Κυριακή 6 Φλεβάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
Το κυβερνητικό σχέδιο νόμου
Ιδού τα «πειστήρια του εγκλήματος»

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικό για τις κυβερνητικές προθέσεις είναι το υπό κατάθεση νομοσχέδιο

Εξετάζοντας το περιεχόμενο το νομοσχεδίου, διαπιστώνει κανείς το μέγεθος της απάτης που επιχειρείται σε βάρος των μικρομεσαίων αγροτών και πως υπάρχει προειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης να σβήσει από το χάρτη το συνεταιριστικό κίνημα.

Στο άρθρο 1 παρ. 3 αναφέρεται ότι οι «ΑΣΟ είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και έχουν εμπορική ιδιότητα». Δηλαδή δεν έχουν κανένα ρόλο στην οργάνωση της παραγωγής αγροτικών προϊόντων, αλλά ο ρόλος τους περιορίζεται στη μεταποίηση και εμπορία των αγροτικών προϊόντων. Στην παρ. 5 του ίδιου άρθρου αναφέρεται ότι για την εκπλήρωση των σκοπών τους οι ΑΣΟ φτιάχνουν κοινές επιχειρήσεις με οποιαδήποτε φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Δηλαδή, θα μπορούν να φτιάχνουν κοινές επιχειρήσεις με τους αντίστοιχους εμποροβιομήχανους στα πλαίσια της λεγόμενης διεπαγγελματικής συνεργασίας. Μάλιστα, οι κοινές αυτές επιχειρήσεις, σύμφωνα με το άρθρο 33, μπορούν να γίνουν και μέλη της ΠΑΣΕΓΕΣ, αν την πλειοψηφία των μετοχών την έχουν οι συνεταιρισμοί, πράγμα όμως που δεν αποκλείει στην ΠΑΣΕΓΕΣ αντιπρόσωποι αυτών των εταιριών να είναι βιομήχανοι - μέτοχοι.

Με τα άρθρα 3 και 26 προωθείται η πολυδιάσπαση του συνεταιριστικού κινήματος, γιατί 7 άτομα μπορούν να φτιάξουν νέο συνεταιρισμό, δύο συνεταιρισμοί μπορούν να φτιάξουν μια Ενωση, δύο Ενώσεις μπορούν να φτιάξουν κοινοπραξία ή κεντρική κλαδική οργάνωση κ.ο.κ. Η ρύθμιση αυτή αποκαλύπτει την υποκρισία της κυβέρνησης, που δίνει τάχα κίνητρα για τη συγχώνευση και ισχυροποίηση των συνεταιρισμών. Τα κίνητρα που προβλέπονται στο άρθρο 36 για τη συγχώνευση και ανάπτυξη των συνεταιρισμών, στην πραγματικότητα έχουν ως στόχο τους με τις συγχωνεύσεις των Ενώσεων ανά νομό να βάλει στο χέρι η ΑΤΕ τα περιουσιακά στοιχεία των Ενώσεων που δεν είναι χρεωμένες και να μειώσει τις επισφαλείς απαιτήσεις που έχουν δημιουργήσει οι υπερχρεωμένες ΑΣΟ.

Τούτο αποδεικνύεται από το άρθρο 21, στο οποίο αναφέρεται ότι η νέα οργάνωση που προκύπτει από τη συγχώνευση έχει όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των οργανώσεων που συγχωνεύτηκαν. Δηλαδή αν συγχωνευτεί η ΕΑΣ Σερρών, που είναι υπερχρεωμένη, με την ΕΑΣ Βισαλτίας, που δεν είναι χρεωμένη, αυτόματα τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΑΣ Βισαλτίας θα καλύψουν ένα μέρος των χρεών της ΕΑΣ Σερρών. Το ίδιο για την ΕΑΣ Θεσσαλονίκης και Λαγκαδά, ΕΑΣ Πατρών και Αιγιάλειας κ.ο.κ.

Ενώσεις κεφαλαίων

Στο άρθρο 5 αναφέρεται ότι μέλη στο συνεταιρισμό μπορούν να γίνουν, αν το προβλέπει το καταστατικό, και νομικά πρόσωπα. Δηλαδή ο Χατζημιχάλης, ο Καμπάς ή ο Μπουτάρης μπορούν να γίνουν μέλη των συνεταιρισμών, γιατί είναι νομικά πρόσωπα και ασχολούνται με την παραγωγή αγροτικών προϊόντων. Ετσι οι συνεταιρισμοί από ενώσεις προσώπων μετατρέπονται σε ενώσεις κεφαλαίων και αυτοί που έχουν τα περισσότερα κεφάλαια κάνουν και κουμάντο στο συνεταιρισμό.

Με το άρθρο 8 δίνεται η δυνατότητα στους μεγαλοαγρότες να έχουν περισσότερες από μια μερίδες στο συνεταιρισμό και αν πάρουν περισσότερες μερίδες να έχουν και περισσότερες ψήφους, μέχρι τρεις, όπως ορίζεται στο άρθρο 10. Δηλαδή, ο ρόλος των μεγαλοαγροτών στο συνεταιρισμό θα είναι κυρίαρχος σε βάρος των μικρομεσαίων αγροτών που θα έχουν μια μερίδα και μια ψήφο.

Με το άρθρο 27 γίνεται κυρίαρχος ο ρόλος των πλούσιων συνεταιρισμών στην ΕΑΣ, γιατί ο αριθμός των αντιπροσώπων και οι ψήφοι του συνεταιρισμού στην ΕΑΣ δε θα καθορίζονται με βάση τον αριθμό των φυσικών μελών που είναι στο συνεταιρισμό, όπως γινόταν μέχρι τώρα, αλλά με βάση τις δοσοληψίες του συνεταιρισμού με την ΕΑΣ στην τριετία που πέρασε.

Ετσι, ένας πλούσιος συνεταιρισμός με λιγότερους αγρότες - μέλη θα βάζει περισσότερους αντιπροσώπους στην ΕΑΣ από έναν άλλο συνεταιρισμό φτωχό αλλά με πολύ περισσότερα μέλη.

Καταργούν τη δημοκρατία

Με το άρθρο 15επιβάλλεται το πιο αντιδημοκρατικό εκλογικό σύστημα στις εκλογές των συνεταιρισμών και καταργείται η κουτσουρεμένη απλή αναλογική που υπήρχε. Κι αυτό, γιατί οι εκλογές θα γίνονται με ενιαίο ψηφοδέλτιο, στο οποίο ο κάθε ψηφοφόρος θα μπορεί να βάλει τους μισούς συν ένα σταυρούς σε σχέση με τον αριθμό των μελών του οργάνου που εκλέγει και αν το καταστατικό το προβλέπει, μπορεί να βάλει τόσους σταυρούς όσους και ο αριθμός των μελών του οργάνου που εκλέγει. Στην πρώτη περίπτωση που είναι υποχρεωτική από το Νόμο, η πρώτη παράταξη ανεξάρτητα από ποσοστό θα παίρνει την αυτοδυναμία και η δεύτερη τις υπόλοιπες έδρες, ενώ η τρίτη θα αποκλείεται.

Στη δεύτερη περίπτωση που είναι προαιρετική από το Νομό, η πρώτη παράταξη ανεξάρτητα από το ποσοστό θα παίρνει όλες τις έδρες του οργάνου (Διοίκηση) και θα αποκλείει όλες τις άλλες παρατάξεις. Τον αντιδημοκρατικό κατήφορο η κυβέρνηση προσπαθεί να τον δικαιολογήσει με το χτύπημα τάχα της κομματικοποίησης των συνεταιρισμών.

Πραγματικοί στόχοι όμως αυτού του αντιδημοκρατικού εκτρώματος είναι: Η επιβολή του δικομματισμού και στους συνεταιρισμούς και ο αποκλεισμός οποιασδήποτε άλλης φωνής και ειδικά της ΛΑΕ που είναι ενοχλητική στους μεγαλοαγρότες και στο ιδιωτικό κεφάλαιο, που θα συνεργάζεται σε κοινές εταιρίες με τους συνεταιρισμούς. Η ένταση του αυταρχισμού, της αδιαφάνειας και της αντιδημοκρατικής λειτουργίας σε φορείς που εξ αντικειμένου συσπειρώνουν μικρομεσαίους αγρότες για να μπορέσουν να επαναπροσανατολισθούν και να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των μεγαλοαγροτών και του ιδιωτικού κεφαλαίου.

Προάγουν την υποτέλεια

Με το άρθρο 16 καταργείται η αυτοτέλεια των συνεταιρισμών απέναντι στο κράτος. Κι αυτό γιατί καταργείται το Εποπτικό Συμβούλιο και την εποπτεία την αναλαμβάνει το υπουργείο Γεωργίας, το οποίο αν κρίνει μπορεί να ζητήσει από το αρμόδιο δικαστήριο ακόμα και τη διάλυση του συνεταιρισμού. Εχει τη δυνατότητα από το προτεινόμενο νομοσχέδιο το υπουργείο Γεωργίας να ζητήσει τη διάλυση του συνεταιρισμού ακόμα και στην περίπτωση που δε θα προσαρμόσει το καταστατικό του στο Νόμο, ακόμα και στην περίπτωση που δε θα αποδεχθεί το πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα.

Με το άρθρο 33 η ΠΑΣΕΓΕΣ ορίζεται θεματοφύλακας των συνεταιριστικών αρχών, οι οποίες όμως παραβιάζονται κατάφωρα με το προτεινόμενο νομοσχέδιο. Τέτοιες παραβιάσεις είναι η κατάργηση της ισοτιμίας των συνεταίρων επειδή ένας συνέταιρος μπορεί να έχει μέχρι τρεις ψήφους. Η ανεξαρτησία τους απέναντι στο κράτος το οποίο θα ασκεί την εποπτεία. Η αντιδημοκρατική τους λειτουργία. Και η υπονόμευση του χαρακτήρα τους με τη συμμετοχή εταιριών (νομικών προσώπων) στους πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς και με τη συνεργασία τους σε κοινές επιχειρήσεις με το ιδιωτικό κεφάλαιο.

Η φαινομενική αυτή αντίθεση του νομοσχεδίου για το ρόλο της ΠΑΣΕΓΕΣ αποκαλύπτει τον πραγματικό σκοπό της κυβέρνησης να χρησιμοποιήσει την ΠΑΣΕΓΕΣ σαν ένα βασικό μοχλό στον επιχειρούμενο επαναπροσανατολισμό του συνεταιριστικού κινήματος, σαν ιμάντα περάσματος της αντιαγροτικής πολιτικής της κυβέρνησης και της ΕΕ στους συνεταιρισμούς και στους αγρότες. Σαν μηχανισμό υπονόμευσης των αγωνιστικών διαθέσεων των μικρομεσαίων αγροτών να αντισταθούν στις πολιτικές που τους ξεκληρίζουν.

Τους στόχους αυτούς υπηρετεί και το άρθρο 35 παρ. 16 όπου με κρατική ρύθμιση διασφαλίζονται οι βασικότερες οικονομικές ανάγκες για τη λειτουργία της ΠΑΣΕΓΕΣ.

Η ρύθμιση αυτή είναι παράνομη, γιατί παρακρατεί εισφορές για την ΠΑΣΕΓΕΣ απ' όλους τους αγρότες, ανεξάρτητα αν είναι συνεταιρισμένοι ή όχι και το Σύνταγμα ρητά ορίζει ότι το συνεταιρίζεσθαι είναι εθελοντικό και όχι υποχρεωτικό. Επιπλέον η ρύθμιση αυτή συντηρεί μια Διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ γραφειοκρατική, κρατικοδίαιτη, ξεκομμένη από τις ΕΑΣ και τους συνεταιρισμένους αγρότες, για να μπορεί πιο εύκολα να παίζει τον κυβερνητικό ρόλο.

«Θύματα» και οι εργαζόμενοι

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο είναι πολύ χειρότερο σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο και στα θέματα που αφορούν το προσωπικό των συνεταιριστικών οργανώσεων.

Με το άρθρο 14 η συμμετοχή των εργαζομένων με εκπρόσωπό τους στη Διοίκηση των ΑΣΟ και οι αρμοδιότητές τους παραπέμπονται στα καταστατικά των ΑΣΟ και δεν κατοχυρώνονται με το Νόμο, όπως γινότανε μέχρι σήμερα. Με τη διάταξη αυτή, στις περισσότερες ΑΣΟ θα καταργηθεί η εκπροσώπηση των εργαζομένων στις Διοικήσεις τους, παρά το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι παίζουν σημαντικό ρόλο στην πορεία της οργάνωσης.

Με το ίδιο άρθρο, τη θέση του γενικού διευθυντή, στον οποίο θα εκχωρούνται και αρμοδιότητες του ΔΣ, δε θα την καταλαμβάνει μόνιμος υπάλληλος, αλλά μάνατζερ με σύμβαση έργου, ο οποίος θα προσλαμβάνεται με ειδική προκήρυξη.

Με το άρθρο 8, δίνεται η δυνατότητα με καταστατική διάταξη οι εργαζόμενοι στις ΑΣΟ να αποκτούν προαιρετικές μερίδες στην ΑΣΟ, χωρίς δικαίωμα ψήφου. Η πρόβλεψη όμως αυτή αποτελεί το άλλοθι για τη διάθεση προαιρετικών μερίδων των ΑΣΟ σε τρίτους, που δεν κατονομάζονται, αλλά εξ υπακούεται ότι θα είναι οι οικονομικοί παράγοντες της περιοχής, που στόχο τους θα έχουν να χειραγωγήσουν τους συνεταιρισμούς.

Σε κανένα άρθρο του νομοσχεδίου δεν υπάρχει πρόβλεψη για ψήφιση κανονισμού προσλήψεων, παρά το γεγονός ότι οι αθρόες και αναξιοκρατικές προσλήψεις είναι ένας σοβαρός παράγοντας της σημερινής άθλιας κατάστασης των ΑΣΟ. Οι λόγοι για τους οποίους δεν υπάρχει καν αυτή η πρόβλεψη είναι ευνόητοι και σχετίζονται με τη ρουσφετολογία, την ψηφοθηρία και τον εκμαυλισμό των συνειδήσεων.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ