Σάββατο 1 Φλεβάρη 2025 - Κυριακή 2 Φλεβάρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Διεργασίες και σκοπιμότητες σε σταθερή τροχιά συγκάλυψης

Η κυβέρνηση προσπαθεί να διαχειριστεί το πολιτικό κόστος και οι ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και άλλοι να βγουν από το «κάδρο» των δικών τους ευθυνών

INTIME NEWS

Σε άλλη μια επιβεβαίωση της κοινής στρατηγικής τους, αυτής που οδηγεί και σε νέα Τέμπη, εξελίσσεται η αντιπαράθεση της κυβέρνησης ΝΔ με ΠΑΣΟΚ - ΣΥΡΙΖΑ και λοιπούς. Παράλληλα, για τις δικές του σκοπιμότητες ο καθένας, προσπαθούν να αξιοποιήσουν τη δίκαιη λαϊκή οργή σε διεργασίες αναμόρφωσης του πολιτικού σκηνικού, που δεν αντιμετωπίζουν, αντίθετα ανακυκλώνουν τα αδιέξοδα που οδηγούν σε εγκλήματα όπως των Τεμπών.

Διά στόματος του πρωθυπουργού από το υπουργικό συμβούλιο, η κυβέρνηση μίλησε ξανά την Παρασκευή για «χρέος, σε καιρούς επέλασης του λαϊκισμού, να υπερασπιστούμε το κεκτημένο της πολιτικής σταθερότητας», δείχνοντας προς τα κόμματα της αντιπολίτευσης σχετικά με τον τρόπο που χειρίζονται τα «Τέμπη», προτρέποντάς τα μάλιστα «αν θέλουν να ανήκουν στο συνταγματικό και ευρωπαϊκό τόξο (...) να σκεφτούν αν με τη στάση τους τελικά τροφοδοτούν τον λαϊκισμό, τη δημαγωγία και τον τυφλό αντισυστημισμό».

Κρούει ανοιχτές θύρες, βέβαια, απευθυνόμενος στα κόμματα που τόσο ως κυβερνήσεις όσο και ως αντιπολίτευση μοιράζονται μερίδιο ευθύνης για το έγκλημα, καθώς στήριξαν και υλοποίησαν τις κατευθύνσεις της ΕΕ για «απελευθέρωση» και ιδιωτικοποίηση των Μεταφορών.

Από την πλευρά τους, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και άλλοι, μετά την τελευταία συνέντευξη του πρωθυπουργού στον «Alpha», ζεσταίνουν το σενάριο για κατάθεση πρότασης μομφής στην κυβέρνηση, εστιάζοντας στη συγκάλυψη στοιχείων της υπόθεσης από πολιτικά πρόσωπα και στελέχη του κρατικού μηχανισμού. Ο ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα παρουσιάζει ανοιχτά τη σχετική πρωτοβουλία ως ευκαιρία για ζυμώσεις στον χώρο των «προοδευτικών δυνάμεων», τροφοδοτώντας τα κάλπικα δίπολα εγκλωβισμού του λαού.

Ηταν έγκλημα και είναι συγκάλυψη!

Αν κάτι επιβεβαιώνουν οι εξελίξεις μετά τα συλλαλητήρια της περασμένης Κυριακής και τη συνέντευξη του πρωθυπουργού, είναι πέρα από κάθε αμφιβολία αυτό που κατήγγειλε το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή: Το έγκλημα στα Τέμπη ήταν αποτέλεσμα στρατηγικών πολιτικών επιλογών που εφαρμόστηκαν τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα μας απ' όλες τις κυβερνήσεις και την ΕΕ, προωθώντας την «απελευθέρωση» και την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων.

Ορισμένες βασικές πτυχές αυτής της πολιτικής και των συνεπειών τους, όπως τις αποκάλυψε το ΚΚΕ και στη διάρκεια της Εξεταστικής Επιτροπής για τα Τέμπη που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του στη Βουλή, είναι και οι εξής:

1. Ο προβληματικός διαχωρισμός του Οργανισμού Σιδηροδρόμων σε θυγατρικές, όπως και η «απελευθέρωση» και ιδιωτικοποίηση στη συνέχεια του μεταφορικού έργου, διαμόρφωσε ανταγωνιστικές σχέσεις και γιγάντωσε τα αντικρουόμενα πολλές φορές συμφέροντα.

Παράλληλα, η επιλογή κατάτμησης των διαφόρων συμβάσεων, προκειμένου να εξυπηρετηθούν διαφορετικά επιχειρηματικά συμφέροντα, οδήγησε σε ασυμβατότητες των διαφόρων συστημάτων, αλλά και σε μεγάλες καθυστερήσεις, που προέκυπταν ακριβώς από την εκδήλωση αυτών των ανταγωνιστικών συμφερόντων. Τα έργα κατατμήθηκαν προκειμένου να μπορέσουν όλοι οι επιχειρηματικοί κολοσσοί να πάρουν μερίδιο από την «πίτα».

Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα κατά τον χρόνο του τραγικού εγκλήματος στα Τέμπη να μην έχει παραδοθεί και τεθεί ολοκληρωμένα σε λειτουργία κανένα από τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, που προβλέπονταν σε τέσσερις τουλάχιστον συμβάσεις, των οποίων ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης είχε παρέλθει προ πολλών ετών.

Το γεγονός αυτό αποδέχεται ακόμα και η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που σχηματίστηκε με εντολή της κυβέρνησης της ΝΔ για τη διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος των Τεμπών. Στη σελίδα 205 του Πορίσματος αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα σιδηροδρομικά έργα αποτέλεσαν πεδίο έντονου ανταγωνισμού μεταξύ διαφόρων εργολάβων, κατασκευαστών, προμηθευτών (συνήθως αλλοδαπών). Οι προδιαγραφές ήταν συχνά διαφορετικές από ένα τμήμα χιλιομέτρων έως το επόμενο (επίσης κάποιων χιλιομέτρων), με συνέπεια ασυμβατότητες μεταξύ των τμημάτων ενός υποτίθεται ενιαίου κατά τ' άλλα έργου. Για να ικανοποιηθούν μάλιστα οι προμηθευτές από τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, η κατάτμηση των έργων κατάντησε συνήθης πρακτική...».

Ταυτόχρονα, δεν υπήρχε καμία μέριμνα για τη συντήρηση του δικτύου, με αποτέλεσμα τη γρήγορη απαξίωσή του, σε βαθμό που να απαιτείται πλήρης αντικατάσταση.

2. Η πλημμελής συντήρηση δικτύου και υποδομών, λόγω της υποχρηματοδότησης, καθώς και η μεθοδευμένη, συνεχής μείωση του ανθρώπινου δυναμικού, σε συνδυασμό με την ελλιπή εκπαίδευση και εμπειρία του, διαμόρφωσαν ένα εκρηκτικό μείγμα για τον πολλαπλασιασμό των ανθρώπινων λαθών, πάνω στην παντελή απουσία τεχνολογικών μέσων για την αποτροπή τους.

Την περίοδο του εγκλήματος των Τεμπών, σύμφωνα με το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων οι αναγκαίες θέσεις εργασίας για τον ΟΣΕ ήταν 2.800 άτομα. Ωστόσο οι οργανικές θέσεις του ΟΣΕ ήταν 2.098 και τελικώς εργάζονταν στον ΟΣΕ μόλις 1.000 άτομα περίπου (755 μόνιμοι και 230 συμβασιούχοι).

Είναι χαρακτηριστική η κατάθεση του μάρτυρα Β. Τσιαμαντή (προέδρου της ΡΑΣ την περίοδο 2011 - 2016), κατά τον οποίο «διαφαινόταν από το 2016, 2017, 2018 ότι ήταν κρίσιμα χρόνια που θα "χτύπαγε κόκκινο" όλη αυτή η διαδικασία διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου».

3. Οι προτεραιότητες που θέτει η ΕΕ για την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και την ταχύτητα μεταφοράς εμπορευμάτων είναι σε βάρος όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας. Αποδείχθηκε και σε αυτήν την περίπτωση ότι η ΕΕ ενδιαφέρεται για βασικά μέτρα ασφαλείας μόνο στο διασυνδεδεμένο κεντρικό δίκτυο, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει να κυκλοφορούν τρένα με λειψές προδιαγραφές ασφαλείας (βλέπε αναλυτικά και σελ. 8 - 9).

Αναδείχθηκαν και στην Εξεταστική της Βουλής οι ευθύνες της ΕΕ και των αστικών κομμάτων, που υπηρετούν με κάθε κόστος την πολιτική της καπιταλιστικής ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας, τσαλαπατώντας την ασφάλεια στους σιδηρόδρομους και την ίδια την ανθρώπινη ζωή. Πρόκειται για αποθέωση της πολιτικής του κόστους - οφέλους και της ατομικής ευθύνης. Το αποτέλεσμα είναι εγκληματικό για όλους τους λαούς στην ΕΕ: Με περιορισμό των δρομολογίων, αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων και στη συχνότητα των ατυχημάτων, καταστροφική «αξιοποίηση» των υποδομών του δικτύου, «μάχη» κατασκευαστικών ομίλων για τις εργολαβίες, μεγάλη επιτάχυνση της συγκέντρωσης της σιδηροδρομικής «πίτας» σε μια χούφτα μονοπώλια σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Η συγκάλυψη στοιχείων, προϋπόθεση για το κουκούλωμα των ενόχων

Στην Εξεταστική της Βουλής και στο πόρισμα που κατέθεσε στη συνέχεια το ΚΚΕ καταγράφηκαν κι άλλες πλευρές του εγκλήματος, που επιβεβαιώνουν τη μεθόδευση κυβέρνησης και κράτους να κουκουλώσουν στοιχεία για να ξεπλύνουν τις τεράστιες ευθύνες τους και τους πραγματικούς ενόχους. Ορισμένα από αυτά σημειώνονται παρακάτω:

1. Αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, λίγες μέρες μετά το συμβάν. Συγκεκριμένα, ειδικά συνεργεία με τη χρήση βαρέων μηχανημάτων, φορτηγών κ.λπ. αφαίρεσαν χωμάτινους όγκους από το σημείο της σύγκρουσης και στη συνέχεια προχώρησαν στην επικάλυψη του χώρου με την επίστρωση υλικών που μεταφέρθηκαν από αλλού (τόνοι χαλικιού, ασφάλτου κ.ο.κ.), υπερκαλύπτοντας την έκταση όπου αναπτύχθηκε η φωτιά. Ολα αυτά πριν επισκεφτεί τον χώρο το κλιμάκιο της Χημικής Υπηρεσίας Λάρισας για δειγματοληψία υλικών (τελικά αυτό έγινε στις 29/3/2023), πριν διοριστούν και προβούν σε αυτοψία οι τεχνικοί σύμβουλοι οικογενειών, χωρίς να συντρέχει καμία περίπτωση κινδύνου για τη δημόσια υγεία ή το περιβάλλον και χωρίς την έγκριση των ανακριτικών αρχών.

Το αποτέλεσμα ήταν να χαθεί πολύτιμο υλικό (χημικό και γενετικό) απαραίτητο για τη σύνταξη της πραγματογνωμοσύνης. Από τις εργασίες της Εξεταστικής προέκυψε ότι αρμόδια πολιτικά πρόσωπα που εμπλέκονται σ' αυτές τις παράνομες ενέργειες είναι μεταξύ άλλων οι Κ. Αγοραστός, τέως περιφερειάρχης Θεσσαλίας, και Χ. Τριαντόπουλος, νυν υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

2. Οι αρμόδιοι έσβησαν το υλικό βιντεοσκόπησης για την εμπορική αμαξοστοιχία, τη φόρτωσή της αλλά και τη διέλευσή της από όλους τους ενδιάμεσους σταθμούς από Θεσσαλονίκη μέχρι και τον τόπο του δυστυχήματος! Αυτό ακριβώς επιβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Π. Τερεζάκης στον ανακριτή όταν ζήτησε το υλικό από τον ΟΣΕ, με την αιτιολογία ότι έτσι ορίζει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων!

3. Η ύπαρξη της χημικής ουσίας ξυλόλιο, που βρέθηκε στον χώρο του δυστυχήματος, προκαλεί σοβαρά ερωτήματα για το φορτίο που πράγματι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, ερωτήματα που πολλαπλασιάζονται με βάση τις αποκαλύψεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Ενδεχομένως αυτό αποτελεί και μια εξήγηση για το εσπευσμένο της υπερκάλυψης με φερτά υλικά και της αλλοίωσης του τόπου του εγκλήματος. Εικάζεται ότι 30 από τους 57 νεκρούς έχασαν τη ζωή τους μετά τη σύγκρουση, από την πυρκαγιά που εκδηλώθηκε.

Στο πλαίσιο της Εξεταστικής Επιτροπής ο Δ. Ρέππας, πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ την περίοδο 2009 - 2011, επιβεβαίωσε ότι υπήρχαν «μαύρα βαγόνια», δηλαδή συρμοί του ΟΣΕ που μετέφεραν εμπορεύματα ιδιωτών χωρίς να είναι καταγεγραμμένα. Οπως υπήρχαν και βαγόνια - «φαντάσματα», που έρχονταν από το εξωτερικό χωρίς να καταγράφονται και στην πορεία χάνονταν σε κάποιο παρακλάδι, λειτουργώντας για μήνες ως αποθηκευτικοί χώροι ιδιωτών.

Επίσης, από καταθέσεις στελεχών της «Hellenic Train» και του ΟΣΕ επιβεβαιώθηκε ότι στα δρομολόγια εσωτερικού δεν γίνεται έλεγχος στο περιεχόμενο των φορτίων, ενώ για τα δρομολόγια από το εξωτερικό ο έλεγχος γίνεται στο τελωνείο.

4. Αλλοίωση των συνομιλιών ανάμεσα σε σταθμάρχη και μηχανοδηγούς τη νύχτα του εγκλήματος στα Τέμπη, κάτι που ομολόγησε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Π. Τερεζάκης σε συνέντευξή του, επιβεβαιώνοντας την προσπάθεια απόκρυψης ή αλλοίωσης κρίσιμων στοιχείων, που πολλαπλασιάζει τα ερωτήματα για τους φυσικούς και πολιτικούς αυτουργούς του εγκλήματος στα Τέμπη...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ