδιο νόμου για τη λειτουργία της Ανώτατης Εκπαίδευσης εξήγγειλε ότι θα φέρει τους επόμενους μήνες η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και, αναζητώντας συναινέσεις γι' αυτό, απευθύνθηκε την Παρασκευή με επιστολή προς τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, ζητώντας τις προτάσεις τους έως τις 30 Σεπτέμβρη για όσα σχεδιάζει για τα πανεπιστήμια.

Στο όνομα της ενίσχυσης της «αυτονομίας» και της «αυτοδιοίκησης» των ιδρυμάτων, το υπουργείο Παιδείας περιγράφει μια σειρά από ρυθμίσεις που ενισχύουν τη δυνατότητα των ιδρυμάτων να κάνουν μπίζνες και να πωλούν διαφόρων τύπων τίτλους σπουδών: «Διεύρυνση δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων», «απελευθέρωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών», «ενίσχυση των θερινών/χειμερινών προγραμμάτων», «ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο» κ.ά. Παράλληλα με τα παραπάνω, που ο κοινός τους παρονομαστής είναι τα δίδακτρα, το υπουργείο ανακοίνωσε ότι ήδη προχωρά σε απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ, απ' όπου περνάει όλη η χρηματοδότηση των ιδρυμάτων από ιδιώτες και επιχειρήσεις, ενώ για τη διεύρυνση της εμπορευματοποίησης της Ερευνας προτείνει στους πανεπιστημιακούς: «Ιδρυση ΝΠΙΔ για τη διαχείριση ίδιων πόρων από ερευνητικά προγράμματα» και «Επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off)».

Το υπουργείο δίνει έμφαση στην «αξιολόγηση», που είναι το βασικό εργαλείο για την ταχύτερη προσαρμογή των ιδρυμάτων στις κάθε φορά επιδιωκόμενες αναδιαρθρώσεις και στο πλαίσιο αυτό κάνει λόγο για ενίσχυση της ΑΔΙΠ (η Ανεξάρτητη Αρχή που είναι αρμόδια για την «αξιολόγηση»), αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου για την αξιολόγηση των ιδρυμάτων, αλλά κυρίως σύνδεση των αποτελεσμάτων της «αξιολόγησης» με μέρος της κρατικής χρηματοδότησης. Με άλλα λόγια, τα ιδρύματα που ταχύτερα θα προσαρμόζονται στις απαιτήσεις του κεφαλαίου θα πριμοδοτούνται από την κρατική χρηματοδότηση.

Στα ζητήματα της διοίκησης των ιδρυμάτων το υπουργείο Παιδείας κάνει λόγο για επανακαθορισμό αρμοδιοτήτων για τα όργανα διοίκησης, υπόσχεται μεταφορά αρμοδιοτήτων από το υπουργείο στα πανεπιστήμια, ενώ επαναφέρει τη θέση του γενικού γραμματέα στα ανώτατα ιδρύματα, κάτι που είχε θεσμοθετήσει πριν από χρόνια η ΝΔ δίνοντάς του έναν ρόλο γενικού μάνατζερ.

Η κυβέρνηση επιμένει επίσης στην καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ν+2 για την ολοκλήρωση των προπτυχιακών σπουδών, που σημαίνει διαγραφές φοιτητών, χωρίς να αναφέρει καμιά μέριμνα για τους φοιτητές που αναγκάζονται να δουλεύουν παράλληλα με τις σπουδές τους και καθυστερούν. Μίλησε ακόμα για «θεσμικό πλαίσιο για τη στέγαση και τη σίτιση φοιτητών», από το οποίο πρέπει να θεωρούμε βέβαιο ότι δεν θα λείπουν οι ιδιώτες, οι εργολάβοι και τα ενοίκια.

Τέλος, πρότεινε «καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα» και υποσχέθηκε ρόλο στα ιδρύματα «στον προσδιορισμό ανώτερης βάσης εισαγωγής και αριθμού εισακτέων». Με δεδομένο ότι η κυβέρνηση της ΝΔ διατηρεί τον βασικό κορμό του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για το Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, τόσο η «βάση του 10» όσο και η δυνατότητα στα ιδρύματα να αυξάνουν τη βάση τους, παραπέμπουν σε ένα ακόμα πιο ελιτίστικο, σκληρό και ανταγωνιστικό σύστημα πρόσβασης.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ