Ανοιχτό το ενδεχόμενο να υλοποιηθούν οι «συστάσεις» του ιμπεριαλιστικού οργανισμού αφήνει ο πρωθυπουργός
Αυτά τα αντιλαϊκά μέτρα που προτείνει ο ΟΟΣΑ, έρχονται να συνοδεύσουν τις διαπιστώσεις του Οργανισμού ότι η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις τα τελευταία χρόνια και συνεχίζει τη μεταρρυθμιστική ατζέντα της με αρκετά συνεχιζόμενα και σχεδιαζόμενα μέτρα.
Μέτρα που έτσι κι αλλιώς βρίσκονται στην ατζέντα της κυβέρνησης, αφού, όπως δήλωσε χτες και ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης, στη συνάντηση που είχε με τον γενικό γραμματέα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, Ματίας Κόρμαν, «η έκθεση του ΟΟΣΑ παρουσιάζει τη σημαντική πρόοδο που έχει κάνει η Ελλάδα τα τελευταία 5 χρόνια, αλλά και χρήσιμες προτάσεις για το μέλλον».
Ουσιαστικά, λέει ότι η αντιλαϊκή πολιτική που τσακίζει τα νοικοκυριά έχει αποδώσει καρπούς και πρέπει να συνεχιστεί και να εμπλουτιστεί. Επιπλέον, ο Κυρ. Μητσοτάκης καυχήθηκε για την «υπεραπόδοση» των φόρων, αναφέροντας ότι η χώρα βρίσκεται σε καλό δρόμο για την «εναρμόνιση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο» και «αυξάνει την παραγωγική της δυνατότητα».
Συγκεκριμένα, στην έκθεσή του ο ΟΟΣΑ προτείνει:
- Την αύξηση κάποιων έμμεσων φόρων, όπως ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στον καπνό.
- Τη θέσπιση νέων ειδικών φόρων κατανάλωσης στα τρόφιμα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι. Σημειώνει μάλιστα ότι στην Ελλάδα δεν έχει γίνει αυτό που συμβαίνει ήδη σε χώρες της ΕΕ. Η σύγκλιση λοιπόν με την ΕΕ, στην οποία ομνύουν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, φέρνει εκτός των άλλων και νέους φόρους.
Τα διάφορα δακρύβρεχτα που αναφέρει ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του περί του ότι «το κόστος από το κάπνισμα και οι διατροφικοί κίνδυνοι στην Ελλάδα είναι ορατοί, αφού το κάπνισμα συνέβαλε στο 22% των θανάτων το 2019, σε σύγκριση με 17% κατά μέσο όρο στην ΕΕ», δεν είναι τίποτα περισσότερο από κάλπικα άλλοθι για να επιβάλουν νέα χαράτσια.
Αλλωστε, οι σύγχρονες διατροφικές συνήθειες και η αύξηση της κατανάλωσης περισσότερου λίπους, ζάχαρης και βλαβερών ουσιών είναι συνυφασμένες με την υποβάθμιση της ποιότητας του φαγητού στα λαϊκά νοικοκυριά σε συνθήκες μεγάλης ακρίβειας.
Επιπλέον, οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι στον κλάδο της διατροφής που παράγουν τέτοια προϊόντα, έχουν επενδύσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια με τις ευλογίες των ιμπεριαλιστικών οργανισμών. Και, βέβαια, όποτε προκύπτει κάποιο τεράστιο διατροφικό σκάνδαλο το «θάβουν», όπως η ίδια η Ευρωπαϊκή Ενωση (π.χ. σκάνδαλα «Kinder», «Buitoni» και «Lactalis»).
- Στο στόχαστρο του ΟΟΣΑ έχουν μπει και οι φοροαπαλλαγές στους συνταξιούχους, οι προσωπικές και οικογενειακές εκπτώσεις στον φόρο εισοδήματος για ιατρική περίθαλψη και οι φορολογικές απαλλαγές για εισοδήματα από ενοίκιο.
- Μείωση του αφορολόγητου των 10.000 ευρώ, το οποίο, όπως αναφέρει, αντιστοιχεί στο 61% των μέσων ετήσιων μισθολογικών αποδοχών και απαλλάσσει από τον φόρο εισοδήματος τα μισά ελληνικά νοικοκυριά, τα οποία δεν μπορούν ούτως ή άλλως να πληρώσουν, αφού δεν μένει τίποτα στην τσέπη τους!
- Μεταρρύθμιση των επιδομάτων ανεργίας, ώστε να συνδέονται αυτά με τις αποδοχές στο παρελθόν και να αυξηθεί η διάρκειά τους με βάση το ιστορικό καταβολής εισφορών, βελτιώνοντας παράλληλα τα κίνητρα για εργασία. Στην πραγματικότητα, αυτό παραπέμπει σε κατάργηση κάποιων επιδομάτων και μείωση κάποιων άλλων, αφού βάζει όρους για την καταβολή τους.
- Ενοποίηση των διαφόρων προγραμμάτων στήριξης για νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα και απλοποίηση των όρων επιλεξιμότητας, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε συρρίκνωση των όποιων μέτρων ενίσχυσης δίνει η κυβέρνηση.
- Αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης για τη χρηματοδότηση νέων επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα. Ενα πρόσθετο χαράτσι δηλαδή που φέρνει η «πράσινη μετάβαση» και θα καταλήξει σε όφελος των αυτοκινητοβιομηχανιών.
- Η γρήγορη υλοποίηση του one stop shop για επενδύσεις σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και η αναθεώρηση των διαδικασιών για περιβαλλοντικές άδειες. Ουσιαστικά πρόκειται για ρυθμίσεις που ευνοούν τους ομίλους της Ενέργειας και απλοποιεί τις αδειοδοτήσεις που ήδη δίνονται με συνοπτικές διαδικασίες.
Ο ΟΟΣΑ σημειώνει για το χρηματοπιστωτικό σύστημα ότι η ανθεκτικότητά του έχει βελτιωθεί σημαντικά από το 2007, με την πιστοληπτική αξιολόγηση των ελληνικών τραπεζών να έχει αντίστοιχα βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια. Αναφέρει ειδικότερα τη μείωση, χάρη στο σχέδιο «Ηρακλής», του ποσοστού των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPL) στο 6,9% τον Ιούνη του 2024 από το υψηλό επίπεδο του 49,1% τον Μάρτη του 2017. Αυτά που χαρακτηρίζει επιτυχίες είναι ακριβώς η δυστυχία που βιώνουν τα χρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά που χάνουν τα σπίτια τους με τους χιλιάδες πλειστηριασμούς που θα ενταθούν το επόμενο διάστημα.
Παρά την κερδοφορία των τραπεζών και τους κεφαλαιακούς δείκτες που έχουν βελτιωθεί, ο ΟΟΣΑ εκφράζει την ανησυχία του γιατί «η ποιότητα των εποπτικών κεφαλαίων των τραπεζών παραμένει χαμηλή, αποδυναμώνοντας τη δυνατότητά τους να απορροφούν ζημιές καθώς τον Ιούνιο του 2024 το 41% των κεφαλαίων αυτών αφορούσαν αναβαλλόμενες φορολογικές πιστώσεις».
Για το δημόσιο χρέος, τέλος, ο ΟΟΣΑ αναμένει ότι θα μειώνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ και το βασικό του σενάριο προβλέπει ότι θα υποχωρήσει στο 90% το 2060 ή στο 75%, αν η ανάπτυξη είναι ισχυρότερη, για παράδειγμα αν υλοποιηθούν πλήρως οι μεταρρυθμίσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Δηλαδή, εάν συνεχίσουν τα αντιλαϊκά μέτρα που έχουν τσακίσει τον λαό. Τέλος, ο ΟΟΣΑ χαρακτηρίζει την ελληνική οικονομία ισχυρή και προβλέπει ανάπτυξη με ρυθμό 2,2% το 2025 και 2,5% το 2026.