Αν και η περσινή χρονιά σημαδεύτηκε για τον κλάδο από την επαναδρομολόγηση μεγάλου τμήματος των γραμμών Ευρώπης - Ασίας από τη διαδρομή του Σουέζ προς το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, το «αναταραχή, αναταραχή, αναταραχή» παραμένει εγγύηση για τα κέρδη των εφοπλιστών, όπως έλεγε και ένας εξ αυτών προ μηνών.
Ο παγκόσμιος στόλος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε ενώ οι αναδρομολογήσεις ανέβασαν τα κόστη των καυσίμων, ωστόσο οι αυξήσεις αυτές δεν έκαμψαν την κερδοφορία.
Συγκεκριμένα, ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την «Alphaliner», αυξήθηκε κατά 10,6% το 2024, με περίπου 3 εκατ. TEU μεταφορικής ικανότητας να προστίθενται στον ενεργό στόλο. Σχεδόν το 59% αυτής της νέας μεταφορικής ικανότητας αξιοποιήθηκε στο θαλάσσιο εμπόριο Ασίας - Ευρώπης, όπου απαιτήθηκαν πολλά επιπλέον πλοία.
Στη θαλάσσια διαδρομή Ασίας - Ευρώπης, η «Alphaliner» είχε υπολογίσει στο πρώτο εξάμηνο του 2024 αύξηση της μεταφορικής ικανότητας κατά 24% για την κάλυψη της ζήτησης. Εξι μήνες αργότερα, η αύξηση του στόλου έφτασε το 31%, ενώ ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες ακόμη αναμένουν την παράδοση περισσότερων νεότευκτων πλοίων για να καλύψουν τα εναπομείναντα κενά στη διαδρομή. Ωστόσο, λόγω της σημαντικής αύξησης των ναυτικών μιλίων που προκαλεί η δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική, η νέα χωρητικότητα δεν επαρκεί για να καλύψει πλήρως την αυξημένη ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι την 1 Δεκέμβρη 2023 προσφέρονταν κατά μέσο όρο 434.940 εβδομαδιαίες χρονοθυρίδες στη γραμμή Ασίας - Ευρώπης. Εναν χρόνο αργότερα, παρά την προσθήκη πολλών νέων πλοίων, η προσφορά χρονοθυρίδων αυξήθηκε μόνο κατά 38.360 TEU (8,8%), καθώς η αναδρομολόγηση πλοίων απορρόφησε την επιπλέον χωρητικότητα.
Ενώ πολλοί αναλυτές προειδοποιούσαν για πιθανή πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα το 2024, τελικά οι εκτροπές των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας απορρόφησαν τη νέα χωρητικότητα, με αποτέλεσμα στο τέλος του 2024 ο αδρανής στόλος να παραμένει σχεδόν μηδενικός (0,6% του συνολικού στόλου).
Αξιοσημείωτη άνοδος σημειώθηκε στο θαλάσσιο εμπόριο της Λατινικής Αμερικής, όπου καταγράφηκε απότομη αύξηση της χωρητικότητας του στόλου των εταιρειών τακτικών γραμμών. Η «Alphaliner» εκτιμά ότι το 15% του παγκόσμιου στόλου δραστηριοποιείται πλέον στο θαλάσσιο εμπόριο της περιοχής.
Ωθούμενες από την επί σειρά ετών υψηλή κερδοφορία αλλά και τις συνθήκες που αυξάνουν τη ζήτηση, οι ναυτιλιακές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σημειώνουν επίσης ρεκόρ στις παραγγελίες, με κερδισμένα τα ασιατικά ναυπηγεία.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Βαλτικού και Διεθνούς Ναυτιλιακού Συμβουλίου (BIMCO), μιας από τις μεγαλύτερες από τις διεθνείς ναυτιλιακές ενώσεις που εκπροσωπούν τους εφοπλιστές, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών κατασκευής containerships (ως ποσοστό του υφιστάμενου στόλου) διαμορφώθηκε στο 26,28%, αυξημένο σε σύγκριση με το 25,77% του Δεκέμβρη του 2023.
Το 2024 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 343 παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σημειώνοντας αύξηση κατά 132 πλοία (62,5%) σε σύγκριση με τις 211 το 2023. Αντίστοιχα, νέο ρεκόρ σημείωσε και η δυναμικότητα σε TEU, φτάνοντας σε 8,3 εκατομμύρια TEU από το προηγούμενο υψηλό των 7,8 εκατομμυρίων.
Τα στοιχεία της ΒΙΜCO επισημαίνουν πως τα τελευταία χρόνια τα ναυπηγεία της Κίνας καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος, καθώς από τα 8,3 εκατ. ΤΕU των συνολικών παραγγελιών πλοίων προς ναυπήγηση, το 72% κατασκευάζονται στην Κίνα, ενώ στην Κορέα και στην Ιαπωνία ναυπηγούνται το 22% και το 5% αντίστοιχα.