Σχετική συζήτηση έγινε προχτές στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Ως τον πυρήνα της στρατηγικής της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης περιέγραψε ο υπουργός Παιδείας, Κυρ. Πιερρακάκης, τη διεθνοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων, στην ημερίδα που διοργάνωσε προχτές γι' αυτό το θέμα η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με τη συμμετοχή πρυτάνεων και φορέων της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Ο υπουργός είπε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των άρθρων του νόμου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είχαν ρυθμίσεις για τη διεθνοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων και, σημειώνοντας ως στόχο το να γίνει η Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, ζήτησε από τα πανεπιστήμια προτάσεις, δεσμευόμενος ότι η πολιτεία θα αφαιρέσει όλα τα εμπόδια που θα περιγράψουν τα ιδρύματα και θα στηρίξει οικονομικά τη διεθνοποίησή τους.
Μια σειρά από προβληματισμούς, που ακουμπούσαν και στους προβληματισμούς των πρυτάνεων, έθεσε στη συζήτηση κατά την ομιλία της η βουλευτής του ΚΚΕ Αφροδίτη Κτενά, η οποία ξεκαθάρισε αρχικά ότι διεθνοποίηση και εξωστρέφεια είναι εγγενείς ιδιότητες του πανεπιστημίου, ενυπάρχουν στην ακαδημαϊκή εξέλιξη, στην έρευνα και στη διδασκαλία, ακριβώς γιατί η γνώση δεν έχει σύνορα. Και επισήμανε ότι αυτό «που συζητάμε σήμερα, η πολιτική της διεθνοποίησης, της εξωστρέφειας δεν αναφέρεται μόνο στην επέκταση ή στην καλλιέργεια αυτής της ιδιότητας, αλλά την προσεγγίζει με όρους εμπορικού προϊόντος. Και είναι ένα πρόβλημα σοβαρό, κατά τη γνώμη μας, το ότι η κυβέρνηση αναφέρεται στην εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με όρους τζίρου».
Η Α. Κτενά αναφέρθηκε σε προβλήματα που υπάρχουν ήδη στα ιδρύματα, όπως οι τραγικές ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό και έθεσε τα ερωτήματα: «Οταν δεν έχεις ξεκινήσει καν να αντιμετωπίζεις αυτά τα προβλήματα, πώς μπορείς να εγγυηθείς για την πορεία της εξωστρέφειας με όρους ακαδημαϊκούς; Πώς μπορεί να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες;». «Ανοίγεσαι σε μεγαλύτερη αγορά, θες να προσελκύσεις κόσμο από άλλες χώρες και δεν έχεις εξασφαλίσει καν τη στέγαση των φοιτητών», είπε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια σημείωσε ότι «υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο για πληθώρα προγραμμάτων σπουδών όλων των ταχυτήτων, όλων των διαρκειών» και ρώτησε αυτή η πληθώρα προγραμμάτων «πώς θα εξυπηρετηθεί από τους πόρους και τις υποδομές και τη στελέχωση των πανεπιστημίων σήμερα; `Η θα γίνεται αυτή η ανάπτυξη των νέων προγραμμάτων σπουδών εις βάρος των υφιστάμενων;». Θύμισε πως όταν μιλάμε με όρους ανταγωνισμού κάποιος κερδίζει και κάποιος χάνει...
Η Α. Κτενά έθεσε ακόμα προβληματισμούς για τις προτεραιότητες της Ερευνας σε μια φάση που το βάρος πέφτει στην πολεμική οικονομία, αλλά και στο θέμα του κόστους σπουδών, σημειώνοντας πως «εκτίμησή μας είναι ότι αυτού του τύπου η διεθνοποίηση και εξωστρέφεια οδηγεί στην επιβολή διδάκτρων και στα μέχρι σήμερα δωρεάν προγράμματα σπουδών κάποια στιγμή».