Παρασκευή 1 Νοέμβρη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
«Βασικός άξονας της μεταβαλλόμενης δυναμικής ισχύος στη Ν/Α Ευρώπη... »

Σχολιάζοντας το μνημόνιο που υπέγραψε η Σερβία με την ΕΕ για συνεργασία στην ηλεκτροκίνηση και την παραγωγή μπαταριών, οι «Financial Times» έγραφαν τον Αύγουστο για «μεγάλη υπόθεση, τόσο από οικονομική όσο και από πολιτική άποψη. Στον αγώνα για ασφαλή προμήθεια κρίσιμων πρώτων υλών που απαιτούνται για την πράσινη μετάβαση, η ΕΕ μένει κουτσαίνοντας πίσω από τις ΗΠΑ και την Κίνα» κι αυτό ενώ «η Σερβία διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα λιθίου στην Ευρώπη, αρκετά για περίπου 1 εκατομμύριο μπαταρίες EV ετησίως».

Στο σχετικό της ρεπορτάζ, η εφημερίδα παρατηρούσε ότι πριν από την άφιξη του Σολτς, ο Βούτσιτς υποδέχτηκε στο Βελιγράδι τον υφυπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας, Αλ. Γκρούσκο, αναπαράγοντας πληροφορίες κυβερνητικών αξιωματούχων, με βάση τις οποίες η συνάντηση ήταν «ψυχρή». Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, «ο Γκρούσκο κάθισε και άρχισε να διαβάζει μια λίστα με 23 "παράπονα" της Μόσχας, περιλαμβανομένης της οργής του Κρεμλίνου για την απόφαση του Βελιγραδίου να προμηθεύσει την Ουκρανία με πυρομαχικά. Οταν ο Γκρούσκο έφτασε στα μισά της λίστας, ο Βούτσιτς σηκώθηκε, ανακοίνωσε ότι η συνάντηση τελείωσε και αποχώρησε...».

Η ίδια εφημερίδα ισχυρίστηκε ότι δυο μήνες πριν υπογράψει αυτήν τη συμφωνία με τις Βρυξέλλες, ο Βούτσιτς είχε απορρίψει «αίτημα» του Κινέζου Προέδρου, Σι Τζινπίνκ - που είχε επισκεφτεί επίσημα Σερβία, Ουγγαρία, Γαλλία - για πρόσβαση στο σερβικό λίθιο.

«"Η Κίνα έχει ήδη αρκετά", λέγεται ότι παρατήρησε ο Βούτσιτς σε μια αναφορά στον κινεζικό έλεγχο του μεγάλου ορυχείου χαλκού στο Μπορ, στην ανατολική Σερβία...», ανέφεραν οι «Financial Times».

Την ίδια στιγμή, βαλκανικές «δεξαμενές σκέψης», όπως το Κέντρο του Βελιγραδίου για την Ασφάλεια, παρατηρούν ότι «τα Βαλκάνια, και η Σερβία ειδικότερα, έχουν γίνει ακόμη πιο ενδιαφέροντα για την Κίνα τώρα που ένας κλάδος της Πρωτοβουλίας Belt and Road μέσω της Ρωσίας και της Λευκορωσίας ουσιαστικά αποκόπηκε με την πλήρη εισβολή στην Ουκρανία».

Συναντώντας τον Βούτσιτς τον Μάη, ο Σι Τζινπίνγκ προέταξε τη σύσφιξη της διμερούς συνεργασίας και στην εξορυκτική βιομηχανία.

Οπως παρατηρούσε εκείνες τις μέρες η αμερικανική εφημερίδα «The Hill», «το λίθιο είναι ο βασικός άξονας της μεταβαλλόμενης δυναμικής ισχύος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη», και εξηγούσε: «Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, η BYD, κερδίζει μερίδιο αγοράς με γρήγορους ρυθμούς. Η BYD παράγει ένα ηλεκτρικό όχημα χαμηλής τιμής που ονομάζεται Seagull, το οποίο πωλείται για περίπου 12.000 δολάρια και απευθύνεται σε μια μαζική αγορά. Συγκρίσιμα οχήματα κατασκευής ΗΠΑ κοστίζουν τριπλάσια. Η BYD χρησιμοποιεί μπαταρίες αιχμής κατασκευασμένες από φωσφορικό σίδηρο λιθίου. Ενώ αυτήν τη στιγμή παράγει 3 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, αυτός ο όγκος θα εκτοξευθεί στα ύψη όταν η Κίνα αποκτήσει πρόσθετες προμήθειες λιθίου...».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ