Eurokinissi |
Η UEFA αντιδρά στα σχέδια της FIFA για τη διεξαγωγή Μουντιάλ κάθε δύο χρόνια, όπως και η Ποδοσφαιρική Συνομοσπονδία Λατινικής Αμερικής (CONMEBOL). Και, βέβαια, το επίδικο δεν είναι άλλο από τα κέρδη και τη διανομή της τεράστιας πίτας γύρω από το πιο δημοφιλές άθλημα στον κόσμο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια της δεύτερης καραντίνας στην Ευρώπη, τον χειμώνα του 2019-'20, οι τηλεοπτικές συνδρομητικές πλατφόρμες (ειδικά αυτές που είχαν τα δικαιώματα μεγάλων αθλητικών γεγονότων) είδαν αύξηση στους νέους πελάτες κατά 40% τουλάχιστον, σε μια περίοδο που απαγορευόταν η διά ζώσης παρακολούθηση ποδοσφαιρικών αγώνων.
Σε πρακτικό επίπεδο, αν τελικά τα σχέδια της FIFA για Μουντιάλ κάθε δύο χρόνια εγκριθούν (θα κριθεί τον Δεκέμβρη), τότε θα διεξάγεται το καλοκαίρι μετά από κάθε Euro ή Copa America, επιδιώκοντας αύξηση των κερδών, αφού πλέον δεν θα υπάρχει καλοκαίρι χωρίς μια μεγάλη ποδοσφαιρική διοργάνωση.
Associated Press |
Με τη δυναμική είσοδο νέων «παικτών», όπως τα αραβικά και κινεζικά κεφάλαια, ή ρωσικές και αμερικανικές πολυεθνικές, οξύνονται περαιτέρω οι ανταγωνισμοί. Για παράδειγμα, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα σημαντικός αρωγός στα σχέδια της FIFA για το νέο Μουντιάλ είναι η Σαουδική Αραβία.
Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι το γειτονικό Κατάρ έχει εμπλακεί στη διοργάνωση σημαντικών αθλητικών γεγονότων (Μουντιάλ 2022, Παγκόσμιο Στίβου, μίτινγκ Diamond League, Φόρμουλα 1, Μoto Gp), με οικονομικά και γεωπολιτικά κίνητρα.
Σε μια άλλη περίπτωση, η προ ολίγων μηνών κίνηση των ισχυρών του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου για αυτονόμηση από την UEFA και δημιουργία κλειστής Λίγκας (στα πρότυπα αντίστοιχων των ΗΠΑ) αποδείχθηκε πως ήταν άμεσα συνδεδεμένη με τις προθέσεις αμερικανικών πολυεθνικών να ανοίξουν τον δρόμο για επενδύσεις στην ευρωπαϊκή αγορά.
Αντίστοιχα, πριν από μια δεκαετία η αθρόα είσοδος των κινεζικών κεφαλαίων στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο (εξαγορά ομάδων, χορηγίες κ.λπ.) χαρακτηρίστηκε από Ευρωπαίους αναλυτές ένας έμμεσος τρόπος διείσδυσης της Κίνας σε συγκεκριμένες αγορές της Ευρώπης.
Associated Press |
Τα σχέδια αυτά είναι συνέχεια των αλλαγών που έχουν ήδη δρομολογηθεί για τη διοργάνωση του 2026 σε ΗΠΑ - Καναδά - Μεξικό, με αύξηση των ομάδων σε 42 (από 32 τώρα) και ομίλους των τριών ομάδων στην πρώτη φάση.
Αλλά και ως συνέχεια των γενικότερων βλέψεων της FIFA για αναβάθμιση των δικών της «προϊόντων», όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων, με συμμετοχή 24 ομάδων και διεξαγωγή του σε καθορισμένη χρονική περίοδο - κάτι που θεωρήθηκε «απάντηση» στο πλέον δημοφιλές «προϊόν» της UEFA, το Champions League. Πριν από λίγους μήνες μάλιστα ο πρόεδρος της FIFA, Τζ. Ινφαντίνο, μιλώντας γι' αυτά τα σχέδια αποκάλυψε την πρόθεση πολυεθνικού fund (αραβικών συμφερόντων) να στηρίξει τα δύο εγχειρήματα με πακέτο που θα αγγίξει τα 22 δισ. δολάρια.
Μπροστά σ' αυτούς τους επιχειρηματικούς σχεδιασμούς, η UEFA βλέπει να ...τρίζει η εμπορικότητα των δικών της «προϊόντων» (Euro, ευρωπαϊκές διοργανώσεις συλλόγων, Nations League) και κατά συνέπεια τα συμβόλαια με τους αντίστοιχους χορηγούς. Διαβλέποντας τέτοιους κινδύνους ο πρόεδρος της UEFA, Αλεξάντερ Τσέφεριν, απείλησε ανοιχτά με μποϊκοτάζ των ευρωπαϊκών χωρών στην περίπτωση ενός Μουντιάλ ανά διετία. Με τη θέση αυτή της UEFA έδειξαν να τάσσονται οι ευρωπαϊκές Λίγκες των εγχώριων πρωταθλημάτων, που δήλωσαν την αντίθεσή τους στα νέα εγχειρήματα, αλλά και η Συνομοσπονδία της Λατινικής Αμερικής, που υπερασπίζεται τα δικά της δημοφιλή «προϊόντα» (Copa America, Libertadores, Sudamericana).