Παρασκευή 12 Νοέμβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
Κόμβος επικίνδυνων ανταγωνισμών ο Βόλος

Κίνδυνος να μετατραπεί το λιμάνι σε «πυριτιδαποθήκη» από την εγκατάσταση μονάδας LNG

Στις 19 Οκτώβρη πραγματοποιήθηκε στον Βόλο εκδήλωση παρουσίασης του έργου FSRU «ΑΡΓΩ», πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή των Πευκακίων από την «ExxonMobil» και τη «MediterraneanGas».

Το έργο αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε αρχικό σχέδιο ανάπτυξης: Η «Mediterranean Gas» έχει υποβάλει αίτημα προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για τη χορήγηση άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) για το FSRU.

Σύμφωνα με τη «Mediterranean Gas», «το FSRU "ΑΡΓΩ" έχει σχεδιαστεί προκειμένου να υποστηρίξει τις ενεργειακές ανάγκες της περιοχής και να συμβάλει στην ασφάλεια επάρκειας σε φυσικό αέριο για τη χώρα και τη Μεσόγειο, συμβάλλοντας στη διαφοροποίηση της προμήθειας φυσικού αερίου και στην ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας, των Δυτικών Βαλκανίων και της Μεσογείου. Στο πλαίσιο αυτό, το λιμάνι του Βόλου μπορεί να μετατραπεί σε κόμβο για την προμήθεια αυτόνομων μη διασυνδεδεμένων δικτύων στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια με φορτηγά μεταφοράς, προμήθειας και διανομής υγροποιημένου και συμπιεσμένου φυσικού αερίου (Small Scale CNG & LNG, CNG & LNG Truck Loading) καθώς και ως σημείο τροφοδοσίας LNG Bunkering για πλοία της επιβατηγού ναυτιλίας, κρουαζιερόπλοια αλλά και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων».

Το project προβλέπεται ότι θα περιλαμβάνει μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, μια προβλήτα με σημεία πρόσδεσης, υποθαλάσσιους και χερσαίους αγωγούς, μετρητικό σταθμό και διοικητικές εγκαταστάσεις. Η συνολική χωρητικότητα αποθήκευσης προβλέπεται να φτάνει τις 170 χιλιάδες κ.μ., ενώ η μέση δυνατότητα αεριοποίησης υπολογίζεται στα 590.000 cm/h και μάξιμουμ 884.000. Σύμφωνα με τα σενάρια που έχει επεξεργαστεί η εταιρεία, το FSRU «ΑΡΓΩ» μέχρι το 2032 θα μπορεί να εξυπηρετήσει μέχρι 46 φορτία LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) ετησίως, για τη μεταφορά έως 4,3 δισ. κυβικών μέτρων LNG. Στόχος της εταιρείας είναι η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της υποδομής του FSRU να έχει γίνει μέχρι τον Μάρτη του 2023.

Ο Βόλος μετατρέπεται σε κόμβο επικίνδυνων ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών

Οι εξελίξεις αυτές μετατρέπουν τον Βόλο σε κόμβο επικίνδυνων ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών. Δεν πρόκειται απλά για έναν ακόμα σταθμό αποθήκευσης - επαναεριοποίησης LNG. Αφορά άλλον ένα κρίκο μιας ευρύτερης αλυσίδας του λεγόμενου Κάθετου Ενεργειακού Διαδρόμου, με στόχο τη μείωση των εισαγωγών ρωσικού καυσίμου, προσφέροντας «εναλλακτικές» διαδρομές. Διαδρομές που υποστηρίζονται από τις ΗΠΑ, γιατί εξυπηρετούν τους γεωπολιτικούς σχεδιασμούς και τα συμφέροντα των αμερικανικών μονοπωλίων απέναντι σ' αυτά της Ρωσίας και της Κίνας, διαφοροποιώντας τις πηγές Ενέργειας σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η προώθηση του ενεργειακού σχεδιασμού των ΗΠΑ στην περιοχή, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η περιοχή μας (στρατόπεδο «Γεωργούλα», Στεφανοβίκειο, Αγχίαλος) μετατρέπεται σε μια απέραντη αμερικανοΝΑΤΟική βάση με την υπογραφή της νέας επέκτασης της «Συμφωνίας Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδας - ΗΠΑ», αποτελεί ένα μείγμα άμεσου κίνδυνου για τον λαό του Βόλου, αφού γίνεται στόχος - μαγνήτης επιθέσεων σε μια ενδεχόμενη σύγκρουση των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων.

Ο λαός της περιοχής δεν θα έχει κανένα όφελος

Ο λαός της Μαγνησίας σε καμία περίπτωση δεν θα βγει κερδισμένος από μια τέτοια επένδυση. Οι δηλώσεις των υποστηρικτών της, ότι θα φέρει εκατοντάδες θέσεις εργασίας, είναι το «δόλωμα» για να αποδεχτούν μια εγκατάσταση από την οποία οι μόνοι που θα βγουν κερδισμένοι είναι τα αμερικανικά μονοπώλια και οι εφοπλιστές, ιδιαίτερα οι Ελληνες, που κατέχουν αυτήν τη στιγμή το 16% των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου παγκοσμίως.

Οπως έχει αποδειχθεί και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις, τέτοιες «εμβληματικές επενδύσεις» στηρίζονται στην ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων που απασχολούνται σε αυτές, παρά τις υποσχέσεις περί ανάπτυξης από την οποία θα κερδίσουν όλοι. Αυτό άλλωστε λέει και η πείρα των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά, που δουλεύουν ήλιο με ήλιο, ή των εργαζομένων στα λατομεία χρυσού της Χαλκιδικής, που σήμερα πετιούνται στην ανεργία σαν στυμμένες λεμονόκουπες.

Εξάλλου, στο πλαίσιο της στρατηγικής της ΕΕ, με πρόσχημα την κλιματική αλλαγή, με την εφαρμογή της λεγόμενης «Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας» δεκάδες δισεκατομμύρια, μέσα από το «Πρόγραμμα Ανάκαμψης», προορίζονται για τους «μεγάλους παίκτες».

Τέτοιοι «παίκτες» έχουν ήδη απλώσει τα δίχτυα τους στην περιοχή της Μαγνησίας, στην οποία προωθούνται τεράστιες «πράσινες» επενδύσεις, καθώς επίσης σε φωτοβολταϊκά πάρκα, ανεμογεννήτριες (Νότιο Πήλιο) και μεταφορά φυσικού αερίου. Κι όλα αυτά την ίδια στιγμή που και οι εργαζόμενοι της περιοχής, όπως όλης της χώρας, θα συνεχίσουν να πληρώνουν τις μεγάλες ανατιμήσεις στην Ενέργεια, σε φυσικό αέριο, ρεύμα και πετρελαιοειδή, να βρίσκονται αντιμέτωποι με την ενεργειακή φτώχεια.

Πολλά τα ατυχήματα σε παρόμοιες περιπτώσεις

Στην ιστορία διαχείρισης και εκμετάλλευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου έχουν καταγραφεί πολλά ατυχήματα, εξαιτίας είτε πυρκαγιών, είτε εκρήξεων, είτε προσκρούσεων, είτε αστοχίας στην κατασκευή δεξαμενών και του συστήματος μετάγγισης.

Στην Αλγερία, το 2014, μια έκρηξη σε εγκαταστάσεις LNG σκότωσε 27 εργαζόμενους και τραυμάτισε πολύ περισσότερους.

Τον Απρίλη της ίδιας χρονιάς στις ΗΠΑ, σε μια εγκατάσταση LNG ιδιωτικής εταιρείας κοντά στη μικρή πόλη Πλίμουθ, στην Πολιτεία της Ουάσιγκτον, σημειώθηκε έκρηξη με αποτέλεσμα να τραυματιστούν αρκετοί εργάτες και να εκτοξευτούν μεταλλικά θραύσματα 100 κιλών σε απόσταση 300 μέτρων. Θραύσματα τρύπησαν μια δεξαμενή, οπότε άρχισε διαρροή και εντάθηκαν οι φόβοι για επικείμενη δεύτερη έκρηξη, που θα ισοπέδωνε οτιδήποτε σε ακτίνα 1.200 μέτρων. Για δύο μέρες απομακρύνθηκαν όλοι οι κάτοικοι σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων.

Στην Κίνα, τον Ιούνη του 2020, τουλάχιστον 19 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και σχεδόν 200 τραυματίστηκαν όταν σημειώθηκε έκρηξη σε βυτίο που μετέφερε LNG. Καταστράφηκαν κτίρια σε σχετικά μεγάλη απόσταση, ενώ τρομακτικές είναι οι εικόνες από ανατροπή βυτιοφόρου στις 11/2/2018 από ένα αντίστοιχο ατύχημα.

Δεν είναι τυχαίο ότι στη Στοκχόλμη ο τερματικός σταθμός βρίσκεται σε απόσταση 65 χιλιόμετρων. Στην Αλεξανδρούπολη ο σταθμός LNG σχεδιάζεται να κατασκευαστεί 10 χλμ. από τη στεριά και 24 χλμ. από την πόλη!

Σύμφωνα με τους χάρτες της ίδιας της εταιρείας με την επωνυμία «Mediterranean Gas ΑΕ», που έχει αναλάβει τις σχετικές μελέτες αδειοδότησης και έχει ήδη υποβάλει αίτηση για χορήγηση άδειας της συγκεκριμένης εγκατάστασης στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), σχεδιάζεται στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου μια πλωτή εξέδρα αποθήκευσης χιλιάδων κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου, στην οποία θα μεταφορτώνεται το LNG από άλλα υγραεριοφόρα πλοία. Επίσης προβλέπεται η εγκατάσταση συστημάτων αεριοποίησης και αγωγού, μήκους περίπου 5 χλμ., που θα περνά από τα Πευκάκια, από τα Αϊβαλιώτικα και από την περιοχή του Βιολογικού Καθαρισμού, για τη μεταφορά και τη διανομή ή τη μεταφόρτωση του αερίου στην Α' ΒΙΠΕ Βόλου.

Η εγκατάσταση προβλέπεται να λειτουργεί λίγες εκατοντάδες μέτρα από την ακτή, δίπλα σε περιοχή με μεγάλο αριθμό εργαζομένων, λαϊκών κατοικιών, σχολείων και εργασιακών χώρων, δημιουργώντας σοβαρό ζήτημα ασφάλειας, αφού μπορεί να μετατραπεί σε «πυριτιδαποθήκη».

Μοιράζονται τις ευθύνες για την επικίνδυνη κατάσταση που διαμορφώνεται

Ερωτήματα γεννά η μεθόδευση ενημέρωσης του λαού του Βόλου για τη συγκεκριμένη εγκατάσταση. Ο σχεδιασμός εγκατάστασης σταθμού LNG «μέσα» στο λιμάνι του Βόλου έγινε γνωστός από την ανάρτηση της αίτησης αδειοδότησης της εγκατάστασης από τη ΡΑΕ, με σχετικά δημοσιεύματα των τοπικών ΜΜΕ. Οπως αποδείχθηκε από τοποθετήσεις στελεχών του ΟΛΒ, ήταν γνωστό το εγχείρημα από τότε που ιδρύθηκε η εταιρεία με έδρα τον Βόλο για την προώθηση αυτών των σχεδιασμών, χωρίς να ενημερώσουν τους κατοίκους του Βόλου!

Ενδεικτική είναι και η στάση της δημοτικής αρχής που ύστερα από σχετική ερώτηση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» και του ΚΚΕ οργάνωσε συνέντευξη Τύπου με τους παράγοντες που προωθούν τη μονάδα LNG στον Βόλο, με τη συμμετοχή εκπροσώπου της «ExxonMobil», με τον δήμαρχο αφενός να απειλεί όποιον εναντιώνεται στα σχέδια αυτά και αφετέρου να προσπαθεί να «χρυσώσει το χάπι», λέγοντας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ότι «στόχος μας είναι να κερδίσουμε από αυτήν την επένδυση και να παρέχουμε δωρεάν φυσικό αέριο σε δημοτικά κτίρια, σχολεία και γυμναστήρια».

Χαρακτηριστικές είναι και οι τοποθετήσεις των υπόλοιπων δημοτικών παρατάξεων: Ο μεν εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ στάθηκε στο γεγονός ότι «δεν έχει παρουσιαστεί το business plan από το οποίο να προκύπτει το κόστος της επένδυσης», ο δε εκπρόσωπος του ΚΙΝΑΛ δήλωσε χαρακτηριστικά πως «θα ήταν ευτυχής ένας τέτοιος κολοσσός να αποκτήσει σχέσεις με την πόλη, αλλά δημιουργεί καχυποψία η εμπλοκή του δημάρχου».

Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ στο Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου διαγκωνίζονται με τη σημερινή δημοτική αρχή στο ποιος είναι πιο ικανός στην προώθηση των επιχειρηματικών συμφερόντων, ενώ όλοι τους από κοινού και με μοιρασμένους ρόλους συμφωνούν στους στόχους της ελληνικής αστικής τάξης για τη γεωστρατηγική αναβάθμισή της στην περιοχή και τη μετατροπή της χώρας σε ενεργειακό κόμβο, που διαμορφώνουν μια επικίνδυνη κατάσταση για τον λαό.

Καμία επανάπαυση

Οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα της Μαγνησίας πρέπει να ξεσηκωθούν ενάντια σ' αυτήν την πολιτική, στη στρατηγική του κεφαλαίου, που με συνέπεια προωθούν και εφαρμόζουν τα αστικά κόμματα και οι εκπρόσωποί τους στην Τοπική Διοίκηση. Είναι πολιτική επικίνδυνη, πολιτική για τα κέρδη των λίγων, που τσακίζει τη ζωή των πολλών.

Το ΚΚΕ με το Κάλεσμα αγωνιστικής συμπόρευσης θα πρωτοστατήσει στην οργάνωση της πάλης για να ικανοποιούνται οι διευρυνόμενες ανάγκες της μεγάλης λαϊκής πλειοψηφίας, για να αξιοποιούνται οι δυνατότητες που προσφέρουν η επιστήμη και η ανάπτυξη της τεχνολογίας προς όφελος των πολλών και όχι για τα κέρδη των λίγων.


Αποστόλης ΡΙΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μέλος της Επιτροπής Περιοχής Θεσσαλίας του ΚΚΕ, δημοτικός σύμβουλος Βόλου


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ